Vliegtuig huren op EHTE

Flying Chicken

New member
Hallo privé vliegers,

Sinds oktober vorig jaar ben ik de gelukkige bezitter van een PPL-A. Inmiddels ben ik min of meer een vaste stek aan het zoeken om vliegtuigen te huren. Hiervoor heb ik rondgekeken op Teuge (Best bereikbare GA-veld vanuit mijn woonplaats) en daar zijn diverse mogelijkheden. Eén daarvan is de vliegclub Teuge. Dit lijkt mij een prima plek voor mij maar ben eigenlijk benieuwd of er hier leden zijn die ervaringen hebben met deze vliegclub en/of misschien zelf lid zijn.

Wat zijn de ervaringen? Kun je hier inderdaad goed terecht of hebben jullie misschien andere adviezen?

In ieder geval alvast bedankt voor de moeite en reacties...

Flying Chicken.
 
Volgens Map24 scheelt Teuge-Duiven en Stadlohn-Duiven ongeveer 30 kilometer.

Heb je al eens geinformeerd in Stadlohn.

Lohnt misschien de moeite.
 
Heren,

Dank... Ja, Stadtlohn is overwogen maar behalve de absolute afstand in kilometers is de bereikbaarheid van deze velden anders. Reistijd Duiven - Stadtlohn veel groter dan Duiven - Teuge (±35 min.)

Maar als tweede optie zal ik het wel meenemen!!

Flying Chicken
 
Wat zijn de ervaringen? Kun je hier inderdaad goed terecht of hebben jullie misschien andere adviezen?

In ieder geval alvast bedankt voor de moeite en reacties...

Flying Chicken.

FC,

Vliegclub Teuge is belist de moeite waard om verder te kijken.
We hebben 2 Cessna's en 2 Pipers, plus een Dynamic MLA.
Kom eens kijken en/of neem eens contact op met de voorzitter van de motorvliegafdeling: Pieter van den Huijsen, zie http://www.vliegclubteuge.nl/motorvliegen/index.html

Grandpa
 
Heren,

Dank... Ja, Stadtlohn is overwogen maar behalve de absolute afstand in kilometers is de bereikbaarheid van deze velden anders. Reistijd Duiven - Stadtlohn veel groter dan Duiven - Teuge (±35 min.)

Maar als tweede optie zal ik het wel meenemen!!

Flying Chicken

Reistijd is niet het enige waar je naar moet kijken ;)

Vliegtuig beschikbaarheid, huurprijzen en sfeer zijn m.i. eveneens belangrijk.

Naar ik aanneem zijn 'ook' de landingsgelden op Flugplatz Stadtlohn iets vriendelijker dan op Teuge International Airport.

BTW bij Air Stadtlohn verhuren ze o.a. 'n zeer fraaie reiskist (Rockwell Commander 114B D-EMHL).
 
Dat is een eenvoudige aanname, want de landingsfee's zijn in Nederland meestal een rip off, zeker als je het vergelijkt met Frankrijk of Duitsland. ;)
 
Landing fee EHTE

Landing fee EHTE

Dat is een eenvoudige aanname, want de landingsfee's zijn in Nederland meestal een rip off, zeker als je het vergelijkt met Frankrijk of Duitsland. ;)

Als clublid betaal je op EHTE minder dan 10€ op een doordeweekse dag.

GP
 
Als clublid betaal je op EHTE minder dan 10€ op een doordeweekse dag.

GP

Is deze < 10€ voor 'n lokale vlucht of voor 'n overland?

BTW niet iedereen is Opa en kan doordeweeks vliegen ;)
 
Zo, nu komen de reacties los. Allen dank voor jullie inbreng.
Omtrent de discussie Stadtlohn ja, dan nee speelt voor mij ook nog een aantal andere zaken mee. Natuurlijk is reistijd overkomelijk en het landingsgeld (evenals de brandstofprijzen) veel lager maar...
- Ik ben beginnend vlieger en heb mijn opleiding vanaf Teuge gedaan (dit voelt dus vertrouwd)
- Vooralsnog wil ik graag Nederland verkennen uit de lucht en dit kan natuurlijk met flightplan en de hele papierwinkel maar vanuit Nederland is dit eenvoudiger.

Bovenstaande sluit EDLS nog steeds niet uit maar ik heb toch voorlopig voorkeur voor Teuge.

Inmiddels heb ik een bijzonder aardig telefoongesprek gehad met de heer Hilderink en hij heeft mij ook gewezen op de website.
Eigenlijk wil ik het aanmeldingsformulier maar eens gaan invullen en dan "op gesprek" gaan.

Op EHTE kun je, onder andere, ook huren bij ACT of Skyservice Netherlands maar hiervan heb ik toch het idee dat er ook nog geld verdient moet worden (mijn perceptie op dit moment!!) en dat mis ik bij de vliegclub.

