De 'Stand van Zaken"

arthorizon

New member
Note, gezien het strikt luchtvaart karakter van dit onderwerp vond ik het beter een nieuw topic te beginnen dan aan te sluiten bij het topic van 19 of 77.


Zoals U wel hebt meegekregen via meerdere perspublikaties heeft de afgelopen dagen de IATA AGM in Kuala Lumpur plaatsgevonden. Uw verslaggever ter plaatse is eens gaan kijken en luisteren, heeft een vorkje meegeprikt, drankjes voor volwassenen gedronken en geprobeerd vast te stellen wat nu eigenlijk de consensus is, waar we aan toe zijn en hoe het verder moet.

Wel, voor de industry watchers zoals ikzelf was de berichtgeving vanuit de frontline zoals verwacht maar IATA had alles eens keurig op een rijtje gezet. En dat loog er niet om. De drie operative words waren, “Survive, Survive, Survive”.

Hier een paar highlights.
De gezamelijke airlines gaan dit jaar Negen, (9) Billion US Dollars verliezen, dit boven op de Tien, (10) Billion US Dollars verlies in 2008. Het verwachte verlies van 9 Billion US Dollars is een verdubbeling van de prognose die in April van dit jaar was opgesteld,

De jet fuel prijs gaat omhoog, ten opzichte van drie maanden geleden met Zestig (60) procent gestegen. Nu US.Dollar 70 per barrel. Verdere verwachting, naar de USD. 100 per barrel als de ekonomie aantrekt. Positieve indikatie met een negatieve resultante heete het.

Een totale omzet verdamping van US.Dollar. 80 Billion staat ons te wachten vanwege, dalende vraag en grotere aanbieding, daardoor instortende yields, afnemend gebruikers vertrouwen en verontrusting vanwege mogelijk uitbreken van een epidemie.

Banken hebben geen geld om de industrie te recapitalseren met Een (1) Trillion US. Dollars. Airlines zelf hebben dat geld ook niet. De Chairman van Air India, Arvind Jadhav, heft de handen omhoog naar de reporters en stelt dat ze van plan zijn uitstaande vliegtuig orders fors te vertragen. Acht, (8) US.Dollars Billion in waarde, met de verzuchting, "I don't have cash, what do you expect me to do?"

Bisignani zelf, de CEO van IATA, “Optimists see growth by the end of the year but pessimists view this as a mirage and expect an L-shaped recovery”. “I am a realist. I don’t see facts to support optimism, our industry is in survival mode, whether this crisis is long or short, the world is changing”.

BA’s CEO Willie Walsh commentaar is dat BA is geconfronteerd met een overlevings gevecht. Er is een record veries geleden en BA’s pensioen fonds deficiet in Maart did jaar was US. Dollar 2.4 Billion maar is naar verwachting substantieel verergerd sinds dien. Er is zelfs sprake van een stilleging van het fonds. (Lees, “pensioenen op de tocht”?).

International Lease Financing ILFC gaat waarschijnlijk een order voor Tien (10) Airbus 380 cancellen en ook Boeings orders voor de 787 zijn niet veilig meer.

Dan was er ook nog een panel. “Kan de aviation industrie ooit een ekonomisch verantwoord, blijvend gezond, business model worden”? Het antwoord, misschien ooit, maar dan alleen na een drastisch doorgevoerde en pijnlijke consolidatie van de huidige capaciteit. (Lees, “join, and cut what you don’t need or die”.)

Verder moet het “open skies” model veranderd worden in een “open aviation” model. Het liberaliseren van key routes zou 24 miljoen banen creeren en US. Dollar 490 Billion in economische aktiviteit. Bailouts worden niet gevraagd, maar wel toegang tot beschikbaare finaciering en kapitaal. Bisignani, “If we cannot pay the bills, saving the flag on the tail will not save jobs," En, ondanks een 71 procent verbetering in productiviteit, een 20 procent verbetering in fuel efficiency en een 7 punts verbetering in load factors is de industrie in een overlevings model. Geen geld uitgeven en verdere kostenbesparingen zijn onontkoombaar.

En de uitsmijter, “we cannot reshape without flexibility. This is not the time for salary increases. To protect jobs we must modernize work practices and we must all do more with less”.

