Open Dagen

Pakkoe

New member
Hoi allemaal,

Nou wil ik net als de meesten hier ook piloot worden en ik heb al een aardig plan in mijn hoofd welke school ik wil vliegen en welke als het daar niet lukt etc...

Nou heb ik veel info over de vliegscholen hier vergaard en weet ik wat de pluspunten en minpunten zijn. Mijn vraag, zal ik toch alle open dagen van de scholen ( het zijn er 4 ) die ik in mijn hoofd heb bezoeken, hoe moet ik het aanpakken?

Aub geen opmerkingen zoals 'zorg er gewoon voor dat je bij je eerste keuze wordt aangenomen'. Dat is natuurlijk wel zo, maar ik ben ook tegelijkertijd realistisch en ga niet blind ergens op af. Als die 4 dingen zelfs niet lukken, heb ik al een (vaag) plan wat voor universiteitsstudie ik wil doen... Sommigen zien dit als slap, ik zie het als realisme.

Graag jullie comments!
 
Wat is er op tegen om de open dagen te bezoeken? Als jij je interesseert in die vier scholen ga je er toch gewoon heen? Ook al weet je alles al wat ze er vertellen, een indruk van de school zelf krijg je bij zo'n open dag waarschijnlijk beter dan verhalen lezen op internet.
 
Absoluut,

Ten eerste kan je daarmee kijken of het klopt wat je ervan verwachtte.
Ten tweede kom je beter naar voren wat betreft orientatie bij je selectie.


Lijkt me duidelijk.

Flantua

Welke scholen staan er op je lijst trouwens?
 
Oke duidelijk, dankjullie wel. Dat wordt deze zomer alle scholen bezoeken. Op mijn lijstje staan:

1. Luchtmacht
2. KLS (AP&M)
3. EPST
4. NLS (wellicht icm de hbo-opleiding)


Als alles goed gaat zit ik volgend jaar in de zesde, en word ik gelijk 18 jaar. Is het handig om te wachten met aanmelden voor de selecties ?
 
Ga open minded naar een open dag en laat je niet onder sneeuwen door mooie verhalen en plaatjes. Durf kritische vragen te stellen over kosten, opleidingduur en het traject na de opleiding.
Het komt vaak voor dat mensen overdonderd zijn door de mooie praatjes, maar blijf kritisch.

Succes. ;)
 
mwah.. ik zie een Open Dag eerlijk gezegd alleen als een 'plusje' voor tijdens zo'n gesprek. Want ook het antwoord van de kritische vragen weet je van tevoren al dankzij dit fantastische forum! En voor de rest is het inderdaad de praatjes aanhoren, terwijl je natuurlijk al weet dat er geen bal van klopt
 
@Pakkoe, je kan ook de EPST doen i.c.m. de hbo-opleiding luchtvaarttechnologie. Dat is dezelfde opleiding als de hbo-combinatie opleiding van de NLS, alleen dan volg je het vliegtraject etc. bij de EPST. Ook een optie voor je?
 
Een tip van Flip (of in dit geval van MG):
Solliciteer nooit als eerste bij je eerste keus. Ik zou zelfs aanraden je eerste keus als laatste te proberen.
Solliciteren moet je leren en is een kunst(je) en daar wil je niet achter komen na je eerste selectie.
Als je dan bij meerdere "instanties" wordt aangenomen, heb je een luxeprobleem en spreken we elkaar wel weer.
Succes.
 
@Pakkoe, je kan ook de EPST doen i.c.m. de hbo-opleiding luchtvaarttechnologie. Dat is dezelfde opleiding als de hbo-combinatie opleiding van de NLS, alleen dan volg je het vliegtraject etc. bij de EPST. Ook een optie voor je?

Ah dank voor de tip! Alleen twijfel ik wel of ik een hbo opleiding, vind het namelijk zonde om na vwo een hbo opleiding te doen (behalve de pilotenopleiding zelf natuurlijk!). Maar een diploma op zak geeft toch een wat 'veiliger' gevoel.

En nee heb nog niks gepland qua Open Dagen
 
Een tip van Flip (of in dit geval van MG):
Solliciteer nooit als eerste bij je eerste keus. Ik zou zelfs aanraden je eerste keus als laatste te proberen.
Solliciteren moet je leren en is een kunst(je) en daar wil je niet achter komen na je eerste selectie.
Als je dan bij meerdere "instanties" wordt aangenomen, heb je een luxeprobleem en spreken we elkaar wel weer.
Succes.

Stel ik word gelijk aangenomen bij de eerste sollicitatie, dan kamp ik wel met het probleem van 'take it or leave it', het kan zomaar zijn dat ik bij alle andere scholen vervolgens niet wordt aangenomen
 
Volgens mij moet je je inschrijven voor een open dag bij de NLS, ik heb het al gedaan. Er staat nl. op de site: Schrijf je hier direct in voor een Open dag of Inloopmiddag. (Bron)
 
Tenzij je meteen een wurgcontract krijgt waar je x jaar aan vast zit, heb je dus op dat moment een luxeprobleem. Niets meer, niets minder. Een school die jou nu aanneemt, neemt jou over een jaar ook nog aan (,want je brengt knaken naar binnen). De KLu is een ander verhaal, maar ik ging er van uit dat dat je eerste keus was, omdat je die op nummer 1 had gezet. Als dat inderdaad zo is, zou ik dus eerst bij 1 van de scholen selectie-ervaring opdoen.
 
@ Morning Glory, als je nog steeds bij CX werkt, gefeliciteerd dat je bij de beste vliegmaatschappij ter wereld vliegt ;) (hier), en mag ik vragen waar jij je ATPL hebt behaald?
 
Open Dag bij de KLU, zijn dat gewoon niet de luchtmacht dagen of is er ook een speciale dag voor wannabe vliegers?
 
Alhoewel ik niet bij de luchtmacht wil werken ga ik er toch selectie doen. Op deze manier weet je wat je ongeveer kunt verwachten. De selectie van de luchtmacht zal wel anders in elkaar steken als die van burgerluchtvaartopleiders. Maar als ik jou was zal ik me niet blind staren op de luchtmacht aangezien slechts 2% de selectie haalt. Ben donderdag ook te vinden in Gilze rijen.
 
Hehe je ziet ook dat ik een plan heb en me niet blind staar op de luchtmacht,ten eerste is het mijn droom om iig piloot te worden. Daarna kan je verder kijken..
 
Back
Top