26 jaar en piloot worden (adviezen graag)

EYK

New member
Ik ben 26,5 jaar. Niet door de selectie van de KLS (Nov ’08) maar wel door de selectie van de DFA. Studieachtergrond: HTS, WO (Master). Geen geld schieter en moet dus alles lenen bij een bank. De droom om piloot te worden is nu groter dan ooit en dit is gevoelsmatig de laatste reële mogelijkheid gezien mijn leeftijd.

Met een voorzichtige financiële berekening (o.a. met de salaris scenario tool van IZ) kom ik tot de conclusie dat je toch een bruto salaris van € 5000 (na 10 jaar) nodig hebt om de lening af te betalen binnen tentminst 15- 20 jaar. Ik neem aan dat in Afrika of Azië vliegen financieel bijna onmogelijk is vanwege de lagere salarissen en de (hoge) rente in NL. Ik ben 28,5 tegen de tijd dat ik klaar ben. Redelijk wat factoren waaronder de huidige crisis die staan tegen.

Wanneer er meer vraag naar piloten zou zijn dan nu dan had ik niet getwijfeld en het direct gedaan, helaas is dat nu niet zo. Het kan best zijn dat er meer mensen met hetzelfde of een soort gelijk vraagstuk zitten, hun droom vs de volle lening en het risico van geen baan als piloot te kunnen vinden.

Dankzij dit forum kom ik veel te weten. Toch zou ik graag op basis van bovenstaande informatie enkele reacties, ervaringen en adviezen willen hebben van mensen die dit traject (her)kennen als zowel piloot of (direct) betrokkene. De uiteindelijke keuze zal ik uiteraard zelf maken. Bvd. EYK
 
Lekker gaan zweefvliegen, of haal een PPL.
Beroeps worden :haha: Niks tegen jouw, alles tegen de industrie.

Je kan best wel geluk hebben en ergens terecht komen waar alles lekker zijn gangetje gaat. Die kans ligt zo rond de 4% en als je het alleen in Nederland wilt doen zo rond de 0.04%. Heb je veel geld (wat dus duidelijk niet hebt) dan word het iets makkelijker (lees, je kan het iets langer volhouden, voordat je erachter komt dat je misschien toch maar een andere baan moet nemen).

Er staat een hoop informatie hier op airwork, begin maar te lezen en dan weet je ongeveer wat we bedoelen.

Succes in ieder geval.
 
als het je droom is gewoon er achter aan , wel reel blijven.

Kijk ook ff naar de Amerika forum ( daar is het toch ietsje goedkoper )


rgds,


Urfali
 
Je kunt het ook modulair doen. Dus PPL, CPL, etc. Dan kun je het gespreid doen en enigzins de kosten drukken. Mocht het dan toch niet lukken sta je niet een ton schuld.
 
als het je droom is gewoon er achter aan , wel reel blijven

kijk , daar heeft 'ie wat aan:dozey:

Beste EYK ; neem Jetcap's advies aan en vergeet die ATPL-opleiding.
Als je er al vanuit gaat dat je überhaupt bruto 5k MOET gaan verdienen is deze industrie niks voor jou.
De haken en ogen zijn talloos en het risico dat je met een berg schuld zit en geen baan krijgt is idioot groot.
Als ik nu voor exact dezelfde keuze (universitair of vliegopleiding op eigen kosten/risico) had gestaan als een kleine 10 jaar terug had ik het van z'n lang zalle ze leven nooit gedaan.
Ik ben met m'n neus in de boter gevallen , baantechnisch gezien , maar daar KAN en MAG je niet vanuit gaan.
We horen allemaal al 15 jaar (20?30?) dat er "binnenkort" een pilotentekort komt.
Ik heb het nog niet meegemaakt.

Hoe denk je dat voor jou straks de kansen liggen?Rond de 29 , zo goed als geen uren in een industrie die nagenoeg op z'n reet ligt.
Kan je 40 sectoren lijntraining op een 320/737 kopen bij een of andere criminele organisatie en heb je daarna: nog steeds geen baan.

Doe het niet , koop een bomberjack en een RayBan Aviator en ga af en toe lekker een uurtje in een Dimona zitten.Dan blijft het leuk , dat gevlieg.
 
De krapte die er nu is zal over een aantal jaar wel weer weg zijn, en over een paar jaar daarna er net zo hard weer zijn. Ik denk dat alleen jij kan bepalen of het risico dat je met een enorme schuld blijft zitten acceptabel is om voor je droom te gaan. De rest is eigenlijk niet zo relevant.
 
