Kwaliteit vs kwantiteit

Jet Man

New member
Vaak lees ik hier op Airwork een hoop kritische meningen over SAA. Na een hoop discussies die m.i. nergens toe hebben geleid hoop ik met deze thread wat positieve punten van Stella naar voren te kunnen brengen.
Hopelijk heeft iedereen door dat dit allemaal vanuit mijn beleving komt, net zo goed als negatieve ervaringen vanuit een ander zijn beleving komen.
Mijn ervaring met Stella is tot op heden positief te noemen. Goede instructeurs, fijne 'werksfeer'/studiesfeer.
Wanneer er op airwork gesproken wordt over Stella, gaat het eigenlijk vooral om de kwantiteit, ipv de kwaliteit.
Dit is misschien een gewaagde uitspraak, want deze twee gaan vaak samen. Vandaar deze thread.
Zoals gezegd vind ik de kwaliteit tot op heden erg goed, maar ik merk ook dat de hoeveelheid studenten langzaamaan steeds groter wordt. Ik vraag me af of er ook personen zijn die in beginnende klassen iets merken van een verpaupering van de kwaliteit of iets dergelijks.
JM
 
Last edited:
Volgens mij maakte Diana toch redelijk duidelijk dat het niet de bedoeling was de oude thread op de vorige manier voort te zetten, maar een nieuwe thread te openen met een nieuwe, verse insteek over Stella. Wat je nu doet is een beetje zinloos, kan de oude thread gewoon weer open en kan er weer met oude, achterhaalde modder gegooid worden.

Ik zou zeggen, titel veranderen, insteek veranderen en met wat positieve input komen. Er ligt een schone kans voor je, moet je hem wel pakken ;).
 
Dat was ook niet mijn bedoeling, maar ik snap dat dit zo overkomt. Zodra ik erachter ben hoe ik de titel kan veranderen doe ik dat;)
Bedankt voor het advies.
 
Titel is gewijzigd en Jet Man heeft een nieuwe aanzet gegeven in zijn eerste bericht.
 
Vaak lees ik hier op Airwork een hoop kritische meningen over SAA. Na een hoop discussies die m.i. nergens toe hebben geleid hoop ik met deze thread wat positieve punten van Stella naar voren te kunnen brengen.
Hopelijk heeft iedereen door dat dit allemaal vanuit mijn beleving komt, net zo goed als negatieve ervaringen vanuit een ander zijn beleving komen.
Mijn ervaring met Stella is tot op heden positief te noemen. Goede instructeurs, fijne 'werksfeer'/studiesfeer.
Wanneer er op airwork gesproken wordt over Stella, gaat het eigenlijk vooral om de kwantiteit, ipv de kwaliteit.
Dit is misschien een gewaagde uitspraak, want deze twee gaan vaak samen. Vandaar deze thread.
Zoals gezegd vind ik de kwaliteit tot op heden erg goed, maar ik merk ook dat de hoeveelheid studenten langzaamaan steeds groter wordt. Ik vraag me af of er ook personen zijn die in beginnende klassen iets merken van een verpaupering van de kwaliteit of iets dergelijks.
JM

Hoi,

Ik doe Aviation aan de HvA, welke een samenwerkingsverband hebben met Stella. Wil ik dus piloot worden via een traject van mijn opleiding, kom ik automatisch bij Stella terecht, waar ik me nogal zorgen over maakte vanwege de reacties en topics hier.

Blij dus dat ik eindelijk een positief iemand gevonden heb. Zit jij momenteel bij Stella? Want ik vroeg me af of je met een vliegbrevet van Stella ook gewoon kan werken bij grote (nederlandse) luchtvaartmaatschappijen (KLM, etc.). Het tegendeel wordt hier vaak beweerd omdat niemand studenten van Stella zou aannemen.

Groeten!
 
DeMeo,

Het papiertje dat je via Stella haalt is precies hetzelfde als bij alle andere europese vliegscholen. Het verschil is dat maatschappijen kunnen zich veroorloven allerlei eisen te stellen die jij moet voldoen en soms de eis is waar je vliegopleiding hebt gevolgd.

