Vliegplan vraagje?

Columbus

New member
Goedenavond,

Bij deze even een vraagje omtrent het maken van een flightlog wanneer er gebruik gemaakt wordt van High Altitude Enroute Chart. Stel ik wil een advisory route vliegen en haal de magnetische koers daarvan uit de kaart. Is het dan het handigst deze magnetische koers naar een ware koers om te rekenen om de windcorrectie te bepalen, of is het gebruikelijk de wind uit de Wind /Temp charts eerst om te zetten naar een magnetische richting.

Tweede vraagje: Is de initieele magnetische koers welke ook op de kaart staat vermeld een rumbline of een grootcirkel. Ik had begrepen dat er van baken naar baken werd gevlogen, en het lijkt mij dat het radio signaal van het baken zelf een grootcirkel volgt. Echter op de kaart staat maar een koers gegeven over een grote afstand wat dan weer zou duiden op een rumbline of zijn de afstanden op deze kaarten niet groot genoeg om enig verschil tussen RL of GC waar te nemen?
Blijft lastig dat distance learning, wellicht heeft hier iemand het licht gezien.

In ieder geval vriendelijk bedankt.
Groeten Columbus
 
(ik heb niet helemaal voor me welke kaart je het over hebt, dus als mijn antwoorden nergens op slaan kan het daardoor komen)

Goedenavond,

Bij deze even een vraagje omtrent het maken van een flightlog wanneer er gebruik gemaakt wordt van High Altitude Enroute Chart. Stel ik wil een advisory route vliegen en haal de magnetische koers daarvan uit de kaart. Is het dan het handigst deze magnetische koers naar een ware koers om te rekenen om de windcorrectie te bepalen, of is het gebruikelijk de wind uit de Wind /Temp charts eerst om te zetten naar een magnetische richting.
Je vliegt magnetic in je vliegtuig(als je tenminste een beetje een conventionele cockpit hebt), dus reken alles direct naar magnetic(anders moet je uiteindelijk je true courses weer naar magneetic rekenen)
Tweede vraagje: Is de initieele magnetische koers welke ook op de kaart staat vermeld een rumbline of een grootcirkel. Ik had begrepen dat er van baken naar baken werd gevlogen, en het lijkt mij dat het radio signaal van het baken zelf een grootcirkel volgt. Echter op de kaart staat maar een koers gegeven over een grote afstand wat dan weer zou duiden op een rumbline of zijn de afstanden op deze kaarten niet groot genoeg om enig verschil tussen RL of GC waar te nemen?
Blijft lastig dat distance learning, wellicht heeft hier iemand het licht gezien.

In ieder geval vriendelijk bedankt.
Groeten Columbus
De koers op de kaart bij een route is de koers bij het verlaten van een baken. Je kan ook vaak op de routelijn 2 koersen zien staan, 1 bij verlaten 1e baken en 1 bij aankomst 2e baken. Soms is dit precies tegenovergesteld. Maar als de afstand groot genoeg is kan het door de grootcirkel een (paar) graden schelen
 
Maar als de afstand groot genoeg is kan het door de grootcirkel een (paar) graden schelen


Hoeveel graden het scheelt, is natuurlijk ook afhankelijk van:
- de grond koers ... vlieg je bij exact N-S of S-N, dan scheelt het 0 graden, je vliegt dan immers op een meridiaan en dat is een groot cirkel
- de breedtegraad ... vlieg je over de evenaar ... precies scheelt het ook niks.

Om een indruk te geven in deze omgeving ... EHLE en EDDV (Hannover - GC-afstand bijna 152Nm) liggen vrijwel op gelijke breedtegraad. EHLE -> EDDV, de outbound koers is 88,35 en inbound is 91,65. Zou je vanaf EHLE de outbound koers vasthouden, dan zit je bij EDDV zo'n 9Nm off-track (Noord).
 
Last edited:
Mijn dank is groot voor de snelle reply's. Weet iemand dan wellicht ook of er Wind/Temperature charts beschikbaar zijn waar de variatie direct op wordt aangegeven. Of past men in de praktijk de variatie uit de Enroute Chart toe op de gegevens uit de Wind Temperature charts. Het bepertke aantal W/T charts dat ik onder ogen heb gekregen werkt steeds met true merideans en mijns inziens daarom ook true winds.

Columbus
 
Back
Top