ppl(a)tmg

Right!

Gewoon meteen met een FI gaan lessen dus, als PPL je doel is!

Van daaruit (TMG) kan je altijd nog (makkelijker) overlessen voor SEP ;)

Ik zou overigens eerder uitgaan van 55 a 60 uur voor een PPL, dan de (wettelijk minimale) 45 uur waar GBOF het in zijn voorbeeld over heeft.
 
Last edited:
Wanneer je gaat lessen bij Dwarf, dan krijg je zeer waarschijnlijk les van een RFI. Deze leidt je op voor het RPL brevet.

Onzin, als jij bij dwarf lest krijg je waarschijnlijk les van een FI die ook examinator is. Je kunt daar gewoon je PPL halen.

(Toelichting: Een FI is een 'echte' instructeur, een RFI is een instructeur die alleen maar voor RPL mag opleiden, en waarmee je dus niet het vereist aantal uren opleiding voor je PPL kunt maken. Als je les krijgt van een examinator is dat een klein beetje een voordeel omdat je dan zeker weet dat er veel ervaring naast je zit, maar je wordt nooit geexamineerd door degene die je heeft opgeleid).
 
Wellicht onzin, maar als daar "in principe" wordt opgeleid voor het RPL, kan ik me zo voortstellen dat er met RFI's wordt gevlogen i.p.v. met "duurdere" FI's.

Even checken dus...
 
Onzin, als jij bij dwarf lest krijg je waarschijnlijk les van een FI die ook examinator is. Je kunt daar gewoon je PPL halen.

(Toelichting: Een FI is een 'echte' instructeur, een RFI is een instructeur die alleen maar voor RPL mag opleiden, en waarmee je dus niet het vereist aantal uren opleiding voor je PPL kunt maken. Als je les krijgt van een examinator is dat een klein beetje een voordeel omdat je dan zeker weet dat er veel ervaring naast je zit, maar je wordt nooit geexamineerd door degene die je heeft opgeleid).

Moorning fellow @viators :D

Ergens is er m.i. toch een grijs gebied.

Een opleiding tot (JAA) Flight Instructor (FI) is geen kattenpis.

De Flight Instructor (FI) aantekening heeft als basis: geldig JAA Commercial Pilot License (CPL) met Single Engine Piston (SEP) class rating.

Na het behalen van de Flight Instructor (FI) aantekening moeten de eerste honderd lesuren onder supervisie van een ervaren instructeur worden gegeven.

Pas hierna mag zelfstandig voor het PPL brevet worden opgeleid.

Na tweehonderd uur ervaring als Flight Instructor (FI), mag worden opgeleid voor het CPL brevet.

Niets is onmogelijk (kan niet ligt op het kerkhof en mag niet ligt ernaast) maar zoals eerder aangegeven ff navragen ;)

My 0,02 cents
 
Last edited:
Moorning fellow @viators :D
De Flight Instructor (FI) aantekening heeft als basis: geldig JAA Commercial Pilot License (CPL) met Single Engine Piston (SEP) class rating.
Ik geloof dat JAR geen CPL als eis stelt voor een FI rating.
Na het behalen van de Flight Instructor (FI) aantekening moeten de eerste honderd lesuren onder supervisie van een ervaren instructeur worden gegeven.

Pas hierna mag zelfstandig voor het PPL brevet worden opgeleid.

Na tweehonderd uur ervaring als Flight Instructor (FI), mag worden opgeleid voor het CPL brevet.
Maar een RFI is toch niet de FI die nog maar weinig uurtjes heeft? Het is toch een nationale aantekening, voor opleiding voor het nationale RPL brevet?

volgens IVW:
De bevoegdverklaring (vlieg)instructeur kan aan de volgende bewijzen van bevoegdheid worden gekoppeld: PPL (privé-vlieger), CPL (beroepsvlieger), ATPL (verkeersvlieger) en RPL (recreatief vlieger). In dit laatste geval heet de bevoegdverklaring 'rfi' of rfi (G).

maar los van dit ambtelijke geneuzel: Cees van Dwarf leidt meestal zelf op en hij is echt geen RFI.
 
