NLS ervaringen

ask

New member
Beste Airworkers,

Er zijn al veel scholen besproken op dit forum, maar ik zou graag wat recente ervaringen lezen van NLS-studenten en net afgestudeerden.

Hoe is het op de school, hoe zijn de klassen, hoe is het onderwijs, begeleiding, het vliegen?

En voor de afgestudeerden: hoe is de nazorg? Had je snel een baan, heeft de NLS je goed begeleid?

Ik hoor het graag van jullie, mag uiteraard ook per PM.
 
De theorie in Hoofddorp wordt prima gegeven. Wel ligt het enorm aan je eigen benadering wat er van blijft steken; De docenten hebben veel achterliggende kennis en wanneer je je niet beperkt tot het stampen van examenvragen kun je daar veel van opsteken.

In Portugal wordt er op zich goed lesgegeven. Er zijn wel verbeteringen mogelijk maar op het moment dat ik daar klaar was werd hier wel aan gewerkt en waren er ook verbeteringen te zien. De communicatie tussen Portugal en Hoofddorp kan wel beter. Deze twee afdelingen werken los van elkaar onder CAE en daardoor heeft Hoofddorp maar een heel beperkte invloed op de manier van lesgeven. Ook de rapportering vanuit Portugal richting Hoofddorp is voor verbetering vatbaar.

Nazorg: Op het moment staat eigenlijk de gehele aanname overal stil. Hier heeft ook Pilot Provisioning mee te maken. Wel zijn van de mensen die een 'echte' airline baan hebben gevonden alle mensen direkt of indirekt via CAE aangenomen bij deze maatschappijen.

Zelf ben ik op dit moment nog zoekende, c.a.een jaar na afstuderen.
 
Zo djanello, vindt je dat niet vervelend met die lening van 150k? Wanneer verwachten ze ongeveer dat de markt/vraag weer wat toe ga nemen? En hoe hou je je brevetten geldig op dit moment?
 
Zo djanello, vindt je dat niet vervelend met die lening van 150k? Wanneer verwachten ze ongeveer dat de markt/vraag weer wat toe ga nemen? En hoe hou je je brevetten geldig op dit moment?

Holy crap. Kan het niet iets subtieler?
En vraag die man niet in een glazen bol te kijken.
Groet RV
 
En trouwens, als hij nu zou beginnen met selecties en aannames dan is hij nog wel een half jaartje bezig. Daarna 2 jaar voor de opleiding, en dan nog 1 jaar voordat je ratings verlopen. Ik denk eerlijk gezegd dat we over 3 en een half jaar er weer een stuk beter bij zitten.

Natuurlijk heb IK hier geen glazen bol dus ik zal niet al teveel zeggen. Daarbij komt dat er alweer een aantal maatschappijen op het moment weer aan het aannemen zijn.

Maargoed, wat weet ik ervan. Toekomst is zo moeilijk te voorspellen.
 
Zo djanello, vindt je dat niet vervelend met die lening van 150k? Wanneer verwachten ze ongeveer dat de markt/vraag weer wat toe ga nemen? En hoe hou je je brevetten geldig op dit moment?

Welkom op het forum Altitu :biertje:.
 
Zo djanello, vindt je dat niet vervelend met die lening van 150k?

:grijns:

Tuurlijk, dat is voor iedereen vervelend, maar valt onder "risico van het vak". Iedereen die - zeker in deze tijden - een pilotenopleiding start weet dat de banen niet voor het oprapen liggen.

Welkom op het forum trouwens.
 
Sorry ik bedoelde het niet vervelend ofzo, integendeel juist. Ik vind het erg vervelend voor hem/haar!

Een glazenbol heeft niemand, ik zelf denk dat het wel weer aan zal trekken en de vraag weer toe zal nemen.
Ikzelf ga volgend jaar nl ook beginnen bij NLS als de medical goed zit.
 
Aha, het kwam een beetje apart over als eerste post, maar nu is het duidelijk. Interesante vraag, maar misschien een beetje off topic.
 
Ik hoorde, een tijdje terug dat wel, van iemand die er vrij dichtbij stond dat het in Portugal een zooitje is.

Is het nog steeds zo?

Uit de post van Djanello haal ik wel dat er aan gewerkt wordt, iemand meer hierover?
 
@ Sierra, die verhalen heb ik ook gehoord, vandaar dat ik deze thread ook begonnen ben. Dus voordat we in discussies over de marktsituatie verzanden, -waar eigenlijk niemand iets zinnigs over kan zaggen- hoor ik graag wat meer over de NLS.

Dank u
 
Ze zijn zeker bezig met verbetering hier, hopen dat het werkt! Van horen zeggen (reken me er niet op aan als het niet klopt) zijn 2 hoge bazen ( de heer hartleb en scharp) ontslagen, er is een nieuw planningsysteem & er komen nieuwe vliegtuigen. De CAE scheen niet echt tevreden te zijn toen ze hier op inspectie kwamen. Ik weet wel dat het voorlopig (ik zit hier nu een maand) ik het hier nog wel prima vind.
 
Hoorde van iemand die de opleiding daar nu volgt dat het er helemaal geen zooitje is...... juis helemaal goed.
 
Het is al weer een tijdje geleden dat ik daar mn opleiding heb afgerond.

NLS gedaan in 2005-2006. Direct na de opleiding zelf gesolliciteerd en zonder hulp van CAE of NLS een goede baan gevonden ( geen rating betaald ) in buitenland. Daar 2 jaar gewerkt. Bijna een jaar geleden heb ik doordat ik NLS heb gedaan de overstap kunnen maken naar KLM ( dus zonder bridgecourse ).

