ppl(a)tmg

Ik ken mensen die een participatie hebben en die zijn tevreden. Instructie komt er nog bij. E 350 vast per jaar, E 55 per uur voor de katana. Als je de investering van ongeveer E 4000 kan doen, dan vlieg je denk ik op niet veel plekken goedkoper.
 
Ik ken mensen die een participatie hebben en die zijn tevreden. Instructie komt er nog bij. E 350 vast per jaar, E 55 per uur voor de katana. Als je de investering van ongeveer E 4000 kan doen, dan vlieg je denk ik op niet veel plekken goedkoper.

55 per uur op de katana
plus instructie? hoeveel kost dit?
landingsgelden is hoeveel?

dus totaalprijs voor 1 uur vliegen..

ik hoef het niet snel te doen, maar als ik elke maand 3 of 4 lessen kan nemen, dan blijft het betaalbaar en kan ik net nog mijn theorie er bij doen en in 2 a 2.5 jaar het halen
 
nieuw idee, graag hoor ik of het absurd is of wel kans van slagen heeft:

aangezien ik nu weinig geld heb kan ik 2 lessen per maand financieren ongeveer 350-400 euro

dit doe ik de aankomende 2 jaar

ik heb oxford pdf files voor atpl kunnen downloaden, in die 2 jaar probeer ik dit op eigen houtje te gaan leren (geen examens nog)

dan tegen het eind van de 2 jaar doe ik examen theorie ppl en heb ik 48 uur, en beun ik nog ff door met wat uren voor praktijk ppl zodat ik die haal in 2,5 jaar

tegen die tijd heb ik wat salarisverhoging gehad in mijn ict baan en kan ik hopelijk een extra les per maand financieren, of na 2 jaar gaan freelancen en dan voor cpl en bijbehorende ratings gaan, met meer geld voor meer lessen

doel is om binnen 5 jaar dit te halen dan ben ik 31

vraag: kan ik gewoon zomaar lessen zoals hierboven 2x per maand en pas veel later aan de ppl theorie beginnen, of moet ik hier al snel mee beginnen tijdens het lessen (neem aan van wel)? of heb ik aan de atpl theorie die ik nu heb voldoende en kan ik dan examen doen in ppl en dan om de maand een ppl examen afleggen?

thanks voor enige tips

p.s. ik weet dat je atpl bij een erkende FTO moet laten registreren, maar met de stof kan ik me iig bekend maken op deze manier
 
Zonder liggende financiële reserve, zou ik persoonlijk 'nog' niet aan een vliegopleiding beginnen.

Alleen de initiële vliegmedische 'PPL' keuring kost al ruim € 200,00.

Ook zou ik de theorie vooruit of minstens gelijktijdig 'willen' laten lopen met de praktijk.

Reken voorbeeld (Dwarf (under)Powered Gliders):
SF25 vliegtuighuur: € 75,00 per uur
Instructie detail 1.5 uur (€ 21,00 p/u): € 31,50
Landingsgelden (prognose): 30,00

Totale (prognose) som € 136,50 per les

Neem veiligheidshalve een marge van 10% = € 150,59 per les ;)
M.a.w. ruim binnen je 'les' budget van € 350-400 per maand.

Note: instructie detail van 1.5 uur is 1 uur vliegen en .5 uur briefing.

Het om de 14 dagen lessen/vliegen is m.i. geen probleem.

My 0,02 cents ;)
 
Veel scholen bieden ook theorielessen aan, maar gezien ik veel van die theorie al heb gehad op school is het dan ook mogelijk om de boeken gewoon thuis door te nemen? Met uitzondering van RT dan. Bespaar je zo flink wat geld...
 
Wij doen de theorie ook gewoon thuis aan de hand van het boek van Mosbach. (Theorie voor privévliegers) Bij het CBR kan je je eigen examens bespreken. Reken erop dat je per examen ook nog bijna 100 euro kwijt bent!!! Het is handig de theorie gelijk te laten lopen met je lessen, zo kun je in de praktijk zien waar je mee bezig bent.

Iedere 2 weken een les is leuk, maar het moet ook wel kunnen met het weer. Soms valt het dus best mee!

Landingsgelden tikken ook best aan! Zeker met touch en go's.
 
Ik prefereer de boeken van Bas Vrijhof. Die zijn recenter geschreven en qua opbouw vind ik ze overzichtelijker. Kwestie van smaak!