There you have it, the bottom line.

Waar ik verder persoonlijk nog naar op zoek was in verband met mijn rapportage naar Airwork, hoe staan de vliegers ervoor. Banen, arbeidsvoorwaarden etc. Die informatie lag niet voor het oprapen dus moest ik zelf deduceren, reduceren en interpreteren. Dus hier is mijn persoonlijke mening. U hoeft het er niet mee eens te zijn en als U het anders en wellicht beter wenst te interpreteren, ga hier in dit topic gerust Uw gang.

• Er is geen vliegers tekort, dat komt er ook niet, nooit, er is zelfs een overschot aan het onstaan.

• Arbeidsomstandigheden, remuneraties en carriere mogelijkheden komen steeds verder onder druk te staan. De job for life bestaat niet meer en iedereen moet meer produktie leveren voor steeds minder geld.

• Senioriteitslijsten gaan verdwijnen, maatschappijen nemen aan wie ze nodig hebben en op welke plaats in de organisatie. Vakbonden krijgen het steeds moeilijker.

• Het beroep van verkeersvlieger wordt verder uitgehold en de vlieger wordt een bijprodukt, een commodity. Vliegtuig bouwers zullen er alles aan doen met hun ontwerp de klanten ervan te overuigen dat de flightdeck kosten drastisch omlaag kunnen.

• De lat van de leeftijdsgrens gaat verder omhoog dan de huidige 65.

• De verkeersvlieger heft geen vaste woon en verblijfsplaats meer. Roulaties binnen de eigen maatschappij naar andere bases worden algemeen.

Zo kan ik nog wel even doorgaan maar ik neem aan dat U nu wel genoeg gezien hebt. Nogmaals, dit is mijn eigen interpretatie van de “stand van zaken”.

Nog een opmerking die ik hier wil maken, special voor de “want to bee’s”. Mijn vermoeden is dat er een zodanig overschot aan vers opgeleide vliegers gaat ontstaan dat het vinden van een baan welhaast utopisch wordt. Een ieder die nu in opleiding zit of er nog aan moet beginnen krijgt zeer waarschijnlijk de komende vier tot vijf jaaar geen baan. En dan druk ik mij nog voorzichtig uit.

De banen die beschikbaar komen worden nagestreefd door een legioen van afstudeerders, ontslagen ervaren vliegers en mensen op wachtlijsten die uitpuilen. Voor elke beschikbare baan, meer dan honderd kandidaten.

“There will be blood”

Daar was nog wel overheen te komen en mee te leven ware het niet dat velen een enorme studieschuld hebben die op geen enkele wijze kan worden afgebouwd dan door een andere loopbaan te kiezen. Ik realiseer me zeer wel dat ik hier een uitermate grimmig toekomstbeeld schets maar na vijfendertig jaar ervaring in de industrie meen ik enig onderscheidings vermogen te hebben en kan dus vergelijken.

Ik heb geen kinderen, kan ze dus ook geen advies geven maar, aan alle teenagers die nog een beroep als verkeersvlieger nastreven zou ik willen aanraden, ga na je middelbare school door studeren. HBO of Universiteit. Die vier of zes jaar daaraan gespendeerd is niet weggegooid, zeker niet als je nog kans ziet een luchtvaart gerelateerde studie te volgen.

Mocht er ooit weer een vliegers tekort komen en ik dus ongelijk krijg, kan je altijd nog je kansen benutten. Ik heb het al eerder gemeld, dus nog maar een keer, als er om vliegers wordt gesmeekt maakt het niet uit of je twintig of vijfendertig bent. Sterker nog, je hebt een behoorlijke baggage opgebouwd die altijd van pas komt en, studeren op kosten van de staat? Wat wil je nog meer.

Dus, als ik kinderen had die kwamen aanzetten met, ” pa, ik wil piloot worden”, dan zou mijn antwoord zijn, “ ga eerst doorstuderen en kom dan na vijf of zes jaar terug, dan kan je zelf beslissen maar nu, never ever.”

Met excuses aan degenen die mijn bovenstaande interpretatie liever door de shredder zouden gooien. Discussies hier op het board welkom, maar ga mij niet PM’en want ik delete ongelezen.

