Hoeveel piloten wonen in het buitenland ?

Krasje

New member
Hallo,

ik zal me eerst kort voorstellen omdat dit mijn eerste post is.
Ik ben 26 jaar jong, woon in Den Haag en wil heel graag verkeersvlieger worden.
Ik ben op dit moment zelfstandige geluidstechnicus, maar ik raak erg gefrustreerd van het feit dat de markt te klein is en ik mijn ambities/motivatie niet in daden kan omzetten. In plaats van afwachten wil ik daarom zelf het heft in handen nemen en een andere carriere beginnen. Mijn passie voor vliegen is de laatste jaren enorm gegroeit, onder anderen door te paragliden.

Nu dan de prijsvraag: Ik heb al heel wat op dit forum zitten lezen, met name over scholen; ik ben me ook bewust wat voor voordeel ik heb tegenover mensen die dit middel van ervaring uitwisselen nog niet hadden.

EPST lijkt me op dit moment een van de meest geschikte scholen, maar ik zit met het feit dat zij voornamelijk op de engelse markt contacten hebben. Ik kan nergens precies iets vinden over hoeveel mensen naar het buitenland verhuizen omdat ze daar een baan aangeboden krijgen. Ik neem aan dat je in principe dicht in de buurt van de vliegbasis van een airline verhuisd.
Ik vind het geen enkel probleem om lang van huis te zijn (zoals andere forumgebruikers met relatie), maar over compleet emigreren moet ik toch ff nadenken. Wat zijn vliegbasen "dicht in de buurt" ? Ik denk aan AMS, RTM, BRU, LUX, HAM maar ook bv FRA is te doen als je meerdere dagen weg bent.
Hebben piloten die heen en weer reizen een woning in het buitenland ? (cf. kosten !)

Ben benieuwd hoe de verhoudingen zijn.

Groet,

Bob

PS: "Krasje" slaat op één van mijn eerste starts met mijn parapente, ik had niet genoeg hoogte op een korte startplaats en landde in de struiken. Ondertussen gebrevetteerd en een ervaring rijker :)
 
als je piloot wilt worden moet je volgens mij goed bereid zijn om te kunnen verhuizen
nederland heeft maar weining maatschapijen yoou now
niet in holland buiteland lol
 
Ik woon in Nederland op de Veluwe maar werk in Duitsland, waar ik een appartementje heb. Als ik werk zit ik daar, als ik vrij ben ben ik meestal in NL :)
 
De EPST levert naast engelse maatschappijen ook veel aan Transavia en recentelijk aan de KLM.

Ik ben zelf via EPST in de UK terrecht gekomen en ondanks dat ik bij BA vlieg woon ik wel in NL. Ik zit zelf op lange afstand en is dat makkelijk te doen met 3/4 vluchten in de maand. Op short haul zitten er ook genoeg NL-dse commuters.

Succes
 
Hey Krasje,

Er zijn heel veel commuters, d.w.z. mensen die elders werken dan waar ze wonen. Ik ben er eentje van. Op mijn eerste basis had ik een comleet huis samen met een collega. Op mijn tweede basis huurde ik een klein apartementje. En nu, op mijn derde basis zit ik in een hotel. Eerst vloog ik als passagier elke week naar mijn basis. De tweede basis was te berijden vanuit Nederland, op zo'n 260 kilometer afstand. En nu vlieg ik weer als passagier, over een 4 keer zo grote afstand.

Het kan allemaal. Veel is wel afhankelijk van je rooster, je moet wel genoeg vrije dagen hebben om het allemaal leuk te houden. Wij doen vijf op, drie of vier af. En ja, het kost geld. Veel geld (enigszins gecompenseerd door de lagere locale belastingen). Op mijn basis commute ongeveer de helft of een derde van de Nederlanders, omdat ze een leven hebben in Nederland, of omdat het gezin niet wil verhuizen etc, of omdat ze echt totaal geen zin hebben om daadwerkelijk in dat andere land te wonen. Het hangt dus helemaal van jezelf af hoe je het doet en of je er tegen kunt, dat op en neer gereis.
 
En dan heb je nog de Hollanders die wel Schiphol als basis hebben, maar in Zuid Frankrijk / Zuid Afrika / Brussel / Barcelona / Canada / UK / Duitsland etc etc wonen. En dus naar Schiphol commuten, vaak hier een appartement of kamer hebben voor reserve diensten etc. Voor KLMers in buitenland is commuten vanuit buitenland met KLM op de jumpseat gratis, andere airlines hebben soms vergelijkbare regelingen.
 
Heel leuke reacties tot nu toe. Keep it coming !

49015, wat is de basis waar je naartoe moet vliegen ?
Ik kan me niet voorstellen hoe je een paar keer paar maand op eigen kosten kunt vliegen nadat je net een lening van 100.000+ € hebt afgesloten, maar het kan dus kennelijk. Betaalt de baas een hotel bij je vliegbasis als je niet gelijk een onderkomem kunt/wilt huren ? (Ik vrees het antwoord al te weten ... :)

Groet,

Bob
 
Ik zei toch dat het een dure grap is!

