arthorizon
New member
Note, gezien het strikt luchtvaart karakter van dit onderwerp vond ik het beter een nieuw topic te beginnen dan aan te sluiten bij het topic van 19 of 77.
Zoals U wel hebt meegekregen via meerdere perspublikaties heeft de afgelopen dagen de IATA AGM in Kuala Lumpur plaatsgevonden. Uw verslaggever ter plaatse is eens gaan kijken en luisteren, heeft een vorkje meegeprikt, drankjes voor volwassenen gedronken en geprobeerd vast te stellen wat nu eigenlijk de consensus is, waar we aan toe zijn en hoe het verder moet.
Wel, voor de industry watchers zoals ikzelf was de berichtgeving vanuit de frontline zoals verwacht maar IATA had alles eens keurig op een rijtje gezet. En dat loog er niet om. De drie operative words waren, “Survive, Survive, Survive”.
Hier een paar highlights.
De gezamelijke airlines gaan dit jaar Negen, (9) Billion US Dollars verliezen, dit boven op de Tien, (10) Billion US Dollars verlies in 2008. Het verwachte verlies van 9 Billion US Dollars is een verdubbeling van de prognose die in April van dit jaar was opgesteld,
De jet fuel prijs gaat omhoog, ten opzichte van drie maanden geleden met Zestig (60) procent gestegen. Nu US.Dollar 70 per barrel. Verdere verwachting, naar de USD. 100 per barrel als de ekonomie aantrekt. Positieve indikatie met een negatieve resultante heete het.
Een totale omzet verdamping van US.Dollar. 80 Billion staat ons te wachten vanwege, dalende vraag en grotere aanbieding, daardoor instortende yields, afnemend gebruikers vertrouwen en verontrusting vanwege mogelijk uitbreken van een epidemie.
Banken hebben geen geld om de industrie te recapitalseren met Een (1) Trillion US. Dollars. Airlines zelf hebben dat geld ook niet. De Chairman van Air India, Arvind Jadhav, heft de handen omhoog naar de reporters en stelt dat ze van plan zijn uitstaande vliegtuig orders fors te vertragen. Acht, (8) US.Dollars Billion in waarde, met de verzuchting, "I don't have cash, what do you expect me to do?"
Bisignani zelf, de CEO van IATA, “Optimists see growth by the end of the year but pessimists view this as a mirage and expect an L-shaped recovery”. “I am a realist. I don’t see facts to support optimism, our industry is in survival mode, whether this crisis is long or short, the world is changing”.
BA’s CEO Willie Walsh commentaar is dat BA is geconfronteerd met een overlevings gevecht. Er is een record veries geleden en BA’s pensioen fonds deficiet in Maart did jaar was US. Dollar 2.4 Billion maar is naar verwachting substantieel verergerd sinds dien. Er is zelfs sprake van een stilleging van het fonds. (Lees, “pensioenen op de tocht”?).
International Lease Financing ILFC gaat waarschijnlijk een order voor Tien (10) Airbus 380 cancellen en ook Boeings orders voor de 787 zijn niet veilig meer.
Dan was er ook nog een panel. “Kan de aviation industrie ooit een ekonomisch verantwoord, blijvend gezond, business model worden”? Het antwoord, misschien ooit, maar dan alleen na een drastisch doorgevoerde en pijnlijke consolidatie van de huidige capaciteit. (Lees, “join, and cut what you don’t need or die”.)
Verder moet het “open skies” model veranderd worden in een “open aviation” model. Het liberaliseren van key routes zou 24 miljoen banen creeren en US. Dollar 490 Billion in economische aktiviteit. Bailouts worden niet gevraagd, maar wel toegang tot beschikbaare finaciering en kapitaal. Bisignani, “If we cannot pay the bills, saving the flag on the tail will not save jobs," En, ondanks een 71 procent verbetering in productiviteit, een 20 procent verbetering in fuel efficiency en een 7 punts verbetering in load factors is de industrie in een overlevings model. Geen geld uitgeven en verdere kostenbesparingen zijn onontkoombaar.
En de uitsmijter, “we cannot reshape without flexibility. This is not the time for salary increases. To protect jobs we must modernize work practices and we must all do more with less”.