Cheers
Art
 
Hey Art,

long time no read.
Bedankt voor je uiteenzetting. Had net op mijn bekende sarcastische wijze gereageerd op een andere post en aangezien ik de dame met het zweepje niet achter me aan wil hebben, zal ik het niet nog een keertje posten, maar even linken.
http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?p=193165#post193165

Ben het met bijna alles eens.
Had het pas al eens gepost, maar hier nog een keer een kort verhaaltje waar ik aan moest denken bij het lezen van je post.
Mijn beste vriend vliegt voor Transavia en vroeg mij pas of ik mijn dochter(5) later zou aanraden om vlieger te worden. Het antwoord schokte mij een beetje, maar de snelheid waarmee ik het antwoord klaar had was des te schokkender (voor mij): HELL NO!

Werd pas geconfronteerd met een student die mij vroeg welke typerating ik hem aan zou raden te halen(kopen) na zijn opleiding. Het was 17:00 uur en de jongen wilde graag naar huis en was dus niet klaar voor mijn antwoord. ("Ga even zitten, kerel").
Na een half uurtje beleefd geluisterd te hebben, begreep ik dat hij mijn antwoord niet echt wilde horen, maar het was een beleefde jongen en hij bedankte hartelijk voor mijn korte uiteenzetting.

Het wil niet doordringen tot de meute en het ergste is dat ik me dat volkomen kan voorstellen, want ik denk niet dat ik op die leeftijd bevattelijk was voor enige vorm van "goedbedoelde" kritiek over de vliegopleiding die ik ging volgen en elke vorm van cynisme over mijn kansen voor de toekomst werd lachend weggewuifd.
Ik zal de eerste zijn die toegeeft dat ik enorm veel mazzel heb gehad, maar zoals je terecht schetst zijn de tijden HEEL ERG veranderd en de hoeveelheid mensen die die mazzel op dit moment krijgen, zullen naar mijn mening ook drastisch afnemen.

Ik hoop net als jij dat ik er enorm naast zit.

MG

P.S.Aangezien ik het nog veel enger vind om pensionado's met zweepjes achter me aan te hebben, zal ik je geen PM sturen.
P.P.S. Het is trouwens maar goed dat onze verdiensten zo achteruit gaan, want ik word niet graag gezien als "overbetaalde buschauffeur" door tante Truus uit de Telegraaf, die per slot van rekening toch een groot deel van mijn opleiding terugbetaald met haar 500 euro return ticket naar Hong Kong.
 
Art, een mooie uiteenzetting weer, mijn gedachten:

vliegersoverschot:
-Zal waarschijnlijk het grootste ooit worden aangezien de luchtvaart in de grootste crisis ooit zit.

arbeidsvoorwaarden die omlaag gaan: check.

Senioriteitslijsten+vakbonden:
-Hebben denk ik alleen bij de sterke, gezonde majors nog iets in te bregen, in de nabije toekomst dan. V.w.b. senioriteitslijsten, die gaan down the drain bij de wat kleinere mij-en die om de paar jaar failliet gaan. Voor een low-cost carrier is het niet handig dus die beginnen er ook gewoon niet aan, en met een vliegeroverschot kunnen ze dat gewoon maken.

Uithollen beroep:
-Misschien, kan ook dat er met de toenemende automatisering meer dingen in de handen van de captain worden geschoven, waardoor overig personeel overbodig wordt, die kerel in die stoel hebben we voorlopig toch nog nodig, maar sommige figuren op de grond zouden misschien wel kunnen worden weggeautomatiseerd. Verder is er bij sommige (blauwe) bedrijven een extreme focus op ambassador of de company, gastheer gebeuren, schijnen de klanten leuk te vinden......

Leeftijdsgrens omhoog:
-Dat denk ik wel, maar boven de 65 gaat wel heel ver, heb verschillende mannen van 56 naast me gehad, sommige nog zo fris als een hoentje, andere benaderden de fossielstatus reeds.

