NLS, EPST en lening.

@RunningRabbit, waarom zou jij eerst voor de NLS gaan en dan EPST, ervanuitgaande dat je EPST prefereert boven NLS?
 
Omdat ik in deze tijd de EPST zou prefereren boven de NLS. Maar dat is een andere discussie waar ik geen zin in heb. Maar gezien de preferentie van scholen, vegroot je je kansen zo bij elke selectie.

RR
 
Ok. Ik was niet van plan om een discussie te ontlokken. Ik denk dat ik dan ook die ga aanhouden en dan hopen op het beste.
 
Neuh hoor das nergens voor nodig. Stel, je doet de NLS en EPST selectie en je bent door. Dat wil helemaal niks zeggen of je er ook aan moet beginnen. PAS als je contract tekent zit je ergens aan vast.
Je kan gewoon de selecties doen voor NLS en EPST, kom je daar doorheen super! Dan heb je keuzes. Probeer je de KLS daarna nog en kom je er doorheen; NOG meer keuzes. Nooit geschoten is altijd mis en zoals Poes het ook vertelde, je krijgt zo ook ervaring in de selecties. Want in het luchtvaart wereldje telt ervaring zwaar mee.

Je kan de variaties zo gek niet bedenken, maar er is helemaal niks tegen om eerst de nummer 2/3 te doen en dan de nummer 1 van je lijstje. Je zit dus niet aan een school vast na een succesvolle selectie. Heb ik toendertijd ook gedaan, 3 verschillende scholen en selecties, 2 doorheen, waarvan eentje mn nummer 1 was! (wel alweer 6 jaar geleden, goh wat vliegt de tijd)

Persoonlijk, als ik in jouw schoenen zou staan,
Selectie NLS, selectie EPST, selectie KLS. Doe ze achter elkaar en kijk wat er uit de eerste 2 komt. Helemaal top als je door bent, wil je dan nog KLS proberen, kan je mooi je ervaring meenemen van je voorgaande selecties!

Groet en succes!

RR

Als je de selectie bij EPST met succes doorloopt, zit je er wel aan vast. Als je toch besluit de opleiding niet te beginnen, moet je een soort 'boete' betalen. Dit beargumenteren ze doordat er anders een mogelijkheid is dat vliegschool X zegt, ga jij eens bij de EPST selectie doen en haal je het kun je bij ons beginnen. Daarom draai je op voor de selectiekosten als je toch beslist niet aan de opleiding te beginnen. Tenminste zo werd dit verteld bij de infoavond.

Kan misschien iemand dit bevestigen? :)
 
Last edited:
De kosten stellen niks voor vergeleken met het bedrag dat je lenen gaat;) Ik denk dat als je nou bij de KLS binnenkomt je een grote baankans hebt.. en daar meot je ook maar een boete tje voor over hebben...

Ik ga slapen na een lange dag!;)
(wel 2 penaltys gestopt:D)
 
Daarom draai je op voor de selectiekosten als je toch beslist niet aan de opleiding te beginnen. Tenminste zo werd dit verteld bij de infoavond.

Kan misschien iemand dit bevestigen? :)

Ja dat kan ik. Bij fase 2 van de selectie moet je een contractje tekenen. Als je na het behalen van fase 3 besluit niet aan de opleiding bij EPST te beginnen moet je een boete betalen (om selectie-kosten e.d. te dekken). Ik kan me het precieze bedrag niet herinneren maar goedkoop is het niet. Dit geld niet als je om medische redenen afgekeurd word.
 
Bij NLS ben je 700 euro kwijt. Leuk 'leerbedragje' bij elkaar als je door bent bij de NLS en EPST :kerst:
 
KLS is uit me hoofd iets van 2600 eu, ben te lui om het op te zoeken maar het staat gewoon op hun site.
EPST zou op 1500 uit kunnen komen, dat weet ik niet, de kosten zijn: alle door hun voor jouw gemaakte kosten plus 500 euro boete

De NLS selectie schijnt een lachertje te zijn, dus of dat interessant is voor die 700 euro weet ik niet. Als ik jouw was, met KLS op 1, en EPST op 2, dan zou ik eerst EPST selectie doen en daarna KLS.. De kans dat je bij allebei doorkomt lijkt me niet heel groot.
 
Last edited:
Bij de KLS is het ook ongeveer 1500 euro: Indien je het gehele selectieproces succesvol hebt afgerond en toch besluit af te zien van de opleiding, dan zullen de volledige kosten (ca. € 1.500) van het selectieproces in rekening worden gebracht. (pilootworden.nl)
Of je dan nog een boete moet betalen staat er niet bij.
 
Oke, als dat daar staat dan zal dat momenteel wel juist zijn. Ik heb net hier nog even in me oude papieren gekeken, daar staat een som van 2100 vermeld. Dat is dus blijkbaar aangepast sindsdien.
 