There you have it, the bottom line.
Waar ik verder persoonlijk nog naar op zoek was in verband met mijn rapportage naar Airwork, hoe staan de vliegers ervoor. Banen, arbeidsvoorwaarden etc. Die informatie lag niet voor het oprapen dus moest ik zelf deduceren, reduceren en interpreteren. Dus hier is mijn persoonlijke mening. U hoeft het er niet mee eens te zijn en als U het anders en wellicht beter wenst te interpreteren, ga hier in dit topic gerust Uw gang.
• Er is geen vliegers tekort, dat komt er ook niet, nooit, er is zelfs een overschot aan het onstaan.
• Arbeidsomstandigheden, remuneraties en carriere mogelijkheden komen steeds verder onder druk te staan. De job for life bestaat niet meer en iedereen moet meer produktie leveren voor steeds minder geld.
• Senioriteitslijsten gaan verdwijnen, maatschappijen nemen aan wie ze nodig hebben en op welke plaats in de organisatie. Vakbonden krijgen het steeds moeilijker.
• Het beroep van verkeersvlieger wordt verder uitgehold en de vlieger wordt een bijprodukt, een commodity. Vliegtuig bouwers zullen er alles aan doen met hun ontwerp de klanten ervan te overuigen dat de flightdeck kosten drastisch omlaag kunnen.
• De lat van de leeftijdsgrens gaat verder omhoog dan de huidige 65.
• De verkeersvlieger heft geen vaste woon en verblijfsplaats meer. Roulaties binnen de eigen maatschappij naar andere bases worden algemeen.
Zo kan ik nog wel even doorgaan maar ik neem aan dat U nu wel genoeg gezien hebt. Nogmaals, dit is mijn eigen interpretatie van de “stand van zaken”.
Nog een opmerking die ik hier wil maken, special voor de “want to bee’s”. Mijn vermoeden is dat er een zodanig overschot aan vers opgeleide vliegers gaat ontstaan dat het vinden van een baan welhaast utopisch wordt. Een ieder die nu in opleiding zit of er nog aan moet beginnen krijgt zeer waarschijnlijk de komende vier tot vijf jaaar geen baan. En dan druk ik mij nog voorzichtig uit.
De banen die beschikbaar komen worden nagestreefd door een legioen van afstudeerders, ontslagen ervaren vliegers en mensen op wachtlijsten die uitpuilen. Voor elke beschikbare baan, meer dan honderd kandidaten.
“There will be blood”
Daar was nog wel overheen te komen en mee te leven ware het niet dat velen een enorme studieschuld hebben die op geen enkele wijze kan worden afgebouwd dan door een andere loopbaan te kiezen. Ik realiseer me zeer wel dat ik hier een uitermate grimmig toekomstbeeld schets maar na vijfendertig jaar ervaring in de industrie meen ik enig onderscheidings vermogen te hebben en kan dus vergelijken.
Ik heb geen kinderen, kan ze dus ook geen advies geven maar, aan alle teenagers die nog een beroep als verkeersvlieger nastreven zou ik willen aanraden, ga na je middelbare school door studeren. HBO of Universiteit. Die vier of zes jaar daaraan gespendeerd is niet weggegooid, zeker niet als je nog kans ziet een luchtvaart gerelateerde studie te volgen.
Mocht er ooit weer een vliegers tekort komen en ik dus ongelijk krijg, kan je altijd nog je kansen benutten. Ik heb het al eerder gemeld, dus nog maar een keer, als er om vliegers wordt gesmeekt maakt het niet uit of je twintig of vijfendertig bent. Sterker nog, je hebt een behoorlijke baggage opgebouwd die altijd van pas komt en, studeren op kosten van de staat? Wat wil je nog meer.
Dus, als ik kinderen had die kwamen aanzetten met, ” pa, ik wil piloot worden”, dan zou mijn antwoord zijn, “ ga eerst doorstuderen en kom dan na vijf of zes jaar terug, dan kan je zelf beslissen maar nu, never ever.”
Met excuses aan degenen die mijn bovenstaande interpretatie liever door de shredder zouden gooien. Discussies hier op het board welkom, maar ga mij niet PM’en want ik delete ongelezen.
