26 jaar en piloot worden (adviezen graag)

Inderdaad de vliegwereld ligt opzijn gat.. Maar Eyk.. DFA schijnt best een goed opkomende school te zijn. Maar nu zou ik toch proberen met jou achtergrond.. om toch het te proberen bij EPST.. Meer kansen na de opleiding.. en goede connecties via Oxfort..

Ik ben nu ook druk bezig met Havo en daarna wil ik ook op mijn 26ste beginnen op EPST. Dus ik ga er ook voor.. en die crisis blijft ook niet voor eeuwig lijkt mij.. er zal wel weer een opleving komen.. ja en de Ervaren mensen onder ons hebben gelijk.. je concurreer ook met de mensen die langer in het vak zitten maar zonder baan kwamen te zitten.. maar toch.. later het HAD IK MAAR te krijgen is ook niet fijn.. wil je risico zo klein mogelijk maken.. ja dan eventueel wat eerder genoemd word.. via de modulaire weg.. maar kom op.. 26 is echt niet te oud.. en 28 ook niet.. je moet alleen niet perse in nederland willen blijven.. daarom wil ik ook via EPST.. Ik ga zeker wel proberen om bij Trans of KLM aan een baan te komen.. zo niet.. so be it.. dan elders.. engeland ofzo.. of duitsland..

maar voor jou.. je heb back up.. in ergste geval kun je je lening ook terug betalen als het niet lukt met je vooropleiding..

groeten
 
Alsjeblieft..

Succes met je keuze..

trouwens als je bij DFA ben aangenomen..Dan hb je dus al compass gedaan of niet??

Dan zou ik die meenemen naar EPST.. Want daar is zelfde compass.. en dan nog paar testjes doen aldaar.. en dan kom je er wel..
 
Balancing a Pram on a Flagpole

Last weekend I went flying in a friend's microlight, a weight shift machine with a Rotax engine on it. Basically, It's just a hang-glider with an engine. Peter wheeled it out of the freight container it was parked in, and I watched as he rigged it. I had a close look at the bolt that holds the bathtub that you sit in to the kite-like wing. He assured me the bolt was hardened steel, but being used to redundancy I was a bit taken aback to find it wasn't fitted with any cable or other pin in the unlikely case that the bolt sheared. Lees hier verder.
 
Last edited by a moderator:
Enigzins ingegeven door dit topic zat ik zelf ook nog eens te rekenen en ik moet eerlijk zeggen dat EYK er denk ik niet ver naast zit met zijn 5000 bruto om een beetje normaal te kunnen leven, ervanuit gaande dat je uiteindelijk ook zelf een type rating dient te betalen. OK, in het begin volstaat een lager loon, maar wanneer de belasting terug gave opgesoupeerd is na enkele jaren dient alsnog de volledige rente plus aflossing zeg een kleine 1000 euro/maand van je netto loon, afgelost te worden. Mocht je dan geen top job gescoord hebben, en wil je ook verder met je leven (huisje, boompje, geen beestje dat is te duur) dan heb je volgens mij een probleem.
 
Eyk,

Wat is nu uiteindelijk je keus geweest? Ik heb eigenlijk precies hetzelfde verhaal als jij. Ik heb het idee dat wanneer je op de KLS kan komen, dat je dan ergens nog wel een kans hebt (op een baan), maar bij de andere is de kans zeker kleiner....
 
Ok mijn two cents.

Stel je gaat naar de KLS toe, haalt de selectie en legt die kleine anderhalve ton (als je het snel zegt klinkt het niet als zo heel veel) neer om die opleiding te doen. Rond de opleiding met succes af en enkel een COVA gesprek staat je in de "weg" zogezegd om bij de KLM aan de bak te gaan. Dat is naar mijn mening tegenwoordig de beste deal die er in Nederland te krijgen is. Dan ben je zeg 29 en heb je nog een kleine 30 jaar te gaan tegen die tijd. Dat scenario is prima te doen en ik denk als je op dat moment wat te klagen hebt je gewoon niet moet zeiken.

