Tijdzones & fatigue

PH-JPC

New member
Heren en dames ICA-vliegers,

Bij deze de vraag hoe jullie het reizen door tijdzones ervaren en hoe jullie daar mee omgaan.
Pas je je ritme aan aan de bestemming, of blijf je zo lang mogelijk in het ritme van 'thuis' of heb je eigen methodes?

En hoe bevalt het reizen door tijdzones na verloop van tijd? Is er sprake van een constante vermoeidheid of is er genoeg rust na afloop van een vlucht/duty om daar van bij te komen voor je weer op pad mag?


Groetjes,
 
Hoi JPC,
Ik vlieg nu bijna 1 1/2 jaar ica...

"Naar den Oost"; aanhouden van een nederlands tijdschema werkt voor mij 't beste. Bij thuiskomst crash ik maar ben de volgende dag wel weer 't mannetje. "Naar de West"; aanhouden lokale tijd 45"W. d.w.z. ergens tussen Nederland en de States in. Ik ben een avondmens...

Je moet een aantal varianten proberen om erachter te komen wat voor jou persoonlijk 't beste werkt. Veel plezier op ica... ik kijk al weer uit naar een europa-funktie. :)

Groeten uit Narita (Tokyo Oost in Ryanair-speak)
 
ik vond de tijdsverschillen niet zo'n probleem, ik was nooit ergens lang genoeg om kompleet te synchroniseren (1 uur per dag?),. maar vanuit bv de vs was het altijd een nachtvlucht terug.. die nacht overslaan was een groter probleem voor me.
 
Hoi JPC,
Veel plezier op ica... ik kijk al weer uit naar een europa-funktie. :)

Hoi bedankt voor je info!
Ik heb niet de mogelijkheid om ica te gaan vliegen bij mijn huidige werkgever (vlieg ook niet bij de blauwe) maar vroeg me af wat de ervaringen hier mee zijn en hoe mensen er mee om gaan.
Je weet maar nooit wat er ooit langskomt natuurlijk. ;)
 
Ging ik oost hield ik ook het Nederlandse ritme aan. Dus 6 uur am lokaal na het stappen aan het ontbijt en naar bed. De terug vluchten waren vaak laat in de avond. Zat je in een saai oord, wat zelden voorkwam, of je had een andere reden om niet weg te gaan, dan had je altijd nog een lichte slaappil zoals 10mg melatonine.

West inderdaad beetje aan de zone wennen.

Maar of het nu oost of west was, ik probeerde altijd te eten rond de Nederlandse etenstijden. Dus bijvoorbeeld een stevige lunch en een lichte diner op -4hrs UTC.

De meest killing timezone voor mij was -7 UTC.

Ik wist een dag van te voren waar ik heen ging. Dus je kon je nooit voorbereiden. Het kwam weleens voor dat je in 7dg van +1UTC naar -6UTC naar +6UTC en weer naar +1UTC vloog. Soms kwam je thuis helemaal fris, soms helemaal gebroken. Maar waar dat nu aan lag is mij nooit duidelijk geweest, want er zat geen enkel verband tussen. Wat echte vermoeidheid is ontdek je pas op de long haul. Daar moet je niet over zeuren, dat hoort er gewoon bij.

Grtz Mike5
 
Heb weinig ervaring als piloot ... maar als zakenreiziger wel behoorlijk wat ervaring. Ik had altijd het meeste last om aan te passen, als ik terugkeerde uit het Verre Oosten, of als ik naar de VS moest had ik daar de meeste omschakeltijd nodig.

Op de radio heb ik hierover een reportage gehoord. Het schijnt ook zo te zijn dat:
1. van individu tot individu verschilt
2. je jarenlang goed mee om kunt gaan en dan vrij plotseling niet meer (weet het niet zeker, maar omgekeerd werkt het waarschijnlijk niet). E.e.a. is analoog met mensen die in ploegen werken. Er zijn mensen (arbeids-)ongeschikt verklaard voor het uitoefenen van zulke functies.

Wellicht vind je op het web meer.
 
ik ga altijd zo snel mogelijk in de tijd leven waar ik op dat moment zit.

Maar al is de stop nog zo lang, als het donker is boven de oceaan is het altijd zwaar. Maakt niet uit in welk ritme je ook zit.

Al met al ben ik behoorlijk vermoeid na terugkomst in AMS.
 
Wat echte vermoeidheid is ontdek je pas op de long haul. Daar moet je niet over zeuren, dat hoort er gewoon bij.
Ooit voor een Low Cost gevlogen? Ik ben nog nooit zo chronisch moe geweest als met short haul vliegen voor die low cost sinaasappel maatschappij uit de UK. Mijn body clock was permanently f*cked up van de "jet lag" (lees: het wisselen van vroege en late diensten), minimum rest, maximum duty, 20 minuten turn arounds, klote crew meals etc. Na ±4 jaar voelde ik me net een zombie.

