ppl(a)tmg

TheDon

New member
hallo

ik ben nu 26 jaar oud en woonachtig in dordrecht

ik zou graag willen beginnen met zweefvliegen maar ook misschien wel gelijk TMG les nemen om zo uiteindelijk over te lessen naar PPL(a) SEP

is dit nog mogelijk en waar komt voor mij het beste uit? terlet is wel erg ver..

ik zou het misschien zo kunnen combineren dat ik 1 dag kan zweefvliegen en 1 dag per week kan lessen op een tmg, dat is volgens mij nog NET betaalbaar

iemand voorstellen/suggesties waar dit het goedkoopst kan en in mijn omgeving qua rij afstand?

en wat zijn de eisen om om te lessen van tmg naar ppl

thanks
 
Het nadeel van Superdimona (lees: Peetair Motorzweefvliegsport) is (voor zover ik weet) dat ze maar één kist (PH-1133) hebben.

Niet echt bevorderlijk voor je vliegopleiding.

M.a.w. kist stuk = niet vliegen :huilt:
 
Zoals bij een hoop zaken het geval is, heeft ieder nadeel ook z'n voordeel.

Persoonlijk vond ik het altijd erg prettig om bij een wat kleinere school te lessen.
Heb dat nooit als negatief ervaren.

Maar met GBOF eens, als er iets met de kist aan de hand is, dan ligt je opleiding even stil.

Daarnaast speelde bij mij naast de financiele kant van de opleiding, ook het type kist mee.

De PH-1133 is naar ik meen van 1998, een moderne, betrouwbare (relatief snelle) motorzwever met verstelbare prop, terwijl Dwarf nog met een aantal Scheibe's uit de jaren '60 vliegt.

Ook niets mis mee, ieder z'n voorkeur.

Ik denk dat wanneer je alles goed naast elkaar zet en voor jezelf afweegt wat je belangrijk vindt, Peetair helemaal geen slechte keus is om je TMG bij te gaan halen.

De PPL-TMG opleiding doen ze daar trouwens in samenwerking met de plaatselijke vliegclub, de ACHA (www.vliegclubhilversum.nl).
 
in principe zijn andere vliegscholen ook mogelijk ja, ik rij een auto vd zaak met tankpas dus kan wel aardig wat rijden "gratis"

het probleem wat ik wel heb is dat ik niet in 1 keer kan participeren bij diamondflyers ofzo, maar ik moet gewoon echt vanaf nul beginnen omdat ik krap zit qua geld

het zou dus neerkomen op ongeveer 75 euro per week wat ik max kan uitgeven

motorvliegen bij een club is sowieso heel duur dus kan dan 2 lessen in de maand doen wat niet echt bevorderlijk is voor progress, dus ik dacht er aan om bijv op een zondag te gaan zweefvliegen voor de lol en dan 1 dag in de week TMG te vliegen en dan uiteindelijk over te stappen naar SEP

als ik 52 weken heb x 75 kom ik op ~3500 duizend uit waarmee ik volgens mij in 2 jaar wel richting PPL kan, maar dan spreken de tarieven van 85 euro me meer aan op een TMG dan 200 euro voor vliegles op normaal motorvliegtuig

tegen die tijd kan ik als freelancer in de ict starten omdat ik voldoende werkervaring heb en kan ik mogelijkerwijs nog wat sneller uren halen voor CPL/ATPL maar daar denk ik nog even niet aan

terlet biedt RPL(A) TMG maar ik weet niet wat er bij komt als je naar PPL (A) TMG wil via hun..

dus een iets duidelijkere uitleg van mijn situatie.. ik zal jullie links even bekijken, andere suggesties in de tussentijd zijn welkom
 
Zoals bij een hoop zaken het geval is, heeft ieder nadeel ook z'n voordeel.

Precies ;)

De Diamond HK 36 TC 'Dimona' is weliswaar 'n stuk moderner dan 'n Scheibe, maarrrrr in 'n Scheibe heb je wel een echt(er) zweefvlieggevoel, is goedkoper en heeft geen (relatief onbetrouwbare) gearbox Rotax.

Ook de opleiding continuïteit is m.i. belangrijk.
D.w.z. 'n vliegschool moet voldoende flexibel (kunnen) zijn om bij 'technische' uitval verder te kunnen.
Met één enkele kist lukt dit van geen kanten.

Idem Vliegclub Hilversum / Aeroclub Hilversum-Amsterdam (PH-MFT) :huilt:

Voor 'n 'echte' R/PPL SEP opleiding continuïteit, kom je (EHHV) als snel H I E R (3 x Tecnam P2002-JF) terecht.

