Welke auto rij jij?

Haha mooi man,

Ik heb de site Better Place eens bestudeert. Als je hier stug aan vast houdt, wat denemarken blijkbaar doet volgens jou, dan zou het kunnen werken. Maar alleen dan, niet als alleen 1 land eraan meewerkt.

Echter is het voor mensen een hele switch om ineens thuis/op je werk je auto op te laden ipv gewoon naar een station te rijden. Niet iedereen heeft een garage, moeten die de draden dan gewoon over straat laten lopen?

Verder is een switch station inderdaad een redelijk goed alternatief, maar wel sonde dat je om de 135 km telkens moet switchen. Dit lijkt mij toch een groot nadeel. Neem nu een topman van een bedrijf. Die kan dus 1 uur op de snelweg rijden en dan moet hij weer switchen. Dit de hele tijd door. Plus als je met je leuke autotje buiten Denemarken gaat rijden, neem duitsland, dan heb je toch een probleem. Dan zeggen ze ''Ein Better Place station, da habe ich nimmer von gehört''. Zo zou het voor topmannen toch niet dé oplossing kunnen zijn.

Dan lijkt het mij dat waterstof dat je simpelweg toch een grotere actieradius geeft een stuk gemakkelijker is. Het idee van de switchstations en het zelf opladen, ik neem aan in je eigen garage, wel zou kunnen werken voor huismoeders die niet zo veel te rijden hebben. Voor de andere 80 % lijkt mij dit niet een heel erg goed alternatief.

Heb je zelf iets tegen waterstof nosig of lijkt het alleen maar:haha:

Nee zonder gekheid, beiden zijn goede oplossingen maar persoonlijk denk ik dat waterstof toch echt de boventoon gaat leiden.
 
Auto's zijn voor vervoer, vandaar mijn heerlijk betrouwbare en superzuinige Seat Ibiza uit 2000......voor het echte spelen however:

SUZUKI_GSR600AK8_B2048_YAY.jpg


Alleen dan met een setje open dempers! :airforce: Afgelopen weekend nog lopen stoeien over de Lekdijk! :yeehaa:
 
Ik heb de site Better Place eens bestudeert. Als je hier stug aan vast houdt, wat denemarken blijkbaar doet volgens jou, dan zou het kunnen werken. Maar alleen dan, niet als alleen 1 land eraan meewerkt.

Dan moet je de site nog iets beter bestuderen. Israel is al druk bezig geweest, daar begon het. Er zijn al duizenden oplaadpunten overal, de switchstations zijn ze mee bezig. Het is belangrijk dat de infrastructuur er is voordat de auto's er zijn natuurlijk. Op dit moment doen dus mee Israel (waar de meerderheid van de bevolking nu al geen benzine auto's meer overweegt als volgende auto), Denermarken (waar het nota bene een olie bedrijf is die de windmolens beheert en volledig mee wil doen), Australië, Hawaï, San Francisco Bay Area (waar een huishouden gemiddeld 2.4 auto heeft en dus "the other car" (vaak een Prius daar) als range extender heeft voor minder dan 5% van de ritten) en Ontario (Canada). Japan zijn ze ook druk mee bezig.

Echter is het voor mensen een hele switch om ineens thuis/op je werk je auto op te laden ipv gewoon naar een station te rijden. Niet iedereen heeft een garage, moeten die de draden dan gewoon over straat laten lopen?

Inderdaad een issue. Een infrastructuur bij parkeerplaatsen (in plaats van parkeermeters charge points) is essentieel, dat is ook waar er nu een paar duizend van zijn ingebouwd in Israel in de afgelopen maanden. In tegenstelling tot een waterstof tankstation infrastructuur (niet te betalen) zijn charge palen natuurlijk een eitje om te bouwen (en ze zijn er zelfs al), ook in een straat of bij een huis. "Oh, het is zo ingewikkeld om een stopcontact aan de muur bij het huis te laten bouwen, laten we maar wachten op waterstof" :haha:.

Verder is een switch station inderdaad een redelijk goed alternatief, maar wel sonde dat je om de 135 km telkens moet switchen. Dit lijkt mij toch een groot nadeel. Neem nu een topman van een bedrijf. Die kan dus 1 uur op de snelweg rijden en dan moet hij weer switchen.

Het is nog niet voor iedereen, althans totdat de range van de batterijen door massa productie (Renault Nissan begint met massa productie in 2011) groter wordt. Maar voor ca. 98% van de mensen is die dagelijkse range ruim voldoende. En zelfs voor die zakenman, die ongetwijfeld kan rekenen, zullen die 1 minuut 13 voor die ene lange dagelijkse rit, waarbij hij niet eens uit hoeft te stappen, hem niet de zaak kosten. En tussen die lange ritten staat hij ook zeker een tijdje stil om te vergaderen, eten, etc. De gemiddelde auto in de VS rijdt 2 uur, staat 22 uur stil. Genoeg charge tijd...