Wisselende base:
-Misschien voor de kleinere bedrijven, maar gezien de consolidatie die er aan de gang is blijven er in eur voornamelijk grote over, denk dat dat niet altijd zin heeft, als je een voldoende grote vliegergroep op een base hebt zijn daar weinig efficiencyvoordelen te behalen.

Verder is het starten van een vliegopleiding een grote gok op dit moment, maar ik vrees dat dat voor 75% van de airworkers gold toen zij begonnen met hun opleiding.
 
Thanks Art,

A nice piece and a must read for all who are thinking about joining this industry - and for those of us already in the industry.

Coming soon (hopefully) Terms and Conditions: An Education.
 
Goed stuk. Wel erg confronterend voor een 'want to be' als mij. Ik er al is goed over nagedacht en veel over gelezen op airwork, en doe dat nog steeds. Inmiddeld heb ik de KLS selectie doorlopen en moet nog een tijd wachten, en ga in die tussentijd proberen de eerste 2 jaar van een bachelor op de uni te halen. Op die manier hoop ik en een veilige toekomst kwa inkomsten, én mijn droom achterna te kunnen gaan.

Maar even ingaand op het stuk; is het niet zo dat er over 20 jaar nog maar 4 echt grote maatschappijen zijn? Ik heb ooit is over een zo een business model gelezen voor de luchtvaartindustrie. OneWorld, Sky team, Star allieance, ..., zullen dan waarschijnlijk alleen nog rondvliegen. 'Elitaire' maatschappijen(KLM, lufthansa, air france, ...) waar piloten het nu nog erg goed hebben zullen dan verdwenen zijn, en natuurlijk ook de bijbehorende CAO's waar elke 'want to be' nu van droomt.
Veranderingen die jij beschrijft als binnen één maatschappij vele bases hebben, vakbonden die minder invloed hebben, CAO's die stukken minder zijn zullen in zo een luchtvaartindustrie met maar een paar grote spelers natuurlijk aan de orde zijn. De toekomst ziet er dan ook niet veel beter uit.

Maar toch, als ik elke dag weer naar buiten kijk en ik een mooie blauwe 747 de lucht in zie gaan wil ik maar één ding; piloot worden. Jammer dat ik eigenlijk niet 40 jaar terug ben geboren, toen vliegen zelf ook nog echt vliegen was ;)
 
Met alle respect :
ook arthorizon kan niet in de toekomst kijken.
de luchtvaart is sterk gerelateerd aan de wereld economie . Deze zal altijd in golfbewegingen gaan.
Zo zal ook de behoefte aan piloten gaan . een paar jaar geleden kon je vrij simpel ab-initio aan een baan komen en momenteel is er een overschot welke bij een aantrekkende economie ook weer kleiner zal worden.
Alleen niemand , maar ook echt niemand weet hoelang deze recessie zal gaan duren .
Daarom kun je er negatief , dan wel positief tegen aan kijken ,leuke bladvulling , maar geen enkele reele voorspellende waarde.:biertje:
 
V.w.b. het uithollen en weg-automatiseren van het beroep, zou het echt zo snel gaan? Het feit dat iets technisch kan wil niet zeggen dat het ook maatschappelijk geaccepteerd wordt.

Auto's die volledig autonoom werken kunnen ze allang maken. Maar niemand stapt er in, en niemand koopt er een. Met de AF447 ramp nog in het achterhoofd zet men ook vraagtekens of de besturing/begrenzing van een vliegtuig wel aan computers overgelaten moet worden.

Ik zie het eerlijk gezegd de komende jaren nog niet gebeuren. Mensen hebben geen vertrouwen in een 'luchttaxi' zonder intelligente bestuurder aan boord.
 
Vergeet de variabelen niet, boze moslims of kwaadaardige virussen en ga zo maar door.

Toen ik begon met vliegen viel PanAm. I've seen it all dacht ik toen.
 
Verder worden er op dit moment nog kisten ontwikkeld die ontworpen zijn voor een 2 vlieger operatie (787, a350) dus wat dat betreft zitten we de komende 25 jaar nog goed.....
 
Update 1.

De Paris Airshow zit er weer op en aangezien ik er zelf niet bij geweest ben, ik reis niet meer zo graag, moest ik het doen met berichten in de vakpers om een beeld te krijgen hoe de stemming was.

