Scoliosis?

GiuseppeMR

New member
Geachte dames en heren,

onlangs is er bij mij een lichte vorm van scoliosis geconstateerd.
Zes graden om precies te zijn.

Nu is mijn vraag: is het voor mij nu nog mogelijk om vlieger te worden?
Of is dat niet op voorhand te zeggen en zal er een extra test moeten afleggen?

Ik heb al een mail gestuurd naar de KLu, maar nog geen reactie gehad.

Bij voorbaat dank,

Giuseppe

PS: ik heb er een nieuw topic van gemaakt omdat scoliosis bij ongeveer 4 tot 5% van de mensen voorkomt, dus het lijkt me een onderwerp waar wel meerdere wannabe-piloten mee te maken hebben.

PPS: UPDATE: Ik heb er nu ook een X-Ray bij gedaan, die ik naar het CML ga opsturen
 
Last edited:
Het kan weken duren voordat je een mail terug krijgt. Als je iets wil weten bel dan eventjes met het CML in Soesterberg.

Tijdens de keuring meten we je ogen en lengte heel gedetailleerd. We kunnen vooraf niet precies zeggen wanneer je wél of niet aan die eisen voldoet. In geval van twijfel is de enige oplossing: naar ons toe komen en opmeten! We raden je aan om voorafgaand aan je sollicitatie gebruik te maken van onze 'meten is weten' service bij het Centrum voor Mens en Luchtvaart in Soesterberg. Deze is op vrijwel iedere werkdag gratis voor je beschikbaar. Maak wel even vooraf een afspraak via telefoonnummer 0346-334302. De 'meten is weten' service is ook aanwezig op de vliegerinfodagen en de Luchtmachtdagen. Besef wel, dat het op die dagen erg druk kan zijn.

En anders bel je even met het algemene nummer en dan verbinden ze je wellicht door met een arts. 0346-334300
 
Wat is het precies?

Google?!

Maar voor het gemak: Het is een misvorming van de wervelkolom. Waar men dus wel even onderzoek naar moet doen, aangezien je wervelkolom hoogstwaarschijnlijk behoorlijke krachten moet kunnen verdragen. Met name bij gebruik van een schietstoel!

Ze maken een thoraxfoto tijdens de keuring dacht ik, aan de hand daarvan zullen ze vaststellen of het ermee door kan of niet.

Gewoon lekker aan PO1 beginnen. VMO komt later.
 
Geachte dames en heren,

onlangs is er bij mij een lichte vorm van scoliosis geconstateerd.
Zes graden om precies te zijn.

Nu is mijn vraag: is het voor mij nu nog mogelijk om vlieger te worden?
Of is dat niet op voorhand te zeggen en zal er een extra test moeten afleggen?

Ik heb al een mail gestuurd naar de KLu, maar nog geen reactie gehad.

Bij voorbaat dank,

Giuseppe

PS: ik heb er een nieuw topic van gemaakt omdat scoliosis bij ongeveer 4 tot 5% van de mensen voorkomt, dus het lijkt me een onderwerp waar wel meerdere wannabe-piloten mee te maken hebben.


Ikzelf heb t ook. Ook in lichte vorm. In het dagelijks leven en tijdens sporten heb ik er ook totaal geen last van :)

Ik heb het nagevraagt en ze zeiden dat het ervan afhangt hoe en wat (hoeveel graden, waar in de rug zit de kromming en wat voor kromming is het.).
Ook zeiden ze dat F-16 piloot worden dan zo goed als uitgesloten kan worden.
Maarrr, tevens werd er gezegd, gewoon soliciteren. You never know! :D

Good luck :)
 
CML bellen is je beste optie voor een goed antwoord.
De artsen daar kunnen je precies vertellen hoe het zit.
 
Laat ik het anders formuleren ;)

Hoeveel graden afwijking had jij? En wat voor soort afwijking?

En laten we niet AFWIJKEN van de vraag!

Hehe,

Giuseppe :)
 
Euhhh ik weet niet precies, ik geloof dat m'n ene been iets langer is dan het ander? En mn rechter bekken staat ook wat naar buiten.

Heb geen idee of er een naam voor is anders dan mutant freaaaaakkkk, haha ;)

Ik heb ook maar niet verder gevraagd want voor je het weet kijken ze nog en keer en zeggen ze o toch maar niet haha dus geen idee hoeveel cm dit of dat.

Punt van mn post was: probeer het gewoon. Maar je kan inderdaad ook proberen te bellen en vragen of ze er meer van kunnen zeggen / het in een eerder stadium kunnen checken. Geloof dat ze dat tegenwoordig vaker doen (ook met heel dat meten = weten gebeuren) dus kan geen kwaad denk ik.

succes ermee!
 
Gewoon doen. Ik heb er ook last van. Heb toen een extra keer naar het CMH moeten komen bij het VMO, en ben er gewoon doorheen gekomen. 80% van de Nederlanders schijnt scoliose te hebben (in verschillende mate natuurlijk), maar aan de hand van de kromming is het ook lastig te stellen; het hangt er ook vanaf hoe je ruggegraat zich hersteld naarmate hij naar boven loopt.

kortom; Just do it!
 
Back
Top