Belg zoekt zoekt info over opleidingen in NL

fenerus

New member
Beste, Ik zit in het laatste jaar ASO = VWO (Humane wetenschappen : 3 uur WIS, 1 uur FYS, 2 uur ENG, 1 uur BIO)
Ik wil graag piloot worden. Maar mijn ouders willen geen borg staan. Ik moet dus zelf mijn plan trekken. Nu heb ik gehoord dat er in Nederland iets bestaat als 'garantiefonds'. Zou ik dan toch piloot kunnen worden via Nederland? De afbetaling van de lening, is dat haalbaar met een pilotenloon?

mvg
 
SFA heeft ook een financieringsplan, maar of je daar borg moet staan weet ik niet. Afbetalen is meestal wel mogelijk, maar de salarissen in de vliegwereld verschillen wel qua maatschappij en functie. Bij de VLM verdien je minder als junior co, dan bij bijvoorbeeld de KLM. Afbetalen is met beide salarissen wel mogelijk, maar het spreekt dus voor zich dat het bij (bijvoorbeeld) de VLM minder snel zal gaan.
 
hi fenerus.

welkom op het forum.

als je even in kennisbank rondspit kom je een heel eind.

maar eerst.. geen probleem met garantiefonds. er zijn dus scholen in nederland waarbij je ouders geen borg hoeven te staan voor je lening die je doet.. KLS=> volledig grantiefonds, NLS=> staan ook garant voor je lening, Epst => garantiefonds, en Stella en DFA ook garantie fonds..

Loon ,, als je niet voor vlm gaat vliegen is het loon opzich redelijk.. je verdien natuurlijk als je net begin als piloot matig tot redelijk. bij de majors.. dus een klm ba en lufthansa main. goed..

Maar het vinden van een baan zal niet makkelijk zijn.. zeker niet in dit soort tijden.. maar daar kan ik je niet heel veel over vertellen ..

er zijn een hoop ervaren piloten hier op het forum die je wat betreft loon van alles kunnen vertellen.

groeten

als belg kun je gewoon nederlandse opleidingen doen.
 
SFA heeft ook een financieringsplan, maar of je daar borg moet staan weet ik niet. Afbetalen is meestal wel mogelijk, maar de salarissen in de vliegwereld verschillen wel qua maatschappij en functie. Bij de VLM verdien je minder als junior co, dan bij bijvoorbeeld de KLM. Afbetalen is met beide salarissen wel mogelijk, maar het spreekt dus voor zich dat het bij (bijvoorbeeld) de VLM minder snel zal gaan.

Hey, bedankt voor de snelle reactie. Ik ben naar SFA geweest, en daar was ook een Nederlander - zeer komische kerel: hij dacht dat er gymnastiek in de opleiding zat:grijns:) SFA heeft enkel regelingen bij banken als KBC en ING, Ik heb heel België afgezocht of er een identiek systeem bestaat als in NL. Het bestaat blijkbaar enkel in NL. Nu zou ik graag zoveel mogelijk info hebben over dat magische woord: "garantiefonds". Want je moet toch al snel max. 120.000 EUR neertellen in NL. :eek!:

Wat ik wel vervelend vind: de ene zegt dat je best eerst een andere richting volgt, vooralleer piloot te worden; de andere zegt dat het geen kwaad kan om al direct te beginnen. De ene zegt dan weer dat je een Burgerlijke Ingenieur (BURGIE) moet zijn, veel wiskunde, de andere zegt dat BURGIE overdreven is en dat de wisk meevalt. De ene dan weer dat maatschappijen kijken naar diploma's, de andere dat ze kijken naar aantal gevlogen uren... enzv. met de waslijst....

Alle ervaringen zijn van harte welkom.

Alvast bedankt dat jullie mij willen helpen met info.
 
Als de SFA alleen KBC en IGN regelingen heeft, dan kan je in principe toch wel overstappen naar een van die banken?

Garantiefonds zitten heel wat haken en ogen aan. Als je die wilt weten is de snelste optie de zoekknop! Via daar vindt je alle topics en berichten die over een dergelijk garantiefonds gaan. Let wel, garantiefondsen van scholen verschillen in opbouw, details en andere prullaria :grijns:.

Voor een opleiding tot verkeersvlieger wordt in Nederland minimaal HAVO aangeraden.. VWO is dus ook helemaal prima. Ik lees ook dat je natuurkunde (fysica) en wiskunde hebt. Volgens mij zul je hiermee geen problemen krijgen, wat betreft een aanmelding bij een vliegschool hier in NL.


PS: Heeft SFA nou zo'n borgfonds (dat er geen borstelling is vereist), of niet? Is me niet helemaal duidelijk.
 
Als de SFA alleen KBC en IGN regelingen heeft, dan kan je in principe toch wel overstappen naar een van die banken?

Garantiefonds zitten heel wat haken en ogen aan. Als je die wilt weten is de snelste optie de zoekknop! Via daar vindt je alle topics en berichten die over een dergelijk garantiefonds gaan. Let wel, garantiefondsen van scholen verschillen in opbouw, details en andere prullaria :grijns:.