Nee, mijn maatschappij heeft staff travel, wat er op neer komt dat je voor bodemprijzen kunt vliegen, afhankelijk van het aantal vrije stoelen. Heen en terug kost me zo'n 60 euro. Mocht er geen plaats zijn in de cabine dan kunnen we gratis mee in de cockpit...mits er niet al een andere collega zit! En zo hebben veel maatschappijen wel een regeling voor hun personeel. Wat de baas betreft, die betaalt niks.

Ik zit nu, waar zowat de helft van niet-blauw vliegend Nederland zit: Milaan.
 
Tsja oranje boven iderdaad! Zo'n mooi land, kun je er nog niet van genieten omdat vriendinlief liever in De Randstad werkt ;).
 
Af en toe krijg je het idee dat als er een meute mensen van baan en relatie ruilden met anderen dat er ineens een stuk meer gelukkigere mensen zouden zijn die nooit meer hoeven te commuten.

Wel eens wat over gelezen trouwens (dat van baan ruilen zodat beide wonen bij elkaars werk, niet dat van die relaties ;)), maar zie dat bij ons niet zo snel gebeuren.
 
Inderdaad Nosig, ik had het er laatst nog over met een ex-Air UK piloot die nog wat Engelse vrienden in Nederland heeft zitten bij Cityhopper.:yeehaa:

Voor de volledigheid: ik ken geen enkele commuter die zegt dat hij full time wil blijven commuten tot aan zijn pensioen. Dat is op den duur toch te zwaar. Er zijn gevallen die het na een tijdje opgeven en helemaal onder aan de ladder beginnen in Nederland, zoals een goede vriend van mij. Velen willen part time gaan werken (als de schuld wat lager is ;)). Sommigen verhuizen hun familie alsnog naar het buitenland.

En voor het perspectief: in Amerika is het de normaalste zaak van de wereld dat je als piloot commute. Daar kun je als piloot redelijk makkelijk meeliften op de jumpseat van maakt niet uit welke airline.
 
Nee, mijn maatschappij heeft staff travel, wat er op neer komt dat je voor bodemprijzen kunt vliegen, afhankelijk van het aantal vrije stoelen. Heen en terug kost me zo'n 60 euro.


Zo staff travel voor 60 euro retour , bij ons is een retourtje bru al twee keer duurder of zijn deze prijzen enkelt voor personeel die aan het commuten is?
 
Vliegopleiding: Madrid
Ben slechts 1 keer teruggegaan naar Nederland in de tussentijd.

1ste basis: Katowice, Polen
Commute van 11 uur: vliegtuig naar Londen Luton, 2 uur wachten, vliegtuig naar Katowice, 45 min busje. Dan paar uurtjes slapen en beginnen aan een early.
Terugweg: teruggekomen van een late, slapen in de crewroom paar uurtjes, vliegtuig naar Dortmund, bus naar treinstation, trein naar Amsterdam

2de basis: Londen Gatwick
Altijd met stafftravel terug naar Amsterdam om geen uur te lang op dat vreselijke eiland door te hoeven brengen.

3de basis: Dortmund (2.5 uurtjes vanaf AMS)
Altijd terug naar huis om geen uur te lang door te brengen in het land waar iedereen denkt dat ie politie-agent is. Maar toch een stuk beter uit te houden dan de UK.

4de basis: Madrid (full circle moment)
Ik ga helemaal niet meer terug naar Amsterdam. Ik heb eindelijk weer een leven.


Commuten sucks.
 
Zo staff travel voor 60 euro retour , bij ons is een retourtje bru al twee keer duurder of zijn deze prijzen enkelt voor personeel die aan het commuten is?

Soms zijn de normale tickets net iets goedkoper dan staff travel, tot onze chagrin! Goed zoeken en vroeg boeken :cool:.

Sandertje, na het lezen van jouw geschiedenis krijgt zelfs de meest verveelde commuter er weer frisse zin in!
 
Woonachtig in NL en based in MAN. positioning port AMS
maar vlieg ook vanuit. LHR/CDG/AMS/FRA.

alleen als ik vanuit MAN vlieg moet ikzelf een ticket regelen. vlieg meestal met VLM vanuit ANT->MAN.

Ik hoef gelukkig maar 1-3x per maand te commuten.
 
3de basis: Dortmund (2.5 uurtjes vanaf AMS)
Altijd terug naar huis om geen uur te lang door te brengen in het land waar iedereen denkt dat ie politie-agent is. Maar toch een stuk beter uit te houden dan de UK.

Kennen wij elkaar?

Ik ben ooit begonnen op Stansted (Go Fly) daarna naar Gatwick en toen begonnen met commuten, door naar Dortmund waar het werkelijk een goude tijd was. 1 vliegtuig, 5 crews en makkelijk naar huis.

@ 49015;

In Milaan? Nog in de holding pool?

Mzl
 
Back
Top