Natuurkunde Deelcertificaat??

YourFutureCap

New member
Hallo mensen,

Ik heb vorige week een positief resultaat ontvangen van de NLS NASS/Interview, ik mag in Januari 2010 beginnen dus daar ben ik superblij mee!
Echter doe ik nu VWO E&M, ik mis dus het vak Natuurkunde1 die ik nodig heb om te mogen beginnen bij de NLS. Nu doe ik al een tijdje onderzoek naar waar ik dit ``deelcertificaat`` het beste kan halen. Ik ben geen natuurkunde-wonder:huilt:dus ik heb wel een redelijke hoeveelheid uitleg bij deze opleiding nodig.

Nu heb ik na veel rondbellen en mailen de indruk dat het James Boswell Instituut toch de beste keuze voor mij is. Ik zou graag wat ervaringen van mensen horen ivm dit instituut, de opleiding zelf, de begeleiding, de moeilijkheidsgraad en het uiteindelijke examen.
Mochten er mensen zijn die hun Natuurkunde deelcertificaat ergens anders hebben gehaald en hier erg (of juist niet) over te spreken waren hoor ik het graag! Alles is dus welkom: ervaringen, alternatieven, afraders etc.

Ik hoor het graag!:rt:
 
Ik denk dat als je 'Natuurkunde deelcertificaat' in de zoekmachine intikt er meer dan genoeg informatie te voorschijn komt ;)

Dat heb ik ook al vaak genoeg gedaan zoals ik in mijn bericht al aangeef. Ik weet wat de opties zijn, waar ik echter om vraag zijn positieve EN negatieve ervaringen van mensen die in hetzelfde pakket als ik hebben gezeten. Daarnaast vraag ik om alternatieven en afraders.
 
Mijn ervaringen met het JBI:
Alles is goed geregeld en de lessen worden duidelijk gegeven. Je hebt ongeveer een uur les, dan twee uur zelf opdrachten maken. In deze tijd lopen er twee studenten rond en dan nog de docent zelf die je instructie kunnen geven. Wat je in deze tijd doet is helemaal aan jou; of je kan lekker helemaal niks doen, óf je gaat hard aan het werk. Ik ben in de 4de klas blijven zitten o.a. door natuurkunde en bij het JBI heb ik het afgesloten met een 7.5. Het is zeker een aanrader.

Succes ermee!
 
Mijn ervaringen met het JBI:
Alles is goed geregeld en de lessen worden duidelijk gegeven. Je hebt ongeveer een uur les, dan twee uur zelf opdrachten maken. In deze tijd lopen er twee studenten rond en dan nog de docent zelf die je instructie kunnen geven. Wat je in deze tijd doet is helemaal aan jou; of je kan lekker helemaal niks doen, óf je gaat hard aan het werk. Ik ben in de 4de klas blijven zitten o.a. door natuurkunde en bij het JBI heb ik het afgesloten met een 7.5. Het is zeker een aanrader.

Succes ermee!

Oké!7,5 dat is inderdaad netjes:D!Ik ben ook in de 4e gestopt met Natuurkunde1 en overgestapt op Management en Organisatie omdat het me allemaal een beetje te veel werd, beetje druk van alles afhalen was nodig voor mij om over te kunnen gaan.
Ik hoor inderdaad toch wel erg veel positieve verhalen over het JBI; heb jij zelf nog andere opties overwogen toen je je deelcertificaat moest gaan halen? En zoja, welke en waarom ben je uiteindelijk voor het JBI gegaan.
Heb je trouwens Natuurkunde bij het JBI op HAVO of VWO niveau gedaan?
Tja, ik heb vaak moeite om de discipline op te brengen om tijdens de les écht actief aan het werk te gaan, maar in dit geval heb ik weinig andere keus aangezien ik dit écht wil en MOET halen! In ieder geval bedankt voor je reactie alvast!
 
Ik heb ook natuurkunde bij JBI gedaan.

ik heb geen andere scholen overwogen omdat JBI erg goed staat aangeschreven.
Als jij het wilt en je best doet ga jij daar gewoon je natuurkunde voldoende afsluiten. Les, boeken en begeleiding is goed.

Succes ermee.

