Vliegtuig huren op EHTE

Veel u/s items geven mij niet het gevoel dat er goed voor de kisten wordt gezorgd. Ook is er minder controle dan bij de vliegschool.

Tenslotte heeft de afdeling Motorvliegen het onzalige plan om een van de twee PA28's te verkopen. Dat betekent dat het nog lastig gaat worden om op een mooie dag spontaan een kist beschikbaar te vinden. Ik hoop dat er een mooie, moderne kist voor in de plaats gaat komen, maar die kans acht ik niet zo groot.


Hier moet ik bezwaar tegen maken.
Aan de ene kant zeggen dat je geen ervaringen hebt met andere kisten dan die van de vliegschool ACVT en aan de andere kant beweren dat VEEL ITEMS in de clubkisten u/s zijn.
Ik vlieg (ook voornamelijk op doordeweekse dagen) jaarlijks meer dan 40 uur als PIC op allevier de GA kisten en ik deel die ervaring absoluut niet.
Technisch zijn de kisten in goede staat.
Dat een hobbsmeter, een navigatielampje, of een tijdklokje u/s is, heeft geen enkele invloed op de vliegwaardigheid. Bovendien worden deze niet urgente zaken bij eerstvolgende servicebeurten door bevoegde bedrijven nagelopen en eventueel vervangen.
Ook het plan om een kist te verkopen en daarvoor een veel jongere terug te kopen doet niets af aan het feit dat allevier de GA kisten doordeweeks voornamelijk in de schuur staan.
Ik heb nog NOOIT de situatie meegemaakt dat ik op een doordeweekse dag bij ingeving langs Teuge reed en zin had om een uurtje alleen te vliegen en dat er niets beschikbaar was.
Wordt eerst eens VLIEGEND lid van de VCT voordat je dit soort zaken debiteert.
 
@GBOF

Tsja, dit is de realiteit € 3,83 per minuut en als je de kist méér dan 25 uur per jaar huurt krijg je tien procent korting, dus dan hoef je nog "maar" € 3,45 per minuut af te tikken.

@PH-MZW

€ 160,- noemde ik als een soort van gemiddelde prijs die ik inmiddels bij verschillende verhuurders heb opgeduikeld. Grandpa heeft al aangegeven dat je voor actuele prijzen bij VCT even op hun website moet kijken.

Mijn aanmeldingsformulier voor vliegclub Teuge is de deur (c.q. emailbox) uit en dan ga ik maar eens praten en toestellen kijken. Misschien eet ik wel van twee walletjes... De 172 huren bij de club en een 152 bij mijn oude vliegschool. Beide tellen mee met de 12-uren norm en twee keer per drie maanden een toestel huren om vrijheid te ervaren en m'n oren te laten afvallen vanwege de enorme grijns op mijn gezicht is toch wel heel minimaal
 
€ 160,- noemde ik als een soort van gemiddelde prijs die ik inmiddels bij verschillende verhuurders heb opgeduikeld. Grandpa heeft al aangegeven dat je voor actuele prijzen bij VCT even op hun website moet kijken.

Even op 'Grandpa's website' :grijns: gekeken, het tarief op basis van uurtje-factuurtje voor een C172 op AVGAS is € 165,-. Dit is exact hetzelfde tarief als bij bijv. Aeronoord op EHHO.

OK, je kunt bij VCT uren 'in bulk' kopen waarmee je een redelijke korting krijgt, maar daarmee leg je je wel enigzins vast op type (dit soort kortingsregelingen zie je trouwens ook bij commercielen, al zal de korting daar over het algemeen iets kariger zijn)

Afgezien van overige voor/nadelen van het vliegen bij een club, zie ik in financiele zin bij VCT alleen maar een voordeel als je bereid bent flink wat uurtjes vooraf in te kopen.
 
Om een lang verhaal kort te maken .... als je goed op internet zoekt zal je zien dat er een aardig verschil kan zitten in de kosten van de kist per uur en de landingsgelden, dus dat loont. :)

Maar ik zou ook andere zaken tellen dan het geld alleen als het prijsverschil beperkt is.
 
Om een lang verhaal kort te maken .... als je goed op internet zoekt zal je zien dat er een aardig verschil kan zitten in de kosten van de kist per uur en de landingsgelden, dus dat loont. :)

Maar ik zou ook andere zaken tellen dan het geld alleen als het prijsverschil beperkt is.
Helemaal mee eens! Uiteindelijk gaat het erom dat je een keuze maakt waar je je happy bij voelt, de prijs die je uiteindelijk voor een kist betaalt is speelt uiteindelijk maar een beperkte rol om je happy te voelen. (bruintje moet het natuurlijk wel kunnen trekken, maar dat spreekt voor zich ;))
 
Back
Top