Dit de hele tijd door. Plus als je met je leuke autotje buiten Denemarken gaat rijden, neem duitsland, dan heb je toch een probleem. Dan zeggen ze ''Ein Better Place station, da habe ich nimmer von gehört''.

Daarom wilde better place ook beginnen op transport "eilanden" zoals Israël, Hawaï en Australië. Alleen Denemarken is nogal vooruitziend en heeft al hoog ingezet met windmolens, die zoveel electriciteit opwekken dat ze 's nachts Duitsland moeten betalen om de stroom af te nemen. Het is afwachten, maar wel te verwachten (en te hopen) dat andere landen snel meegaan. De laatste maanden zijn er in andere landen al dingen gedaan om EV's te bevorderen. We'll see... Alternatief hou ik de Safrane erbij, voor de ene keer wintersport over de grens (of je neemt het vliegtuig, ik zie dagelijks honderden mensen die dat zo doen in plaats van de auto ;) ).

Het idee van de switchstations en het zelf opladen, ik neem aan in je eigen garage, wel zou kunnen werken voor huismoeders die niet zo veel te rijden hebben. Voor de andere 80 % lijkt mij dit niet een heel erg goed alternatief.

Statistisch heb je daar geen gelijk in. Het is een "alternatief" (zo zie jij het althans) voor meer dan 98% van de gebruikers, zeker ook in NL lijkt mij waarbij 1 volle batterij je van het strand tot de oostgrens van het land kan brengen.

Heb je zelf iets tegen waterstof nosig of lijkt het alleen maar:haha:

Ik heb er niks op tegen, prachtig allemaal. Maar het maken en vervoeren van waterstof is gewoon veel meer werk en kost vele malen meer energie (3 tot 4 keer meer energie nodig dan een auto die de electriciteit in accu's opslaat) terwijl je nu al gebruik kan maken het electrische netwerk dat er nu al ligt (zelfs thuis!). En op de nog wat beperkte range na (is genoeg voor maar 98% van de mensen inderdaad) biedt het alleen maar voordelen. En don't kid yourself, de meest moderne waterstof auto van nu biedt ook nog maar een range van ongeveer 160 km (!). En er is geen stof op aarde nog bekend die er voor kan zorgen dat die range groter wordt. Daarom is die technologie op z'n vroegst ooit over 30 jaar wellicht rijp.

Nee zonder gekheid, beiden zijn geode oplossingen maar persoonlijk denk ik dat waterstof toch echt de boventoon gaat leiden.

Een waterstof infrastructuur opzetten is zo goed als onmogelijk door de kosten, nog los van de energie voorziening. Een waterstof auto kost zo'n 1.000.000 dollar nu (een elektrische 20.000 dolar), de range is voor waterstof ook gelimiteerd (je hebt echt een hele grote tank nodig voor een beetje range), ze zijn niet echt betrouwbaar, doen het slecht in koud weer en waterstof is heel duur (zelfs waterstof gemaakt door energie winning met fossiele brandstoffen is 2 tot 3 keer duurder dan benzine). Waterstof gaat het niet worden, the future is electric and it is already here (well, there actually).

Als je wat meer wil leren over electrische en waterstof auto's en de geschiedenis daarvan, dit is een hele boeiende docu die alles beslaat met als rode lijn de GM EV1. Waterstof zie je vooral in deel 8 en 9 (kan je dus ook meteen heenskippen):

http://www.youtube.com/watch?v=_FDmmJm9vSA (Deel 1, van 10 delen totaal)
 
1979 Corvette Stingray......kleine motortje 5.7 ltr maar.
Binnen kort wat aan peuteren om het sneller te krijgen!

DSCF9653_1_.JPG
 
113031798.8k3BRxKR.HondaCivic2.2TDI.jpg


Mijn scheurijzer ... uitgezocht door mijn zoons. Heb er nu in 2 jaar tijd 160.000 km mee gereden en bevalt prima (uitgezonderd de boetes die met enige regelmaat op de mat vallen :niet_bli:)

@cpw1991
Heb je al eens uitgerekend hoe vaak je voor het geld dat je aan je auto gaat besteden, op en neer kan vliegen van EHGG naar EHEH ... volgens mij kom je een heel eind tijdens je opleiding als je om de week vliegt en om de week treint ;)
 
Nee, hij bedoelt hetzelfde dat ik met mijn hudige motor heb. Een blok met zeer veel vermogen, maar zo soepel en met zo'n stabiel onderstel dat je absoluut niet door hebt hoe hard je rijdt. Bij legale snelheden lijkt het alsof alles in slow motion gaat (en dan ga je je zonder ervaring vanzelf geirriteerd / arrogant gedragen naar al die andere langzame weggebruikers) . Je voelt en hoort bijna niets en je hoeft er nauwelijks moeite voor te doen. Daarom is het wettelijk ook pas toegestaan een zware motor te rijden vanaf je 21e, of wanneer je al 2 jaar lichte motor hebt gereden, niet voor niets.

