Tijdzones & fatigue

p.s. de meeste collega's bij mijn huidige werkgever met een low cost airline achtergrond hebben dezelfde ervaring.

Hebben we t gister nog over gehad ;)
Maakt ook wel verschil of je pax of box vliegt...wij gaan voornamelijk point to point, dus je hangt langer in een tijdzone rond dan dat je terug naar base gaat.
Persoonlijk? Meer dan 6 uur tijdsverschil: locale tijd aanhouden...minder dan 6 uur gewoon Europese tijd als je direct weer terug gaat (Op en neertje JFK of GYD)
Maar zoals Metro al zegt is het niet altijd theorie...gewoon slapen wanneer je moe bent.

Groeten vanuit de US of A
 
idd,

Ik slaap wanneer ik moe ben, zet ook geen wekker als ik ga slapen, wordt vanzelf weer wakker,
Heb collegas die volledige studies van hun rust maken, hier 2 uur slapen daar 6 etc,
Gebruik zelf nooit slaapmiddelen, gelukkig pak ik meestal nog wat rust aan boord.

Ik heb weinig problemen met tijdzones, had eens een praatje met een vliegerarts en die vroeg hoeveel koffie ik dronk, ik vertelde hem nooit, hij vertelde dat er een relatie bestond tussen koffie en slaappatronen in tijdzones. Ik heb nog nooit koffie gedronken dus heb geen vergelijkingsmateriaal.
 
Wat zei die dokter over de relatie tussen alcohol en slaappatronen dikke?
 
Time Zones

Time Zones

I fly a mixture of short/medium/long.

70% of my flying is at night - so called "back of the clock flying"

We have a lot of departures at 0000-0130 and I get my share of these. I find that if I go to bed early I can get 4-5 hours sleep before the flight. Makes a world of difference.

We also have evening departures arriving back early morning. For these I get up as late as possible.

We have a bunk on the A340 - much better than any seat. I can actually get a few hours sleep during the flight.

I have plenty of days off - just did an 8 day Rome pairing now I'm enjoying 7 days off with 1 standby before my next flight.

I figure this is better than multiple short sector days.
 
Bedankt voor alle info! Zo te zien zijn er veel manieren om hier mee om te gaan en heeft iedereen zijn eigen methodes ontwikkeld.
Zijn er veel mensen die sporten op bestemming of hun eetpatronen aanpassen?


Ging ik oost hield ik ook het Nederlandse ritme aan. Dus 6 uur am lokaal na het stappen aan het ontbijt en naar bed. De terug vluchten waren vaak laat in de avond. Zat je in een saai oord, wat zelden voorkwam, of je had een andere reden om niet weg te gaan, dan had je altijd nog een lichte slaappil zoals 10mg melatonine.
Bedankt voor je info! Moet zeggen dat ik een paar keer heel lichte melatonine pilletjes heb geprobeerd maar daar heb ik zulke extreme hallucinaties/nachtmerries van gehad (nachtmerries begonnen eigenlijk al voor ik in bed lag) dat ik heb besloten die dingen nooit van mijn leven meer aan te raken.
In plaats daar van maar een dik boek naast mn bed gelegd.


Vluchten naar Hurghada en Sharm moet je dag ervoor en een dag erna vrij zijn, kun je die jetlag er weer afslapen.
Ik weet niet bij welke airline jij vliegt maar als ik op en neer naar HRG of SSH vlieg (of een driehoekje daarvan) ben ik de dag er voor en er na niet vrij om bij te komen, tenzij ik zó laat terug kom dat ik niet meer indeelbaar ben.
Met een beetje geluk mag ik de volgende dag nog een keer heen en weer of Tenerife van dichtbij bekijken. Ik ervaar dit zelf als vermoeiend maar geen idee of het ook te vergelijken is met longhaul / door tijdzones vliegen.


Kan je je daar weer laven aan de locale specialiteiten. Zoals Gulder en Star met een portie deepfried springrols welke een half uur in de afgewerkte motorolie hebben liggen dobberen.

Met een beetje geluk kan je in de holding boven LAG nog even aan halfuurtje Lingo doen met de plaatselijke ATC :rt::traantjes :yeehaa: alvorens je hem op de baan prakt.
Haha heerlijk... LAG; Centre of Excellence! :biertje:
 
Ik vlieg bij easy, de regelgeving in de UK is wat strenger qua tijden dan in Nederland.
De CAA heeft het toegestaan dat de max vliegtijden, door zelfde crew, gepland overgeschreden mogen worden, mits er een dag daarvoor en een dag daarna rust is. Ik geloof dat deze overschrijding tot een max van een uur is, maar weet het niet helemaal zeker. Dit is van toepassing op vluchten naar SSH of HGH. Een driehoek die kant op, zou in de UK op 1 dag door zelfde crew zover ik weet niet kunnen.

PS'99
 
Als het goed is, is die (WRR) regelgeving nu identiek.... toch?

Elk land heeft een paar 'grijze' gebieden in de nieuwe EU-FTL zelf mogen invullen (ik weet zo snel even niet welke dat waren), daarnaast zijn sommige CAO's ristrictiever dan de FTL wat de verschillen kan verklaren.
 
Ik haal dit van CAA website af (CAP371). Dit zijn de max tijden die wij hanteren. Ik dacht dat de UK strenger was, maar kijk het even na bij jullie bedrijf, ben benieuwd.

Table A Two or more flight crew - Acclimatised
Local time of start


Sectors 1 2 3 4 5 6 7 8 or more
0600-0759 13 12¼ 11½ 10¾ 10 9½ 9 9
0800-1259 14 13¼ 12½ 11¾ 11 10½ 10 9½
1300-1759 13 12¼ 11½ 10¾ 10 9½ 9 9
1800-2159 12 11¼ 10½ 9¾ 9 9 9 9
2200-0559 11 10¼ 9½ 9 9 9 9 9
 
Short Haul Major airline. Heel veel nachtstops, dus veel in hotels slapen.
Low Cost, veel sectoren vliegen, lange 4 sectoren dagen.

Bij mijn vorige werkgevert was het EN alleen maar op pad EN altijd 4/5 legs op een dag.
Daar word je niet alleen chronisch doodmoe van maar op den duur ook knap gestoord , continu chagerijnig en heb je permanent een bijzonder lage irritatiegrens..

(Al kan dat laatste ook aan mijzelf liggen natuurlijk:grijns:)
 
Back
Top