Ik vlieg nu een klein jaartje long haul en ik merk dat ik, vergeleken met een jaar geleden, meer energie heb en beter uitgerust ben. Long haul rulez voor mij! :biertje:

p.s. de meeste collega's bij mijn huidige werkgever met een low cost airline achtergrond hebben dezelfde ervaring.
 
Vlieg zelf eigenlijk alleen maar naar het westen. Ik pas me altijd zo snel mogelijk aan aan de lokale tijd, behalve als het een 24 uurs stop betreft. Ik probeer voor de terugvlucht altijd voor te slapen, maar dat lukt helaas niet altijd. De terugvlucht is altijd snachts over de oceaan en dat is wel redelijk zwaar. Maar daar staat ook ruim voldoende reisverlof tegenover. Ik ben dus eigenlijk alleen moe na de terugvlucht, maar zal ook schelen dat ik alleen naar het westen vlieg en ik thuis wel houd van uitslapen :)
 
Zelf geen ervaring met long haul, ik blijf angstvallig bij de Greenwich meridian vliegen. Maar mocht je iets meer willen lezen, Airbus heeft een behoorlijk boekwerk uitgebracht. Coping with long range flying. Fantastisch boek, na 10 pagina's slaap je gegarandeerd.

Flauw, je kan het googlen of even kijken op smart cockpit. Anders heb ik het hier nog wel in 3.3mb pdf vorm.
 
Ooit voor een Low Cost gevlogen? Ik ben nog nooit zo chronisch moe geweest als met short haul vliegen voor die low cost sinaasappel maatschappij uit de UK.

Lichtelijke frustratie hier? Het is net wat je ligt. Ik ben zo goed als elke avond thuis, werk 5/4 5/3. 5 lates 4 dagen vrij 5 earlies 3 dagen vrij. Ik weet al mijn vrije dagen van April 2009 tot en met April 2010, dus met een beetje plannen kan ik er nog een sociaal leven op na houden. Dagen kunnen lang zijn, maar vlieg nu al 2 jaar voor de sinaasappel maatschappij en gemiddeld heb ik ongeveer 700 a 800 uur op jaar basis. Bij mij valt de vermoeidheid mee.

Mijn eigen bed slaap nog altijd het lekkerst en geen last met tijdverschillen.

Crewfood moet ik je meegeven, daar kan nog wel wat aan verbeterd worden. Geen cheeseboard voor ons.

PS'99
 
Met die Hurghada nacht ervaringen moet je al toch wel een aardig gevoel voor jet lag krijgen, toch?

Ik mail je een in for safety van eind 2003 met 10 pagina's over slapen, eten, jet lag etc. Zeer boeiend. Als iemand anders interesse heeft hoor ik het wel.
 
ik ben nog niet in Hurghada geweest. Vluchten naar Hurghada en Sharm moet je dag ervoor en een dag erna vrij zijn, kun je die jetlag er weer afslapen.

Low Cost is niet rustgevend, maar gewoon elke avond thuis zijn is een hoop waard, voor mij in ieder geval.

Elke manier van vliegen heeft z'n voor en tegens. Long Haul, 1 sector vliegen maar groot tijdverschil, hoeveel rust krijg je op je plaats van bestemming en hoeveel als je thuis bent. Is interessant om naar te kijken nu tijden wat minder zijn, gaan crews wat efficienter ingezet worden?

Short Haul Major airline. Heel veel nachtstops, dus veel in hotels slapen.

Low Cost, veel sectoren vliegen, lange 4 sectoren dagen.

Het is voornamelijk persoonlijk, waar hecht jij de meeste waarde aan en waar kun jij het beste of minste tegen.
 
M'n reply (Hurghada) was voor PH-JPC bedoeld, was niet helemaal duidelijk.

Met de overschotten bij KLC/KLM zie je dat sommige vliegers vrijwilliger gevraagd wordt te helpen bij afdelingen die een aannamestop hebben, bijvoorbeeld om navtassen te vullen, boeken bij te werken en zo. Bij KLC specifiek zie je dat charters weer aangenomen worden. Bij maintenance zie je geen nachtdiensten meer omdat ze nu overdag al genoeg tijd hebben om (eindelijk) preventiever onderhoud te doen omdat er kisten over zijn. Tevens wordt er nu meer roofbouw gepleegd op bepaalde types die er toch uit gaan. En netto rustigere roosters bij de meeste divisies, waarbij het aan Carmen (indeel systeem) is om dat automatisch eerlijk te verdelen over de vliegers.