In mijn geval ben ik naar een andere opleiding gegaan en ook goed terechtgekomen. De maatschappijen wisten de afgelopen twee jaren niet waar ze iedereen vandaan moesten trekken om aan de slag te raken, dus zo pessimistisch zou ik nu ook niet zjin voor iemand die 26 is. Mijn huisgenoot heeft er 8 jaar (!) over gedaan om al zijn Canadese papieren te halen en vervolgens om te zetten naar JAA en hier in Luxemburg aan de slag te kunnen. Ik was 22 toen ik aan werd genomen en hij 30. Hij begon op mijn leeftijd!

Ik vind het persoonlijk wel heel erg zwart om te zeggen dat iemand van 26 het maar moet vergeten, kom nou. Ik vind het tevens opvallend dat het allemaal heren zijn die, met respect, allemaal met hun neus in de boter zitten intussen. Julien bijvoorbeeld. Ik snap jullie mening wel, maar het is natuurlijk wel een luxe om dat te roepen als je al dik en breed bij Air France aan de bak bent met een eigen kelder waar je in kan voetballen ;).

Waar je echter rekening mee moet houden is het feit dat je misschien dus niet bij de KLM terechtkomt en dat het nog wel eens een hele tijd kan duren voordat je a) überhaubt aan de bak komt (vraag maar aan alle jongens die op het moment thuis op de bank zitten) of b) aan de bak komt bij een maatschappij waar je tot je pensioen wilt blijven en dus ook dat mooie salaris verdient om een goede lifestyle van te financiëren. De kans zit er in dat je nog 's 35K of iets in die richting neer moet tellen voor een typerating, en dat moet dus vrijwel altijd bij de maatschappijen die het niet zo goed hebben geregeld. (Overload, kom er maar in)

Ik snap de heren wel die zeggen dat je het gewoon maar moet laten, want die hebben het intussen allemaal wel gezien en voor hun is het nu net als elke andere baan met salaris, vakantie, vrije dagen en hoe veel kan ik m'n vrouwtje en kinderen zien (of niet). Dat is een heel ander perspectief als dat van iemand die juist dát gene wil hebben wat jullie hebben.

Ik heb een dikke lening genomen om dit te kunnen doen op mijn 21e en met een keer pech en de tweede keer mazzel vrijwel meteen na einde opleiding aan het werk gegaan bij een goede maatschappij. Zo ook iedereen uit mijn klas. Niemand heeft van onze klas de typerating betaald. Wel hebben een aantal de CBC gedaan bij KLM maar dat is een ander verhaal, en sowieso; als je binnen bent maakt 't ook geen reet meer uit. Het komt er uiteindelijk alleen op neer dat je dus ook gewoon eenbeetje mazzel nodig hebt. Als wij met z'n allen nu af hadden gestudeerd in plaats van eind 2007 of begin '08, dan hadden wij nu ook allemaal thuis gezeten of een enkeling naar Ryanair gegaan en type betaalt. Dat is het risico dat je neemt en ja, daar houden piloten nu eenmaal niet van.


Maar om nu te zeggen dat iemand van 26 te oud is om aan een integrated opleiding te beginnen... dat vind ik wel heel ver gaan. Intussen al te veel 30+ers aan een baan zien komen dat ik dat hele leeftijd verhaal nog wel als een nadeel beschouw, maar als er mensen nodig zijn weten we intussen dat niemand er meer naar omkijkt.

oostblokker

PS: Ik zou het allemaal zo weer doen en ik denk mijn hele klas ook.
PPS: Julien heeft het al gezegd, Cadetships!!
 
Last edited:
Ik ben ook wel benieuwd naar je uiteindelijke keuze. Ik zit min of meer met hetzelfde, die twijfeling of ik qua leeftijd en marktwerking wel alsnog in de vliegwereld zou moeten duiken. (Al moet ik nog wel een selectie doorkomen, jij hebt dat reeds doorstaan; hulde!) Echter geloof ik dat als je een droom/passie hebt, je daar achteraan moet gaan.
 
