Naar de woestijn

Boeing747

New member
Als gevolg van het afnemende aanbod voor vrachtvervoer parkeert KLM binnenkort twee van haar 747-Freighters (de PH-CKA en PH-CKC) voor twee jaar in Arizona.
Ik word altijd een beetje triestig van dit soort berichten.
Het lijkt mij ook helemaal geen leuke klus om een toestel naar een dergelijke bestemming te vliegen. En al helemáál niet als je weet dat dit de allerlaatste vlucht voor een kist zal zijn.
Maar ja, ik behoor ook tot degenen die, als er een vliegtuig crasht, dat niet alleen verschrikkelijk vinden voor de inzittenden en hun nabestaanden: ik vind het ook altijd jammer van dat vliegtuig.
Van een documentaire als 'Breaking up te biggest, Boeing 747' word ik ook niet blij. Er werd zelfs doodleuk beweerd dat de betreffende kist met pensioen ging. Nou, dáár stel ik me toch wel even iets anders bij voor dan gesloopt worden!

Wie heeft er wel eens een vliegtuig voor sloop of langdurige stalling naar de woestijn gevlogen en is bereid daar iets over te vertellen?
 
Ik heb dat niet gedaan, maar de plannen om deze kisten naar Arizona te vliegen zijn weer iets uitgesteld.
 
Als gevolg van het afnemende aanbod voor vrachtvervoer parkeert KLM binnenkort twee van haar 747-Freighters (de PH-CKA en PH-CKC) voor twee jaar in Arizona.
Ik word altijd een beetje triestig van dit soort berichten.
Het lijkt mij ook helemaal geen leuke klus om een toestel naar een dergelijke bestemming te vliegen. En al helemáál niet als je weet dat dit de allerlaatste vlucht voor een kist zal zijn.

These aircraft will be stored not scrapped. If economic conditions improve they will be returned to service. Going to be a lot of aircraft joining them.
 
Last edited:
De PH-CKA is in 2003 gebouwd, de -CKC nog later. Zou financieel gezien dus niet echt handig zijn om deze kisten nu al te ''dumpen'' in de woestijn. Reken maar dat ze nog heel wat jaartjes rondvliegen, ook al mogen ze nu misschien even rusten in de woestijn. Doorverkopen zal anders de volgende stap worden, slopen is zwaar overdreven.
 
Bij ons zijn er 4 747 classics naar de woestijn gegaan. heb er gelukkig geen hoeven doen. de laatste was het pijnlijkst omdat hiermee een einde kwam aan het bwk tijdperk en gasten waar ik jaren mee heb gevlogen hun baan verloren.

de eerst 2 zijn gesloopt en zijn nu waarschijnlijk coca cola blikjes.

Ook hebben we enkele -400 in de woestijn staan, maar die komen als het beter gaat weer terug naar HKG.
 
Triest als je dit nu leest natuurlijk , maar wat ik niet snap is als het toch slecht ging waarom de CKD er bij is gekomen dat is ook niet zo lang geleden.
 
Die hadden ze al ver voor de crisis besteld alleen heeft die een tijd voor Air France gevlogen (onder F-GIUF) voordat KLM hem eindelijk zelf kreeg.
 
simpel..

machines worden bestelt voor beoogde uitbreiding, en van bestellen tot leveren zit 1.5 -2 jaar tenzij je en andere deal maakt met boeing voor versnelde aflevering. deze huidige malaise is nog minder dan een jaar bezig

wat ik als vrachtvlieger niet begrijp is dat dat ze de ERF naar de woestijn willen doen.. een full freighter met een groter ZFW-MTOW weight range en een lager basic weight maar belangrijker een Nosedeur,
ERF is economischer dan een normale -400 freighter en en over de BCF maar te zwijgen.
Ik vlieg alle -400 freighters door elkaar, en de ERF zijn het fijnst

als r freighters naar de woestijn gaan zou ik voor de BCFs van de MAC gaan
 
Ik heb de 'eer' gehad om een van onze DC10's van Oostende naar Opa Locka te vliegen, die daarna kaalgeplukt werd voor onderdelen. Na het faillisement hebben ze dit vliegtuig met onderdelen van een kist die reeds naar de woestijn gevlogen was weer luchtwaardig gemaakt (=goed genoeg voor een maintenance ferry) en alsnog naar Arizona gevlogen. Het is een raar gevoel om een kist zonder enkel MEL-defered item de oceaan over te vliegen om deze met pensioen te sturen
 
De PH-CKA is in 2003 gebouwd, de -CKC nog later. Zou financieel gezien dus niet echt handig zijn om deze kisten nu al te ''dumpen'' in de woestijn. Reken maar dat ze nog heel wat jaartjes rondvliegen, ook al mogen ze nu misschien even rusten in de woestijn. Doorverkopen zal anders de volgende stap worden, slopen is zwaar overdreven.

Oeps: ik heb niet beweerd dat de PH-CKA en de PH-CKC gesloopt gaan worden maar voor twee jaar naar Arizona gaan.

...... Het is een raar gevoel om een kist zonder enkel MEL-deferred item de oceaan over te vliegen om deze met pensioen te sturen

Ik ben wel benieuwd naar dat rare gevoel, Metrodriver. Ik zou me zo maar kunnen voorstellen dat het je wat treurig stemt en dat je denkt: 'Ik zet die kist ergens anders aan de grond.'

De terminologie 'met pensioen sturen' blijf ik overigens merkwaardig vinden terwijl er 'sloop' wordt bedoeld. Bij vliegtuigen die met pensioen gaan zou ik denken aan kisten die een plek krijgen in een luchtvaartmuseum.

Bij ons zijn er 4 747 classics naar de woestijn gegaan. heb er gelukkig geen hoeven doen. de laatste was het pijnlijkst omdat hiermee een einde kwam aan het bwk tijdperk en gasten waar ik jaren mee heb gevlogen hun baan verloren.

Voor die BWK’s betekent het ‘uitpakken’ van al die toestellen waarin zij standaard deel uitmaakten van de cockpitcrew inderdaad een rampscenario. De BWK die in maart 2008 zijn laatste vlucht in de Boeing 747-200 van MartinAir maakte, uitte zich destijds zeer laconiek. Een aantal BWK’s heeft het geluk gehad als vlieger opgeleid te worden.

de eerste 2 zijn gesloopt en zijn nu waarschijnlijk coca cola blikjes.

Of scheermesjes…
 
Back
Top