Van Luchtmacht naar Marine Luchtvaart

Psycho

New member
Ik heb nu dat ik alle selectie fases van de luchtmacht heb afgerond, echter ben ik niet aangenomen maar op een wachtlijst geplaatst ivm teveel geschikte mensen. Ze kunnen me hierdoor ook geen duidelijkheid geven over mijn kansen om bij de luchtmacht te beginnen.

Nu zat ik te denken. Ik kan namelijk niet voor eeuwig op de wachtlijst blijven dus moet ik andere opties overwegen. Ik las dat de Marine Luchtvaart precies dezelfde selectie fases doet als de Luchtmacht.
Aangezien ik die allemaal positief heb afgerond, zou ik dan vrijstelling krijgen voor al die selecties of een aantal als ik bij de marine solliciteer? Zoja, welke allemaal?
 
Hoi,
De MLD heeft ook een overvloed aan geschikte mensen. Ik dacht juist dat ze dat niet hadden bij de KLu.
Groet.
 
Ja klopt, de MLD heeft idd ook teveel geschikte mensen. Echter heb ik de selectie fases al positief afgerond en als de MVD dezelfde eindselectie toe past als de luchtmacht (de beste van de beste selecteren), kan ik mischien mijn kansen bij MVD opvragen.
 
Niemand op dit board kan je vertellen of je nu met jou prestatie meer kans bij de KLu of MLD maakt. Een goed en waar antwoord daarop zul je dus niet krijgen.

De MLD geeft aan als je aanmeld dat je pas in 2010 kan beginnen. Dat doet de KLu niet. Bovendien begrijp ik uit dit board dat mensen juist redelijk snel geplaatst worden.

Mijn conclusie zou dus zijn dat als je de KLu niet haalt, de MLD sowieso kansloos is. Ik zou in jou geval gewoon wachten op de KLu uitslag. Valt het tegen, ga je alsnog de MLD proberen. Eventueel een (paar) jaartje wachten....

Het is trouwens MLD en geen MVD....

Succes, hopelijk gaat het toch nog lukken bij je!!!
 
Ok bedankt voor de info, maar waarom zou het bij de MLD dan kansloos zijn als ik de Klu niet haal? Ik bedoel, de Klu start 4x per jaar met de opleiding, de MLD niet zover ik begrepen heb...

Btw ik kan niet eeuwig wachten bij de Klu, kreeg te horen dat ik op de wachtlijst geplaatst zou worden totdat ik tot de meest geschikte behoor van dat moment of er zelf mee stop. Dus tot mijn 26e max ivm leeftijdsgrenzen, dat is nog 7,5 jaar in totaal...

Ik ga in ieder geval is even bellen naar personeelszaken om te vragen of het klopt dat ze een klasse indeling maken van 1, 2 of 3 en of ze mij willen vertellen tot welke klasse ik behoor. Dan weet ik meteen "ongeveer" mijn kansen bij de Klu. Ik bedoel, je kan niet eeuwig wachten anders word je voor alles te oud :p
 
Bij de marine hebben ze aanzienlijk minder opleidingsplaatsen dan bij de klu. Ook logisch aangezien de marine niet zo veel heli's heeft. Eigenlijk behoort alles tot het DHC (defensie helicopter commando). MLD bestaat daardoor niet meer als naam. Maar dat terzijde.

De selectie procedure is inderdaad exact precies hetzelfde. Je vliegt volgens mij zelfs de emvo samen met de klu kandidaten. Je zou altijd kunnen informeren of je bij de marine meer kans maakt. Maar ik denk dat de kans erg klein is dat ze je eerder bij de marine aannemen dan bij de klu, puur omdat de klu groter is en meer opleidingsplaatsen heeft.

Ik zou zeggen informeer even en je weet het. Bij dit soort zaken wil je niet achteraf horen dat je toch toevallig wel bij de marine aan de slag kon maar er nooit naar gevraagd had ;)
 
Ik ga volgende week is even bellen naar de marine en eventueel aanmelden voor een voorlichting. Moet toch zorgen dat ik weet wat ik wil gaan doen mocht de luchtmacht uiteindelijk niet lukken.

Heb vandaag trouwens naar personeelszaken gebeld van de luchtmacht. Er worden geen klasse indelingen gemaakt van 1,2 of 3. Ze kiezen gewoon steeds de beste van hun lijst met geschikte kandidaten. Ik sta
 
Waarheid dat de Klu een tekort aan operationele vliegers heeft, wel moeten jullie in het achterhoofd houden dat de snelheid waarbij je aan de slag kan in opleiding beperkt wordt door de zwakste schakel; dat er maar beperkte opleidingsplaatsen zijn. Het zit hem vooral in de plaatsen op de EMVO, in de USA en uiteindelijk op de squadrons zelf. Veel instructeurs hebben het stervensdruk met allemaal andere belangrijke zaken, dan kunnen er nog wel zulke grote groepen door de selectie komen maar uiteindleijk zit de pijpleiding even verstopt en loopt de file op tot aan het begin.
 
Back
Top