Ik dacht dat er wat aerial work betreft maar één uitzondering bestaat op CPL plicht en dat is namelijk Para's droppen, dat mag wel met PPL (maar dan wel op vrijwillige basis, zonder vergoeding/salaris). Het is niet zozeer het probleem of het strikt genomen volgens de wet wel/niet mag zonder CPL. Het gevaar zit erin dat als je over een spijker rijdt, klapband krijgt en tegen een ander kist op kleunt je verzekering je veel succes wenst met de verder afwikkeling maar geen cent uitbetaald. Dus voor dat je dit soort dingen gaat doen, is het verstandig om eerst de polis te checken. Meestal vraagt de verzekering CPL-ers, en een aanvullende clausule voor Aerial Work.
Overigens weet ik uit ervaring dat het erg leuk is als Mr. Chaseplane vlak naast je zit, in een ander vliegtuig dan wel te verstaan. Ook als 'ie wel in de cockpit naast je zit trouwens ;-)
Ten slotte; defensie spreekt van een luchtopname vergunning, wat je er verder mee doet (commercieel of in je plakboek) moet je zelf weten, dus het is idd foto + vlucht = fotovlucht.
mvg
Ditched