Electronic AIS publications (Europa)?

S

surfrules

Guest
Om je VFR-vluchtplannetje voor te bereiden kan je nuttig gebruik maken van een site als AIS-netherlands.nl. Weather information, NOTAMS, charts, alles kan je hier op terug vinden. Als het gaat om europese NOTAMS en weather info, dan kom je een heel eind op deze site.
Maar als je nu een Aerodrome-kaartje wild opzoeken van een duits of deens veld dan loop je op deze site spaak.
Tuurlijke heb je Jeppesen nog, maar vraag me gewoon af of dr nog vergelijkbare sites zijn als AIS.
Zijn der hier mensen die (europese)sites weten die vergelijkbaar zijn met www.AIS-Netherlands.nl?

cheers:rt:
 
Voor België en Luxemburg: http://www.belgocontrol.be/belgoweb/publishing.nsf/Content/Operational

Je moet hier even een (gratis) account voor aanvragen. De opbouw van de eAIP is vergelijkbaar met de Nederlandse, maar de informatie is wèl veel beperkter. Bij veel vliegvelden vind je naast de meest belangrijke zaken als baanlengte, coördinaten etc. alleen maar een contacttelefoonnummer. De kaartjes voor de minder grote velden ontbreken vaak. Daardoor vind ik deze AIP maar van beperkt nut.
 
Last edited:
Voor Duitsland en Oostenrijk zijn kaartjes en basisinfo van vliegvelden voorhanden op http://www.airports.de/. De meeste basic info wordt gegeven, net als alle contactgegevens. Lijkt leuk voor de voorbereiding, maar ik zou er zeker niet blind op varen dat alle info juist en up-to-date is.

Voor VFR NOTAMs en vliegplannen is de DFS site (http://www.dfs-ais.de/) bruikbaar. Hiervoor moet een gratis account aangevraagd worden. Let wel op dat de NOTAMs ("VFRe Bulletin") alleen beschikbaar worden gesteld op het Duitse deel van de site, dus kies in het top-menu eerst voor "German".
 
Last edited:
Die laatste van Eurocontrol is top! Bij PAMS Light de complete AIP's van bijna alle europese landen in PDF(ook de Duitse civiele AIP, daar is altijd lastig aan te komen). Handig Handig :D
 
De PAMS Light van EAD Eurocontrol is voor Duitsland helaas verre van compleet. Meest is toch IFR gericht lijkt mij. (Andere landen misschien ook wel maar dat heb ik nog niet ondervonden)
Probeer bijvoorbeeld maar eens Stadlohn/Vreden te zoeken of bijvoorbeeld Duitslands grootste GA veld Egelsbach... maar ook de VAC van bijvoorbeeld Bremen is niet aanwezig.
Voor Nederlandse velden werkt deze site inderdaad UITSTEKEND.

Voor buitenlandse velden ben je denk ik toch aangewezen op de Bottlang.
 
De PAMS Light van EAD Eurocontrol is voor Duitsland helaas verre van compleet. Meest is toch IFR gericht lijkt mij. (Andere landen misschien ook wel maar dat heb ik nog niet ondervonden)
Probeer bijvoorbeeld maar eens Stadlohn/Vreden te zoeken of bijvoorbeeld Duitslands grootste GA veld Egelsbach... maar ook de VAC van bijvoorbeeld Bremen is niet aanwezig.
Voor Nederlandse velden werkt deze site inderdaad UITSTEKEND.

Voor buitenlandse velden ben je denk ik toch aangewezen op de Bottlang.

klopt idd... erg afhankelijk per land en ook voor IFR niet echt overal bertouwbaar...
 
@ Diana of een van de gekleurde kornuiten ... kunnen de in dit topic gegeven verwijzingen niet in de kennisdatabase worden verzameld ... scheelt weer zoekwerk als je hem nodig hebt.
Alvast bedankt :biertje:
 
Meer reactie dan ik had verwacht.:yeehaa:

Putty je bent me voor!

Maar inderdaad Diana, een Database linkje zou niet verkeerd zijn ;)

cheers:rt:
 
Back
Top