Here we go again..

A

a$x

Guest
Vier mensen aangeklaagd voor vliegtuigcrash Athene


NICOSIA - Vier medewerkers van de luchtvaartmaatschappij Helios Airways zijn in Cyprus aangeklaagd vanwege een vliegtuigcrash bij Athene in 2005. Ze worden beschuldigd van 119 gevallen van doodslag en 119 gevallen van dood door roekeloosheid. Dat meldden Griekse media donderdagavond.

De aangeklaagden zijn de ex-directeur van Helios, twee leidinggevenden en een piloot. Ook de Cypriotische luchtvaartmaatschappij zelf is aangeklaagd. Volgens het Openbaar Ministerie in Nicosia heeft het bedrijf bewust ongeschikte piloten aangenomen.

Een gecharterd vliegtuig van Helios stortte in augustus 2005 neer op een berg ten noorden van de Griekse hoofdstad Athene. Uit onderzoek bleek naderhand dat de luchtdruk in het toestel was weggevallen door een fout van de piloten. Daardoor verloren alle 121 inzittenden - 115 passagiers en zes bemanningsleden - het bewustzijn. Stuurloos vloog het toestel verder, tot de brandstof op was.

Helios en de vier medewerkers worden aangeklaagd voor de dood van alle inzittenden behalve de twee piloten.
 
Aangeklaagd door wie ? Als het door nabestaanden van slachtoffers is, is het ergens nog wel begrijpbaar; jammer maar begrijpelijk.

als het door ene of andere onderzoekscommissie/regering/openbare aanklager (of iets gelijkaardigs, ken het griekse rechtsysteem niet) is, dan is het wel een zeer jammerlijke ontwikkeling.
 
Wat wel interessant is om te weten is dat deze baas ontslagen was bij een grote Europese luchtvaartmaatschappij nadat hij zwaar onvoldoende presteerde in de sim (nee ik ga niet zeggen hoe ik dit weet maar dit klopt 100%). Erna is hij charterwerk gaan doen en zo voerde hij o.a. deze vlucht uit.

Wat Face zegt klopt dus, ervaring hoeft niet per se gelijk te zijn aan geschiktheid.

Laatst was deze crash nog op Aircrash Investigation (National Geographic), erg interessant.
 
hoezo ongeschikte piloten
de c/p had meer dan 5 jaar ervaring met een 737


maar z'n CRM was voorzichtig gezegd onvoldoende, spreek uit ervaring

Erna is hij charterwerk gaan doen en zo voerde hij o.a. deze vlucht uit.

Hij is contracter geworden na Interflug en heeft klaarblijkelijk daarna 19 maatschappijen afgewerkt!!!
 
Jetcap
Your Gary was/is spitting image of Hans-Jürgen M... He had seen it all, done it all, got the t-shirt.... knew that flight engineers (being the CRMI) didn't know anything of CRM!

Problem was, before he joined Helios he was sacked by the company I was flying for at the time, because experienced FO's refused to fly and newbee's were scared of flying with him.
 
Nee uit Jet2 als laatste geknikkerd...ken degene die hem daar ontslagen heeft (slechts een paar maanden voor de crash)...met een grote boog zeg maar...
Ze hadden hem daar kans op kans gegeven, maar haalde zoveel stunts uit dat dat voor het bedrijf al binnen een paar maanden duidelijk was dat dit niet de company-standard was.
Later kreeg het verhaal nog een staartje voor mijn connectie toen een recommendatie-brief boven water kwam die vervalsd was door de vlieger in kwestie...En de rest is historie

Laten we het zo zeggen: een hoop mensen zagen hem als een incapabel vlieger
 
Back
Top