Bovendien, EYK, je hebt een WO-diploma. Daar kun je lekker mee verdienen, eigen kist kopen en naar alle hartelust vliegen!
 
Ik ben het volop met jaapie eens. Vergeet het maar dat je binnen no time 5.000 euro bruto per maand vangt. Dat is irreëel; zoveel vang je nog geen eens als ab inito bij de KLM als ik me niet vergis. Ik zou er vanuit gaan dat je tussen de 2.000 en 2.500 euro BRUTO per maand je eerste jaar zal verdienen. Er is nu veel aanbod, maar weinig vraag; er zijn captains in de veertig met kinderen die naar de universiteit gaan en die captains zijn hun baan kwijt, maar ze zijn wel je concurrentie. Wat doet de markt? De markt stelt z'n eisen bij door geen grote storm sollicitatiebrieven te lezen, ofwel de eisen qua vliegervaring worden omhooggesteld, zodra men weer gaat aannemen. Je kan ook nog eens een kwart ton aan een type rating gaan betalen. Begrijp me niet verkeerd, maar ga er niet vanuit dat je tot je pensioen bij een grote maatschappij zit. 80% van alle piloten vliegen voor lowcost, regionals, charters, noem maar op (niks mis mee natuurlijk). Er is maar een kleine minderheid die bij grote maatschappijen zitten, maar ga daar dus niet van uit (tenzij je bent aangenomen via een cadetship!).

Als ook ik nu voor de keuze zou staan om aan een vliegopleiding te beginnen, zou ik proberen via een cadetship binnen te komen en als dat niet lukt zou ik mijn dokterspapieren halen. Ik heb heeeeeeel veel geluk gehad hoe ik gekomen ben waar ik nu ben en dat ik mijn studieschuld (destijds iets van 70.000 euro) binnen zes jaar heb weten af te betalen. Maar ga ook hier maar niet van uit, maar ga er vanuit dat je het eerste decennium op een eenkamerflatje woont in een buurt als Slotervaart.
 
Hoi EYK,

Ben het volledig met Jaap en Julien eens,

Lekker naar de uni, als ik nog een keer de keus zou hebben dan wist ik het wel.
Mijn vriendin is accountant en heeft een paar tandartsen in haar portefeuille, nou die komen voor 5000 bruto hun bed echt niet uit, eerder het dubbele, en dan werken ze 32 uur...

Succes,

Ben
 
Doe het gewoon modulair! Je hebt WO dus je kan gewoon prima verdienen en opleiding ernaast doen. 10.000 euro sparen per jaar moet toch te doen zijn. Ga je 2 a 3 jaar naast je werk modulair atpl halen, heb je aan het eind een schuld van iets van 25.000. Geen probleem om dat af te lossen met een WO baan mocht een baan in de vliegerij niks worden.

Ik zou DFA niet doen. Veel te duur en geen garanties / goeie connecties. Als je integrated wilt doen, kijk dan eens over de grens bv. RWL monchengladbach. Voor 60.000 een goede opleiding. Nederland is gewoon belachelijk duur. Als KLS EPST niet lukt zou ik niet een ton neer leggen voor een nederlandse school zonder garanties/goede connecties. In feiten doe je de vliegschool gewoon een dikke audi A4 cadeau, zoveel winst wordt er op je gemaakt.
 
Hallo EYK,

ik zit in een vergelijkbare situatie en heb er voor gekozen om wel een vliegopleiding te gaan doen. Binnenkort begin ik bij EPST.

Ik heb ook overwogen om het modulair te doen, maar het is dan wel lastiger om aan een baan te komen. Voordeel is natuurlijk dat het goedkoper is, maar het blijft evengoed veel geld en als je daarna alsnog geen baan als vlieger kan krijgen dan is het voor niets geweest.

Mijn keuze voor EPST is wel heel bewust. EPST geeft naar mijn mening de beste nazorg van alle Nederlandse scholen en in het verleden zijn EPST studenten relatief snel aan een baan gekomen. Ik ben dan ook wel benieuwd waarom je voor de DFA gekozen hebt. Naar mijn mening loop je bij de DFA een wat groter risico dan bij EPST.

Op dit moment is de markt voor AI's extreem ongunstig. Om je kansen op een vliegbaan te maximaliseren is het daarom naar mijn mening essentieel dat je je opleiding doet bij een vliegschool met een goede naam en goede connecties. Uiteindelijk ben ik daarom dus bij EPST uitgekomen.

Hoe dan ook, een vliegopleiding kost veel geld en je neemt daarmee dus een zeker risico. Natuurlijk is het veel veiliger om er niet aan te gaan beginnen en gewoon een baan te zoeken met de opleiding die je al afgerond hebt en dan misschien je PPL te halen en recreatief te gaan vliegen. Dat is een afweging die je zelf moet maken.