Wel, de stemming was niet echt anders dan eerder in Lumpur en feestelijk was het al helemaal niet. Glitterende announcements van mega orders waren er niet, speldeprikken werd het genoemd waar het ging om enkele order bevestigingen van waar de realiteitswaarde nog moet worden vastgesteld.

Zo was er de komiek Ali A. CEO van Qatar Airways, die Boeing wist te dreigen met serieuze problemen in de relatie sfeer als de 787 zou blijven vertragen. Nou, van dit soort rhetoriek, daar liggen ze in Seattle en Chicago niet wakker van. Die kennen hun pappenheimers.

Ook wel iets voor een glimlach was het zwelbast kommentaar van Tony F. CEO van Air Asia, op bankiers, dat zijn nu plotseling de “zwijnen” van de industrie.

Lieve hemel, als je vliegtuigen wil kopen moet je centjes meebrengen Tony. Dat heeft hij altijd ook zelf beweerd en nog maar een half jaar geleden wist hij nog te melden dat ze geen externe finaciering nodig hadden, sterke kas positie en niemand maakt ons wat, “als het moet kopen we SIA”, ik hoor het hem nog zeggen. Hij gaat later de politiek in.

Dan had je natuurlijk de Boeing en Airbus CEO’s, bittere rivalen maar nu natuurlijk eensgezind. “We zien een opleving midden 2010 aankomen” Tsja, wat moeten ze anders zeggen, “we zien het eigenlijk niet echt meer zitten?” En op een vraag van een journalist aan de Airbus man waarom hij dat dacht, “ik heb het gevoel” was het antwoord. Daar doen we het dan maar mee.

Minder optimistisch was Ernst & Young, “Airlines order cancellations en deferrals zijn pas net begonnen,we hebben tot nu toe slechts het begin gezien.”
En dan, “een dalende vraag naar air travel en, een zeer gelimiteerde mogelijkheid voor Airbus en Boeing om leveranties met een fabrieks financiering aan te bieden. Aah, de aap komt langzaam uit de mouw.

En op de vraag hoe lang het nog gaat duren voordat de airline market gaat stabiliseren, “de indicatoren zoals tewerkstelling, banen en gross domestic product zijn allemaal naar beneden en zelfs als zou dit verbeteren, dan zou het nog een lange tijd duren om door een aarzelende ekonomische groei heen te werken.”

En, “zonder robuuste ekonomische groei is er geen mogelijkheid voor winstherstel bij luchtvaart maatschappijen en dus, blijven significante nieuwe orders uit en so, we're in this for the long haul", they say. En dan gaat het voornamelijk eerst nog om vloot vernieuwing in plaats van uitbreiding.

Zo, wat is dan nu de stand van zaken. Boze tongen beweren dat we er nog lang niet zijn, we staan nog maar aan het begin van de komende ellende en er gaan nog grote klappen vallen.

Minder boze tongen, of moet ik zeggen, zoete tongen, zien licht aan het andere eind van de tunnel maar zeggen er “tong in wang” bij dat het licht ook van een tegemoet komende trein kan zijn.

Met andere woorden, er is meer consensus over een pessimistische zienswijze dan over een positieve. Maar dat wist ik al, ben dus terecht thuis gebleven. Heb wel een nieuw woord geleerd. Vliegtuig fabrikanten heten nu “Airframers”.

De volgend graadmeter is in November dit jaar. De Dubai Airshow 2009. Daar ga ik denk ik wel even kijken.

Cheers
Art
 
Het is net wat je zegt Orno.
Niemand zal ontkennen dat het op dit moment ( en de komende tijd ) een drama is. Maar waarom zijn sommigen altijd zo pessimistisch ingesteld? Zonde van je energie! Altijd positief blijven!
 
Last edited:
Is het glas half vol of half leeg? Voor mij istie het allebei. Maar ik ben wel tevreden met wat ik heb.

Na de regen komt ook altijd weer zonneschijn, en we moeten toch roeien met de riemen die we hebben!
 
Het inschatten van het vliegersoverschot is een zeer lastig verhaal, de vraag naar vliegers kan haast van de ene op de andere dag omhoog schieten, om daarna weer flink naar beneden te donderen. Hadden we allen maar een glazen bol waarin we alles konden zien wat komen gaat.