Ik ben niet bekend met Stella dus heb geen positief noch negatief commentaar. Voor een objectief commentaar moet je dan bij een van de Stella vliegers die de opleiding al heeft afgerond.

gr.
 
DeMeo, zou wel even wat dingen een beetje beter lezen. Er wordt niet beweerd dat geen enkele maatschappij studenten van Stella aanneemt. Waar mensen over praten is dat er geen concrete vooruitzichten zijn voor mensen die van SAA afkomen.

Overigens kun je KLM vergeten. Zij nemen alleen mensen met een KLS/NLS of KLU/Marine achtergrond aan.
 
DeMeo, zou wel even wat dingen een beetje beter lezen. Er wordt niet beweerd dat geen enkele maatschappij studenten van Stella aanneemt. Waar mensen over praten is dat er geen concrete vooruitzichten zijn voor mensen die van SAA afkomen.

Overigens kun je KLM vergeten. Zij nemen alleen mensen met een KLS/NLS of KLU/Marine achtergrond aan.

Er zijn vorig jaar een aantal afgestudeerde Stella studenten naar de KLM gegaan. Zij het met een bridgecourse, maakt niets uit; ze zijn binnen gekomen. Dus wat je hier verkondigd is niet helemaal waar. Tuurlijk; vorig jaar lag de markt er iets anders bij, maar het is dus zeker niet onmogelijk.
 
Als de KLS niet aan de vraag van de KLM kan voldoen mogen andere scholen d.m.v. een bridge cours, ook bij de KLM solliciteren. Het heeft 6 jaar geduurd na 09-11 dat dit het geval was. Deze crisis lijkt toch iets serieuzer dan die van post 09-11, het zal dan nog wel een tijdje duren voordat je met een andere opleiding dan de KLS bij de KLM mag solliciteren.

Wat KL probeert te zeggen is dat als je bij de KLM wilt vliegen je naar de KLS moet gaan.

Grtz Mike5
 
Dat laatste is misschien ook weer erg kort door de bocht, maar om even terug te komen op DeMeo.
Ja ik ben op dit moment een student bij Stella, het bevalt me tot nu toe nog steeds goed. Altijd ruimte voor verbetering natuurlijk, maar qua F.I.'s en manier van lesgeven ben ik wel te spreken.
Over de vooruitzichten kan ik je niet veel vertellen omdat ik nog wel een tijdje bezig ben met de opleiding. Maar laten we reëel blijven, als jij gefocused bent op KLM, heb je minder kans dan wanneer je van de KLS afkomt. Hoe dat verder in elkaar steekt, het wat, waarom en hoe weet ik ook niet precies. Wat ik jou kan vertellen is dat het een gedegen opleiding is en dat de school in mijn ogen prima kwaliteit levert.
JM
 
Betreffende KLM, deze hebben test rondes gehad waarbij verschillende scholen ab initio vliegers konden sturen die na de bridgecourse selectie mochten doen. Dit is goed gegaan voor NLS (uiteindelijk), EPST en Martinair vliegschool. Kennelijk niet voor Stella, al hebben er mensen die in die test zaten en er doorheen kwamen geluk gehad.

Niet dat het uitmaakt, ik betwijfel of er ab initios anders dan KLSers de komende jaren aangenomen gaan worden. Zelfs KLSers nu moeten een flinke tijd wachten.
 
Beste Jet Man,

Ik geloof best dat je het naar je zin hebt bij Stella. Ook geloof ik dat het wel mee valt met de kwaliteit. Sterker nog ik ben overtuigd dat de meeste scholen in Nederland goede kwaliteit leveren. Ik heb MVVL gedaan en was ook tevreden over de kwaliteit van de lessen. Wat minder over de theorie, maar dat kwam omdat wij de 2de JAR klas waren. Niemand wist wat er in de boeken moest staan. (En geloof mij.... Nederland lijkt meer op een Afrikaans land dan de meeste mensen denken... )

Stella heeft gewoon tegen zich dat zij 500 man per jaar willen opleiden voor een markt die deze vloedgolf aan piloten met geen mogelijkheid kan opnemen. Zelfs niet in de afgelopen goede jaren van de luchtvaart! Deze beslissing van het management heeft de schijn dat ze kwaliteit ondergeschikt maken aan hun expansie drift.

