F50 35 flaps configuratie vraag

Brenner

New member
Hallo,

Ik heb een vraagje. Deze heb ik bij VLM gepost omdat jullie op londen city vliegen waarbij een 35 flaps configuratie benodigd is voor de landing. Zelf werk ik voor een onderhoudsbedrijf en graag zou ik een beroep willen doen op jullie ervaring. Hebben jullie weleens gehad dat tijdens een nadering op city met een Fokker 50 met 35 graden flaps een roll optreedt en dat dit niet bij flaps 10 of 25 gebeurd? We hebben momenteel deze vreemde situatie met een F50 waarbij dit optreedt ondanks dat we de gehele rigging van flight controls hebben gecheckt. Er is geen verschil in % torque en het probleem treedt op tijdens gear retracted en down. Er zijn geen vreemde aerodynamische afwijkingen zichtbaar zoals schade of slechte sealant.

Mochten jullie suggesties hebben dan hoor ik het graag.

MvG

Brenner
 
Brenner,

vlieg al een tijdje op de 50 maar wat je beschrijft heb ik ook nog nooit meegemaakt. (Gelukkig)
Roll treedt op tijdens de selectie (25 --> 35 graden)veronderstel ik?
Klinkt dan als een flap die sneller/langzamer uitgaat dan de ander.

Of is dat roll moment nog aanwezig als de flaps in stand 35 staan?

En er wordt geen waarschuwing gegeven voor een split flap condition? (Veronderstel dat de flaps beide zijde gelijk staan?)

Je zegt dat de rigging compleet is nagekeken, evt interferentie van de flap kabels met die van de aileron trim tabs mogelijk? (geen idee hoe dat er van binnen uit ziet en of dit dan mogelijk is)
 
Zelf werk ik voor een onderhoudsbedrijf
Welk onderhoudsbedrijf als ik zo vrij mag zijn dat te vragen?

ondanks dat we de gehele rigging van flight controls hebben gecheckt.
Dan neem ik aan dat je daarmee ook de Flap rigging bedoeld? je weet wel met die grote rigging boards op de vleugel enzo...

Enigste wat ik me kan bedenken is dat 1 van de twee inboard flaps net een graadje verder staat als de ander, en als dat dan ook net die kant is waar de prop wash zo lekker onder staat te duwen (RH) dan maak je van een klein verschil al een heel wat groter verschil.

Veel succes met troubleshooten, maar ik zou toch ook eens met een andere 50 meefladderen en de eventuele roll-rate vast stellen (AP off en 'look ma, no hands') omdat ik me voor kan stellen dat elke F50 bij flaps 35 wel een kleine roll neiging kan krijgen.

Kind regards,
 
Hoi Brenner, wat yb zegt kan ik ook wel in meegaan, zitten namelijk geen assym tx's aan de inboards, alleen aan de outboards dus het zal nooit opgemerkt worden als het in kleine mate is. Alleen je vraag lijkt een beetje onduidelijk:

....en het probleem treedt op tijdens gear retracted en down

Dan zit je namelijk niet in flap 25-35 selectie, alleen nog maar in de 10 positie.....
In dát geval van gear movement kan ik me wel voorstellen dat één main gear een andere retract snelheid heefd wat weer een heleboel andere oorzaken kan hebben zoals een versleten actuator of een verstopte reducer.


Klinkt dan als een flap die sneller/langzamer uitgaat dan de ander.
Gelukkig kan dat ook niet, er is maar één flap motor die de hele elende aandrijft. Anders zou er wel wat ergers mis zijn....;)

Grtz,
M1
 
Hoi allemaal,

Het probleem is verholpen, we hebben een de-icing boot vervangen welke tijdens de c-check als engine was vervangen. Ondanks dat we geen visuele afwijkingen zagen hebben we dit toch uitgevoerd en tijdens de testvlucht vloog ie als een scheermes.....bedankt voor jullie reacties!

gr.

Brenner
 
Hij moet toch echt vreemd gevormd zijn wil zo'n Boot een roll veroorzaken.

In Noorwegen hadden we een keer een los stuk de-icer die vreemde trillingen gaf als hij "op-blies".

Ik ben toch erg benieuwd wat er mis was met die leading edge Brenner, oja en ik ben ook nog erg benieuwd voor wie deze 50 vloog (ook gezien het gebruik van Flaps 35).
 
Nou, 999 van de 1000 Flap Asym Warnings op de 50 zijn problemen met de Asym Transducers, het systeem is dan ook ingebouwd om een breuk in het Flap Drive Systeem te detecteren, en laat dat nou zelden tot nooit voorkomen en gaat zelfs ongedetecteerd op de Inb Flaps (zie onlangs verschenen AD over stripped nuts,... no pun intended).
 
Dus een flap asym is niet mogelijk op de 50?:)

Inlog problemen, anders had ik wel eerder gereageerd....:(

Ik doelde inderdaad op wat You break schreef en was een reactie op een langzaam lopende flap wat niet kan op een F50. Óf hij doet het óf er loopt een segment helemaal vast.

Grtz,
 
Geef toe dat mijn woordkeuze nu ook niet echt briljant was in mijn eerste post. Het systeem is dus behoorlijk fail-safe maar vastlopen kan het wel. In ieder geval heb ik wel weer wat bijgeleerd.
 
Back
Top