Flapjes setting op een 737-400

partytrucker

New member
Hallo mensen

Ik ben gister terug gekomen van me vakantie en zat lekker bij het raampje naast de vleugel.
Op het moment dat de flaps uitgeschoven worden heb ik eens meegeteld om te kijken op wat voor setting Mr de piloot in petto had.
Dit was toch echt F15(of ze hebben een standje overgeslagen)
Is dit een normale settting?

Gr P
 
Als jullie N-1 vlogen wel ;)

Waarschijnlijk is het een flaps 30 landing geweest, dat is gebruikelijk. Selectie zal waarschijnlijk flaps 1, dan 5, 15 en uiteindelijk 30 zijn geweest.
 
Last edited:
Die had ik al meegeteld Nosig maar het is duidelijk hoor.

Ik vind het ook wel apart dat een airbus maar 4 standen heeft en boeing veel meer iemand enig idee hoe dat zo in mekaar steekt.

Weet wel dat een Airbus geen Boeing is en Boeing geen Airbus maar ben toch wel nieuwschierig hoe daar verschil in kan zitten
 
Flaps

Flaps

Boeing 737 Classic (not familiar with the NG)

Flap settings Up/1/2/5/10/15/25/30/40 These refer to the number of degrees that are being set.

Landing 30/40
Take-off 1/5/15 (2/10 are available but costs money so nobody uses these as far as I know).

On 737 flaps 1 gives both slats and flaps.

Airbus 0/1/2/3/Full Same across the entire fly-by-wire range. However the number of degrees set on a particular setting will vary from model to model.

Landing 3/Full
Take-off 1/2/3

This is the same as on the DC-3. The beauty of this system is that in a high noise environment/during busy ATC communication you can use your fingers to indicate which flap setting you want. 4 fingers 4 flap settings.Very intuitive.

On the Airbus flaps 1 gives you slats and flaps on the ground and slats only on approach. In addition the ailerons droop when flaps are selected - very advanced aerodynamics.
 
Die had ik al meegeteld Nosig maar het is duidelijk hoor.

Ik vind het ook wel apart dat een airbus maar 4 standen heeft en boeing veel meer iemand enig idee hoe dat zo in mekaar steekt.

Weet wel dat een Airbus geen Boeing is en Boeing geen Airbus maar ben toch wel nieuwschierig hoe daar verschil in kan zitten

Er zal vast wel een hele mooie anekdote achter liggen, net als met die wenkbrauwraampjes in de cockpit van de 737! Wat standjes betreft, op de DC9/MD80 kun je de flaps tot op een willekeurige (berekende) graad nauwkeurig instellen voor de take off. Pure magic. ;)
 
De E190 heeft 7 standen voor 6 posities: 0, 1, 2, 3, 4, 5, full. Daarbij zijn 4 en 5 dezelfde stand, alleen wordt 4 gebruikt als Go Around flap setting voor full zoals 3 dat is voor 5. Het is kennelijk een manier voor het systeem om te zien dat je een GA flap setting hebt geselecteerd, zal vast wel een mooie Braziliaanse anekdote met veel caipirinha achter zitten. De slats gaan in 2 standen (of 3 inclusief up) automatisch mee afhankelijk van flaps. Wellicht zit er een soortgelijke slat logica als bij airbus achter de 4-5 selector keuze.
 
Altijd leuk om zo'n bus er met een voetje of 3000'/min meer eruit te klimmen :biertje:

Ja, met zo'n joekel van een stuurkolom tussen je benen terwijl het geciviliseerde volk al lang het tafeltje heeft opengeklapt en met den beentjes gekruist van z'n ontbijt geniet. :kerst:

Maarre, ik denk dat KL ons allemaal eruit klimt met z'n 75.
 
Hmm het boekje wat ik heb gelezen noemt de 737 toch echt een FLUF.

49015: Heb me toch altijd afgevraagd wat jullie doen met je "throttle" hand op V1? Ga je dan aan je ### krabben? :1855:
 
Hahaha, hele goede vraag! Die gebruik je natuurlijk om de AP zsm in te schakelen op 100'. En daarna om het tafeltje uit te klappen. En niet te vergeten om de knopjes van je electrische stoelbediening te bedienen, ter verkrijging van lounge-comfort op maximaal 200'.
 
Sorry kon even niet op het woord komen.

Zo zie je maar weer het verschil. Wij gaan in take-off met de flight directors off. Worstelen onszelf vervolgens door de flap retraction, initial turns, speeds ups en intermediate level offs. Dit gaat inderdaad soms gepaard met roerende beweging van de stuurkolom terwijl er ondertussen uit verschillende gaten in de cockpit stoom wordt geblazen a la een oude stoom trein. Verder komt er zo nu en dan een zeer behaard hoofd a.k.a. chewbacca uit een luik in de grond die in een onverstaandbare taal schreeuwt dat hij de hyperdrive niet gemaakt krijgt.
Dit hele spel duurt tot 10.000 waarop wij verplicht zijn James ook wat werk te laten doen.
Maar man man man wat ben ik dan kapot en bezweet van het werken :yeehaa:

Airbus ga ik wel vliegen als ik oud en grijs ben :biertje:
 
Back
Top