Take off in tyfoon

Het LIJKT op een 767 vleugel. Ze geven tijdens de T/O roll wel heel erg veel spoiler into wind. Niet de geadviseerde techniek volgens Boeing...
 
Buiten dat ze idd misschien wat minder into wind aileron zouden kunnen gebruiken, zie ik er ook weinig speciaals aan. Soms waait het, soms regent het, soms alletwee.
 
Idd, teveel control wheel deflection (aileron/spoiler) , verder is dit normaal ja:)

Klinkt natuurlijk ook wel erg spectaculair he, taking off in typhoon. (hoe krijg ik de meeste hits op youtube)

Valt wel mee...
 
Het ziet er in ieder geval spectaculair uit ... en rond de 53-54 seconden meen ik toch te zien dat de (linker) vleugel even een hopje maakt ... dat lijkt me weer niet zo normaal.
 
Ben wel eens naar Hong Kong gevlogen in een typhoon. Stuiterde nogal kan ik vertellen. Uiteindelijk na 2 go-arounds moeten uitwijken. Het leek allemaal heel heftig, vooral door de grote hoeveelheid regen, maar het het meeste weer was heel lokaal. In de holding vlak in de buurt was alles super smooth. Zolang je er professioneel mee om gaat kan het erg oncomfortabel zijn, maar is het niet gevaarlijk.
 
Waarom teveel aileron? Is het niet een normale procedure om bij zeer sterke x-wind met volle aileron uitslag de t/o roll te beginnen en dat langzaam te verminderen met een hoeveelheid die het vliegtuig parallel houdt met de de center line? Wat heeft Mr. Boeing dan bedacht?
 
is idd een 767 wing :D

volgens boeing mag je niet full deflection gebruiken.
Je mag zo ver gaan, dat de spoilers net mee bewegen.
Dit is als ik het mij goed herinner zo omdat de spoiler deflection extra drag genereerd en dit uiteraard niet is meegenomen in de perf berekening.

Correct me if wrong.
 
JO my 2 cents,

Ook bij ons staat in het boek van de spoiler deflectie tijdens TO. maar alleen in de buurt van Vmcg

Leuk van die spoiler deflection dat het niet mag, maar je doet er alles aan om de machine op de baan lees centerline te houden.

Ik zie me al bij de chef vlieger, sorry van de baan geblazen door een gust, maar ik had geen spoilerdeflectie!!!

Maar wat als tijdens je TO roll een gust je van de CL duwt, ik gebruik mn ailerons en voeten tegelijk, mind you de 744 heeft het zijaanzicht van een flatgebouw.

Typhoons TO:
- zo veel mogelijk Thrust, zo kort mogelijke TO roll, als je eenmaal vliegt gaat het wel, op die fiets
- Niet roteren tijdens een gust, ff blijven rijden
- uitkijken voor tailstrike door hogere thrust setting, is makkelijk om door te trekken en te raken.
- 744, Tijdens roteren dubbel aileron rollen, maw tijdens roll 3 units, tijdens roteren 6 units, kom je gecrabed van de baan , ben je airborne dan decrabben en opsturen, dit om de wings level te houden. de vleugel aan de leizijde van de romp heeft minder lift
- Aan het bigin van de TO, voor elke 10kts Xwind 1 unit roll input

Toptip, neem altijd genoeg peut mee naar een typhoon gebied dat je altijd uit kan wijken naar een veld buiten de typhoon.
Als er een typhoon richting HKG kont neem ik, tapei. manila en zelfs bangkok (2.5 uur) fuel mee

Heb redelijk wat ervaring met typhoons in het verre oosten, en zolang de Xwind binnen limieten blijft wordt er gevlogen, en ja het kan verschikkelijk te keer gaan op lage hoogte. bij ons bedrijf gaat de stop uit de operatie bij wind van 60kts, kunnen de deuren niet meer open en de luggage trolleys in HKG gaan vliegen.
 
:rolleyes:

wat zijn we weer stoer !


gelukkig heb jij alles al meegemaakt, en mag iedereen blij zijn dat ze jou als piloot hebben wanneer ze met je meevliegen.

That's not me at all.

I've been doing this for 26 years - I've encountered a great many things as part of normal operations. That includes weather conditions worse than pictured in the video.

A simple statement of fact - nothing more.
 
Back
Top