Het wordt de komende 2/3 jaren even doorbijten voor de aspiranten en momenteel werkloze vliegers, maar ik ben er zeker van dat het na dat aantal jaren de vraag naar vliegers weer dusdanig zal toenemen, dat een baan vinden geen utopie meer zal zijn.
 
Wat heeft Art's post met "doemdenken" te maken? Waarom zie je het niet als een aanvulling van je situational awareness?

Omdat de nieuwe piloten en aspiranten de waarheid niet willen weten. God forbid, they might actually have to work for a living.
 
Ik denk dat iedereen best de waarheid wil weten, maar je moet er niet over doordrammen. Het is bagger, het blijft voorlopig bagger. Iedereen heeft argumenten voor zijn of haar keuzes op dit moment. Niet meer, niet minder.
 
Het inschatten van het vliegersoverschot is een zeer lastig verhaal, de vraag naar vliegers kan haast van de ene op de andere dag omhoog schieten, om daarna weer flink naar beneden te donderen. Hadden we allen maar een glazen bol waarin we alles konden zien wat komen gaat.

With all due respect, dat is natuurlijk gewoon onzin. Er is een overschot. Zeker in Europa en Amerika. Er was een overschot 5 jaar voor ik begon, en 5 jaar na mijn aanname is er nog steeds een overschot. (2013)

De dag dat er geen overschot meer is is de dag dat maatschappijen danwel regeringen ab-initio courses draaien die volledig betaald zijn + salaris voor die studenten.

De vliegwereld is kompleet krom vergeleken met elke andere studie danwel carriere. Hier heb je duizenden jonge mannen en vrouwen in Europa die +-100K neerleggen voor een studie, nog een paar tientjes voor een rating en dan tegen zeer slechte voorwaarden die baan uit moeten oefenen. Natuurlijk doen ze dat, dat had ik ook gedaan! Ik ben er toen ook ingestapt wetende dat het erg moeilijk ging worden. Toen ik afstudeerde namen heel veel maatschappijen heel veel aan, maar dan nog was er nergens een tekort aan kandidaten. Sterker nog, ze hadden het voor het uitkiezen.


Je kan jonge mensen niet kwalijk nemen dat ze een ambitie achterna jagen. Waar ik zo slecht tegen kan is dat dit gewoon niet op Europees danwel landelijk niveau geregeld wordt. Selectie, opleiding, baan. Als je het niet haalt, dan haal je het niet. Waarom kan dat bij de KLu wel maar bij commerciele luchtvaart niet? Zeker als je naar de randstad kijkt dan zie je dat de helft zo'n beetje draait op wat er op SPL gebeurt. Dat kan gewoon beter.


Ik vind niet dat je jongen mensen voor de keuze moet stellen om uberhaubt 150K uit te geven met nul komma nada garantie van een baan, danwel een minimaal aanvaardbare financiele toekomst die gepaard zou moeten gaan met het uitoefenen van dit beroep. Als je dat namelijk wel doet dan zeggen die jonge mensen, net als ik, "I'll make it happen or go bankrupt trying". Enter een hele hoop scholen die hier een hele hoop aan gaan verdienen en dan zie je dat er heel veel mensen overal aangenomen worden en uiteindelijk met CPl/ME/IR elkaar allemaal beconcurreren voor de mogelijkheid om te MOGEN betalen voor een baan.


Zoals ik al zei, ik had het ook gedaan als het had gemoeten toen ik erin stapte, ik vind alleen dat dit van bovenaf ZO waardeloos is geregeld. Dat kan gewoon veel beter.

Flame away.
 
No flaming here hoor.

Art, bedankt voor je stukken! Nuttige info en ieder mag ermee doen wat hij wil.

Aan de wannabe's die vinden dat Art een doemdenker is, voornamelijk omdat je eigen humeur bij het lezen van zijn verslagen in de mineur keldert, dat is nog niks vergeleken met je humeur als je al een jaar lang met een torenhoge schuld thuis zit. Daar word je pas echt chagrijnig van. Kan je nu vast een beetje oefenen..
 
Back
Top