Natuurlijk moet je altijd proberen een droom werkelijkheid te laten worden en risico’s horen daarbij. De reden waarom ik misschien af en toe wat minder positief reageer , is om wat tegengewicht te geven aan die roze bril van sommige. En de manier waarop zij tegen 150.000 euro aankijken. Alsof ze een ijsje kopen!! Je moet alleen alle voors en tegens tegenover elkaar zetten en dan een weloverwogen persoonlijke analyse maken.

Hou in gedachten dat scholen jou geen objectief advies geven. Mede wannabee’s alleen maar door een roze bril kijken. En de pro’s het als een gewonen baan zien, en wat tegengewicht bieden tegen de overdreven roze zonnebril van de vaak jonge wannabee. Die 150.000 euro uitgeven alsof ze een lollie kopen.

Met dat in gedachten kan je vast een goede keuze maken. ;)

Grtz Mike5
 
Als je de spreekwoordelijk rose bril afzet zou je het volgende (negatieve) over de keuze kunnen zeggen:

Ik zou zeer tevreden met zijn met een baan als piloot, daarmee volg ik immers mijn droom. Met het niet doen van een opleiding bij een FTO bestaat de kans dat je na 5- 10 jaar werken enorme spijt krijgt van die keuze.
Indien je wel een opleiding bij een FTO hebt gevolgd maar nooit een baan als piloot hebt gevonden dan zou je daar ook spijt van moeten hebben, immers je hebt dan zo’n financiële kater dat je weinig (leuks) meer kan doen.
De vraag is: waar kun je het beste spijt van kan hebben?

Gezien de economische situatie waaraan de vraag naar piloten verbonden is zou het nu absoluut geen gunstig moment zijn om een baan als piloot te zoeken. Misschien over 2- 4 jaar wel, kort gezegd heb ik de crisis niet aan zien komen en heb ook geen idee wanneer deze over is. Uitgaande van 3 jaren (crisis) zou ik zoals het er nu uitziet beter over 3 jaar klaar zou kunnen zijn. Omdat een opleiding 18- 22 maanden duurt heb ik nog een jaar voordat ik met een opleiding zou moeten starten.
Uiteraard moet je als (aankomend) piloot voor 100% op je doel af gaan en je zou kunnen zeggen dat je niet teveel moet aantrekken voor de huidige situatie. Persoonlijk kan ik dat jaar nog gebruiken om mijn Master (volledig) af te ronden en kies er voor om dit jaar niet te starten bij een FTO.
Volgend jaar zal ik het nogmaals overwegen, echter ben ik dan weer een jaar ouder en zou ik 29 zijn zodra ik klaar ben met de opleiding tot verkeersvlieger.
Hoe dan ook, de keuze is blijft zeer lastig.

EYK
 
Beste EYK hier mijn bijdrage,

Ik was 29 toen ik klaar was met de EPST opleiding. Via epst op selectie voor Easy, aangenomen als nummer "negen" van een klas van acht man. Die zomer dus thuis gezeten. In de tussentijd bij trans gebietst en gebedeld. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen en ben nu sinds jan 07 aan de slag als JFo bij trans.
Best vaak met de wat jongere captains gevlogen die ook nog steeds schuld hebben staan. Is maar net waar je voor kiest, een paar jaar mager en schuld vrij of de schuld op de koop toenemen en genieten van je droombaan.

Moet wel zeggen dat als het je droom is om voor centen te vliegen dat de keuze wel makkelijker zou moeten zijn als dat jij beschrijft. Toen wij begonnen was alles prima, maar we stonden ook met de hele groundschool in de gangen van Oxford Aviation te kijken naar de bommen in de tube te londen.

Je kan de dingen die gaan komen niet voorspellen, maar wel je eigen keuzes maken een er voor gaan.

Succes met je te nemen beslissingen en keuzes!

Groeten vliegend loodsje
 
Over het algemeen best positief over de plannen van die man als reactie. Hier is het alleen maar.Nee niet doen. je leent heeel veel geld.En risico dit en dat.

Andere benadering. Ook wel leuk om het zo te lezen hoe het er daar aan toe gaat.
 
