Dilemma

Rippie

New member
Goedenavond luchtvaartliefhebbers,

Na eerst de andere threads te hebben bekeken m.b.t. Aviation Studies, zit ik nog steeds met het volgende dilemma:

Twee weken geleden ben ik bij de COVA van de KLS afgekeurd. Hoofdreden was dat ze niet voldoende zekerheid hadden dat ik de bétavakken op de KLS bij kon houden, aangezien ik een VWO E&M profiel heb en mijn Natuurkunde-certificaat deze zomer pas ga halen.

Ze raden me aan een technisch gerelateerde studie op te pakken en over 3-4 jaar terug te komen.

Na veel gezoek, bleken er weinig universitaire technische studies die E&M studenten aannemen.

Nu heb ik Aviation Studies op de HvA gevonden. Ziet er allemaal prachtig uit. Maar toch vind ik het zonde om een HBO-opleiding te doen als ik ook WO kan doen.
Stel dat ik het over 3-4 jaar weer niet haal, krijg ik spijt als ik een HBO-opleiding ipv een WO-opleiding heb gedaan. Een goede baan vinden is gewoon makkelijker met een universitaire studie.

Wat raden jullie me aan? Toch Aviation gaan doen, of een universitaire studie oppakken die niet technisch is, maar die me wel ligt?

Alvast bedankt!

Rippie
 
Vind je het dan niet zonde dat je vwo hebt gedaan als je met havo ook de vliegschool op mag?

Maargoed, als je echt wilt zou ik zeggen: doe het, er zijn nog meer vliegscholen dan alleen de kls...
 
Last edited:
Nls is ook een aanrader.. bedoel KLS is niet het einde van je carriere.. meerdere wegen die naar de cockpit leiden. Epst is ook een mogelijkheid..

Ik heb ook E&M profiel gekozen.. maar wiskunde a omgeruild voor wiskunde b en natuurkunde 1 als ectra vak.

Maakt allemaal niet uit..

Ga eens proberen bij een andere school..
 
lufthansa proberen? heb je een baangarantie en ze nemen alleen vwo'ers aan.
goed idee misschien?:)
 
Goedenavond luchtvaartliefhebbers,

Na eerst de andere threads te hebben bekeken m.b.t. Aviation Studies, zit ik nog steeds met het volgende dilemma:

Twee weken geleden ben ik bij de COVA van de KLS afgekeurd. Hoofdreden was dat ze niet voldoende zekerheid hadden dat ik de bétavakken op de KLS bij kon houden, aangezien ik een VWO E&M profiel heb en mijn Natuurkunde-certificaat deze zomer pas ga halen.

Ze raden me aan een technisch gerelateerde studie op te pakken en over 3-4 jaar terug te komen.

Na veel gezoek, bleken er weinig universitaire technische studies die E&M studenten aannemen.

Nu heb ik Aviation Studies op de HvA gevonden. Ziet er allemaal prachtig uit. Maar toch vind ik het zonde om een HBO-opleiding te doen als ik ook WO kan doen.
Stel dat ik het over 3-4 jaar weer niet haal, krijg ik spijt als ik een HBO-opleiding ipv een WO-opleiding heb gedaan. Een goede baan vinden is gewoon makkelijker met een universitaire studie.

Wat raden jullie me aan? Toch Aviation gaan doen, of een universitaire studie oppakken die niet technisch is, maar die me wel ligt?

Alvast bedankt!

Rippie

Rippie,

je geeft het eigenlijk zelf al aan; met je VWO opleiding een (uitgeklede) HBO opleiding doen is zonde van je tijd.
Je haalt je natuurkunde-certificaat deze zomer al dus kun je dan aan je pilotenopleiding beginnen bij een andere vliegschool.
Als de KLS je enige optie is zul je nog een paar jaar geduld moeten hebben en die tijd kun je gebruiken voor een WO-studie die je wel ligt.
Mocht je dan later niet aan een baan als vlieger komen dan heb je tenminste een goede opleiding waarmee je aan de slag kunt en waar je niet doodongelukkig raakt omdat het niet je ding is.
Hou ondertussen je natuurkunde bij.
Overigens hoef je geen Einstein te zijn om je ATPL-theorie door te komen.

