TRI en TRI(A)

flaps16

New member
Collega's

Weet iemand hier of er in NL verschil betaat tussen een TRI en TRI(A)?
Volgens mn spaanse werkgever mag een TRI geen basetraining geven en ook niet vliegen met nieuwe typebevoegdheidhouders de eerste 4 vluchten, een TRI(A) mag dat dan wel..
Ik heb mn NL/JAA TRI al sinds 2000, dus voor JAR ops ingevoerd werd, heb in die tijd zelfs basetraining gegeven.., kan me heel vaag herinneren dat er vroeger n A achter mn TRI stond maar ben niet geheel zeker hiervan..

Heb ook al met IVW gesproken maar ook hier kende dame/heer aan de telefoon verschil niet, heb dus n email gestuurd..

Groetjes,

Flaps.
 
Hier is een vraagbaak voor TRE's. Daar kan je veel in terugvinden.

Volgens mij is er geen verschil tussen TRI en TRI(A). Ik denk dat je werkgever terugvalt naar hun Training Manual. Daar zullen eventuele company-restricties staan.
 
Ja, dat dacht ik ook, maar volgens bedrijf komt restrictie van spaanse luchtvaartautoriteiten of tenminste van inspecteur van ons bedrijf..
Reden gegeven is dat met n nieuw type TRI alleen basetraining gegeven mag worden of/en eerste 4 vluchten met nieuwe typebevoegheidhouders gemaakt mogen worden als er onder supervisie van autoriteiten op kist een check word afgenomen, dit geldt dan wel alleen als nieuwe typebevoegdheidhouders ZFFT hebben gedaan wat bij ons t geval is.
Vorig jaar toen 400 bij ons geïntroduceerd werd hadden we voor beginperiode franse TRI's en die hadden blijkbaar hetzelfde probleem, sommigen hadden de A en anderen niet..
Hoop volgende week reply van IVW te ontvangen, zal t posten!
Dank voor reply,
Flaps
 
Last edited:
Beste Flaps,

Het verschil in tussen TRI en TRI(A) bestaat niet in JAR-FCL. Echter kunnen de verschillende autoriteiten het anders noteren in het brevet.

Voor ZFTT moet er echter een overeenkomst zijn tussen de TRTO en de EU-OPS operator. Deze link maakt het noodzakelijk dat alleen TRI's die gebruikt worden door de operator ZFTT kunnen geven op het toestel. In andere woorden: de TRI moet als zo danig in het bestand staan van de operator en zodoende voldoen aan de eisen die hiervoor staan in hun OM-D en hier naar getraind zijn (alsmede onderhouden).

Groet WB
 
Hoi,

Ik heb een CAA TRI/TRE. Mijn TRI is voor zowel ACFT als sim. Daarnaast krijg ik op basis van mijn TRE een CRMI. Ik heb om ZFTT te mogen onderrichten een aparte interne cursus gevolgd.

Wij hebben sinds een jaar niet meer de TRI/TRE restrictie met betrekking tot de eerste 8 sectoren van een vlieger die nieuw op type is.

Zal wel het eea gaan veranderen als eindelijke EU-FCL geimplementeerd is.

Groeten,

Chris
 
Heren,

Dank voor de replies.
Net bericht gehad van het IVW en bestaat idd geen verschil tussen de 2.
ZFFT wordt gegeven onder eigen TRTO dus was daar al voor approved.
Probleem was dat blijkbaar franse TRI´s die vorig jaar in beginfase instructie bij ons gaven wel die restrictie hadden en dus ook een onderscheid hadden tussen TRI en TRI (A)..
Zal dus wel iets specifiek Frans zijn want ben gisteren goedgekeurd door spaanse autoriteiten voor zowel basetraining als lijninstructie.
Groeten,
Flaps.
 
Back
Top