Touch en goes : Met wat geluk/ pech maak je er 10 achter elkaar op 1 zaterdag! You do the math :)
 
Kleine aanvulling:

Bij Dwarf kost 'n 10 vlieguren abonnement € 720,00 (SF25) en dan komt het uurtarief 'zelfs' op € 72,00 ;)

Toch mooi 'n :biertje:
 
Wij doen de theorie ook gewoon thuis aan de hand van het boek van Mosbach. (Theorie voor privévliegers) Bij het CBR kan je je eigen examens bespreken. Reken erop dat je per examen ook nog bijna 100 euro kwijt bent!!! Het is handig de theorie gelijk te laten lopen met je lessen, zo kun je in de praktijk zien waar je mee bezig bent.

Ik snap dat je nog examengelden kwijt bent. Maar theorieles krijgen in iets waar ik eigenlijk al in geëxamineerd ben lijkt me een beetje doelloos, dan leer ik het liever thuis en bespaar ik de kosten voor de theorielessen.

Een ander verhaal is het met RT, maar volgens mij zijn dit toch aparte lessen. Of is dat verschillend per school?
 
Ben het met GBOF eens dat enige financiele reserve wel op zijn plaats is. Theorie examens a 100eu/vak, RT praktijk examen en natuurlijk de alom geroemde LPE check zijn dingen die je wellicht nog niet gebudgeteerd had, maar wel degelijk gehaald dienen te worden. Nu zijn dit geen onoverkomenlijke bedragen, maar toch...
 
Zonder liggende financiële reserve, zou ik persoonlijk 'nog' niet aan een vliegopleiding beginnen.

Alleen de initiële vliegmedische 'PPL' keuring kost al ruim € 200,00.

Ook zou ik de theorie vooruit of minstens gelijktijdig 'willen' laten lopen met de praktijk.

Reken voorbeeld (Dwarf (under)Powered Gliders):
SF25 vliegtuighuur: € 75,00 per uur
Instructie detail 1.5 uur (€ 21,00 p/u): € 31,50
Landingsgelden (prognose): 30,00

Totale (prognose) som € 136,50 per les

Neem veiligheidshalve een marge van 10% = € 150,59 per les ;)
M.a.w. ruim binnen je 'les' budget van € 350-400 per maand.

Note: instructie detail van 1.5 uur is 1 uur vliegen en .5 uur briefing.

Het om de 14 dagen lessen/vliegen is m.i. geen probleem.

My 0,02 cents ;)

Okay stel

Ik wil mijn PPL halen. Ik kies er voor dit bij Dwarf te doen. ik ga lessen op de motorzwever voor bovenstaand tarief. Hoe ziet het totale kostenplaatje er uit zoals op de site wordt geadverteerd om tot PPL te komen en dan vervolgens PPL SEP te halen. Of biedt Dwarf dit niet?

Ik kan er voor kiezen om deze school te nemen maar dan wil ik wel zeker weten dat als ik geen PPL SEP kan halen dat ik uiteindelijk goedkoper uit ben dan bij een andere vliegschool.

Any idea?

Wat betreft het geld zou ik bijv kunnen beginnen met een keuring en 1 theorieboek en dan volgende maand 2 lessen en een examen, en dan weer 1 boek en 2 lessen etc.. als ik dus geen financiele reserve heb
 
Okay stel

Ik wil mijn PPL halen. Ik kies er voor dit bij Dwarf te doen. ik ga lessen op de motorzwever voor bovenstaand tarief. Hoe ziet het totale kostenplaatje er uit zoals op de site wordt geadverteerd om tot PPL te komen en dan vervolgens PPL SEP te halen. Of biedt Dwarf dit niet?

PPL TMG Praktijk (rekenvoorbeeld):
45 x € 147,59 (gemiddeld/abonnement 10 vlieguren) per les = € 6.641,55 (prognose)

Bijkomend: Initiële medische vliegkeuring, Examinator fees, Brevetkosten en Theorie boeken - Theorie examens en hulpmiddelen, R/T en LPE e.d.

Voor het SEP gedeelte ff contact opnemen met Cees (Dwarf).

Disclaimer: aan deze prognose kunnen geen rechten worden ontleend.

Ik kan er voor kiezen om deze school te nemen maar dan wil ik wel zeker weten dat als ik geen PPL SEP kan halen dat ik uiteindelijk goedkoper uit ben dan bij een andere vliegschool.