Voor een opleiding tot verkeersvlieger wordt in Nederland minimaal HAVO aangeraden.. VWO is dus ook helemaal prima. Ik lees ook dat je natuurkunde (fysica) en wiskunde hebt. Volgens mij zul je hiermee geen problemen krijgen, wat betreft een aanmelding bij een vliegschool hier in NL.


PS: Heeft SFA nou zo'n borgfonds (dat er geen borstelling is vereist), of niet? Is me niet helemaal duidelijk.

Ok, ik ben dus gewaarschuwd ivm de garantiefondsen

Regelingen SFA:

SFA voorziet geen garantiefonds en/of borgstellingsfonds, hebben ze me op de infodag gezegd. De opleiding kost 85.000 EUR.

Ze hebben contacten met ING en KBC ivm de financiering:

-KBC kan je een soort 'pilotenlening' aangaan. Je kan het volledige bedrag (85.000 EUR lenen). Voor info: enkel kantoren ZAVENTEM, DEURNE en DE HAAN, zijn gespecialiseerd ivm de lening. Maar de ouders staan wel borg.
-ING kan je ook een lening aangaan. Idem KBC: borgstelling nodig van ouders: kantoor ZAVENTEM... MAAR: Je kan NIET het volledige bedrag lenen. Je moet zelf 25.000 EUR (het exacte bedrag ben ik niet zeker) op tafel leggen. De rest financieren zij.

Je bent dus ook niet gedekt, zoals in NL, als je niet geslaagd bent (buizen = niet geslaagd zijn, zeggen we in VL), dat er een soort garantiefonds je schuld betaald. In België moet je betalen.
 
fenerus, welkom op het forum.

Spreek je toevallig ook Frans? Als dit het geval is, zou ik me eerst eens aanmelden voor een sponsorship bij Air France. Krijg je tijdens de opleiding betaald (meen ik) en heb je een gegarandeerde baan na afloop.
 
fenerus, welkom op het forum.

Spreek je toevallig ook Frans? Als dit het geval is, zou ik me eerst eens aanmelden voor een sponsorship bij Air France. Krijg je tijdens de opleiding betaald (meen ik) en heb je een gegarandeerde baan na afloop.

Ja ik spreek Frans, Engels, Nederlands, Turks en Duits (met haar op).

Frans zit in de opleiding van het ASO in België (8 schooljaren lang:rolleyes:). Ik heb het 3 uur /week. Ben er niet goed in, maar ik spreek het vlot. Schrijven gaat moeilijker.

Ik heb gekeken voor in Turkije, maar dat is te moeilijk voor de lening. Ayjet is een goede school daar, maar om daar een lening te krijgen, vind ik te riskant. Daarom gaat mijn voorkeur naar Nederland, of als er iemand meer info weet zoals Koning Lucht over AirFrance, laat maar komen
 
@fenerus,

Ik als belg heb gekozen om mijn opleiding in nederland te volgen (EPST), om de reden die jij ook al opnoemd, ouders die niet borg moeten staan, het garantiefonds en de goede naam van de school!

Ik heb na mijn TSO opleiding nog eerst een bachlor diploma gehaald om goed voorbereid te zijn, maar mits dat jij een ASO opleiding hebt veronderstel ik dat je in het middelbaar al veel uren heb gestudeerd, ik ben namelijk pas echt hard beginnen studeren in de hogeschool en je moet weten van u zelf dat je u in de boeken kunt zetten en alles op kunt nemen.

als je nog vragen hebt moog je me altijd via een persoonlijk bericht contacteren.

groeten
 
Die garantiefondsen, wat houden die eigenlijk in? Zij die te vertrouwen?
Hoe zit dat met het aftrekken van de belastingen. Gaat dit ook voor Belgen?
 
Het aftrekken van de belastingen is wat lastig maar gaat wel, je kunt volgens onze wetgeving de rente aftrekken van een lening die bedoeld is voor een opleiding. Nu het addertje onder het gras is dat die opleiding moet gebonden zijn aan u huidig beroep. Daar moet de belastigen dan wel over vallen.

gr
 
Nu het addertje onder het gras is dat die opleiding moet gebonden zijn aan u huidig beroep. Daar moet de belastigen dan wel over vallen.

gr

Moet ik eerst een luchtvaartmaatschappij starten ofzo en dan zeggen; aja ik heb piloten nodig.. Alé weeral logische regels in België; maar dat zijn we al gewoon.

Trouwens die ingangstesten bij EPST, zijn die moeilijk?
 
In België zijn er inderdaad geen garantiefondsen. De opleidingskosten liggen wel wat lager en het is mogelijk om bijvoorbeeld bij Aviabel een verzekering te nemen die je gedane opleidingskosten terugbetaalt als je zou moeten stoppen omwille van medische redenen. Ik heb wel geen idee wat zo'n verzekering kost.
 
spijtig genoeg is Aviabel niet de goekoopste. Bij mijn weten is het ook de enigste luchtvaartverzekeraar in belgie.
 
Ik weet het niet juist meer, maar het is een bepaald percentage van u lening, voor een opleiding van 100.000€ was het een 700 euro per jaar.

Maar denk er aan dat dit gaat over een LOL verzekering en niet over een verzekering zoals het garantiefonds, want dat kan Aviabel niet aanbieden.

De LOL verzekering dekt enkel en alleen, het verlies van u licence door een medisch probleem.
 
Back
Top