Flantua
 
@Flantua: dat is dan nog een bevestiging dat het JBI eigenlijk gewoon de beste keuze is;) Nu vraag ik me bij jou ook af, heb je het op HAVO op VWO niveau gedaan? Nu staat er dus op het JBI.nl iets over voorkennis en dan een enorme waslijst aan dingen die je moet weten voordat je mag deelnemen, en dan is er ook nog een soort toelatingsselectie? Zouden jullie hier wat meer over kunnen vertellen? In hoeverre moet je die voorkennis echt hebben, en wat voor soort toelating is het?
Wat ik me ook afvroeg is dit; het is een avondcursus (van 17.30/21.30), in hoeverre ben je na en voor de cursus bezig met thuisstudie? Is dat superintensief? Of heb je ook nog tijd voor andere dingen (bijbaantje, zomeractiviteiten;))?
En dan nog wat, de OV-Kaart; heb ik hier dan recht op of niet? Ik heb in principe geen studiefinanciering waar, zover ik weet, ook het recht op een OV-kaart mee vervalt. Klopt dit of niet? Aangezien ik 5x per week heen (en 5x terug) met de trein zal moeten en dat 5 weken lang, is die OV-kaart wel handig!
Wat een beetje jammer is, is dat de zomercursus de enige is die beschikbaar is en die valt van Juni tot eind Juli. Hierdoor zal ik dus de meeste examenfeesten missen, maarja je moet er wat voor over hebben om je droombaan te kunnen realiseren!!:D
 
Last edited:
Een OV-kaart krijg je sowieso niet aangezien je die alleen krijgt voor een voltijdstudie. Wel is het mogelijk om een kleine bijdrage van de IB-groep te ontvangen, zie hieronder voor de link:

http://www.ib-groep.nl/particulieren/sf/tegscholieren/tegemoetkoming_in_de_schoolkosten.asp

Zelf heb ik overigens mijn natuurkunde certificaat behaald op het landstede. Dan had ik 3 uur les en nog +- 3 uur zelfstudie. Het valt me tot nu toe dus allemaal enorm mee, en alles afgesloten met een 8 (alleen CE nog). Een bijbaantje ernaast zou dus prima moeten lukken, sterker nog, fulltime kan ook!

Succes!
 
Hey allemaal,
ook ik moet een deelcertificaat natuurkunde halen op het JBI, en nu had ik een vraag:
Op de site van het jbi staat dat ze geen deelcertificaten uitdelen: " NB: Er kunnen bij het James Boswell Instituut géén deelcertificaten gehaald worden!" hoe kan ik hier dan een deelcertificaat halen?
Grt

EDIT: Weet iemand hier nog een goede lesmethode voor zelfstudie van Natuurkunde op HAVO niveau?
 
Last edited:
Oké!7,5 dat is inderdaad netjes:D!Ik ben ook in de 4e gestopt met Natuurkunde1 en overgestapt op Management en Organisatie omdat het me allemaal een beetje te veel werd, beetje druk van alles afhalen was nodig voor mij om over te kunnen gaan.
Ik hoor inderdaad toch wel erg veel positieve verhalen over het JBI; heb jij zelf nog andere opties overwogen toen je je deelcertificaat moest gaan halen? En zoja, welke en waarom ben je uiteindelijk voor het JBI gegaan.
Heb je trouwens Natuurkunde bij het JBI op HAVO of VWO niveau gedaan?
Tja, ik heb vaak moeite om de discipline op te brengen om tijdens de les écht actief aan het werk te gaan, maar in dit geval heb ik weinig andere keus aangezien ik dit écht wil en MOET halen! In ieder geval bedankt voor je reactie alvast!
Sorry, beetje late reactie. Maar, better late then never, right?

Ik heb zelf gewoon VWO middelbare school gedaan en dus ook VWO natuurkunde gedaan hier. Het HAVO en VWO traject bij JBI verschillen heel weinig van elkaar. Je moet in beide gevallen de VWO boeken halen en de havisten hoeven maar bij een paar lessen niet bij te zijn omdat dat VWO stof is. Ga lekker VWO doen, als je halverwege het traject er achter komt dat het te moeilijk is, kan je namelijk altijd nog overstappen op HAVO, andersom niet...

Succes!
 