... ik begon aan de NLS, in 2006. Het was ook niet een al te beste tijd in de luchtvaart toen ik begon. (niet zo dramatisch als nu). toen ik klaar was zag de markt er al iets beter uit (dec. 2007)...
Ehh, pardon? "Iets beter?" De markt was in december 2007 as good as it was ever gonna get! Etihad, Emirates, Ryanair, easyJet, Cargolux, Lufthansa, KLM, Air France wisten in 2007 niet hoe snel ze de piloten door de selectie geperst kregen, 3 maanden opzegtermijn en dan direct in de opleiding. In 2007 heb ik bij diverse (bovenstaande) bedrijven gesolliciteerd en het was prijsschieten met ±4500 uur en een Airbus rating.

Ik sluit me aan bij Julien, Jaap Stobbe en Jetcap. De markt is nu al overspoeld met type rated (en ervaren) mensen, en het wordt voorlopig alleen maar erger. Begin er pas mee als de economie weer duidelijk in de lift zit en niet nu, tijdens al dat vage wishful thinking over "green shoots" en "licht aan het einde van de tunnel." Ook als de economie daadwerkelijk aantrekt in 2010, dan gaat het nog zeker een hele tijd duren voordat de voorraad van ervaren type rated piloten en AI's die nu thuis zitten (driftig aan het sparen voor urenpaketten en type ratings) is weggewerkt. Volgens Nouriel Roubini (iemand die door regeringen en andere economen erg serieus genomen wordt, maar weinig media aandacht krijgt) gaat het in 2010 misschien heel heel langzaampjes in de goeie richting, maar blijft de economische groei de komende jaren erg zwak. Of zet anders effe de radiocolumns van Kees de Kort in je favorites.
Voordat de markt voor AI's (lees: met CPL en nul uren ervaring) weer interessant gaat worden gaat IMHO nog jaren duren. Ik ben vrijdag met wat collega's van Luxair een biertje gaan drinken, en kwam; 3 mensen tegen die hun opleiding net af hebben en desperate een baan zoeken, en verder een jongen die op een Gulfstream G550 vliegt (1800 uur TT), vreest voor zijn baan en zich overal te pletter solliciteert...zonder enig resultaat.

FlyFens, ik zie dat je er (tegen de meeste adviezen in) toch aan gaat beginnen. Succes!
 
FlyFens, ik zie dat je er (tegen de meeste adviezen in) toch aan gaat beginnen. Succes!

Dat heb je goed gezien.
Uiteraard zit er aan een grote investering altijd een risico vast. Maar als je nooit bereid bent om een risico te nemen, dan heb je een knap saai leven. No guts, no glory. Verder sluit ik me aan bij de Oostblokker.
Bedankt voor je suc6-wens.
 
Als je echt wilt vliegen en het is je passie en je wilt er je baan van maken moet je het gewoon doen! Het is nu idd slecht maar over een aantal jaar zal de markt echt wel weer aantrekken en natuurlijk heb je ook verloop bij alle maatschapijen! Mijn advies als je het wilt ga ervoor en kies eventueel voor een modulaire opleiding... zo kan je blijven werken en heb je inkomen en je kan vliegen + studeren zo doe ik het nu gaat prima! Suc6 met je keuze!
 
Als je echt wilt vliegen en het is je passie en je wilt er je baan van maken moet je het gewoon doen! Het is nu idd slecht maar over een aantal jaar zal de markt echt wel weer aantrekken en natuurlijk heb je ook verloop bij alle maatschapijen! Mijn advies als je het wilt ga ervoor en kies eventueel voor een modulaire opleiding... zo kan je blijven werken en heb je inkomen en je kan vliegen + studeren zo doe ik het nu gaat prima! Suc6 met je keuze!
Het probleem is NIET het halen van de opleiding. Dat beweert ook niemand. Het probleem is het krijgen van een fatsoenlijk betaalde baan daarna.
 
Het probleem is NIET het halen van de opleiding. Dat beweert ook niemand. Het probleem is het krijgen van een fatsoenlijk betaalde baan daarna.

en dit is helemaal waar!En vergis je niet, na een jaar ben je rating loos dus weer vliegtuig huren, examen doen etc........ daar gaat je maand salaris van je grond job...
 
Back
Top