Succes.
 
Rippie,

Overigens hoef je geen Einstein te zijn om je ATPL-theorie door te komen.

Succes.

Dat geeft mij weer vertrouwen.. wis en natuurkunde zijn wel vakken die ik snap maar geen ace in ben..
 
Bedankt voor alle snelle reacties!
Heeft me toch aan het denken gezet. Ga toch nog maar eens beter oriënteren op WO Bachelors.
Voor mij is de KLS (nu nog) de enige optie. Als het over 3-4 jaar weer niet lukt, ga ik het zeker bij de NLS of EPST proberen.
 
Ik ben wel benieuwd waarom je nu niet voor een andere school gaat kiezen. Ik wil zelf ook heel graag naar de KLS, maar als ik de selectie om de één of andere reden zonder succes doorloop zal ik het zeker bij een andere school proberen. Uiteindelijk wil ik gewoon vliegen, ik kan wel 4 jaar iets anders gaan doen maar dan doe ik niet hetgeen waar mijn hart ligt. De KLS is weliswaar het hoogst haalbare, maar als zij constateren dat ik daar niet goed genoeg voor ben accepteer ik dat. Dan zal ik het dus ergens anders moeten zoeken, inderdaad de NLS of EPST. Wat is je reden om het nu niet ergens anders te proberen? (Dit is absoluut geen kritiek, ik ben alleen nieuwsgierig :))
 
Ik snap ook niet waarom dat de enige optie is. Ik kan me voorstellen dat je wellicht crisis tijden wil afwachten, maar op zich is KLS niet veel anders dan NLS of EPST. Behalve dat KLS heel makkelijk selecteert door het grote aanbod dat ze krijgen (uitslag zegt niet veel). Als je Duits op een beetje niveau is zou ik ook zeker de LH school proberen of de andere opties die je in andere threads ziet.
 
Bedankt voor alle snelle reacties!
Heeft me toch aan het denken gezet. Ga toch nog maar eens beter oriënteren op WO Bachelors.
Voor mij is de KLS (nu nog) de enige optie. Als het over 3-4 jaar weer niet lukt, ga ik het zeker bij de NLS of EPST proberen.

Waarom cancel je je plannen niet voor dat certificaat van Natuurkunde, en ga je een jaar vakken inhalen (Wib1(2) (2 is niet zo heel moeilijk erbij) Bio evt. Sk evt. en natuurlijk Natuurkunde) en werken? Dan zou je wel eerst even moeten checken of je dan wel al na een jaar terug mag komen.

Overigens twijfel ik inmiddels ook tussen Aviation Studies, een (technische) WO-opleiding, een andere vliegschool of zelfs de KMA (5,5 jaar totaal). Het vervelende is dat ik gezien mijn profiel, en extra vakken heel veel kan, en daarbij ook nog eens heel veel interessant vind.

Succes!
 
Ik zit een beetje met hetzelfde probleem als Rippie en Laurents. Ik ben een aantal maanden geleden afgewezen na de GVSS bij de KLS. Ik zit op dit moment in 6 VWO met profiel N&G en ik zit er sterk over te denken om Aviation Studies te gaan doen volgend jaar.

Ik heb er net als jullie wel een beetje moeite mee om na het VWO een HBO opleiding te gaan doen, maar aan de andere kant vind ik ook dat je je vooral niet moet laten leiden door misplaatste 'statusgevoelens' als: ik heb VWO gedaan, dus ik moet WO doen. Ook heb ik er natuurlijk over nagedacht om naar een andere vliegschool te gaan, maar ik denk dat dit echt te riskant is op het moment. Maargoed, dat verhaal kennen we onderhand wel.

