Piloot zonder natuurkunde?

Ik ben piloot en heb GEEN natuurkunde gehad!!!! :eek: :eek: Snap ook nog steeds niet hoe het werkt met die LIFT en DRAG enzo....

Dat de meeste maatschappijen om natuurkunde vragen is natuurlijk gewoon gel*l in de ruimte. Vliegscholen misschien maar maatschappijen dus niet...(misschien onze blauwe trots maar daar kom ik sowieso niet in aanmerking dus dat weet ik niet)
 
Ik begrijp het, daar heb je wel gelijk in. Alles erin/omheen heeft met natuurkunde te maken. Maar het komt omdat ik zelf geen natuurkunde heb in mijn pakket. Dus dan zou ik dus weer natuurkunde moeten nemen, als dat nog mogelijk is.

Niet per se. Je hebt basis natuurkunde nodig om dingen als aërodynamica te kunnen begrijpen, je hoeft er verder geen professor natuurkunde voor te zijn. Ga je er vooral niet al teveel zorgen om maken!

In de Part-66 (EASA wetgeving) zijn natuurkunde en wiskunde trouwens al opgenomen als verplichte vakken (die je dus 75% moet halen om je AML te behalen). Het zou best kunnen dat wanneer de JAR-FCL overgaat in de Part-FCL dit ook voor vliegers gaat gelden. En dan hoeven dit soort vragen niet meer gesteld te worden ;)
 
serieus? :1855:

Wat denk je zelf? :passed:

Waar het om gaat is dat dat hele natuurkunde verhaal enorm overschat wordt. Met een beetje boerenverstand redt je het ook makkelijk. Het enige probleem is dat sommige vliegscholen ( kls/nls bijv) natuurkunde als eis hebben. Niet de maatschappijen dus!!
 
Het enige probleem is dat sommige vliegscholen ( kls/nls bijv) natuurkunde als eis hebben. Niet de maatschappijen dus!!

Behalve KLM dan en ook geïmpliceerd door de meeste Engelse airlines (Duitse weet ik eigenlijk niet). Niet dat je tegenwoordig veel kan vinden over toelatingseisen natuurlijk....
 
Behalve KLM dan en ook geïmpliceerd door de meeste Engelse airlines (Duitse weet ik eigenlijk niet). Niet dat je tegenwoordig veel kan vinden over toelatingseisen natuurlijk....

De KLM zal wel weer een natuurkunde eis hebben... ik voldoe al niet aan de scholeneis dus toen haakte ik af.

WBT de engelse maatschappijen. Nee dus. Heb voor 3 engelse maatschappijen gevlogen en nog nooit is er gevraagd of ik natuurkunde heb gehad en dit zijn geen kleine obscure maatschappijtjes (First Choice/TUI, Easyjet en BA).
BA vraagt wel om middelbare school en HBO/UNI resultaten maar voorzover ik weet kan je daar ook tekenen, handvaardigheid en gym invullen...

WBT Lufty weet ik het niet. Dacht dat zij wel een VWO/HBO eis hebben maar niet specifiek natuurkunde.

Anyway. De stelling dat de maatschappijen natuurkunde eisen is dus niet waar. Hooguit de vliegscholen.
 
Hoi allemaal.

Ik had nog een kleine vraagje, als ik nou gewoon mbo afmaak en dan naar de hbo ga, moet ik dan wachten om bij een vliegschool aan te melden tot ik echt een diploma op zak heb? Of kan ik dan ook gewoon hbo (zonder diploma) en bij een vliegschool aanmelden en op beide scholen lessen volgen?
 
Hoi allemaal.

Ik had nog een kleine vraagje, als ik nou gewoon mbo afmaak en dan naar de hbo ga, moet ik dan wachten om bij een vliegschool aan te melden tot ik echt een diploma op zak heb? Of kan ik dan ook gewoon hbo (zonder diploma) en bij een vliegschool aanmelden en op beide scholen lessen volgen?

Je moet havo hebben hbo telt niet!
 
Hoi allemaal.

.................. en op beide scholen lessen volgen?

Ambitieus! Hoe wil je twee vol-tijd opleidingen naast elkaar gaan volgen? Of wil je modulair gaan doen? Dan heb je ook geen natuurkunde nodig voor toelating tot een vliegschool..
 
Last edited:
Je moet havo hebben hbo telt niet!

Serieus? Ik zag staan dat je ook word toegelaten met een HBO-diploma.
Maar het is voor mij ook makkelijker om gewoon havo te gaan doen 2 jaartjes, daarna aanmelden bij een vliegschool.

Ambitieus! Hoe wil je twee vol-tijd opleidingen naast elkaar gaan volgen? Of wil je modulair gaan doen? Dan heb je ook geen natuurkunde nodig voor toelating tot een vliegschool..

Dat wist ik niet, waar zou ik meer informatie erover kunnen krijgen?
Bedankt voor je tip!
 
Dat wist ik niet, waar zou ik meer informatie erover kunnen krijgen?
Bedankt voor je tip!

Het was niet zozeer een tip eigenlijk. Meningen verschillen over modulair en weinig kosten of integrated en meer baankansen. Ieder zijn keuze. Mijn persoonlijke mening: Haal minimaal HAVO met wiskunde B en natuurkunde en volg een Integrated opeiding met een goed selectiebeleid (dwz niet alleen kijken of ze je 150K euro kunnen afpakken). Daarmee heb je de meeste baankansen! Een baantje vinden is moeilijk en zorg gewoon dat je iedere optie open houdt. Voor banen in Duitsland wordt zelfs VWO gevraagd, dus daar sluit je al het een en ander uit met alleen HAVO.