Cheers
Art
Zoals U wel hebt meegekregen via meerdere perspublikaties heeft de afgelopen dagen de IATA AGM in Kuala Lumpur plaatsgevonden. Uw verslaggever ter plaatse is eens gaan kijken en luisteren, heeft een vorkje meegeprikt, drankjes voor volwassenen gedronken en geprobeerd vast te stellen wat nu eigenlijk de consensus is, waar we aan toe zijn en hoe het verder moet.
Wel, voor de industry watchers zoals ikzelf was de berichtgeving vanuit de frontline zoals verwacht maar IATA had alles eens keurig op een rijtje gezet. En dat loog er niet om. De drie operative words waren, “Survive, Survive, Survive”.
Hier een paar highlights.
De gezamelijke airlines gaan dit jaar Negen, (9) Billion US Dollars verliezen, dit boven op de Tien, (10) Billion US Dollars verlies in 2008. Het verwachte verlies van 9 Billion US Dollars is een verdubbeling van de prognose die in April van dit jaar was opgesteld,
De jet fuel prijs gaat omhoog, ten opzichte van drie maanden geleden met Zestig (60) procent gestegen. Nu US.Dollar 70 per barrel. Verdere verwachting, naar de USD. 100 per barrel als de ekonomie aantrekt. Positieve indikatie met een negatieve resultante heete het.
Een totale omzet verdamping van US.Dollar. 80 Billion staat ons te wachten vanwege, dalende vraag en grotere aanbieding, daardoor instortende yields, afnemend gebruikers vertrouwen en verontrusting vanwege mogelijk uitbreken van een epidemie.
Banken hebben geen geld om de industrie te recapitalseren met Een (1) Trillion US. Dollars. Airlines zelf hebben dat geld ook niet. De Chairman van Air India, Arvind Jadhav, heft de handen omhoog naar de reporters en stelt dat ze van plan zijn uitstaande vliegtuig orders fors te vertragen. Acht, (8) US.Dollars Billion in waarde, met de verzuchting, "I don't have cash, what do you expect me to do?"
Bisignani zelf, de CEO van IATA, “Optimists see growth by the end of the year but pessimists view this as a mirage and expect an L-shaped recovery”. “I am a realist. I don’t see facts to support optimism, our industry is in survival mode, whether this crisis is long or short, the world is changing”.
BA’s CEO Willie Walsh commentaar is dat BA is geconfronteerd met een overlevings gevecht. Er is een record veries geleden en BA’s pensioen fonds deficiet in Maart did jaar was US. Dollar 2.4 Billion maar is naar verwachting substantieel verergerd sinds dien. Er is zelfs sprake van een stilleging van het fonds. (Lees, “pensioenen op de tocht”?).
International Lease Financing ILFC gaat waarschijnlijk een order voor Tien (10) Airbus 380 cancellen en ook Boeings orders voor de 787 zijn niet veilig meer.
Dan was er ook nog een panel. “Kan de aviation industrie ooit een ekonomisch verantwoord, blijvend gezond, business model worden”? Het antwoord, misschien ooit, maar dan alleen na een drastisch doorgevoerde en pijnlijke consolidatie van de huidige capaciteit. (Lees, “join, and cut what you don’t need or die”.)
Verder moet het “open skies” model veranderd worden in een “open aviation” model. Het liberaliseren van key routes zou 24 miljoen banen creeren en US. Dollar 490 Billion in economische aktiviteit. Bailouts worden niet gevraagd, maar wel toegang tot beschikbaare finaciering en kapitaal. Bisignani, “If we cannot pay the bills, saving the flag on the tail will not save jobs," En, ondanks een 71 procent verbetering in productiviteit, een 20 procent verbetering in fuel efficiency en een 7 punts verbetering in load factors is de industrie in een overlevings model. Geen geld uitgeven en verdere kostenbesparingen zijn onontkoombaar.
En de uitsmijter, “we cannot reshape without flexibility. This is not the time for salary increases. To protect jobs we must modernize work practices and we must all do more with less”.
There you have it, the bottom line.
