Hey Kees,
Je hebt wel gelijk dat er zat redenen kunnen zijn waarom je de radio niet hoort. En sommige mensen zullen hem wellicht niet eens aan hebben (zou ik een slechte zaak vinden, maar in GA-land verbaast me niets meer).
Maar goed.. de persoon op de IFR procedure en diegene in het circuit zijn (bij de uiteindelijke final approach) zelf verantwoordelijk voor separatie. De ATC-hulp stopt bij 1000 voet (radar service terminated, squawk 7000, contact CTAF on 122.95, goodbye). Je bent dus daarna VFR (maar dan op een normale IFR procedure).
Ik heb in Amerika gevlogen en zat zelf op downwind, had een Citation op long final op de VOR-DME approach runway 19 en had een andere Citation die overhead het circuit joinde. En het gaat allemaal prima, als je maar goed uit blijft kijken.
(lijkt me overigens wel wat op Seppe, een Non-precision approach, alhoewel: met een Garmin430 kan je al heel wat simuleren volgens mij).
Het probleem alleen om dit bij bestaande vliegvelden te implementeren lijkt mij volgens mij meer het veranderen van de mindset van mensen (dus dat er ook toestellen een straight in maken). Oftewel: op downwind kijken of long final vrij is. Op base de final nakijken of die vrij is...etc.
Hoeveel mensen draaien niet lekker naar base....final zonder ook maar een oog te laten vallen op de final ("daar komt toch niemand aan").
Bij een gloednieuw veld zou het wellicht wel kunnen werken omdat je dan vanaf nul start.
Abrucx
Je hebt wel gelijk dat er zat redenen kunnen zijn waarom je de radio niet hoort. En sommige mensen zullen hem wellicht niet eens aan hebben (zou ik een slechte zaak vinden, maar in GA-land verbaast me niets meer).
Maar goed.. de persoon op de IFR procedure en diegene in het circuit zijn (bij de uiteindelijke final approach) zelf verantwoordelijk voor separatie. De ATC-hulp stopt bij 1000 voet (radar service terminated, squawk 7000, contact CTAF on 122.95, goodbye). Je bent dus daarna VFR (maar dan op een normale IFR procedure).
Ik heb in Amerika gevlogen en zat zelf op downwind, had een Citation op long final op de VOR-DME approach runway 19 en had een andere Citation die overhead het circuit joinde. En het gaat allemaal prima, als je maar goed uit blijft kijken.
(lijkt me overigens wel wat op Seppe, een Non-precision approach, alhoewel: met een Garmin430 kan je al heel wat simuleren volgens mij).
Het probleem alleen om dit bij bestaande vliegvelden te implementeren lijkt mij volgens mij meer het veranderen van de mindset van mensen (dus dat er ook toestellen een straight in maken). Oftewel: op downwind kijken of long final vrij is. Op base de final nakijken of die vrij is...etc.
Hoeveel mensen draaien niet lekker naar base....final zonder ook maar een oog te laten vallen op de final ("daar komt toch niemand aan").
Bij een gloednieuw veld zou het wellicht wel kunnen werken omdat je dan vanaf nul start.
Abrucx