Ongelukje

Te laat op de baan staan, wellicht door te hoge snelheid vanwege de sportieve approach.
Het had nog voorkomen kunnen worden door een doorstart te maken maar dat is niet gebeurd.

Welk veld is dit trouwens?
 
St. Barthelemy (SBH / TFFJ)

Als ik het me goed herinner was er een paar maanden geleden nog een dodelijk ongeluk toen iemand een foto stond te maken waar die man nu stond te filmen en het vliegtuig te laag over kwam en zijn hoofd raakte...

Maar goed, daarom dus go-arounds maken :)
 
Kan het misschien zo zijn dat de piloot de toeschouwers probeerde te ontwijken, naar aanleiding van dat eerdere dodelijke ongeluk?
 
Last edited:
Toeschouwers (gemiddeld 1:80 hoog) zouden geen factor moeten zijn... je houdt veel meer speling met die heuvel over het algemeen.
Het is niet zozeer de hoogte maar de snelheid die te hoog is, wat ik zo snel kan opmaken uit het filmpje. Daardoor blijft hij floaten boven de baan, late touchdown, plons.
 
Niet echt een beste landing. maar in ieder geval niet in het water terecht gekomen.
 
idd te hoge snelheid, dan nog de enorme warmte boven het asfalt (thermiek) en je blijft lekker floaten boven de baan. Shit happens :D
 
Tja, een lastige nadering maar als je op deze plek halverwege de baan nog niet staat moet je zorgen dat je weg bent. Geen goed airmanship.
 
Toeschouwers (gemiddeld 1:80 hoog) zouden geen factor moeten zijn... je houdt veel meer speling met die heuvel over het algemeen.

St. Barth is alles behalve algemeen...

1053488.jpg
 
Schijnt wel vaker te gebeuren daar. Ze komen iig altijd erg laag over die heuvel aan en daar zijn ook ongelukken mee gebeurt zoals met een wiel tegen een auto aankomen. Ze hebben die weg boven op de heuvel een tijdje terug wel verplaatst omdat het een beetje te gek werd :grijns:. Heb wel eens iemand zien trainen daar en hij liet het niet makkelijk lijken...
 
St Barth gebruikt alleen bij sterke tailwind een andere baan dan 28. Vanwege de heuvel en ook vanwege de downdrafts/updrafts die je krijgt in de nadering op baan 10.

Die witte markeringen staan niet voor niets op de baan. Die geven duidelijk aan hoe ver van de threshold je bent en wat de resterende baanlengte is.
 
Back
Top