Je kan ook vwo cursus doen, maar havo examen (of zowel havo als vwo, dan moet je alleen wel extra betalen)

Ik heb het allebei gedaan, vwo was eerst en havo examen er 2 weken later acheraan. Had me voor de zekerheid voor havo ingeschreven, want ik moest mijn diploma hebben om 2,5 mnd later aan de studie te kunnen beginnen. vwo cijfer werd pas een paar dagen voor het havo examen bekend en ik wilde niet het risico lopen dat er geen plek was ofzo... Hoewel later bleek dat ze gewoon plek voor je maken, en ik ook mijn centen niet meer terugkreeg van mijn inscrhijving. Alsnog maar gemaakt, beetje zonde van mn 80 pleuri om dan niet te gaan :biertje: Wel twee prima diploma's gescoord.

Als je vwo aankan, zou het zonde zijn als je je voor havo inschrijft.
 
Natuurkunde is niet echt makkelijk. Maar als je trouwens ergens anders Natuurkunde volgt?? in mijn geval,

kun je dan gewoon inschrijven voor examen bij JBI? Of hoe zit dat precies?

Groeten,
 
ja dat kan gewoon, 80euro, kijk maar even op de site van het jbi..
Heb ik wedervraag: hoe heet het boek/methode van jou natuurkunde?
 
k heb een een map vol met hoofdstukken van LOI.

Ik kan het je niet vertellen, ze hebben hun eigen afbeelding en naam eraan gegeven. echter, het wordt zeer duidelijk uitgelegd.

groeten
 
Hee,

Ik moet ook een deelcertificaat natuurkunde halen omdat ik op het einde van havo 4 natuurkunde heb laten vallen. Nu heb ik dus maar een klein gedeelte gemist(HAVO 5). Ik heb wel nog de BINAS en alle boeken van de methode newton. Gebruikt het JBI ook deze methode en kan ik deze boeken dus nog gebruiken?

Gr
 
Het JBI werkt met "Systematische Natuurkunde" van Nijgh Versluys

De vwo boeken die ik tijdes de cursus heb gebruikt heb ik al doorverkocht, maar ik heb wel Kernboek 1 en 2 op havo niveau, beiden met uitwerkingenboek.

Mocht iemand die willen overnemen, dan hoor ik het wel. Maar volgens mij werken ze om een of andere reden met havo cursus ook met vwo boeken bij het JBI..... Maargoed dat weet ik niet zeker.
 
Alhoewel ik zelf pas over zo'n 2 jaar van plan om selectie te gaan doen en het benodigde Natuurkunde certificaat dan ook wil gaan halen, vraag ik mij af of het verschil tussen Havo en VWO te verwaarlozen is?
Ziet zo'n 'jury' liever een VWO dan een Havo certificaat? Het gaat toch om het feit dat je over basiskennis nopens Natuurkunde beschikt?
Nog genoeg tijd voor deze keuze.
 
Ik zou je natuurkunde certificaat aanpassen op wat je zelf al hebt. Dus heb je HAVO gedaan, doe het dan op HAVO-niveau en heb je VWO gedaan, dan kies je voor VWO. De leerstof bestaat voor beide uit de VWO-boeken, waaruit voor de havisten een paar dingen worden weggelaten. Mocht je echter les nemen op het JBI, dan adviseren ze vaak wel om het op VWO te doen, omdat de stap heel klein is.

Ik heb net HAVO-natuurkunde afgerond, zelfstudie en heb alle boeken nog liggen (3 kernboeken, 3 uitwerkingen en Binas), dus mochten er geintereseerden zijn...

Veel succes iig!

Groetjes
 
Zozo, schijnbaar toch een succesje dit topic wat ik geopend heb haha!
Ik wilde even laten weten dat ik inmiddels mijn keuze heb gemaakt en ook al ben aangemeld en zelfs de boeken al binnen heb.
Ik ga HAVO-niveau natuurkunde 1 op het James Boswell Instituut te Utrecht doen van 8Juni tot en met 21Juli. Doe zelf VWO, maar toch maar gekozen voor HAVO om een een zo groot mogelijke kans van slagen voor mezelf te creeren.
Na deze cursus heb ik nog 5 maanden vakantie en dan begin ik in Januari 2010 bij de NLS.:biertje:
Bedankt voor alle adviezen over het JBI en over natuurkunde-deelcertificaten in het algemeen!
Groeten,
YFC:rt:
 
Back
Top