Groeten,
FlyFens

Edit: een lening wordt meestal afgesloten voor 25 jaar. Als ik alles zou meefinancieren dan kom ik op een maandelijkse rente en aflossing van 850 euro uit. 32 maanden na aanvang van de opleiding begin je met betalen. Je moet (bij de huidige rentestand en als je niets extra's kan/wil aflossen) dan dus nog ruim 22 jaar 850 euro per maand betalen.
 
'Als ik nu de keuze weer zou hebben 10 jaar geleden' dat is toch een bullshit vergelijking.

Nu ben je gewend aan het vlieger zijn, het 'nieuwe' en 'geweldige' is er af, het is een baan.

Dat terug kijken heeft geen zin jongens, 10 jaar geleden wou je ook niets anders en moest alles er voor wijken.

Natuurlijk zijn we verstandiger, we hebben nu een idee van wat de gevolgen zijn van de lening maar hebben gelukkig een baan.

Op dit moment is het kansloos maar dat neemt niet weg dat het totaal onmogelijk is in de aankomende jaren.
 
27k, ik denk dat er iets anders aan de hand is. Voor mij persoonlijk geldt dat ik mijn baan nog steeds de beste ter wereld vind. MAar als ik zie wat een risico er tegenwoordig genomen moet worden om in de vliegwereld binnen te komen, vraag ik me af of dit nog wel in verhouding staat tot wat je er uiteindelijk uit haalt. Toen ik, en met mij een heleboel mensen van de generatie van 10 jaar terug, begonnen, was er zo goed als geen informatie over opleidingen, werkgelegenheid etc. te krijgen. Nu is die info er wel. Ik denk dat mensen zich nu veel bewuster moeten zijn van de financiele risico's die je loopt.
 
Duidelijk! Ik had niet gedacht dat het zo erg was als hier beschreven. In ieder geval kan ik hier iets mee. Bedankt voor de reacties.
 
He EYK,

Probeer het ook eens bij the "germans".. goed voorbereiden op de selecties, 49000 eigen bijdrage, rentevrij aflossen als je in dienst bent bij Luftie, startsalaris
5199euri.. Als ik dat 10 jaar geleden geweten had.... beste deal in de bizz
 
Ik mis in het verhaal van EYK of ie de afgelopen jaren een goed betaalde baan heeft gehad en deze nog steeds heeft. Dan zou er door belastingvoordeel een veel lagere schuld zijn en het risico veel lager zijn. Werken tijdens de opleiding, partime of fulltime beperkt ook de financiele risico's. Ook zou ik overdenken of je echt blij zou zijn als je cariere blijft hangen op de privejets/grote turboprops en het over het algemeen daarbij horende lagere salaris.
Zelf zou ik proberen bij EPST binnen te komen en anders in ieder geval de psychologische test doen bij het AMC die bijvoorbeeld HV en MP doen. Die geeft een redelijk beeld hoe je zou kunnen scoren bij aanname testen.
 
hoi

Ik heb ook zelf eerst een WO opleiding gedaan en was 28 toen ik begon aan de NLS, in 2006. Het was ook niet een al te beste tijd in de luchtvaart toen ik begon. (niet zo dramatisch als nu). toen ik klaar was zag de markt er al iets beter uit (dec. 2007) En ik kon na de selectie, gelijk aan de slag bij the germans , waar ik nu ongeveer een jaar op de a319 vlieg.

succes met je keuze

gr
 
hoi

Ik heb ook zelf eerst een WO opleiding gedaan en was 28 toen ik begon aan de NLS, in 2006. Het was ook niet een al te beste tijd in de luchtvaart toen ik begon. (niet zo dramatisch als nu). toen ik klaar was zag de markt er al iets beter uit (dec. 2007) En ik kon na de selectie, gelijk aan de slag bij the germans , waar ik nu ongeveer een jaar op de a319 vlieg.

succes met je keuze

gr

Tsjaa, dat is het em. Wie weet hoe de markt er over 2 -4 jaar uitziet? Wie had de kredietcrisis aan zien komen? Ik niet. Voorspellingen van vooruitgang zijn daardoor naar mijn inziens lastiger dan ooit tevoren. Daarom spelen er een aantal vragen in mijn hoofd. Een poging voor de geïnteresseerden in de vorm van 4 simpele stellingen:

1. Crisis duurt (volgens voorzichtige voorspellingen) zo'n 2 jaar, dus een overschot aan werkzoekende (werkloze) piloten voor de komende 2-6 jaar. Waar/ deels waar / niet waar?