Door te zeggen dat je als Stella student ook naar de KLM kunt komen, maar met wat meer moeite is echt valse hoop geven! En nu (zie verhaal Nosig) is het dus helemaal onmogelijk. Geraakt worden door de bliksem kan vandaag ook, al kost het je alleen wat meer moeite.

Ik ben het ook niet eens met dit soort selectie praktijken, want de beste mensen krijg je alleen door iedereen de mogelijkheid te geven te komen. Maar helaas hebben de maatschappijen de luxe deze (tegen het recht in) eisen te kunnen stellen.

Grtz Mike5
 
Daar ben ik het mee eens. Mij hoor je ook niet zeggen dat je net iets harder je best moet doen voor KLM. Ik zeg: je hebt bij KLS meer kans, en zo is het toch?

Voor DeMeo geldt ook: als jij je echt volledig richt op de KLM, kun je idd beter voor de KLS gaan. Even los van het feit dat je ook bij de KLS niet zeker bent in deze periode.
Ik denk niet dat het erg realistisch is om alleen maar naar één maatschappij te kijken... verbreed je gezichtsveld en kennis en vergroot je kansen. Met alle respect, voor mensen die echt alleen maar leven voor KLM, er is meer en het zou zonde zijn als je dat niet in gaat zien.
 
Als iemand zich volledig richt op KLM zou ik die persoon adviseren om niet te gaan vliegen. De horde figuurtjes die wel even de KLS selectie willen proberen en bij afwijzing accountant willen worden zijn ook niet helemaal "in the right mind". Of je wil vlieger worden of niet.

Mensen die rechten willen studeren maar alleen bij Moskowitz willen werken en anders vrachtwagenchauffeur willen worden hebben ze ook niet helemaal op een rijtje.

Jet Man, goed dat je je bijdragen hier doet als Stella-student.
 
Hey,

Nee ik richt me op geen enkele vliegmaatschappij, ik zei "klm, etc." omdat dat toevallig de eerste is die in me opkwam. Alleen hoorde ik dat nederlandse luchtvaartmaatschappijen Stella min of meer boycotten. Niet dat ik perse bij een nederlandse maatschappij wil vliegen (voordat er straks 15 reacties daarover komen ;)), maar ik wil die niet uitsluiten.

Maar bedankt voor je informatie!
 
Hey,

Alleen hoorde ik dat nederlandse luchtvaartmaatschappijen Stella min of meer boycotten. .

Dat zijn flinke beschuldigingen jegens Nederlandse airliners DeMeo.
Lijkt me zo ie zo niet echt geloofwaardig dat airliners geregistreerde FTO's
zomaar boycotten. Maar als je zulke uitlatingen doet moet je toch wel hard
bewijs hebben anders kan je ze denk ik beter achterwege laten.
Wat betreft de eerdere reactie dat stella 500 leerlingen per jaar opleid. De laatste
info die ik heb gehoord waren het er voor dit jaar ongeveer 180, nog steeds veel maar geen 500.
 
Dat zijn flinke beschuldigingen jegens Nederlandse airliners DeMeo.
Lijkt me zo ie zo niet echt geloofwaardig dat airliners geregistreerde FTO's
zomaar boycotten. Maar als je zulke uitlatingen doet moet je toch wel hard
bewijs hebben anders kan je ze denk ik beter achterwege laten.
Wat betreft de eerdere reactie dat stella 500 leerlingen per jaar opleid. De laatste
info die ik heb gehoord waren het er voor dit jaar ongeveer 180, nog steeds veel maar geen 500.

Of je moet mijn reactie nog een keer lezen of je hebt mijn eerdere reacties niet gelezen. En een zin uit mijn reactie quoten haalt het een beetje uit de context denk je niet? :passed:

Ik zei dat ik dat hóórde, ik beschuldig niemand van iets. Dat is ook de reden dat ik hier reageer: om te horen wat mensen met ervaring bij Stella van de opleiding vinden.
 
En waarom is mijn quote verwijderd? Kom net uit de nachtdienst en ik dacht laat ik eens kijken of er op een serieuze vraag, een serieus antwoord wordt gegeven, maar helaas.
 
Back
Top