School? Tips?

Domo

New member
Beste Lezers,

Ik ben een 19 jarige jongen en heb net me 5 Havo jaar gehad. Me cijfers liggen allemaal vrij hoog 8+. Ik heb een grote omweg gemaakt in mijn school tijd maar ben wel blij dat het zó is gelopen.

Ik begon op havo/vwo wat ik 2 jaar heb gedaan waarna ik door omstandigheden ben gezakt naar het VMBO. Ik heb dit examen gemaakt en geslaagd. Mijn droom als piloot kon ik vergeten dacht ik... De 2 jaar daarna heb ik een politie opleiding gedaan waar ik heb leren leidinggeven, verantwoording te nemen, discipline tonen en veel meer.

Hierna heb ik de draad opgepakt en zag ik weer de droom voor me als piloot. Ik ben havo gaan doen in de hoop dat ik mijn diploma zou behalen waarna ik zou kunnen solliciteren bij een luchtvaartschool.

Mijn vraag is wat raden jullie me aan? Ik ben nu een beetje aan het rond snuffelen maar ik zou graag jullie mening willen hebben en tips. Tips over welke school of hoe ik nog kan 'groeien' met bepaalde dingen?

Alvast bedankt voor de reacties =)

Gr. Dominique
 
Tips, tjah.. airwork is eigenlijk 1 hele grote tip :D. Lees alles eens door, over alle scholen. Zet dingen voor jezelf op een rijtje. Uiteindelijk ben jij degene die de beslissing moet maken.
 
@Marty

Ja het is een fijne site. Ben het allemaal op een rij aan het zetten. Martin Air lijkt me een fijne school omdat het niet zo 'massaal' is van wat ik heb begrepen. Ik denk dat ik zelf veel baat heb bij een school waar ik een beetje begeleiding kan vragen. Zelf moet ik nog wel mijn natuurkunde certificaat halen op Havo niveau want deze heb ik alleen behaald op het VMBO.

Denken jullie dat het in mijn nadeel werkt dat ik havo op latere leeftijd heb afgewerkt?
Ik heb wel veel aan die politie opleiding gehad zoals ik al vertelde zeker qua leiding geven en om kunnen gaan in stressvolle situaties wat toch best van belang is als een piloot.
 
ik ben op mijn 20e begonnen bij martinair, via mavo/havo traject. Toen propedeuse HBO gehaald, daarna nog mn P op de universiteit, maar ook bij mij was altijd de grote wens om te gaan vliegen. Toen het garantiefonds bij martinair rond was kon ik dan ook eindelijk die stap nemen en werd daar aangenomen. Natuurkunde certificaat is bij mijn weten bij ons niet nodig, behalve als je in het garantiefonds wilt. Ik raad het je wel aan om te doen ivm de theorie en omdat er maatschappijen zijn die het graag willen.
Maar je bent 19. Bij alle scholen zijn er zat studenten die op latere leeftijd beginnen. Of je in deze tijden wilt beginnen met een opleiding is een tweede, maar je leeftijd of omweg hoeft zeker geen probleem te zijn. Spreek ik even voor mezelf ipv namens een maatchappij maar misschien kan het wel gezien worden als doorzettingsvermogen.
 
Last edited:
Domo, ga je hier eerst eens goed inlezen. Er is op je vraag niet zo een hapklaar antwoord te geven. Op nummer een zou moeten staan dat je aan het eind van je opleiding een goede baanskans hebt. Er zijn betere opties te vinden dan de Martin Air vliegschool, die overigens niets met de Martin Air maatschappij te maken heeft.

Martin Air heeft al in geen jaren meer piloten aangenomen en al helemaal niemand met 200 vlieguren en een frozen ATPL.
 
@lima lima

bedankt voor je reactie. Ja zo kan je het ook bekijken. Het maakt mij niet uit of ik in 'deze' tijd zou willen gaan starten met een vliegopleiding. Het is altijd een droom geweest die niet altijd haalbaar leek voor mij. Nu ik dan wel de benodigde diploma's heb zou ik het graag willen proberen.

@Koninglucht&Mollemaster

Ik zal wel even wat beter gaan kijken dan.. Ik wilde graag jullie advies over wat goed voor mij zou zijn met bijvoorbeeld de vliegschool welke ik ga kiezen.
 
Ja het is een fijne site. Ben het allemaal op een rij aan het zetten. Martin Air lijkt me een fijne school omdat het niet zo 'massaal' is van wat ik heb begrepen.

De KLS is in deze tijden ook alles behalve massaal:) Stella daarentegen...
 
