Dilemma

Hmm, zo gek is het toch niet om het nog één keer te proberen bij de KLS? In mijn ogen is het juist een enorme blijk van motivatie als ik precies doe wat me verteld wordt (een technische luchtvaart gerelateerde studie oppakken, Aviation dus) en dan weer terugkomen.
Al die 4 jaar na mijn eerste afwijzing ben ik dus bezig gebleven met mijn doel bereiken: piloot worden via de KLS.
Hoe kan de KLS dit aannemen als gebrek aan doorzettingsvermogen of motivatie?
Mijn visie is nog steeds: Door mijn jonge leeftijd heb ik de kans om het nog een keer daar te proberen. Als ik dan weer wordt afgewezen heb ik nog volop kans om bij de NLS of EPST aangenomen te worden, right?
Iemand die dit ontkracht?
 
@ Rippie, wil je vliegen of niet? Zo ja dan zoek je een vliegschool waar dat kan! De KLS is niet de enige en dat zal altijd zo blijven. Heb je een droom? ga die dan achterna en vergeet de KLS!
Als je 3-4 jaar gaat zitten wachten weet ik zeker dat je NOOIT bij de KLS binnen komt...motivatie heet dat en dat zullen ze straks tegen je gaan gebruiken. Mensen die denken KLS/KLM of anders niets komen er in dit vak niet.

Succes!
Hier ben ik het niet mee eens. Dat je vlieger wil worden betekent niet dat het gelijk nu moet. Als Rippie een voorkeur heeft voor de KLS, en daar toe zijn eigen motivatie heeft, dan is er niks mee om een aantal jaartjes te wachten. Mocht het dan niet lukken kan je nog altijd naar een andere vliegschool kijken. Heeft niks met motivatie te maken.

ps: bij mij op de opleiding zaten er zat mensen die bij de 2e of in mindere mate 3e keer pas werden toegelaten.
 
Als je nog eens de selectie wilt gaan proberen, maar je wilt eerst een universiteit of HBO gaan doen. Kies dan een HBO of Universiteit waarmee je een leuke baan hebt ook als vliegen er misschien er niet in zit.

Als je eventueel luchtvaart engineer wilt worden wanneer vliegen er niet in zit, pak een mooie luchtvaart gerelateerde opleiding, het lijkt mij ontzettend uitdagend.

Maar, kies geen HBO of Universiteit met de gedachte dat dat je kansen eventueel verhoogd bij een school/luchtvaartmaatschappij, want dat kan een koude douche worden. Een beetje technische en basis kennis van vliegen kan geen kwaad, maar dat kun je ook krijgen, door te gaan zweefvliegen. Uiteindelijk gaat het bij een maatschappij/school voor laat ik zeggen 80% om 1 ding en dat is, wie ben jij als persoonlijkheid? De rest is technische kennis en vaardigheden.

Elke Hbo en universiteit zal bijdragen aan een goede ontwikkeling van jezelf. Maar staar je niet blind op verkeersvlieger want voor sommige (klinkt hard) is het niet weggelegd. Ik heb bijna op zo'n punt gestaan. Ik heb luchtmacht, KLS gefaald. Heb toen tegen mezelf gezegd, ik doe nog 1 selectie van een school, dit was EPST. Faal ik deze selectie dan zit beroepsvlieger er voor mij niet in. Ik wilde het niet denken, maar ik wist dat ik me daar bij moest neerleggen. Gelukkig voor mij, was deze selectie succesvol en vlieg ik nu een al een aantal jaartjes.

Ik hoop van harte dat het je gaat lukken met de selecties en elke HBO/Universiteit die je evt gaat doen zal daaraan bijdragen, maar het is goed om een backup plan te hebben.

Cheerio,

PS99
 
Last edited:
Als je nog eens de selectie wilt gaan proberen, maar je wilt eerst een universiteit of HBO gaan doen. Kies dan een HBO of Universiteit waarmee je een leuke baan hebt ook als vliegen er misschien er niet in zit.

Als je eventueel luchtvaart engineer wilt worden wanneer vliegen er niet in zit, pak een mooie luchtvaart gerelateerde opleiding, het lijkt mij ontzettend uitdagend.

Maar, kies geen HBO of Universiteit met de gedachte dat dat je kansen eventueel verhoogd bij een school/luchtvaartmaatschappij, want dat kan een koude douche worden. Een beetje technische en basis kennis van vliegen kan geen kwaad, maar dat kun je ook krijgen door te gaan zweefvliegen. Uiteindelijk gaat het bij een maatschappij/school voor laat ik zeggen 80% om 1 ding en dat is wie ben jij als persoonlijkheid? De rest is technische kennis en vaardigheden.

Elke Hbo en universiteit zal bijdragen aan een goede ontwikkeling van jezelf. Maar staar je niet blind op verkeersvlieger want voor sommige (klinkt hard) is het niet weggelegd. Ik heb bijna op zo'n punt gestaan. Ik heb luchtmacht, KLS gefaald. Heb toen tegen mezelf gezegd, ik doe nog 1 selectie van een school dit was EPST. Faal ik deze selectie dan zit beroepsvlieger er voor mij niet in. Ik wilde het niet denken, maar ik wist dat ik me daar bij moest neerleggen. Gelukkig voor mij was deze selectie succesvol en vlieg ik nu een al een aantal jaartjes.

