JO my 2 cents,
Ook bij ons staat in het boek van de spoiler deflectie tijdens TO. maar alleen in de buurt van Vmcg
Leuk van die spoiler deflection dat het niet mag, maar je doet er alles aan om de machine op de baan lees centerline te houden.
Ik zie me al bij de chef vlieger, sorry van de baan geblazen door een gust, maar ik had geen spoilerdeflectie!!!
Maar wat als tijdens je TO roll een gust je van de CL duwt, ik gebruik mn ailerons en voeten tegelijk, mind you de 744 heeft het zijaanzicht van een flatgebouw.
Typhoons TO:
- zo veel mogelijk Thrust, zo kort mogelijke TO roll, als je eenmaal vliegt gaat het wel, op die fiets
- Niet roteren tijdens een gust, ff blijven rijden
- uitkijken voor tailstrike door hogere thrust setting, is makkelijk om door te trekken en te raken.
- 744, Tijdens roteren dubbel aileron rollen, maw tijdens roll 3 units, tijdens roteren 6 units, kom je gecrabed van de baan , ben je airborne dan decrabben en opsturen, dit om de wings level te houden. de vleugel aan de leizijde van de romp heeft minder lift
- Aan het bigin van de TO, voor elke 10kts Xwind 1 unit roll input
Toptip, neem altijd genoeg peut mee naar een typhoon gebied dat je altijd uit kan wijken naar een veld buiten de typhoon.
Als er een typhoon richting HKG kont neem ik, tapei. manila en zelfs bangkok (2.5 uur) fuel mee
Heb redelijk wat ervaring met typhoons in het verre oosten, en zolang de Xwind binnen limieten blijft wordt er gevlogen, en ja het kan verschikkelijk te keer gaan op lage hoogte. bij ons bedrijf gaat de stop uit de operatie bij wind van 60kts, kunnen de deuren niet meer open en de luggage trolleys in HKG gaan vliegen.