Ik ken mensen die een participatie hebben en die zijn tevreden. Instructie komt er nog bij. E 350 vast per jaar, E 55 per uur voor de katana. Als je de investering van ongeveer E 4000 kan doen, dan vlieg je denk ik op niet veel plekken goedkoper.
Wij doen de theorie ook gewoon thuis aan de hand van het boek van Mosbach. (Theorie voor privévliegers) Bij het CBR kan je je eigen examens bespreken. Reken erop dat je per examen ook nog bijna 100 euro kwijt bent!!! Het is handig de theorie gelijk te laten lopen met je lessen, zo kun je in de praktijk zien waar je mee bezig bent.
Zonder liggende financiële reserve, zou ik persoonlijk 'nog' niet aan een vliegopleiding beginnen.
Alleen de initiële vliegmedische 'PPL' keuring kost al ruim € 200,00.
Ook zou ik de theorie vooruit of minstens gelijktijdig 'willen' laten lopen met de praktijk.
Reken voorbeeld (Dwarf (under)Powered Gliders):
SF25 vliegtuighuur: € 75,00 per uur
Instructie detail 1.5 uur (€ 21,00 p/u): € 31,50
Landingsgelden (prognose): 30,00
Totale (prognose) som € 136,50 per les
Neem veiligheidshalve een marge van 10% = € 150,59 per les
M.a.w. ruim binnen je 'les' budget van € 350-400 per maand.
Note: instructie detail van 1.5 uur is 1 uur vliegen en .5 uur briefing.
Het om de 14 dagen lessen/vliegen is m.i. geen probleem.
My 0,02 cents
Okay stel
Ik wil mijn PPL halen. Ik kies er voor dit bij Dwarf te doen. ik ga lessen op de motorzwever voor bovenstaand tarief. Hoe ziet het totale kostenplaatje er uit zoals op de site wordt geadverteerd om tot PPL te komen en dan vervolgens PPL SEP te halen. Of biedt Dwarf dit niet?
Ik kan er voor kiezen om deze school te nemen maar dan wil ik wel zeker weten dat als ik geen PPL SEP kan halen dat ik uiteindelijk goedkoper uit ben dan bij een andere vliegschool.
dat zijn niet veel uurtjes lijkt mij dus pakt voordelig uit
wat is jullie mening over bovenstaand verhaal?