Hogeschool Saxion & Verkeersvlieger.

S

Safa

Guest
Hogeschool Saxion lanceert studieroute Verkeersvlieger

14-03-2009

ENSCHEDE - Nieuwe studenten van hogeschool Saxion in Enschede kunnen vanaf september keizen voor een studieroute ‘Verkeersvlieger’. Studenten die dan instromen in de opleiding technische bedrijfskunde, technische natuurkunde of werktuigbouwkunde kunnen na hun tweede jaar voor de nieuwe studieroute kiezen. Na het afstuderen ontvangen zij behalve het diploma Bachelor of Engineering ook een vliegbrevet.

Click here to find out more!
Met het brevet kunnen de afstudeerders aan de slag als technisch HBO’er, maar ook als piloot bij bijvoorbeeld een luchtvaartmaatschappij.

Voor de nieuwe studieroute werkt Saxion samen met de Nederlandse Academie voor Verkeersvliegers. De opleiding vindt gedeeltelijk plaats op Enschede Airport Twente.

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=29930

[EDIT]De bovengenoemde naam van de vleigschool "Nederlandse Academie voor Verkeersvliegers" stamt af van Ace Aviation Academy. Het is een pas opgerichte school (ong. 1 jaar oud) en verandert vaak. De brochures verschillen hier en daar (heb thuis 2 ervan liggen van de studiebeurs, op de ene staat dat je min. 17 jaar moet zijn en op de andere 18). Volgens mij hadden ze ook zo iets met Stenden.

[EDIT]Brochure: http://www.navcom.nl/NAV_/nieuws_files/Saxion flyer.pdf

Is er misschien iemand op dit forum die hier wat meer over weet?
 
Last edited:
Het is de laatste tijd erg in de mode om hbo en een vliegopleiding te combineren. Echter ben ik bang dat er door deze methode veel te veel vliegers op de markt komen.
 
Vind het wel risky dat Saxion zich inlaat met een school die nog geen jaar oud is, en die nog niet eens mensen tot en met de MCC heeft opgeleid.
 
Je kan beter denk ik als je zo'n opleiding wilt doen voor deze kiezen:

Zowel ingenieur Luchtvaarttechnologie als verkeersvlieger

Wil je verkeersvlieger worden, maar niet het risico lopen beperkt te zijn in je mogelijkheden? Kom dan eens kijken bij de opleiding Luchtvaarttechnologie aan Hogeschool INHolland Delft, waar je luchtvaarttechnologie combineert met een opleiding tot verkeersvlieger. Je haalt je ingenieurstitel (ing.) en studeert tegelijkertijd af als verkeersvlieger!

De opleiding

De eerste twee jaar van je studie staan in het teken van de opleiding Luchtvaarttechnologie, die binnen de major Technical Engineering valt. In het eerste jaar ontwikkel je technische vaardigheden binnen het luchtvaartdomein, zoals ontwerp, meettechniek, mechanica en productietechnologie. Ook leer je projectmatig werken. In het tweede jaar volg je de keuringen en selecties voor je vliegopleiding. Pas aan het einde van het tweede jaar beslis je na de keuringen of je verkeersvlieger wilt worden en de opleiding tot verkeersvlieger gaat volgen. Daarnaast ontwikkel je gedurende het tweede jaar alle vaardigheden die een luchtvaarttechnoloog zo speciaal maken, en volg je vakken als aerodynamica, vliegtuigconstructies en onderhoud van vliegtuigsystemen.

In het derde jaar begint je vliegopleiding na de derdejaarsstage van 3 maanden. Je volgt de theorielessen bij de Nationale Luchtvaart School (NLS) in Hoofddorp. Ook leg je de bijbehorende examens af. Het laatste jaar van je studie staat in het teken van het praktijkdeel van de vliegopleiding en de afronding van je studie. Je volgt bij de vestiging van de NLS in Portugal je vlieglessen. Daarnaast rond je de opleiding Luchtvaarttechnologie af. Aan het einde van je opleiding kun je jezelf dus verkeersvlieger en luchtvaarttechnoloog noemen!

