Persoonsgebonden aftrek

Steak Potatoe

New member
Avond,

Weet iemand van jullie hoe lang je persoonsgebonden aftrek verrekenbaar is?

Heb een persoonsgebonden aftrek nog staan ( geparkeerd zeg maar ) en heb 5 jaar in het buitenland gewoond ( uitgeschreven uit Nederland ). Belastingen betaald in het buitenland. Nu werkzaam voor een Nederlandse maatschappij. Kan ik mijn PGaftrek nog verrekenen. Heb weleens de belastingtelefoon gebeld en die wisten het ook niet precies namelijk. Konden geen termijn vinden in de belastingalmanak!!

Wie heeft er enig idee?

Grt
 
Ik ben hier twee jaar geleden mee bezig geweest en heb toen schriftelijk bericht van de belastingdiesnt gekregen dat er op dat moment geen verjaringstermijn aanzat. Echter zou dit in de komende jaren gaan veranderen.

Weet nu niet of het al veranderd is maar de belastingdiesnt zou je hier toch antwoord op moeten kunnen geven.
 
Als je het weet wil je het hier dan ook posten?
Ik wil het ook graag weten, maar lig momenteel met andere zaken over hoop met de belastingdienst.
 
Ik dacht dat je tot maximaal 9 jaar na aanvang van opleiding nog kan verrekenen.. Ik raad je inderdaad aan naar een belastingadviesbureau te stappen, die hebben het sneller geregeld dan dat je alles zelf moet gaan uitzoekken.. Voor mensen in de regio Overijssel kan ik Hendrikssen accountants aanbevelen.
 
Een termijn is onzin. Je PGA is niet onderhevig aan een termijn. Echter, heb je je ooit uitgeschreven uit nederland dan dat staat voor de fiscus gelijk aan emigreren. Daarmee heb je je recht op verrekening in de toekomst opgegeven en vervalt je aftrekpost.

Leuker kunnen we het niet maken....:biertje:
 
Last edited:
nog even voor de volledigheid:


Indien je in NL staat ingeschreven en inkomen hebt uit buitenland (en daar ook belasting betaalt), dan mag en zal de NL-fiscus je persoonsgebonden aftrek toch verrekenen met je inkomen daar (mits er een double tax agreement is met betreffend land). Je PGA wordt dus gewoon opgesnoept naar nul, ook al kun je het niet verrekenen met een teruggave van belasting in NL
(omdat je hier namelijk geen belasting betaalt). Omdat je dus geen voordeel behaalt uit je aftrekpost krijg je hiervoor in de plaats een te verrekenen bedrag in de vorm van 'aftek ter voorkoming van dubbele belasting'. Dit bedrag is gelijk aan je PGA maar dien je wel jaarlijks te 'stallen'. Ook deze aftrekpost is niet onderhevig aan verjaring.
Mocht je op een dag terugkomen naar NL en je fiscale voordeel gaan gebruiken, dan kan je deze aftrek opgeven in je aangifte bij 'vrijstellingen en verminderingen'.
 
Back
Top