Als ik jouw was, met KLS op 1, en EPST op 2, dan zou ik eerst EPST selectie doen en daarna KLS.. De kans dat je bij allebei doorkomt lijkt me niet heel groot.

Is de kans juist niet groter dat je of bij allebei er door komt, of juist bij allebei niet? Je bent toch geschikt of je bent 't niet. Ze kijken beide naar de zelfde dingen lijkt me.

Gr. Jeroen
 
Ze kijken niet exact naar dezelfde dingen, er zijn natuurlijk wel overeenkomsten, maar ik vond zelf bijvoorbeeld dat tussen de beide fases 1 (welke beide ongeveer vergelijkbare capaciteiten testen) en tussen beide vliegaanlegtesten er flinke verschillen zitten.
Ik ben zelf een aantal jaar terug niet bij de KLS aangenomen maar recenter wel bij EPST en zo ken ik nog wel een paar mensen, ook andersom trouwens.
 
Last edited:
Én daar komt bij dat je met wat selectie ervaring, opmerkingen/kritiek etc je de volgende keer jezelf beter kunt presenteren;)

Stel dat je bij allebei doorkomt: hij lijkt me geen probleem om keuzen te hebben nietwaar? Erg jammer dat je dan kosten + boete moet betalen maar dat maakt opzich niet zo uit als je een goede opleiding kiezen kunt denk ik:)
 
selectie bij meerdere scholen

selectie bij meerdere scholen

Aan iedereen in deze discussie.
Mijn advies is: Kies 1 vliegschool en ga daar 110 procent voor. Het gevaar van selectie gelijktijdig bij meerdere scholen is dat je nergens 100 procent voor gaat want “je hebt altijd nog dat alternatief”. Ook denk ik dat je 1 opleiding zou moeten kiezen als je eerste keuze en pas naar de volgende gaan na het ontvangen van de feedback van die school waarom de selectie niet gelukt is zodat je daar nog iets aan kan doen. Je moet dan de beslissing nemen of je bij je eerste keuze na een tijd het nogmaals wil proberen (als die mogelijkheid er is) of dat je naar je tweede keuze wil gaan.
Wij zien/merken dit in onze selectie en als een kandidaat geen uitgesproken keuze voor ons maakt dan is er niet voldoende motivatie om zo’n kandidaat te accepteren, dus wordt het NEE.

De enige uitzondering op bovenstaande is dat je de luchtmacht min of meer gelijktijdig met je eerste burger vliegopleiding selectie kan doen. Dit i.v.m. de doorlooptijd van de KLU. EPST, bijvoorbeeld, past in het geval en de KLU keuze GEEN penalty toe op het met succes afgerond hebben van hun selectie.
Vriendelijke groet,
EPST
 
Jullie maken een goed punt allemaal. Het probleem zou niet moeten zitten in de boetes van de vliegscholen als je de juiste motivatie/passie bezit, althans dat vind ik. Wat Poes ook zegt, het bedrag dat je lenen gaat laat vrijwel niets in waarde over van de selectiekosten + boetes. Het is natuurlijk wel verstandig om een inzicht te hebben want echt goedkoop kun je het niet noemen, maar dat verschilt per persoon natuurlijk.

Allemaal bedankt en ook voor de tip van Dick Verburg, ik denk inderdaad doordat er zoveel te kiezen valt dat men zich vaak niet 100% focust op één vliegschool en zich daardoor misschien onbewust er niet helemaal voor inzet bij de selectieprocedure.

Het is nu eenmaal een luxeprobleem, er zijn er zoveel, kies er maar één. Jullie hebben mij in ieder geval een nieuwe heading gegeven. Met KLS hoogstaand in de lijst, denk ik eerst EPST, dan KLS en mocht het toch baten dan de NLS. Ik lees toch dat het merendeel van de mensen niet staat te popelen voor de NLS.
 
Dick Verburg, geldt dit in alle situaties? Ik neem aan dat er altijd eerst gevraagd wordt waarom diegene eerst bij een andere vliegschool heeft gesolliciteerd. Voor iemand die totaal geen ervaring heeft met het doen van selectie, is dit misschien juist iets positiefs. Dit is ook de reden waarom ik van plan ben deze weg te volgen. In mijn ogen offer ik in eerste instantie als het ware een selectieprocedure op, van een school die mij mogelijk totaal niet interesseert. Zo ben ik beter voorbereid op de selectie van de school die ik prefereer, wat kan resulteren in een grotere kans op succesvolle afronding van elke fase (PO1, PO2, GVSS bij de KLS bijvoorbeeld). Is dit geen blijk van motivatie voor de desbetreffende school? Het "opofferen" van een andere vliegschool voor de vliegschool die je prefereert?
 
Back
Top