Ik vlieg uit hobbie en (héél belangrijk) omdat ik het FANTASTISCH vind maar helaas ben ik niet zo goed bedeeld dat geld geen rol speelt, dit is niet het belangrijkst maar speelt zeker mee. Dus als ik moet kiezen om met vrouw en zoon te vliegen op een C172 van €160,- per uur of één van €230,- per uur dan toch maar de eerste!!

To be continued...
 
Maar ben je ... kwijt aan reiskosten. :) Even rekenen dus.

Ach € 10 is best te doen, maar als je op een dag 10 touch en goes moet maken tikt het toch aan. Ik heb in Frankrijk gevlogen als 'lid' van de club te Bergerac. Fee 0.
Ik begrijp dat de kosten in Nederland hoger zijn omdat de meeste velden zichzelf vaak moeten bedruipen, maar € 15-25 betalen voor een overlandje om op een stuk gras te mogen landen vind ik aardig aan de prijs. Als ik mij niet vergis dan heb ik laatst in Bremen nog minder betaald, inclusief de follow me car! ;)

Ik heb in het verleden aangenomen dat een club per definitie goedkoper zou zijn dan een commercieel bedrijf. Dat is zeker niet altijd zo.

Ik kan me voorstellen dat Teuge het meest voor de hand ligt, maar uiteindelijk kan je overal vertrouwd raken.

Op EHHO hebben ze een C172 op diesel (http://www.privatepilots.nl) en daarvan ligt de uurprijs op € 85 per uur en per dag 1x € 45,-.
 
Verhuurtarieven VCT

Verhuurtarieven VCT

De verhuurtarieven van de VCT staan op de website.
http://www.vliegclubteuge.nl/motorvliegen/verhuur/index.html
Als je meer dan 15 uur per jaar op een clubkist vliegt is de regeling interessant.
Dan vlieg je voor tarieven vanaf circa € 150/uur

De landingfee die ik noemde is doordeweeks. In het weekend en na 1900 uur kan dat, afhankelijk van het type kist, oplopen tot globaal het dubbele.
Maar ik ben het wel eens met anderen dat landingfees in NL er over het algemeen aardig in kunnen hakken. Een aantal groene velden (Budel en Seppe b.v.) rekenen voor een overland al gauw iets van € 25 - € 30. Texel blijft wat dat betreft aantrekkelijk.

Maar wij vliegen nauwelijks nog naar velden in NL. Wat dat betreft kun je beter trips naar Duitsland organiseren. Want als ik zoveel moet betalen wil ik ook wel wat. Denk dan aan gecontroleerde velden als Dortmund, Niederrhein, Münster-Osnabruck, Bremen, Paderborn, Koblenz, etc. Dat is nog leuk ook, hoewel......Als je wat wilt eten of drinken moet je je bij de douane regelmatig wel half uitkleden.
Denk ook eens aan uitstapjes naar de duitse waddeneilanden! Of ga naar Porta Westfalica, Leer, Damme. Daar hebben we de prijs van 2 edammer kazen een paar jaar terug nog 10 T&G's gemaakt. Heel veel mogelijkheden.
Kom maar eens langs in Teuge. We praten je wel bij.

GP.
 
Nee mijnheer :).
In Bergerac had de club ook een kist met een Thielert motor. Die stond ook aan de grond.
Toch zonde mooi concept zowel qua verhuur als qua diesel. Hopen dat de Austro van Diamond uitkomst biedt.
 
Heb zelf ook mijn opleiding op Teuge gedaan en inmiddels bijna een jaar lid van de Vliegclub aldaar. Ik heb hiernaast, behalve de huur bij mijn vliegschool (ACVT), geen andere ervaringen.

Een vliegclub is geen verhuurbedrijf, maar het is voor sommige leden wel aantrekkelijk om het zo te zien (wel de lusten, niet de lasten). Ik ben vooral lid geworden om mijn horizon te verbreden en vluchten en ervaringen met anderen te delen. Helaas heb ik nog geen clubactiviteiten gezien waar ik aan kon meedoen. Ik vlieg door de week en laat het weekend voor mijn gezin. Daarmee vallen de clubvluchten helaas af want die zijn altijd in het weekend.

Qua kosten is het zeker zo dat vliegen bij de club goedkoper (minder duur is een betere omschrijving) is dan huren bij bijvoorbeeld de vliegschool. Daarentegen valt de conditie van de toestellen mij wat tegen. De u/s items geven mij het gevoel dat de "TLC" (Tender Loving Care) soms wat mist. Ook is er minder controle dan bij de vliegschool.

De afdeling Motorvliegen is op zoek naar een nieuw toestel om invulling te geven aan de behoefte aan "verjonging" van de vloot. Een van de huidige PA28's zal dan het veld moeten ruimen. Ik hoop dat er een mooie, moderne kist voor in de plaats gaat komen.
 
Last edited:
Een club biedt meer dan goedkoop een kistje huren en ik wil mezelf graag een clubmens noemen maar als je op internet de prijzen vergelijkt is een club niet per definitie goedkoper!
 
Back
Top