Vliegen in Servië

Miko

Member
Zo dan, nu iets heel anders.

Vaak wordt op dit forum geroepen 'kijk eens verder dan KLS/NLS/etc.'. Nadat ik bij KLS te horen kreeg dat ik het over twee jaar nog eens moest proberen, ben ik verder gaan zoeken.

Ik kwam uit bij de JAT Flight Academy in Servië. JAT was de national carrier van het voormalige Joegoslavië en is het nu van Servië. Ook de voormalige eigen school is na de val van Joegoslavië in stand gehouden. De school is deels geprivatiseerd en er is een constructie die vergelijkbaar is met die tussen KLS en KLM.

Op de website van de JAT Flight Academy had ik al wat ins en outs gelezen. In februari ben ik ook daadwerkelijk naar Vrsac, Servië afgereisd en dat was zeker niet voor niets!

Wat mij het meeste aansprak was het knusse karakter. We hadden eerst een gesprek met de Chief Flight Training die wat basisdingen over de school en de luchtvaart in het algemeen vertelde. Daarna kregen we een rondleiding door de school van een docent Navigatie. Uiteindelijk belandden we in de koffiekamer waar de hele staff gezellig samen pauze zat te vieren. Hier heb ik ook een praatje kunnen maken met een leerling die bijna klaar was. Het is altijd nuttig dingen over een school te horen van de mensen die ook daadwerkelijk het onderwijs daar volgen.

Na de pauze gingen we met een flight instructor naar de verkeerstoren en hangars. De JAT Flight Maintenance, die de grote schoolvloot onderhoud, zit er ook, dus bij binnenkomst keek ik gelijk in een opengelegde turboprop. Best indrukwekkend eigenlijk:eek:


Al met al ben ik dus tot de keuze gekomen mijn droom om piloot te worden toch gelijk in werkelijkheid te gaan brengen. En ik kan me eigenlijk alleen maar aansluiten bij de stelling 'kijk verder dan ons kleine landje'.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties:)
 
Heej Miko,

Volgens mij zat ik bij jou samen in de selectie tijdens PO2 van de kls. Leuk om te horen dat je verder bent gaan kijken en wat gevonden hebt. Ik hoop dat de arbeidsvoorwaarden een beetje goed zijn en ik wens je veel succes!

F22 Raptor (Koen)
 
Hey Miko,

Succes man! Vraagje nog van mij, heb je Servisch bloed door je aderen lopen? Of gaat alles daar in het Engels?
 
Hee Miko,

Indrukwekkend wat je wilt gaan doen! Kan je er niet verder mee helpen, maar wat ik me afvraag is als JAT iets soortgelijks als de KLS hebt, interview bij nationale carrier ofzo; is het dan niet verplicht dat je een burger van Servie bent resp. Servisch spreekt?

Succes!

Julien

EDIT: AirNout was me net voor ;)
 
Ik heb inderdaad Servisch bloed, maar de voertaal is Engels. Het gros van de studenten komt namelijk van buiten Servië heb ik gemerkt.

@ Julien: de meeste studenten komen dus van buiten Servië. Studenten uit de EU kunnen zich zonder meer inschrijven en studenten van buiten de EU hebben volgens mij alleen een studentenvisum nodig
 
Ik heb inderdaad Servisch bloed, maar de voertaal is Engels. Het gros van de studenten komt namelijk van buiten Servië heb ik gemerkt.

Ok, nou succes man ben benieuwd hoe het daar er allemaal aan toe gaat! Wanneer begin je?
 
Mits medisch goedgekeurd, begin ik in de eerstvolgende klas. Deze staat gepland voor begin november.
 
Hee,

Je bent dus al door de selectie heen! Gefeliciteerd dan! Hoop dat je ons op de hoogte houdt, want ik vind het zeer interessant wat je gaat doen. Je zou een voorbeeld zijn voor veel jonge mensen met de aspiratie om piloot te worden.

Succes Miko en keep us informed! :)
 
Tof miko,

Hulde. Eindelijk iemand die eens andere mogelijkheden bekijkt dan alleen bij de doorgewinterde scholen.

Het zal ook een stuk voordeliger zijn.

En als je daarna bij JAT mag jatten zou dus echt tof zijn.

Ik wens jou ook heel veel succes jonge.

Hoop hier net als vele andere veel van je te vernemen.

groeten
 
Wauw, dat zijn veel reacties jongens! :)

De selectie heb ik inderdaad toen in februari doorlopen. Met een vwo-opleiding en een gezond stel hersenen kom je een heel eind.

