wannabe piloot

@TomTomgo, ik kies er ook voor om eerst mijn huidige opleiding af te maken. Heb ik toch wat achter de hand mocht het fout gaan. Je moet toch die lening terug kunnen betalen.

wat voor opleiding doe je nu?
ik wil volgend schooljaar naar groningen, wat voor studie ben ik nog niet helemaal uit.
met econometrics/operations research kun je die lening vrij snel terugbetalen denk ik, maarja daar lijkt mij persoonlijk geen zak aan.
sociale geografie lijkt me wel een aardige studie, zal alleen iets langer duren eer je dan iets terug kan betalen. maarja je kiest een studie natuurlijk niet alleen op wat er te verdienen valt. nu ga ik maar eens hard leren voor de examens die maandag beginnen, anders valt er helemaal niks te studeren.

groeten
tomas
 
wat voor opleiding doe je nu?
ik wil volgend schooljaar naar groningen, wat voor studie ben ik nog niet helemaal uit.
met econometrics/operations research kun je die lening vrij snel terugbetalen denk ik, maarja daar lijkt mij persoonlijk geen zak aan.
sociale geografie lijkt me wel een aardige studie, zal alleen iets langer duren eer je dan iets terug kan betalen. maarja je kiest een studie natuurlijk niet alleen op wat er te verdienen valt. nu ga ik maar eens hard leren voor de examens die maandag beginnen, anders valt er helemaal niks te studeren.

groeten
tomas

Wat dacht je van Technische Bedrijfskunde aan de Hanze Hogeschool in Groningen?

AP&M is natuurlijk geweldig om te doen, maar als je wordt afgewezen voor de KLs, op bijvoorbeeld een tekort aan levenservaring, kun je altijd nog voor de ''internationale specialisatie'' kiezen. Naar mijn inziens een bron van levenservaring.

Hoe die specialisatie heet weet ik niet meer precies..
 
eigenlijk wil ik liever een WO opleiding doen. heb namelijk een jaartje dubbel gedaan tijdens vwo, dus na 7 jaar op de middelbare school wil ik dan toch wel eindelijk weg, en een WO studie gaan doen. betreft WO studies is er niet echt iets wat dan op APM lijkt. daarnaast lijkt het me ook goed om compleet wat anders te gaan doen, wat niet veel met luchtvaart te maken heeft.
ontwikkel je je toch wat breder.

eerst zat ik te denken aan een tussenjaar. zeven jaar middelbare school en dan nog eens 4 jaar studeren achtereen is toch wel een lange weg.

maar met wachttijden tijdens selecties voor vliegscholen, en wachttijden mocht je zijn aangenomen valt er tegen die tijd denk ik nog wel aardig wat te reizen/werken.

@royaldman, ik denk dat jij op dit moment ook een opleiding volgt, wat doe jij nu?

groeten
tomas
 
@tomtomgo
Technische Bedrijfskunde is er ook op WO niveau, en technische bedrijfskunde is precies wat je bij AP&M krijgt, alleen dan op HBO niveau en in minder dan 4 jaar.
 
Vandaar zou mijn eis zijn bij mijn school als ik er één zou leiden om eerst een MBO4 / liefst HBO eerst te doen alvorens aan vliegopleiding te beginnen.
Eventueel ook contact met luchtvaartgerelateerde bedrijven voor tijdelijke plaatsing na opleiding mocht er geen baan zijn even als vlieger.

Misschien tipje voor scholen om dit voor hun in te stellen. Dan hebben ex leerlingen nog in ieder geval uitzicht op afbetalen lening.

Absolute rubbish. Als iemand van 17 zoals ik de ambitie heeft te gaan vliegen, is het zonde van tijd en geld om eerst nog eens een WO te gaan doen (wat voor mij geldt aangezien ik VWO doe). Alleen als ik bij de KLS, EPST, Air France én de NLS word afgewezen zal ik pas over een WO gaan nadenken. Ik denk dat ik alleen niet gemotiveerd die WO studie zal volgen, aangezien ik gewoon écht heel graag wil vliegen.

Een vliegschool die minstens een HBO als eis stelt is niet goed bezig. Dan richt je je juist te veel op alles BEHALVE vliegen. Je zou als school juist zo veel mogelijk moeten lobbyen bij maatschappijen, om te proberen een constructie te krijgen als die van de KLS. Of nog beter, een baangarantie zoals OAA en FlyBe. Natuurlijk kun je het als school wel aanraden om een dergelijke studie (HBO, WO) te doen, en dat gebeurt nu ook. Maar er als school vanuit gaan dat de afgestudeerde cadet toch geen baan in de luchtvaart zal vinden is naar mijn mening een enorm slechte instelling.
 