Ps. Lees ook even dit hele forum door. Onder andere alles te vinden over Integrated en Modulair. Ook veel te vinden over scholen icm baankansen en toelatingseisen van scholen en maatschappijen. Vergeet niet dat de maatschappij je uiteindelijk aan moet nemen en dat je er met alleen een vliegopleiding nog niet bent.
 
Last edited:
Hey Samira!

Ik heb hieronder even een overzicht met betrekking tot toelatingseisen wat betreft de vooropleiding tot de KLS a.k.a. KLM Flight Academy.

Wiskunde B1, Natuurkunde 1
VWO diploma "oude stijl", met Wiskunde A of B, Natuurkunde
HAVO diploma "oude stijl", met Wiskunde B, Natuurkunde
Voor alle genoemde opleidingen geldt dat de vakken Nederlands en Engels verplicht zijn,
HBO of WO studie of diploma, waarbij wel als voortraject minimaal HAVO met Wiskunde B1 en Natuurkunde 1 aanwezig moet zijn. Voor HAVO oude stijl geldt dan Wiskunde B en Natuurkunde. Voor VWO oude stijl geldt dan Wiskunde A of B en Natuurkunde.
HTS of TU diploma
Voor de nieuwe tweede fase gelden de volgende eisen:

HAVO diploma met tenminste Wiskunde B en Natuurkunde
VWO diploma met Wiskunde A of B en Natuurkunde

MBO of HAVO vooropleiding
Heb je een MBO-4 diploma of HAVO diploma, dan kun je je aanmelden voor de selectie van 4-jarige opleiding Airline Pilot en Management.


Ik zelf doe ook AP&M en kan zeggen dat het een prima alternatief is voor als nog te jong bevonden wordt, een deficientië hebt zoals jij of gewoon omdat je een hbo diploma er naast wil hebben. voor meer info kan je kijken op http://pilootworden.nl/hasflash/10/page/6216/ of op de website van de hanze hogeschool of op dit forum.

Succes in ieder geval!
 
@ cyberboy,
waarom zou HBO niet tellen, als dit eigenlijk de vervolg opleiding voor bijvoorbeeld een havo of vwo is. Naar mijn weten kun je met een HBO diploma net zo goed naar een selectie. HBO overruled havo en MBO toch enigzins...
JM
 
@ cyberboy,
waarom zou HBO niet tellen, als dit eigenlijk de vervolg opleiding voor bijvoorbeeld een havo of vwo is. Naar mijn weten kun je met een HBO diploma net zo goed naar een selectie. HBO overruled havo en MBO toch enigzins...
JM

Hangt beetje van af waar je gaat kijken, dit zegt de KLS erover:
HBO of WO studie of diploma, waarbij wel als voortraject minimaal HAVO met Wiskunde B1 en Natuurkunde 1 aanwezig moet zijn. Voor HAVO oude stijl geldt dan Wiskunde B en Natuurkunde. Voor VWO oude stijl geldt dan Wiskunde A of B en Natuurkunde. http://pilootworden.nl/hasflash/10/page/6330/
Dus HBO na MBO zal niet gelden.
 
Dus theoretisch gezien, als je na een MBO, nog een HBO volgt en daarna zelfs nog WO en dit netjes afrondt, kun je geen selectie doen bij de KLS, als je met Mavo begonnen bent... Behalve dat je na deze 10-12 jaar studie waarschijnlijk al de 'max leeftijd' hebt overschreden die de meeste scholen aanhouden.
Rare regels... Jantje heeft een technische HBO opleiding gevolgd met een havo-diploma al op zak en gaat vrolijk naar de selectie bij de KLS, terwijl zijn klasgenootje Piet dezelfde HBO opleiding heeft afgerond, alleen met een mavo-diploma op zak. Piet is verdrietig, want die mag niet naar de selectie bij KLS...
Gelukkig zijn er meer scholen;)

Geen offence trouwens Nosig, maar het systeem is dan toch krom.
 
Geen offence trouwens Nosig, maar het systeem is dan toch krom.

Ik weet het, helemaal met je eens. En zo zijn er wel meer dingen in luchtvaartland (waar niet) die niet eerlijk, vaag, niet efficient, niet slim en frustrerend overkomen. Ik zou ook niet kunnen solliciteren nu bij KLM (ware het niet dat ik binnen ben). Krom, zeker. Komt denk ik door de luxe positie waarin KLM/KLS verkeert.
 
Het systeem is inderdaad krom en ouderwets. De enige reden die ik mij kan indenken is dat maatschappijen hiermee hun aanmeldingen kunstmatig laag houden. Er is immers al een flink overschot aan ab-initio's.
 
Ik ben nu 20 en ik ben ook van plan om over een jaartje of 2 een vliegopleiding te gaan doen, na het afronden van mijn huidige opleiding. Maar ik heb een VWO papiertje met Wiskunde A1,2. Nu zie ik dat je natuurkunde moet hebben. Nu wordt er bij HBO/WO specifiek Natuurkunde 1 aangegeven, maar als VWO'er moet je dus Natuurkunde 1 en Natuurkunde 2 hebben, neem ik aan?

Edit: HAVO/VWO met wiskunde, natuurkunde en Engels is de vooropleiding die standaard gevraagd wordt. Wat niet wil zeggen dat je met een lagere opleiding geen vlieger kunt worden, het gaat erom dat je uiteindelijk door de selectie-procedures komt.
 
Last edited:
Selectie van een airline wel te verstaan, ja. En voor Havo dus minimaal natuurkunde 1, althans bij KLS/KLM. Maar die eis is wel redelijk uitzonderlijk in vergelijking met andere airlines.
 
Back
Top