Ja maar stella moet wel zoveel opleiden want volgende week komt er een pilotentekort:grijns:
 
Beste Domo,

Hier even mijn keuzes:

1/2. KLS i.c.m. hanze hogeschool, (KLM flight academy) goede vliegschool en grote kans om vanuit Nederland te werken.

1/2. EPST(Oxford traject) i.c.m. luchtvaarttechnologie Delft, ik vind deze school evengoed als de KLS en mischien zelfs beter alleen heb je hier veel minder kans op een baan in Nederland, maar deze school (al volg je het Oxford traject dan) heeft een erg grote naam in de wereld en schijnt zelfs een van de beste vliegscholen te zijn.

2/3. NLS/EPST(SAA traject) i.c.m. luchtvaarttechnologie Delft, vind ik ook een goede school. Ik weet alleen niet de cijfers van de afgelopen paar jaren. Veel leerlingen van deze school werken bij Ryanair Easyjet of Transavia. Voordeel is samenwerking met de CAE.

hier komt een heel groot gat.

Dan komen ..... DFA/Martinair/AIS/Stella, want ik vind dat je hier minder kans op een baan heb wegens onbekendheid etc. slechte berichten........

Wat versta ik onder goede vliegschool?

1. De kans op een baan in Nederland.
2. De kans op een baan in het buitenland.
3. De sfeer, leerlingenbehandeling, nazorg etc.

Ik zal altijd kiezen voor een combinatie hbo-vliegopleiding, omdat je dan altijd iets heb om terugtevallen tijdens slechte tijden of medische afkeuring.

Dus;

1. KLS, want grootste kans op een baan bij de KLM/ in Nederland.
1/2. EPST(OAT), want ik vind dat je hier meer een kans heb op een baan dan bij de NLS + meer kans op een baan bij een betere maatschappij zoals British airways bijvoorbeeld. -punt minder kans op een baan bij een nederlandse maatschappij.
2/3. NLS/EPST(SAA), betere ervaringen dan DFA/Martinair/AIS/Stella + CAE, maar minder als hierboven.

m.v.g. boschr
 
@boschr

Fijn zo'n bericht!

Ga nu even de KLS bekijken en rondsnuffelen of dit een beetje bij me past. Wat bedoel je qua martin air met slechtere berichten etc?

gr

Dominique
 
ahh jammer:

HAVO/VWO zonder Wis-en Natuurkunde in je pakket?
Vanaf 2009 is het voor HAVO kandidaten niet meer mogelijk om met deelcertificaten deel te nemen aan de opleiding. VWO-ers mogen maximaal 1 deelcertificaat halen, mits je een intentie verklaring tekent, waarin je aangeeft dat bij positieve afronding van de selectie, je alsnog het deelcertificaat voor het desbetreffende vak gaat halen

Ik heb natuurkunde nog niet zoals je in het bericht kon lezen. Ik moet hier een deelcertificaat voor halen dus kan niet op de KLS terrecht komen :(
 
Ik heb natuurkunde nog niet zoals je in het bericht kon lezen. Ik moet hier een deelcertificaat voor halen dus kan niet op de KLS terrecht komen.

@Domo,
Je kan toch ook de KLS i.c.m. AP&M doen?

Wat bedoel je qua martin air met slechtere berichten etc?

Ik bedoelde niet de martinairvliegschool met die slechte berichten, maar Stella.
Tip: denk eens na het is de martinair vliegschool en er zijn er maar 2 mensen van de gehele opleiding die bij martinair zijn komen te werken..... haal eens martin air van de naam weg ......

Ik zeg niet dat het een slechte school is, in tegen deel zelfs, ik wilde ook wel naar die school, maar ik vind het alleen raar dat er maar 2 mensen bij martin air werken............
 
@boschr

ja ik weet niet precies de cijfers van de mensen die daadwerkelijk een baan hebben gekregen die geslaagd zijn bij Martin Air. Maar Martin Air is toch een dochtermaatschappij van KLM dus wellicht zijn veel mensen richting KLM en Transavia gegaan..

Heb een economie pakket dus dat natuurkunde certificaat is echt nodig!
 
cijfers staan op martinairvliegschool.nl,

Ik zou dan voor als KLS niet kon voor EPST/NLS gaan, zeker in deze tijden.
 
Domo;193574Maar Martin Air is toch een dochtermaatschappij van KLM dus wellicht zijn veel mensen richting KLM en Transavia gegaan..[/QUOTE said:
Zo werkt het niet.
Je kan je beter eerst gaan inlezen voordat je lukraak vragen gaat stellen die in je opkomen. 9/10 van die vragen zijn nl. al gesteld.
Succes
 
Back
Top