Ik denk dat er ook een verschil is in tijden zoals nu, en ongeveer anderhalf jaar geleden. Nu is het zowat logisch dat je een studie begint (HBO of WO) omdat je toch lang moet wachten en je daardoor eventueel ook sneller aan de slag kan, hetzij in een andere functie dan verkeersvlieger.
Maar als je het anderhalf jaar geleden bekeek, dat ze zaten te smeken om piloten, dan zou het naar mijn inziens nutteloos zijn om eerst een andere studie te doen als je meteen met de opleiding kan beginnen.
Er zijn genoeg opleidingen die ook niet geheel zeker zijn van een baan en daar ga je ook niet tegen zeggen: ga eerst maar een andere opleiding doen en kom dan maar terug.
Deels vind ik het ook verantwoordelijkheid van de persoon die de pilotenopleiding gaat doen om in deze tijden iets 'tussendoor' te doen.
 
Hmm volgens mij vergeet je dat de opleiding ongeveer 1,5 tot 2 jaar duurt. De mensen die dus volgens jou 1,5 jaar geleden maar gelijk moesten beginnen hebben nu geen HBO/WO maar zijn wel klaar terwijl de banen niet voor het oprapen liggen.

Kijken we over 1,5 jaar, dan kan niemand voorspellen hoe het dan precies zit, misschien is het dan weer een booming business en zijn de piloten niet aan te slepen. Beetje jammer als je dan de slag mist omdat je op HBO/WO zit.

Natuurlijk is het altijd een goede zaak om wat achter de hand te hebben.

:)
 
Het blijft gokken. Je weet niet hoe de markt eruitziet over ongeveer 2 jaar, als je klaar bent met de pilotenopleiding. Ik denk dan ook, als je een studie wil gaan doen, dat je dat enkel en alleen zou moeten doen om wat achter de hand te hebben.
 
Het gaat zeker om iets achter de hand te hebben..
En quinoky,,jij heb duidelijk de pik op mij.. Nou lach maar hoor.


Ik ben btw weer bezig met Havo afmaken tom tom.

Maar heb als back up een internationaal erkend golflerarendiploma. Waarmee je goed kunt verdienen.

En een hele vlotte babbel, waarmee ik ook veel andere mogelijkheden heb mocht het niet helemaal lopen zoals ik dat zou willen.

Maar goed.

Ik heb dus back up als ik in zo een eco klimaat terecht kom als deze.

Dus ik kan mijn renten en lening betalen.

Iemand met alleen middelbare school zonder backup heeft toch een GROOT probleem.

Ik ben opzich wel blij dat ik wat ouder ben en dat ik toch papieren heb waar ik wat mee kan.

Mijn risico is tenminste deels gedekt.

Maar goed.

Doe wijs en wees gemotiveerd na je middelbare school en neem dat risico.

Maar goed een luchtvaarttechnisch gerelateerde opleiding kan heel handig zijn.

Kun je namelijk naast gewoon vlieger ook ingezet worden als technisch vlieger. En daarmee ben je toch handiger dan al die andere vliegers die dat niet hebben. Want dan ben je 13 in een dozijn.

Iedereen mag mijn mening rubbish vinden, maar goed zie jullie na de opleiding .

Ik maak mij dan ook niet zo veel zorgen.

groeten
 
Offtopic: vet dat je waarschijnlijk goed kan golfen. Ik sta zelf af en toe op de drivining range, alleen het moeten golfen voor het behalen van het GVB is een hobbel.
Maarja, het is je eigen keuze of je een back up creeert of niet. Ikzelf ben daar nu ook mee bezig, om vervolgens over een x-aantal jaar mijn opwachting te gaan maken bij de selecties.
 
Ja Lay..dan moet je maar bij mij les hebben he..

dan komt dat gvbtje wel goed.

Het is heel eenvoudig om het te halen.

Bijvoorbeeld via weekend cursus. en daar hoef je niet voor te kunnen golfen..als je denk de vliegopleiding aan te kunnen dan kun je die duffe regeltjes ook wel in je kop stampen.

Maar met vliegen..

hoe ga jij die bewandelen??
 