Ter info ;)

JAR–FCL 1.335 FI(A) – Pre-requisite requirements
(See Appendix 3 to JAR-FCL 1.240)
(See Appendix 1 to JAR-FCL 1.470)

Before being permitted to begin an approved course of training for a FI(A) rating an applicant shall have:

(a) at least a CPL(A) or completed at least 200 hours of flight time of which 150 hours as pilot-in-command if holding a PPL(A);

(b) met the knowledge requirements for a CPL(A) as set out in Appendix 1 to JAR-FCL 1.470;

enz. enz.

Nice to know ;)
Er zijn zeven categorieën (JAA) instructeurs (vleugelvliegtuigen):
1 instructeur - FI(A);
2 instructeur voor een typebevoegdverklaring - TRI(A);
3 instructeur voor een klassebevoegdverklaring - CRI(A);
4 instructeur voor de bevoegdverklaring instrumentvliegen - IRI(A);
5 instructeur voor synthetisch vliegen - SFI(A);
6 instructeur onderlinge samenwerking van de bemanning - MCCI(A);
7 instructeur synthetische trainer - STI(A).
 
Last edited:
ok bedankt voor jullie discussie :)

cees is dus bevoegd om te instrueren voor rpl en ppl, maar er wordt begonnen met rpl en er van uitgaande dat ik die haal in 35 uur kan er met 10 uur extra direct ppl (tmg) gehaald worden en daarna 5 uur omlessen ofzo op SEP?

misschien zit het dan toch mee en kan ik financieel gezien dit pad bewandelen!
 
Voor alle zekerheid (expectation is the beginning of being f*cked) ff navragen ;)

ik zal nog ff navragen inderdaad.. wat ik hierboven begrijp is hij toch instructeur bevoegd voor ppl, ik wil hem niet op zn tenen trappen dus ff voorzichtig navragen

ik zal ook ff navragen of ik direct ppl (tmg) kan doen zonder dat ik eerst rpl moet halen
 
Cees mag alleen opleiden voor RFI en doet altijd in eerste instantie RPL (net nagebeld). PPL kan ook maar dan moet je met PPL instructeurs vliegen die bij de vliegschool verbonden zijn en zijn gepensioneerd en dat ging niet zo snel als uren maken met Cees vanwege hun beschikbaarheid.

Het gaat om 30 uur zei hij voor RPL, waarna er 20 uur bijkomt door een FI die verbonden is aan die vliegschool. Dan ben je PPL tmg en dan zou er daarna nog omgelest moeten worden met een profcheck op een Cessna wat een paar uur zou kosten.

Als ik het zo begrijp moet het redelijk betaalbaar zijn om dit bij te houden.

EDIT: de kosten voor een FI aan instructie zijn 35 euro ipv de 21 euro die op de site staat, dit geldt dus voor TMG. Daarna komt er nog bij de uren op bv een cessna.
 
..... leidt meestal zelf op en hij is echt geen RFI.

Blijkt dus van wel ;)

@The Don,
Het leren vliegen op 'n SF25 is niet alleen betaalbaar maar ook erg leuk (stick & rudder skills).

Op 'n thermische dag: motor uit en belletje oppikken (glijhoek 1:23).

Go for it!

Note: zorg wel voor enige financiële reserve.
 
Blijkt dus van wel ;)

@The Don,
Het leren vliegen op 'n SF25 is niet alleen betaalbaar maar ook erg leuk (stick & rudder skills).

Op 'n thermische dag: motor uit en belletje oppikken (glijhoek 1:23).

Go for it!

Note: zorg wel voor enige financiële reserve.

GBOF bedankt voor je input in deze thread en alle anderen ook uiteraard. Ik heb 2x gevraagd om bevestiging dat hij alleen RFI mag opleiden dus dat is duidelijk. Hopelijk is het financieel te trekken voor mij en beleef ik er veel plezier aan! Same to you ;)
 
Vraagje;

Ik heb mijn PPL SEP en wil ook mijn TMG aantekening halen. Mag je met een TMG op elk gliderfield landen en omgekeerd mag je met een TMG op elke luchthaven landen?
 
Back
Top