Waar ik verder persoonlijk nog naar op zoek was in verband met mijn rapportage naar Airwork, hoe staan de vliegers ervoor. Banen, arbeidsvoorwaarden etc. Die informatie lag niet voor het oprapen dus moest ik zelf deduceren, reduceren en interpreteren. Dus hier is mijn persoonlijke mening. U hoeft het er niet mee eens te zijn en als U het anders en wellicht beter wenst te interpreteren, ga hier in dit topic gerust Uw gang.
• Er is geen vliegers tekort, dat komt er ook niet, nooit, er is zelfs een overschot aan het onstaan.
• Arbeidsomstandigheden, remuneraties en carriere mogelijkheden komen steeds verder onder druk te staan. De job for life bestaat niet meer en iedereen moet meer produktie leveren voor steeds minder geld.
• Senioriteitslijsten gaan verdwijnen, maatschappijen nemen aan wie ze nodig hebben en op welke plaats in de organisatie. Vakbonden krijgen het steeds moeilijker.
• Het beroep van verkeersvlieger wordt verder uitgehold en de vlieger wordt een bijprodukt, een commodity. Vliegtuig bouwers zullen er alles aan doen met hun ontwerp de klanten ervan te overuigen dat de flightdeck kosten drastisch omlaag kunnen.
• De lat van de leeftijdsgrens gaat verder omhoog dan de huidige 65.
• De verkeersvlieger heft geen vaste woon en verblijfsplaats meer. Roulaties binnen de eigen maatschappij naar andere bases worden algemeen.
Zo kan ik nog wel even doorgaan maar ik neem aan dat U nu wel genoeg gezien hebt. Nogmaals, dit is mijn eigen interpretatie van de “stand van zaken”.
Nog een opmerking die ik hier wil maken, special voor de “want to bee’s”. Mijn vermoeden is dat er een zodanig overschot aan vers opgeleide vliegers gaat ontstaan dat het vinden van een baan welhaast utopisch wordt. Een ieder die nu in opleiding zit of er nog aan moet beginnen krijgt zeer waarschijnlijk de komende vier tot vijf jaaar geen baan. En dan druk ik mij nog voorzichtig uit.
De banen die beschikbaar komen worden nagestreefd door een legioen van afstudeerders, ontslagen ervaren vliegers en mensen op wachtlijsten die uitpuilen. Voor elke beschikbare baan, meer dan honderd kandidaten.
“There will be blood”
Daar was nog wel overheen te komen en mee te leven ware het niet dat velen een enorme studieschuld hebben die op geen enkele wijze kan worden afgebouwd dan door een andere loopbaan te kiezen. Ik realiseer me zeer wel dat ik hier een uitermate grimmig toekomstbeeld schets maar na vijfendertig jaar ervaring in de industrie meen ik enig onderscheidings vermogen te hebben en kan dus vergelijken.
Ik heb geen kinderen, kan ze dus ook geen advies geven maar, aan alle teenagers die nog een beroep als verkeersvlieger nastreven zou ik willen aanraden, ga na je middelbare school door studeren. HBO of Universiteit. Die vier of zes jaar daaraan gespendeerd is niet weggegooid, zeker niet als je nog kans ziet een luchtvaart gerelateerde studie te volgen.
Mocht er ooit weer een vliegers tekort komen en ik dus ongelijk krijg, kan je altijd nog je kansen benutten. Ik heb het al eerder gemeld, dus nog maar een keer, als er om vliegers wordt gesmeekt maakt het niet uit of je twintig of vijfendertig bent. Sterker nog, je hebt een behoorlijke baggage opgebouwd die altijd van pas komt en, studeren op kosten van de staat? Wat wil je nog meer.
Dus, als ik kinderen had die kwamen aanzetten met, ” pa, ik wil piloot worden”, dan zou mijn antwoord zijn, “ ga eerst doorstuderen en kom dan na vijf of zes jaar terug, dan kan je zelf beslissen maar nu, never ever.”
Met excuses aan degenen die mijn bovenstaande interpretatie liever door de shredder zouden gooien. Discussies hier op het board welkom, maar ga mij niet PM’en want ik delete ongelezen.
Cheers
Art