De goedkoopste manier om te leren (motor)vliegen, is om eerst een R/PPL-TMG te halen en daarna de SEP aantekening.

Dwarf (under)Powered Gliders (geen aandelen / geen connecties ;)) is m.i. hiervoor de aangewezen school met voldoende Scheibe's.
 
Ik vlieg geen TMG en wil al helemaal geen partij zijn in een mogelijke discussie, maar je moet niet DAAR zijn als financieen een rol spelen, want DAAR is het in ieder geval niet het goedkoopst. :)

Ik vind de zin dat een Dimona een relatief onbetrouwbare gearbox heeft suggestief waar het de vliegveiligheid betreft. Als een kist onveilig zou zijn, zou je er in Nederland echt niet mee mogen vliegen. Ik zou zonder enige problemen in een Dimona gaan vliegen en dat terwijl ik niets eens levensmoe ben.

Als een organisatie maar 1 kist heeft is de kans op uitval inderdaad aanwezig, maar het weer is vaak een grotere spelbreker dan de de kist zelf. En als je toch niet elke week wilt lessen hoeft dat geen probleem te zijn.

Er zijn te EHHV meerdere plekken om je PPL te halen. Ga bij alle opties kijken, reken uit wat haalbaar is en trek je eigen plan. Wie het beste is lijkt me een relatief begrip.
 
Ik vind de zin dat een Dimona een relatief onbetrouwbare gearbox heeft suggestief waar het de vliegveiligheid betreft. Als een kist onveilig zou zijn, zou je er in Nederland echt niet mee mogen vliegen. Ik zou zonder enige problemen in een Dimona gaan vliegen en dat terwijl ik niets eens levensmoe ben.

Het is NIET specifiek de Dimona, maar de Rotax in het algemeen ;)

Je weet als ACHA lid, wat voor motor problemen er o.a. met de MFT zijn geweest.

En als je toch niet elke week wilt lessen hoeft dat geen probleem te zijn.

En dan in de week dat jij wilt vliegen :D is de 'enige' kist stuk :huilt:
 
...dan kun je altijd nog uitwijken naar Lelystad.

Er zit daar geloof ik ook nog een motorzweefschool die met Dimona's vliegt.
 
Ja klopt. Er zijn ook andere merken die met een Rotax vliegen, ook te EHHV. Maar wat mij betreft zijn zowel een Katana als Dimona betrouwbaar en jij suggereert anders. :)
 
Is het geen optie om het via het MLA vliegen te halen? Dat is ook relatief goedkoop. Je bent alleen meer afhankelijk van het weer, maar dat is met zweven ook zo.
 
Goed idee CMV. Ben heel benieuwd waar je vliegt en met welke kist en als ware Ollander, wat het kost per uur.
 
En ohwja, bijna vergeten de TMG wordt gebruikt voor een versnelde zweefvliegopleiding, dus beiden gaan min of meer gecombineerd en gelijk op.
 
Goed idee CMV. Ben heel benieuwd waar je vliegt en met welke kist en als ware Ollander, wat het kost per uur.

Ik vlieg vanaf de Wieringermeer (EHMM) wat aangewezen is als MLA vliegveld. Daar zitten verschillende vliegscholen. (www.vliegclubwieringermeer.nl) Ook is er een zweefvliegveld in de buurt van zweefclub Den Helder (www.zweef.nl) Vliegvelden liggen hooguit 20 km uit elkaar.

Kosten voor een les MLA van een uur zijn ongeveer 120 euro's. Momenteel les ik in een C22. (Ikarus) Maar er zijn ook verschillende eurofox lestoestellen aanwezig.
 
kan iemand een opgaaf maken van nimbus air totale kosten?

ik kan MISSCHIEN het geld voor het aandeel lenen van familie aangezien je het toch terug krijgt aan het eind

wat zijn de kosten per uur totaal? ik zie 50-60 euro inclusief brandstof ex landingskosten.. wat komt hier nog meer bij? is een gemiddelde prijs per uur van 75 euro accuraat te noemen?

ervaring van mensen hiermee? komen er ook nog kosten voor instructie bij, of is PPL via nimbus instructie gratis..

kan iemand dit vergelijken met TMG en MLA en of dit goedkoper is, ik heb rondgekeken lijkt mij voor ppl dat nimbus goedkoper is (niet affiliated ofzo)
 
Back
Top