Ik heb mijn VWO diploma al zo'n 2 jaar binnen. Met Wiskunde A1,2 en Engels etc. Moet alleen nog Natuurkunde halen. Maar ik wil eerst Bedrijfskundige Informatica halen, al aan begonnen, via het LOI. Dus ik denk over zo'n 2 a 3 jaar dat ik ga beginnen/selectie(s) doen. Dat natuurkunde doe ik wel te zijner tijd. Ben pas 20 dus heb nog wel wat speling.
 
Ja inderdaad. je heb nog even. Joh ik wou dat ik zo oud was als jou.

Ik ben al een ouwe bok. haha.

Maar heel verstandig Lay.

LOI stof is best te doen vind ik.

Maar dat natuurkunde. Wat een saai vak is dat he..
 
Dat natuurkunde pak ik pas op na mijn huidige studie. LOI is wel te doen, heb alleen nog geen ervaring met examens, aangezien ik pas 2 maanden bezig ben.
Aangezien het nog wel wat jaartjes duurt test ik ook meteen of ik daadwerkelijk wel zo gedreven ben om naar een vliegschool te gaan, of dat ik toch van gedachte verander.
Weet je al bij welke vliegschool je waarschijnlijk je opleiding wilt gaan doorlopen? Ik ga denk ik voor de NLS, naast het feit dat het lekker dichtbij is(Heemstede<-> Hoofddorp) behoort het tot de betere/leidende vliegscholen.
 
Royaldman, mijn excuses als je het gevoel krijgt dat ik iets tegen je heb. Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat je vaak een goede bijdrage levert, maar in dit geval heb ik een andere mening dan jij. Dat ik een andere mening heb betekent niet dat ik je gelijk niet aardig vind.

Toch wil ik nog even iets kwijt. Stel ik ga toch een WO studie volgen alvorens aan een vliegopleiding te beginnen. In dat geval zal ik dat sowieso ongemotiveerd doen. Afijn, dan ben ik 18 jaar als ik mijn VWO diploma heb. Vervolgens duurt een WO studie op zijn minst zes jaar, meestal loopt dit uit tot een jaar of acht. Je zou kunnen zeggen dat ik vervroegd kan stoppen, maar je hebt totaal niks aan een halve studie. De enige optie is dus de studie af te maken. Dan ben ik dus 25 á 26, heb ik nog geen cent verdiend (integendeel, ik sta waarschijnlijk al in de schulden) en dan moet ik nog maar een vliegopleiding in zien te komen. Zodra ik daarmee klaar ben, zal ik rond de 28 jaar oud zijn, en zit ik tot aan mijn nek in de schulden. Waarschijnlijk zat ik financieel in zo'n situatie dat ik ervoor had gekozen toch niet aan een vliegopleiding te beginnen na mijn studie, aangezien ik dan al een WO Master heb waarmee ik zo een goede baan kan vinden.

Ik wil dit niet, ik wil vliegen. Natuurlijk is het risico op geen baan na de vliegopleiding groter wanneer ik geen vervolgstudie heb. Maar om daarvoor nou dat hele traject wat ik hierboven heb beschreven te volgen? Nee, ik ga niet acht jaar van mijn leven én tienduizenden euro's spenderen voor het geval ik geen baan kan vinden na mijn vliegopleiding. Bovendien zijn er vele vliegopleidingen met (min of meer) baangarantie, zelfs in deze economische tijd die vergelijkbaar is met de recessie van de jaren '30 (in ieder geval volgens de Elsevier :grijns:). En alsjeblieft, Royaldman, zie dit niet als een persoonlijke aanval want dat is het niet. Ik geef gewoon mijn mening net zoals iedereen hier.
 
Last edited:
Een WO opleiding duurt geen 6 jaar. Een bachelor duurt zo'n 3 tot 4 jaar, dan is er nog een mogelijkheid tot een master. Een master kan een jaar of meer duren. Daarnaast is er ook nog HBO.
Trouwens, waarom ga je er vanuit dat een WO opleiding uitloopt tot 8 jaar?

:eek:fftopic:Misschien moet je een cursus golfleraar gaan volgen, en je hebt meer kans op een baan na het mislukken van een vinden van een plaats bij een vliegmaatschappij, en je kan werken aan je relatie met Royaldman.:biertje::grijns:

Overigens begrijp ik je beweegredenen wel Quinoky, geen persoonlijke aanval, ik probeer je wat (meer) helderheid te geven.
 
excuus aanvaard uiteraard.

Ik snap dat jij een andere mening heb Quin. Ik respecteer ook ieder zijn of haar mening. anders is het geen forum.

