Piloot sterft, noodlanding?

blink

New member
Telegraaf
Piloot sterft tijdens vlucht AMSTERDAM - Een piloot is tijdens een vlucht van Brussel naar New York overleden.

Twee co-piloten hebben het toestel, een Boeing 777 met 247 mensen aan boord, overgenomen. Ze maakten een noodlanding op vliegveld Newark in New York, meldt CBS News.

De piloot was 61 jaar en werkte 21 jaar bij Continental. Hij zou een natuurlijke dood zijn gestorven.

Vanwege de uitzonderlijke situatie besloot de verkeerstoren van Newark het vliegtuig voorrang te geven bij het landen.


Waarom zouden de overgebleven piloten een noodlanding maken op hun eindbestemming?
 
Standaard practice? Misschien is derde piloot wel een co-co die nog nooit in het echt heeft gelandt. Je weet het niet, maar het zal me niet verbazen als het gewoon standaard protocol is nadat iemand van de cockpitcrew het loodje legt. Veiligheid zal denk ik niet in geding zijn geweest, maar better safe than sorry.....
 
Percies ;)
Wat is het verschil tussen een noodlanding op destination en een normale landing? Of hebben we het slechts over een juridische/ procedurele aanduiding waarbij kist gezien overlijden crew voorrang krijgt van ATC?

Triest overigens!
 
ja, sorry, het leek me wel een korte titel maar op dit forum vol vliegers misschien niet erg tactvol...
 
Ik ken de situatie aan boord niet en ik weet niet in hoeverre ze onderweg waren, maar als ze al een eind boven de plas hangen dan zou ik ook doorgaan en gewoon op de bestemming landen. Misschien hebben ze er een PAN (MEDICAL) call of zelfs een MAYDAY uitgegooid? Misschien wist men niet hoe de status van de baas was, meestal is er wel iemand met voldoende medische achtergrond aan boord om dat vast te stellen.
Hoe dan ook, dit zal gewoon een normale landing (normale landingstechnieken) zijn geweest met prioriteit. Voor een leek (95% van de lezers van het bericht) denken dat een vliegtuig niet kan vliegen zonder gezagvoerder en dan zal het dus wel een noodlanding zijn geweest. Het blijft een journalist, geen piloot.
 
Waarom zouden de overgebleven piloten een noodlanding maken op hun eindbestemming?

Omdat het stresslevel hoog is! :duh: Kan me heel goed voorstellen dat ze hier een medical emergency gemeld hebben, en ze zouden van mij (indien ze de situatie toelichten) geen strobreed in de weg gelegd krijgen!
 
Ook zonder medical emergency zou de Telegraaf het over een noodlanding hebben. Is een stopwoordje van ze... :dozey:
 
Sorry moet het even kwijt maar heb me vandaag weer groen en geel zitten ergeren.

Radio presentator "schijnbaar worden co-piloten elke 6 maanden in de simulator getrained om de boel over te kunnen nemen" m.a.w. voor de rest doen ze niks.

Nu denk ook de hele wereld dat als de co vliegt dat het standaard is dat er ambulances en brandweer langs de baan staan.

Ik weet wat ik morgen doe als ik er geen zie op short final. Go around in tot ze er wel zijn. Ik ben namelijk, als co, levens gevaarlijk!!!
 
Als we ons druk gaan maken over de verslaggeving over de meeste zaken ..... :)

Ik kan me wel wat bij je ergernis voorstellen.

In mijn beroep schrijven bepaalde lieden, ik zou ze liever zelfbenoemde goeroes willen noemen, dat een financieel adviseur pas eerlijk is als hij/ zij je een hypotheek x adviseert. Daarbij werd totaal geen rekening gehouden met de fiscale voordelen en het gemiste risicoloze rendement van het alternatief. Ik mailde dat op de relevante site, maar het was echt voor dovemansoren. Ik werd meteen van eigen belang beticht en de berekening die mijn stelling bewees werd volkomen genegeerd. De mensen lezen echt wat ze willen lezen en de kranten gaan vaak alleen voor de oplagecijfers (=veelal sensatie) en niet voor inhoud.

Mijn conclusie : Stoppen met dit soort onzin te lezen en de reacties die er op volgen al helemaal niet! :biertje:
 
Sorry moet het even kwijt maar heb me vandaag weer groen en geel zitten ergeren.

Radio presentator "schijnbaar worden co-piloten elke 6 maanden in de simulator getrained om de boel over te kunnen nemen" m.a.w. voor de rest doen ze niks.

Nu denk ook de hele wereld dat als de co vliegt dat het standaard is dat er ambulances en brandweer langs de baan staan.

Ik weet wat ik morgen doe als ik er geen zie op short final. Go around in tot ze er wel zijn. Ik ben namelijk, als co, levens gevaarlijk!!!

Het is ook echt te kansloos... :stapelge:
 
In de US zul je zeer weinig (=geen) low-time co-co's tegenkomen. Je wordt niet bij een groot bedrijf aangenomen voordat je duizenden uren en vele jaren ervaring hebt. Als er een 3 man crew nodig is dan is het meestal een captain en twee volwaardige f/o's met beiden een volle type rating, die bovendien al captain zijn geweest op een ander type (de B777 is het meest seniore type bij CO)

In dit geval hebben de vliegers de FAA (=ATC) ingelicht via de company. Buiten de cockpit wist niemand dar er iets niet goed zat. Ze hebben wel in de cabine om een docter gevraagd, niemand van de passagiers heeft er echter acht op geslagen, dit gebeurd immers zo vaak.

En de fire trucks: SOP op de velden in de VS. Als er een melding is dat er iets niet goed is dan komen de trucks er toch, ook al wordt er gezegd dat dat niet nodig is.
 
In de US zul je zeer weinig (=geen) low-time co-co's tegenkomen. Je wordt niet bij een groot bedrijf aangenomen voordat je duizenden uren en vele jaren ervaring hebt. Als er een 3 man crew nodig is dan is het meestal een captain en twee volwaardige f/o's met beiden een volle type rating, die bovendien al captain zijn geweest op een ander type (de B777 is het meest seniore type bij CO)

Correct me if I'm wrong maar coco's komen sowieso niet vaak voor. Behalve bij KLM, Cathay en Singapore worden over het algemeen volwaardige FO's gebruikt. Let op! het aantal strepen op de mouw zegt niks. 2 banders bij bijv. BA zijn volwaardige (junior) FO's. Ook op longhaul. ( Even mezelf indekken :grijns: )
In de US is het wel erg extreem. Daar is een Co longhaul meestal al grijs.

PS. ik wist niet dat in de US voor een medical emergency (PAN) de firetrucks tevooschijn worden gehaald.
 
Bij Cathay zijn de meeste coco's ook geen lowtime ab-initios... Grotendeels komen ze binnen met 3000+ uur met een command op een turbine en ook een hoop f/o's op jets.
 
Back
Top