Ik ben dus gaan kijken naar verschillende 'luchtvaartgerelateerde studies', zoals L&R aan de TU Delft, Luchtvaarttechnologie aan INHolland en dus Aviation aan de HvA. L&R valt voor mij eigenlijk meteen af, omdat het wel erg specialistisch is en omdat ik geen natuurkunde 1,2 en wiskunde B1,2 heb. Luchtvaarttechnologie in Delft is eigenlijk na de Open Dag van vorige week ook afgevallen, omdat het wel heel erg gefocust is op ontwerp en productie van vliegtuigen en dat interesseert me eigenlijk niet zo geweldig veel. Blijft dus Aviation Studies over, en ik moet zeggen dat mij dat op de open dag wel een leuke studie leek (ondanks de grootschaligheid van de HvA, het lijkt meer op een fabriek dan op een school, maargoed..), omdat het veel breder is dan Luchtvaarttechnologie in Delft. Je leert veel meer aspecten van de luchtvaart kennen en je kunt zelfs afstudeerrichting Management doen, waarbij je dus ook nog een deel bedrijfskunde krijgt. Mocht het nou zo zijn dat je nadat je afgestudeerd bent aan de HvA bent (en dus je bachelor hebt) en je kunt bij geen enkele vliegschool terecht (of je wordt medisch afgekeurd o.i.d) dan kun je altijd nog een wo master gaan doen, waarmee je dus de kansen op een goeie baan weer vergroot.

Het blijft natuurlijk een moeilijke keuze, maar ik denk dat ik er nu wel bijna uit ben en ik ga denk ik volgend jaar Aviation Studies doen, en mocht het helemaal niks zijn kan ik altijd nog na het eerste jaar besluiten iets anders te gaan doen...

Succes met het maken van een keuze!

Olivier
 
Je kan ook kijken in het buitenland, als je dat in iedergeval al wilt. Daar zijn wel veel luchtvaart gerelateerde universitaire opleidingen. Gewoon even rondzoeken op google en je vind er zo al een paar.
 
Hallo!

Voor mij is de KLS (nog) de enige optie, omdat ik weet dat ik over 3-4 jaar nog meer kans heb om het daar te halen. Ik ben nog maar 18, dus als het dan wéér niet lukt kan ik altijd nog naar 2de of 3de keuzes kijken.
De KLS spreekt me gewoon het beste aan dus daar wil ik gewoon voor gaan.

Wat zijn, naast Lucht- en Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft, andere masters die je kunt doen na Aviation?
 
Ik zou me serieus niet blind staren op KLS. De kans dat je het dan wel haalt is niet zo heel veel groter, er is constant een grote aanstroom van mensen daar. En in goede tijden neemt KLM ook vliegers van andere scholen aan (NLS, EPST, MVVL), al zat dat de komende 2 jaar nog zeker niet gaan gebeuren denk ik. Ook ervaren vliegers worden in golven aangenomen, mits je de goeie vooropleiding hebt gedaan (in 4 jaar kan je aardig wat vlieguren maken). Maar nogmaals, als je echt wil vliegen moet je je niet blind staren op KLS, noch op KLM.
 
Daar ben ik me zeker bewust van Nosig, maar toch wil ik het daar nog een keer proberen. Gewoon om het feit dat ik weet dat ik het kan als ik wat ouder ben en mijn aandachtspunten nu goed weet.

En @ KVT, wrijf het er nog maar even in ;)
 
@ Rippie, wil je vliegen of niet? Zo ja dan zoek je een vliegschool waar dat kan! De KLS is niet de enige en dat zal altijd zo blijven. Heb je een droom? ga die dan achterna en vergeet de KLS!
Als je 3-4 jaar gaat zitten wachten weet ik zeker dat je NOOIT bij de KLS binnen komt...motivatie heet dat en dat zullen ze straks tegen je gaan gebruiken. Mensen die denken KLS/KLM of anders niets komen er in dit vak niet.

Succes!
 
Het is misschien zeker wel handig om een technische studie te doen.. dat maakt het volgens mij mogelijk om eventueel naast normaal vlieger ook technisch vlieger te worden. Maar blind staren op KLS..

Sorry.. maar ook in mijn ogen ben je dan niet helemaal goed bezig..

Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden.. en meer maatschappijen.. de kans is zoals veel besproken dat je niet in nl blijft..

geen klm dus..

het is maar waar je je prioriteiten legt..

Straks getrouwd , kindjes. enzo.. en niet vliegen of gewoon ervoor gaan.. misschien niet de top.. maar wel vliegen..
 
Back
Top