Ik hoop van harte dat het je gaat lukken met de selecties en elke HBO/Universiteit die je evt gaat doen zal daaraan bijdragen, maar het is goed om een backup plan te hebben.

Cheerio,

PS99

Bedankt voor je reactie PS99.
Dus ik hoef de Aviation Studie niet te doen om daarmee alleen maar een grotere kans te krijgen bij de KLS over een aantal jaar.

Je raadt me dus in feite aan een 'Second Best' studie op te pakken? Vanuit het oogpunt te denken: 'Ik word geen piloot, wat nu?'.

In dat geval lijkt het me weer heel leuk om Media en Cultuur of Communicatiewetenschap te studeren. Dit heb ik altijd erg interessant gevonden, maar ik dacht hiermee mijn kansen om piloot te worden te verkleinen.

Erg bedankt allemaal. Ik geloof dat ik bij de UvA een leuke studie ga zoeken en Aviation Studies laat varen.

Rippie
 
Bij mij was het andersom aviation studies leek mij een erg leuke opleiding. ik had me al ingeschreven toen ik bedacht dat het misschien ook wel erg leuk was om piloot te worden (ik dacht altijd dat het niet voor mij was weggelegd) toen heb ik selectie gedaan bij de KLS. Daar ben ik afgewezen. Toen heb ik de NLS geprobeerd en daar begin ik over enkele weken.

Het kan soms raar lopen!
 
Dat zou ik persoonlijk dan weer niet doen. Als je straks piloot wilt worden kun je nu beter investeren in een opleiding waar je straks ook nog wat aan hebt.

Want straks als je vliegt komt er bijvoorbeeld een tijd dat je een nevenfunctie zou willen bekleden. En dan maakt zoiets wel uit.

En @ nosig:

Als je graag bij de klm wilt vliegen(om welke reden dan ook) is het in deze tijd gewoon wel handig de kls te doen, de kans dat ze op korte termijn ( minimaal 3/4 jaar) niet kls studenten aannemen is zeer klein. Of dit nu wel of niet wenselijk is, het is zo en je moet het er dus mee doen.
 
Dat zou ik persoonlijk dan weer niet doen. Als je straks piloot wilt worden kun je nu beter investeren in een opleiding waar je straks ook nog wat aan hebt.

Want straks als je vliegt komt er bijvoorbeeld een tijd dat je een nevenfunctie zou willen bekleden. En dan maakt zoiets wel uit.

Ik ben het niet met je eens ktv. Je weet nog niet of je vlieger gaat worden, dus waarom nu in iets gaan investeren, waarmee je straks de eventuele terleurstelling gaat vergroten.

Als jij nevenfuncties wilt gaan bekleden binnen een maatschappij, zorg dan maar eerst dat je bij die maatschappij binnenkomt. De tweede vraag is dan hoeveel technische nevenfuncties zijn er voor piloten beschikbaar? Ik ken weinig mensen die het doen. Ik ben benieuwd hoeveel airworkers met technische achtergrond hier een technische nevenfunctie binnen hun maatschappij hebben.

Als laaste, mocht je nog steeds heel geiinteresseerd zijn om jezelf te ontplooien in een meer technische kant van de luchtvaart, dan hou jij als vlieger genoeg tijd over om je daar in te verdiepen en evt examens in te doen.

@Rippie kies iets waar je jezelf in wilt ontplooien mocht vlieger geen optie zijn. Als dat media en communicatie wetenschappen is, moet je dat doen. Kijk dan nadat je de opleiding afgerond hebt of je nog steeds vlieger wilt worden.
Nogmaals een aantal jaartjes meer levenservaring en afgeronde HBO opleiding tellen allemaal mee voor evt volgende selectie.

PS99
 
ik vlieg inmiddels al weer ruim 4 jaar bij de KLM .
Functies : technisch vlieger , acceptance pilot , instructeur ,de It-kant enz. Je hebt bij de KLM vele mogelijkheden om je , naast het "gewone" vliegerbestaan, verder te ontwikkelen. En iedereen kan op deze functie worden aangenomen. Vaak hebben diegene met een andere opleiding in de bewuste richting daar op zo,n moment voordeel van.
 
Last edited:
Ik begrijp wat je zegt ktv en ben het er ook mee eens dat een bepaalde vooropleiding in z'n voordeel kan werken wanneer er bepaalde nevenfuncties zijn binnen een bedrijf.

Ik geef je credit als ik wist dat ik na deze 4 jaar ook daadwerkelijk aan de slag kon gaan bij een vliegschool/maatschappij, dan is het inderdaad goed om op iets te concentreren wat je in verdere loopbaan nog zou kunnen gebruiken.

Maar als je dit niet weet, dan zou ik op iets concentreren waar je plezier in hebt, ook als verkeersvlieger er eventueel niet in zit.

Enthousiasme in vliegen en een hoop willen weten over vliegtuigen om je kansen op selecties te verhogen, zijn op meerdere manieren te krijgen.

just my 2 cents;)

PS'99
 
Back
Top