Ik heb mooie mix van af en toe een enkeltje, dan wel dubbele dagdienst, dan weer een 3 of 4daagse om er weer even uit te zijn. Op de F50 was het 300 a 400 uren per jaar, zal wel langer uitkomen op de E190 omdat de vliegtijden half uurtje langer zijn gemiddeld (dus 2 keer zo lang). Ik wordt wat gaar van vroege diensten, maar mag verder niet klagen.
 
PH-JPC,

Gewoon weer lekker met de Fokker 50 de Greenwich meridiaan afjakkeren van Maastricht naar Lagos. Heb je nergens last van :) Onderweg ff stoppen op de Canarische Eilanden om te overnachten of anders in Dakar. Ben je helemaal het mannetje als je aankomt in Lagos. Kan je je daar weer laven aan de locale specialiteiten.:biertje: Zoals Gulder en Star met een portie deepfried springrols welke een half uur in de afgewerkte motorolie hebben liggen dobberen.:yeehaa:

Met een beetje geluk kan je in de holding boven LAG nog even aan halfuurtje Lingo doen met de plaatselijke ATC :rt::traantjes :yeehaa: alvorens je hem op de baan prakt.

Groeten

:radar: André :radar:
 
Ik ben persoonlijk een avondmens dus heb het minste moeite richting het Westen. Richting het Oosten kost het me stiekem ook weinig energie maar dat zal dan wel weer aan de leeftijd liggen. Het opstaan is altijd zwaar, maar als je iets leuks te doen verzint valt dat na een paar uur toch altijd wel weer mee.
 
Pas je je ritme aan aan de bestemming, of blijf je zo lang mogelijk in het ritme van 'thuis' of heb je eigen methodes?

Zo snel mogelijk aanpassen aan de lokale tijd werkt voor mij het beste.
Dag van aankomst (bestemming of thuis) is altijd wat lastig; afhankelijk van East of Westbound en het tijdverschil. 3-4 uur verschil merk ik niet eens.

Eerste nacht kan ook nog al eens vervelend zijn, als je om 2-3 uur 's nachts klaarwakker bent en klaar bent om aardappels te gaan rooien! Maar dit heb ik alleen bij grote verschillen van 8 uur of meer en vaak na een uurtje wakker te zijn en wat gelezen te hebben val ik meestal wel terug in slaap voor een paar uur.

Tweede nacht is er voor mij weinig meer aan de hand, misschien iets eerder wakker dan normaal, maar dat is het dan wel.
 
Ik pas me altijd direct aan aan de lokale tijd, en dat gaat me vrij gemakkelijk af. Het liefst vlieg ik richting oost, daar heb ik er het minste last van. Voordeel van oost is natuurlijk dat als je van een biertje houdt, je de Europese tijd aan kunt houden. Gewoon tot 0600 de kroeg in, dat is dan 2400 Nederlandse tijd :biertje:.

Ik heb zelf altijd het idee dat ik vermoeider wordt van nachten overslaan (door nachtvluchten dan) dan van het tijdsverschil.
 
ik probeer te slapen voor de vlucht, en als de tijd een beetje verkeerd uitkomt met hulp van een paar slaaptabletjes (heet sleep-aid in de VS, maakt je niet "drowsy" en heeft dezelfde ingredienten als sommige hooikoorts / allergie medicijnen). Na aankomst gewoon slapen en zien wanneer ik wakker word. Als er iets belangrijks is even wekker zetten.
De moeilijkste periodes rust zijn tussen de 18 en 24 uur. Je hebt net 8 a 10 uur geslapen en bent niet klaar om weer te gaan slapen voor de komende vlucht.
Ik probeer geen schema's aan te houden. Ben ik moe, ga ik slapen. En af en toe komt dat ongunstig uit, zoals nu. Na anderhalve dag Lagos had ik wat moeite om te slapen (eten gaf inwendige problemen), en net na middernacht ging de wekker voor wat een eenvoudig 6 uur vluchtje had moeten worden naar Frankrijk. Echter een paar heel grote en zware kratten zorgden voor 3 uur vertraging, en zonder APU of andere vorm van airconditioning maakt de hitte in Lagos al een aanslag op je physieke toestand. Uiteindelijk om 1600 uur doodmoe in het hotel aangekomen, in bed gerold en nu net om 2300 uur wakker geworden. Helaas zitten alle etensgelegenheden dicht en zal ik tot in de morgen naar een knorrende maag moeten luisteren. Morgenavond laat een commercialtje naar Italie om 24 uur later een zeer lange nacht te beginnen.
 
Had je maar een vak moeten leren, hè Metro ;) ;) ;).

Sterkte verder, klinkt als een zware week.
 
Back
Top