Ergo, een 18 jarige zonder enige rij ervaring in een moderne, overpowered zaken sedan stoppen maakt de rij ervaring er zeker niet veiliger op. Het blijft nog steeds een hol stalen (alu) omhulsel met een setje stoelen en een bankstel erin. Nog afgezien van het feit dat een grote auto, noch een Duitse, niet perse veiliger is. De argumenten voor de A6 slaan dan ook als een lul op een gebakje, maar dat maakt de wagen er niet minder mooi om.

Jaa! Iemand die het snapt!
thumbsup.gif
 
Jongens ik snap niet dat jullie allemaal zo lopen te hijgen bij die duitse bakken. Als je echt iets moois wil koop je toch iets italiaans of engels.....

Duitse auto's zijn net als duitsers en duitsland; alles sehr gründlich, maar totaal emotieloos.

Bring it on.
 
Jongens ik snap niet dat jullie allemaal zo lopen te hijgen bij die duitse bakken. Als je echt iets moois wil koop je toch iets italiaans of engels.....

Duitse auto's zijn net als duitsers en duitsland; alles sehr gründlich, maar totaal emotieloos.

Bring it on.

Mee eens, heb ook een Italiaanse power "boot" gehad. Ziet er super uit. Maar het rijdt niet echt super, en na 100.000km heeel veeeel $$$$$ aan onderhoud. Distributie riem voor deze auto was 1200 euro, en een geknapte waterleiding (mooi rook gordijn ;) ) was ook 1500 euro, ophanging moest vervangen worden enz enz.(2 jaar gereden en 7000 euro aan onderhoud) Voor alle duidelijkheid, ik heb er normaal mee gereden en maar 9000km mee gemaakt!!

Italiaanse auto's zijn net als de vrouwen, mooi, maar kort houdbaar. :grijns: ;)

Grtz Mike5

Ps @Nosig. Ja idd dan maar geen Volvo. Dan gaat hij maar gewoon met de trein! ;)
 
Jongens ik snap niet dat jullie allemaal zo lopen te hijgen bij die duitse bakken. Als je echt iets moois wil koop je toch iets italiaans of engels.....

Duitse auto's zijn net als duitsers en duitsland; alles sehr gründlich, maar totaal emotieloos.

Bring it on.

Niet helemaal waar, maar dan moet 't wel een klassieke Duitser zijn.

PS Met als uitzondering BMW, die hebben nog nooit iets cools gebouwd. Nou vooruit, de M1 dan.
 
Haha veel mooie reacties alweer.

@ Nosig, ik reageer weer graag op je tegenargumenten. Het is dat ik zo naar school moet omdat ik mijn examen M&O effe moet gaan maken. Tegen de middag kom ik er weer tegenaan met mijn argumenten. Keep you informed!

PS: De Duitsers mogen dan volgens sommige totaal emotieloos zijn, dat is natuurlijk puur smaak, maar ze rijden wel stug door. Een goede mercedes haalt simpel de 4 ton op de teller. Plus ze vervoeren je ook nog in een beetje luxe en veiligheid. Zoals Nosig met zijn filmpje liet zien is '' een goede oude stevige volvo'' ook niet altijd de oplossing! De jappen kunnen er ook wat van, die auto's zijn ook bijna niet kapot te krijgen.

Ik persoonlijk prefereer toch wel duitse auto's. Dat wil niet zeggen dat ik tegen andere auto's ben hoor, neem nu maar de citroën C4 picasso, prachtige bak. De italianen kunnen er ook wat van, maar tenzij je een tankpasje van de baas krijgt is dat voor velen geen optie.

Gr
 
Beetje jammer alleen dat ook de motoren in de huidige generatie Alfa's ook gewoon van Opel afkomen, dus Italiaanse emotie is daar ook ver te zoeken.
 
Toch wel, na het vliegen, mijn grootste jongensdroom:

%2793-%2795_Toyota_Supra.jpg


De Toyota Supra MKIV Twin Turbo mét targadak! :grijns:
 
Julien, als je een kelder om in te voetballen kan veroorloven dan kan je ook een knappe wagen betalen! Wat bezielt je in godesnaam om een Franse auto te gaan rijden? Die protesteren bij de minste tegenwind! ;)

Altijd leuk om het vriendinnetje mee te pesten...
 
Italianen roesten al in de catalogus!

Kwaliteit van Alfa's is kolder, hij roest namelijk al op de folder!:biertje:

Doe mij verder maar het echte mannenwerk qua auto's betreft, getuned of niet (en dan spreek ik niet over bodykitjes en lampjes, maar over 1000+ hp).

Nissan Pulsar GTI-R
Nissan Skyline R32 GTR VSPEC II
Nissan Skyline R34 GTR VSPEC II NÜR
 
Back
Top