Het kostenplaatje is inderdaad een stuk rooskleuriger dan in Nederland. De exacte bedragen staan op hun site, maar je moet in derdes denken ;)
 
Hey Mikica,

Het laatste wat ik heb gehoord is dat die jongens die daar afstuderen voor JAT een paar jaar moeten wachten op TQ eer ze eens mogen beginnen. Als JAT je goal is zou ik nog wel even doorspitten, maar kwa kosten moet ik zeggen dat je een originele oplossing hebt. :)

Drzi se!
 
Nou dat je effies moet wachten is niet erg. Dat moet je als nu net afgestudeerde KLSer ook . Ook al ben je aangenomen. Dus dat is niet erg. Als je maar eenbaan heb. En anders misschien tijdelijk in het bedrijf een andere job voor tijdelijk. Je heb ieder geval toekomst. Die niet zo onzeker is als demeeste scholen waar je van af komt..
 
Royaldman, KLSers hebben geen baangarantie. Ik ben benieuwd of de JAT constructie dat wel heeft. Krijg je daar een JAA brevet trouwens (klinkt als een hele domme vraag, weet ik)? Link?

Overigens zeer nette rondleiding zo te horen. Mooi land ook, salaris zal niet te vergelijken zijn maar de kosten daar ook niet echt (net als je schuld).
 
Ja, JAT FA is aangesloten bij JAA/JAR. Je krijgt dus gewoon het Europese brevet. Als dat niet zo was geweest, had ik het denk ik ook niet gedaan.

En er is daar ook geen baangarantie. JAT heeft op dit moment genoeg personeel, dus dat zit er niet in.

Ik zie nu dat ze de prijzen van de site http://www.jatfa.com hebben gehaald, maar de prijs van een fATPL is €37.000,-
 
Neej Kls geen baangarantie weet ik,maar dekans is normaal gesproken natuurlijk groot dat je er terechtkomt. DUs eigenlijk is het beter geregeld bij JAT. En een goedkope opleiding. Non de jus. dat is gewoon 4 keer zo goedkoop en een baan. En zo niet bij JAT dan wel elders. Zo heb je je opleiding snel terug verdient. Nou zal Jat wel niet mega betalen maar naarv erhouding. En dan nog. Als hun het al zo goedkoop kunnen, waarom zijn die opleidingen hier dan zo buiten proporties duur. Vraag ik mij dan af.
 
Er zijn enkele dingen goedkoper:

- salarissen van de betrokken mensen
- goedkopere brandstof
- de school is eigenaar van het vliegveld

Ik denk dat je met deze 'kortingen' het prijsverschil voor een groot deel kan verklaren.
 
Last edited:
Daar heb je volledig gelijk in Miko.

Ik heb ook eens uit interesse gekeken op die site.
Zag helemaal niets over de prijzen staan. Financieringen. Hoe heb jij dat geregeld?

En volgende punt. Er staat bij opleidingen tot CPL integrated maar bij ATPL alleen modulair.

Hoe zit dat precies?

Verneem graag hier wat meer over. Is ook interressant voor de medelezers.

groeten
 
Over de prijzen: ik heb op de site gekeken en inderdaad; ze hebben de prijzen er afgehaald. Ik vermoed dat dit komt omdat men wettelijk verplicht is de prijzen in dinars te plaatsen, maar de dinar schommelt nogal in waarde de laatste tijd. De prijzen zouden dus niet actueel zijn.

Over de financiering: je betaalt niet €37.000,- in één keer, maar in blokken. Met spaargeld etc. kom ik voorlopig wel een eind en mocht ik op een gegeven moment niet genoeg meer hebben, dan ga ik eens met een geldverstrekker praten.

Over de opleiding: tot eind vorig jaar was de opleiding modulair omdat men geen echte simulator had voor MCC e.d. Met het in gebruik nemen van de nieuwe Allsim ... begin dit jaar is men ook een geintegreerde ATPL gaan aanbieden. De eerste groep moest ergens deze maand beginnen geloof ik. Daarna komt de november groep, waar ik dus waarschijnlijk in zit.
 
Ik heb nergens een eis kunnen bespeuren, maar pin me hier niet op vast!
Maar ik denk dat het voor jezelf wel een stuk makkelijker wordt wanneer je de lokale taal spreekt.
 
Last edited:
Back
Top