2. Opkomsten van economieën in Azië. Meer mensen kunnen reizen, na de crisis zorgt dit voor meer vraag naar (westerse) piloten. Waar/ deels waar / niet waar?

3. Olie tekorten, volgens zeer voorzichtige schattingen is er nog voor tenminste 40 jaar olie in de grond. Over 20 jaar (vanaf nu) is de olieprijs dermate hoog dat, het vliegverkeer niet meer groeit of zelf krimpt. Waar/ deels waar / niet waar?

4. Crisis is voorbij, na ongeveer 2 jaar (vanaf nu). In het daarop volgende jaar ontstaat er een grote vraag naar piloten omdat er in de crisistijd simpelweg te weinig zijn opgeleid. Waar/ deels waar / niet waar?
 
Last edited:
Beste EYK,

Antwoord vraag 1; zeer waarschijnlijk waar. Het voordeel is dat het niet “first in first serve” is. Wel moet je met een hoop low time collega’s gaan concurreren.

Antwoord vraag 2; deels waar. Aangezien Aziatische landen ook rijker worden kunnen ook meer lokale mensen zich een vliegopleiding permitteren. Een local heeft nog altijd de voorkeur over een stranger. Dat geldt hier al binnen de grenzen van Europa.

Antwoord vraag 3; moeilijk te zeggen. Luchtvaart is noodzakelijk voor de wereld economie. Er zal veel onderzoek gedaan worden de komende jaren naar alternatieve energie vormen. Luchtvaart verbruikt maar een heel klein gedeelte van de olie, maar is wel een moeilijke tak voor een alternatieve vorm. Het opwekken van elektriciteit is de grootste verbruiker en ook de “makkelijkste” om te vervangen. (of zuiniger mee op te springen).

Antwoord vraag 4; helaas werkt het niet zo. De vraag en het aanbod van piloten zijn (helaas voor de beginnend piloten) niet met elkaar verbonden. Kijk bijvoorbeeld naar Stella. Maar het overgrote merendeel van de FTO’s zijn geen haar beter. Scholen verdienen geld aan het opleiden van jou! Ze helpen je ook erg graag met het toch rond krijgen van jou financiering. Want jou lening wordt links op hun balans bijgeschreven. Er is nog nooit en er komt de komende 10 jaar zeker niet een te kort aan piloten die net van school komen. (dus met 200hrs TT)

Grtz Mike5
 
Hoi, over de initieele vraagstelling kunnen we hier natuurlijk uren door ouwe***ren, blijft allemaal koffiedik kijken wat er allemaal gaat gebeuren. Kun je heleboel interessante onderzoeken en statistieken bij halen waarbij uiteindelijk de prognoses in ieder geval een negatief advies geven dus zou het dan beter niet kunnen doen. Hmmm, in dat geval met zo'n instelling kan zo'n beetje iedereen nu maar alvast een uitkering gaan aanvragen, we komen uiteindelijk tóch nergen niet?

Mijn insteek is als je écht iets graag wilt en bereid ben er een hoop voor te doen/opgeven dan ben je al bijna op de helft. Ik ben zelf begonnen op mijn 29ste, 6 jaar geleden toen de luchtvaart ook in een geweldige dip zat, heb ook meerdere keren overwogen om er maar mee te stoppen. Uiteindelijk tegen beter weten in en een hoop negatief advies tóch maar doorgezet. Paar jaar geleden weer een kleine opleving in de luchtvaart en daarvan geprofiteerd, zit nu voorlopig nog rechts maar de dag komt steeds dichterbij....

Ik heb ook een modulaire opleiding naast mijn huidige baan gedaan in drie jaar totaal op seppe, alles in stukjes; PPL, ATPL distance learning theorie bij Skyjob, IR, CPL en ME. Uiteindelijk voor het hele traject (Inclusief een dure MCC op hoofddorp) ongeveer 65K € kwijt waarvan 1/3 van de belastingvrienden terug gekregen vanwege beroeps opleiding kosten wat de restschuld aannemelijk maakt die ik ook makkelijk verder af kon betalen in mijn vorige baan mocht het allemaal niet zo snel gaan.

Moraal, is er eigenlijk niet maar laat je vooral goed financieel informeren waarbij je enig risico moet kunnen incalculeren mocht het niet meteen lukken. Als je er uiteindelijk voor wilt gaan zeg ik, go for it, zet die heading bug op vooruit en laat je daarna niet meer uit de wind slaan.

Grt,
M1
 
Back
Top