Destijds waren er opstart problemen in Evora. Tijdje geleden was ik terug in Evora, ik had toen het idee dat het nu een stuk georganiseerder is dan bijna 4 jaar geleden toen ik daar kwam. Het enige wat nogsteeds een probleem blijft is de capaciteit. Als je ervanuit gaat dat je opleiding 2 maandjes langer duurt dan de "beloofde" 18? maanden dan is er niks aan de hand.

Voor mijn opleiding twijfelde ik tussen EPST en NLS. Uiteindelijk toch wel blij dat ik NLS heb gekozen. Door deze keuze heb ik de mogelijkheid gehad om bij de KLM te solliciteren. ( KLM neemt geen ervaren EPST ers aan )

Over de huidige nazorg weet ik weinig. Ik zag laatst dat stichtingwachtlijstnls.nl niet meer bestaat...... :confused:
 
Voor mijn opleiding twijfelde ik tussen EPST en NLS. Uiteindelijk toch wel blij dat ik NLS heb gekozen. Door deze keuze heb ik de mogelijkheid gehad om bij de KLM te solliciteren. ( KLM neemt geen ervaren EPST ers aan )

Wellicht een stomme vraag maar waarom zou KLM geen EPSTers aannemen?
 
Wellicht een stomme vraag maar waarom zou KLM geen EPSTers aannemen?

Hij zegt ervaren EPST'ers. Volgens de lijst van afgestudeerden van de EPST gaan er wel degelijk vliegers naar de KLM. Ik kan me ook iets herrineren over een KLM-poule ofzo bij de EPST. Dat was een groep die ook bij de KLM mochten solliciteren. Voor het fijne hierover zul je het aan iemand anders moeten vragen.

Desalniettemin ben ik dan ook nieuwschierig waarom ze ervaren EPST'ers niet zouden aannemen. (afgezien van de crisis natuurlijk)
 
@ Georgio, is de heer H. ontslagen? eindelijk!!!! hopelijk komt een managing director die een beetje op de kwaliteit let.
Wat voor vliegtuigen komen in de vloot?

Gr.
 
NLS....

NLS....

Nieuwe vliegtuigen en een nieuw planningssyteem zeggen eigenlijk niets over de kwaliteit van de opleiding.

Nazorg na de opleiding: De meeste mensen die een baan hebben gevonden hebben dat eigenlijk niet via de NLS(CAE) gevonden.(dat was in mijn tijd zo voor de ryanair grading) Zoals dat eigenlijk bij alle scholen is.

Misschien heeft de DFA wel kwalitatief de beste opleiding en de NLS de slechtste of andersom. We kunnen hier hele discussies over gaan voeren maar zolang je niet daadwerkelijk op beide scholen hebt gezeten kan je ze heel moeilijk vergelijken. Feit blijft dat je bij alle scholen (NLS EPST KLS DFA Stella etc.) uiteindelijk de school verlaat met een frozen atpl. Dit is een rare stelling maar tot op zekere hoogte is het nutteloos om een school te kiezen omdat die kwalitatief beter zou zijn.

Wat is dan wel belangrijk bij je keuze?
Afhankelijk van je persoonlijke financiële situatie misschien een goed garantiefonds.
Maar het belangrijkste is denk ik:
De school waar je de grootste kans hebt op een fatsoenlijke baan na je opleiding.
een tijdje terug heb ik een keer een gemotiveerd lijstje gemaakt met mijn inschatting waar je de grootste kans hebt.

1.KLS
Als je deze opleiding afrond is als je realistisch bent de kans op een goede baan in Nederland het grootst. Daarbij hebben veel mensen die deze school niet hebben afgemaakt elders een goede baan gevonden.

2.EPST
Is misschien niet helemaal Nederlands. Maar ook hier is de kans op een baan groot. Vooral ook omdat men goede contacten heeft in Engeland. Maar ook goede zaken doet in de rest van Europa

3.NLS
Had tot voor kort een gedeelde tweede plaats. Maar het laatste jaar hebben ze geen goed werk afgeleverd. Op het moment dat bij Transavia tien mensen in een jaar de typerating niet halen die van deze school afkomen. Mag je je als school achter de oren krabben. Of men dat gedaan heeft weet ik niet. Maar dat men bij Trans niet meer zo happig is op NLS'ers lijkt mij evident. Waarom dan toch op drie? vanwege de deal met Ryanair. De MCC is tevens een Grading voor Ryan . Daardoor weten toch redelijk veel mensen snel een baan te bemachtigen. Verder heeft de naam NLS nog redelijk wat 'krediet' bij andere maatschappijen.

4. DFA / Stella
Zit te twijfelen wie op vier hoort en wie op vijf.
Stella is te snel, te groot geworden. Als je misschien niet die ACE bent op school zakken je baan kansen drastisch. Ze hebben rare dingen geroepen vwb het zijn van prefered supplier van Lufthansa. Ze hebben net als overigens te mooie info praatjes. Ja natuurlijk gaan er mensen van deze school naar KLM (want klm heeft een proef gedaan met meerdere scholen) naar Trans. Maar ook van alle andere bovengenoemde scholen gaan er mensen naar die maatschappijen. en dat zijn er maar een handje vol. Het gros gaat of naar het buitenland of zit thuis. maar toch schijnen ze connecties te hebben.

DFA
Leuke gezellige kleine school. Maar toch op de vierde plek. Waarom? omdat ik denk dat bij de drie scholen hierboven je kansen groter zijn op een baan. En daar doe je uiteindelijk toch die grote investering voor. Heb een tijdje in de GA gezeten met een paar jongens van deze school. En mijn idee was dat het hun toch wel veel moeite kostte om een kans op een baan te krijgen.

Doe er mee wat je wil.

Just my 2 cents
 
Back
Top