Ik denk dat er (NL) geen goedkopere R/PPL vliegschool is ;)

Aan 'n vliegopleiding beginnen zonder 'enige' financiële reserve acht ik niet raadzaam.
 
net cees gesproken

hij gaf aan dat de eerste lessen zelfs maar 115 euro kosten omdat je 1 of 2 landingen a 7 euro hebt per keer en dat er daarna wat vaker wordt geland

das helemaal beter..

daarna na ongeveer 10 lessen raadde hij aan om theorie te volgen, volgens hem was het verplicht om de lessen/cursusavonden bij te wonen, zelfstudie kon niet.. er wordt een presentielijst bijgehouden

voor wat betreft het vliegen in een ppl sep gaf hij het volgende aan:

dwarf leidt op tot rpl en dan daarna kon je voor je ppl op tmg of mla gaan en dan uiteindelijk bij een andere vliegschool a 180 euro per uur ongeveer een profcheck doen en daarvoor 3 uurtjes vliegen op een cessna om bekend te raken met het toestel

dat zijn niet veel uurtjes lijkt mij dus pakt voordelig uit

wat is jullie mening over bovenstaand verhaal?
 
dat zijn niet veel uurtjes lijkt mij dus pakt voordelig uit

wat is jullie mening over bovenstaand verhaal?

Ik ging uit van een les gemiddelde gedurende je PPL TMG opleiding (min. 45 uur).

Note: heb je meer tijd nodig dan de minimaal vereiste 45 uur (PPL) zal zullen opleidingskosten 'ook' hoger liggen.

De eerste lessen maakt je idd minder landingen, maar het loopt 'snel' op.

Als je 10 landingen aan € 7,00 per stuk maakt, dan zit je aan € 70,00 landingsgeld.
Dit is bijna evenveel als 1 uur SF25 huur (10 uren abonnement).

Voor de rest klopt het verhaal wel.

Suc6 met je keuze ;)
 
vergeten te vragen!

uit een oude post krijg ik dit:
------------
Overweeg ook eens je opleiding te doen op een TMG (Touring Motor Glider). Dat kan op diverse plaatsen in Nederland, zoals Hilversum, Lelystad, Hoogeveen en Terlet. Je leert er op vliegen als op een motorkist (volgens gelijksoortige syllabus) en het is stukken goedkoper. Heb je eenmaal papieren dan kun je in een paar uurtjes overstappen naar een SEP (Single Engine Piston). Ikzelf heb ooit leren vliegen op een TMG op Terlet (was al zweefvlieger). Dat is relatief goedkoop omdat je niet betaalt voor instructeur en ook geen landingsgeld. Voor een tijdje geleden overgestapt naar de Cessna en dat was een kwestie van 5 uur en een prof-check.
Houd er wel rekening mee dat je bij sommige scholen tegenwoordig alleen nog RPL kunt halen en je elders dus weer allerlei uren moet "overdoen" om PPL te krijgen. Succes!
Kijk voor meer info eens op www.terlet.org

Succes en veel plezier!
-------------
Nu staat er op de Dwarf site dit:

Haal je PPL bij Dwarf!
Dwarf is een geregistreerde opleidingsinstelling voor de opleiding tot het europese PPL brevet. Dit brevet biedt de vlieger de mogelijkheid over de landsgrenzen te vliegen naar en/of in alle JAA lidstaten (en vele andere landen).
Door deze mogelijkheid kunnen wij u direct opleiden voor het PPL brevet. Daarnaast hebben wij ook een lesprogramma afgestemd op de conversie van het RPL naar het PPL brevet. Bel ons of kom eens langs om naar de mogelijkheden te informeren.

--------------

Aan de telefoon werd gezegd dat er in principe wordt opgeleid voor RPL. Hierboven staat weer dat er een speciaal conversie programma is naar PPL. Als ik dus van RPL(tmg) naar PPL(tmg) ga moet ik dus een heel nieuw programma volgen of.........? Is het een kwestie van ipv 35 uur 45 uur vliegen (als ik het met die uren haal)?

Cees zei paar uur op een Cessna en profcheck.

Mijn punt is dus het "conversie" programma, 10 uur er bij of compleet nieuwe omscholing als in bovenstaande post?
 
Het conversiepunt...

Laat ik het kort houden.
Wanneer je gaat lessen bij Dwarf, dan krijg je zeer waarschijnlijk les van een RFI. Deze leidt je op voor het RPL brevet.
Wil je hierna verder voor je PPL, dan zul je les moeten krijgen van een FI. Dat zal naar alle waarschijnlijk een instructeur zijn van "buiten" Dwarf.

Wettelijk gezien heb je dan nog minimaal 20 uur onderricht nodig van deze FI alvorens examen voor PPL te mogen doen.

Mijn advies, begin meteen te lessen met een FI, voor RPL danwel PPL.

Wellicht kan GBOF meer info geven wat deze regeling betreft.
 
Duidelijk!

Het heeft weinig nut om eerst 7 a 8 mille neer te leggen voor een RPL om dan vervolgens alsnog 20 uur te moeten lessen met een FI terwijl ik dit vanaf het begin had kunnen doen (tegen een dan wel iets duurder tarief).

Graag hoor ik meer van GBOF.
 
Back
Top