Ik belichte mijn visie vanuit een ander oogpunt.

En natuurlijk in jou mening zit natuurlijk ook een logische beredenering.

Ik snap best dat wanneer je alleen wil vliegen geen zin heb iets te doen waar je geen zin in heb.

Even tussendoor.

ik ben straks ook 28 als ik klaar ben als goed is.

Ik vind dat opzich niet erg..

maar ik snap best dat je geen zin heb om zo een dure studie eerst te moeten terugbetalen.

Als ik kon had ik ook sneller mijn havo gedaan. maar ik moet nu ook een en ander terug betalen nog van mijn golfleraaropleiding en geld wat ik vorig jaar gebruikt heb toen ik het buitenland woonde.

Geld ging er harder uit dan dat het erin kwam en dat kwam niet door wanbeleid.

Maar goed..

succes een ieder met zijn of haar keuze.. Hierop zou ik nooit iemand willen aanvallen.. ook jou niet Quin.

groeten,

een oudere fanatiekeling..
 
Haha,, werken aan relatie met mij?uhm tis maar net hoe je het ziet? haha. Ik kan heel gezellig zijn hoor.. vooral aan de bar.. na de les. Waar scoor ik btw die leuke smileys.. al weer tijdje airworker hier.. maar kan ze nergens vinden.. schandalig,,

En ja golfleraar zijn is echt een luiepikkenbaan.

Beetje uurtje lullen. gezellig. Uiteraard goede leerstof overbrengen zodat klant nog fanatieker wordt en goed begint te spelen.. Goede analyses en oplossingen vinde.

En gewoon twee vingers in de neus tussen 40 en 75 eukies per uur binnentikken. Is niet verkeerd.. Zijn er niet heeeel veel die dat zo doen, met relatief zulk relaxed werk. Zeker een aanrader als je het even niet weet. Echter de opleiding daarvoor alles bij elkaar ben je ook 20000 kwijt. En je moet wel beetje een balletje kunnen tikken.

Maar back on topic. Er bestaat niets mooiers dan vliegen.

Maar wel kunnen wel een pintje tikken hoor.. haha.

groeten op handen en voeten en kop naar boven kijken naar die voorbijkomende vliegtuigen
 
Een WO opleiding duurt geen 6 jaar. Een bachelor duurt zo'n 3 tot 4 jaar, dan is er nog een mogelijkheid tot een master. Een master kan een jaar of meer duren. Daarnaast is er ook nog HBO.
Trouwens, waarom ga je er vanuit dat een WO opleiding uitloopt tot 8 jaar?

:eek:fftopic:Misschien moet je een cursus golfleraar gaan volgen, en je hebt meer kans op een baan na het mislukken van een vinden van een plaats bij een vliegmaatschappij, en je kan werken aan je relatie met Royaldman.:biertje::grijns:

Overigens begrijp ik je beweegredenen wel Quinoky, geen persoonlijke aanval, ik probeer je wat (meer) helderheid te geven.

Dat een WO kan uitlopen tot acht jaar werd mij verteld door iemand die al een Bachelor en Master achter de rug heeft en nu zelfs bezig is met nóg een Master. Het is vooral de gezelligheid dat het laat uitlopen eerlijk gezegd, veel studenten drinken alleen maar bier en dan hebben ze dus "gestudeerd". Niet iedereen doet dit natuurlijk, soms is de studie gewoon erg moeilijk en/of breed. Bovendien kun je tijdens de studie erachter komen dat je toch een verkeerde hebt gekozen. Dus ja, je moet er ongeveer zeven á acht jaar voor uittrekken. Als je geluk hebt ben je inderdaad in zes jaar klaar.

Met alleen een bachelor zul je geen baan kunnen vinden die de schuld van 150.000 euro even kan opvangen. Wil je echt zo veel zekerheid moet je gewoon een Master hebben. Maar goed, al gaan we ervan uit dat alleen een Bachelor genoeg is, vier jaar en het vele geld dat in de studie gaat zou ik er nog steeds niet voor over hebben. Ik klink nu erg naïef, misschien kom ik er later achter dat ik dat ook enorm was, maar zoals ik al zo vaak heb gezegd..

Ik wil vliegen. :)

P.S. Ik vat dit soort meningsverschillen nooit op als een persoonlijke aanval, even voor de duidelijkheid :grijns:. En wat betreft het worden van golfleraar, nou ik denk dat liever ik mijn huidige baantje als skileraar maar even volhoud :grijns:.
 
Last edited:
Back
Top