Piloten veroordeeld tot 10 jaar cel

Boeing747

New member
Op het forum voor beroepsvliegers trof ik dit topic aan. Helaas kon ik daar niet reageren, daarom doe ik het hier.
Voor achtergrondinformatie:
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=30028

De beste stuurlui staan aan wal. Geldt dit ook niet voor de openbare aanklager die stelt dat de piloten de luchthaven hadden kunnen bereiken als ze goed gebruik hadden gemaakt van de luchtstromen? Tien jaar cel voor een crash waar deze jongens nooit op uit zijn geweest. Het feit dat zestien van de mensen die bij hen in het toestel zaten de crash niet hebben overleefd lijkt me al een heel zwaar lot om verder mee te leven.

Het feit dat de directeur van de betrokken maatschappij tot negen jaar cel is veroordeeld bevreemdt mij eveneens ten zeerste. Past het niet in het kromrecht van deze openbare aanklager ook de fabrikant van de ATR 72 en 42, de fabrikant van de foutief geplaatste brandstofmeters, en als we dan toch bezig zijn de brandstofleverancier en de verkeersleider die de TS-LBB toestemming gaf te vertrekken, tot langdurige celstraffen te veroordelen?

Voor zo ver de betreffende cockpitcrew en directeur al schuld kan worden verweten, dan lijkt het me rechtvaardig in dezen te spreken van schuldeloze schuld.
 
Als je consequent wil zijn geef je iedereen straffen (inclusief de Italiaanse verkeersleider die nauwelijk Engels sprak en ze niet heeft geholpen), dan zal je inderdaad zien dat er een stuk minder incidenten gerapporteerd worden :passed: .

De Italianen (net als de Hollanders) hebben al vaker ongelooflijk domme dingen gedaan die de hele "just culture" (de open veiligheidscultuur voor de nieuwe onder ons) ondermijnen. In andere landen staat veiligheid voorop en is de status van de just culture wettelijk vastgelegd. Maar deze acties zijn inderdaad diep triest. Ik zou dan ook wederom een grote wereldwijde actie / demonstratie verwachten hiertegen (vanuit vakbonden), net als met de Korean crew (dacht ik) een paar jaar geleden die straffen gingen krijgen (weet eigenlijk niet eens of dat geholpen heeft toen). Misschien weet iemand anders meer van die laatste zaak?
 
Volgens sommige bronnen blijkt dat de captain begon te bidden toen hij de controle over zijn toestel kwijtraakte en de besturing verder aan zijn co overliet. Los van de vraag wat onder dit bidden moet worden verstaan ('Allah!' roepen zoals een ander 'Jezus!' of 'Moeder' roept) blijft het me puzzelen waarom de FO en de directeur van de betreffende maatschappij dan toch ook tot resp. tien en negen jaar cel zijn veroordeeld.
 
Volgens sommige bronnen blijkt dat de captain begon te bidden toen hij de controle over zijn toestel kwijtraakte en de besturing verder aan zijn co overliet. Los van de vraag wat onder dit bidden moet worden verstaan ('Allah!' roepen zoals een ander 'Jezus!' of 'Moeder' roept) blijft het me puzzelen waarom de FO en de directeur van de betreffende maatschappij dan toch ook tot resp. tien en negen jaar cel zijn veroordeeld.

What makes a good Captain? There's a question. I've flown with great pilots who were bad Captains, and vice versa. One cynic suggested it was the ability to sign bits of paper without compromising yourself. I think it's all about personality, being able to get the crew to work together even if you don't like them. Inevitably in freight and other fringe areas of aviation it is about getting the job done as well - without whining about it! Lees hier verder.
 
Last edited by a moderator:
Air Crash Investigation - Ditch the Plane pt1


http://www.youtube.com/watch?v=xcjbi4mz-0I

Samenvatting serie (slechts gebaseerd op feiten, misschien hier en daar wat bij verzonnen of vergeten te vertellen:confused:) Voor diegenen die geen zin hebben alle 5 parts te gaan kijken...

-->Ze dachten nog wat peut te hebben, waardoor ze bleven herstarten. Bleek de dag ervoor brandstofmeter te zijn vervangen. Maintenance heeft per ongeluk verkeerde meter erin gezet van andere ATR model, andere tankinhoud...Captain had de vlucht ervoor ook gevlogen. Vroeg nog om tankbonnetje, maar dan was net ff niet aanwezig. Zouden ze de volgende dag wel regelen...

Een ongeluk komt nooit alleen. Je kunt je afvragen wat een betere optie is. Op grote hoogte featheren en net wel/niet een vliegveld kunnen halen en een crashlanding maken of, vanwege brandstofindicatie proberen te herstarten en de procedure meerdere malen herhalen, om maar uit te sluiten dat je wat vergeten bent.

Wanneer ga je voor optie 1 en wanneer zie je af van optie 2? Lastig verhaal. Lastige keuze. Hoop 'm nooit te hoeven maken.

Vliegplannetje
 
Back
Top