De brevetten

Je wordt opgeleid voor het verkeersvliegerbrevet volgens de Europese regelgeving. Dit brevet geeft je de bevoegdheid op te treden als gezagvoerder bij grote luchtvaartmaatschappijen tijdens verkeersvluchten. Je kunt hiermee in alle Europese landen je beroep uit te oefenen.

Aan het einde van de opleiding ben je in het bezit van de volgende brevetten:

Frozen JAR-FCL ATPL(A)
CPL(A)/IR/ME
IR rating (aantekening blindvliegbevoegdheid)
ME rating (aantekening meermotorenbevoegdheid)
MCC op full-flightsimulator, A320 of B737

http://www.inholland.nl/Delft/Oplei...chnologie+(Delft+voltijd)/Verkeersvlieger.htm
 
ja en je hebt ook AP&M en zo kun je nog wel verder gaan...:haha:

http://www.pilootworden.nl/hasflash/10/page/6216/


Nieuwe opleiding tot verkeersvlieger: Airline Pilot & Management

In nauwe samenwerking met de Hanzehogeschool in Groningen is de nieuwe vierjarige opleiding Airline Pilot & Management ontwikkeld. Na afstuderen ben je niet alleen volledig gebrevetteerd verkeersvlieger maar heb je ook je HBO diploma Bachelor of Engineering.

Toegankelijk voor MBO'ers
De vierjarige opleiding AP&M is toegangklijk voor studenten met een MBO-4 vooropleiding. Dit in tegenstelling tot de reguliere tweejarige opleiding, daar is het niet mogelijk om rechtstreeks met een MBO diploma in te stromen.

zijn er nog mensen die wat over NAV weten/ kunnen posten? op de site van NAV staat dat ze al sinds 1992 opleiden dus?:D

doeidoei, miaauw
 
Last edited:
Ik vind dit soort HBO- opleidingen altijd verschrikkelijk nutteloos.
Naar mijn mening doe je of een HBO opleiding of een vliegopleiding, die twee dingen in een kan volgens mij nooit goed combineren.

Ik denk ook niet dat je toekomstige werkgever er blij mee zal zijn dat je zo een afgetrapte HBO opleiding hebt gedaan.
 
Wow, wat een hoop foute video's van ze zeg. Krijg je er gratis 4 gouden strepen en een grote zonnebril bij de opleiding? Coool!
 
het ziet er wel heeel goedkoop uit!:grijns: blousjes van de h&m?:)
wel raar dat ze steeds van naam veranderen .. en dat ze elke keer in een ander jaar zijn begonnen:p
 
Amateuristisch? :eek!: Ze vormen de piloten van morgen!:passed::blabla:

Tijdens de studiebeurs, nam ik plaats bij de voorlichting over hun vliegopleiding, toen het nog Ace Aviation Academy heette. Het klonk zeer amateuristisch, ze legden gewoon uit wat je gewoon kreeg, ze lieten een aantal afbeeldingen zien van het ATPL boek, dit keer ging het over wind etc. Maar dat kan elke school. En of de leerlingen daar geïnteresseerd in raken kan wel, maar ze moeten er ook bij nadenken dat elke vleigschool dat kan.

Ik ben hier niet de professionele, maar dit is mijn toevoeging.
 
Kijk ik ken geen leerlingen.. misschien is de docent wel goed...

maar het is id wel belangrijk dat je daarna aan de bak kan als vlieger..en niet vliegende door de supermarkt als vakkenvuller.. in ieder geval heb je waarschijnlijk wel je ing..notering.. dus das altijd handig.. maar daar doe je het niet alleen voor..

ik hoor graag meer van deze club.. het liefst positief..

desalnietemin zal ik niet een ton gaan investeren in deze club.. puur voorgevoel..ik kan het mis hebben.. zoals ik al eerder aangaf
 
[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=Rt_q8baRyrY[/YOUTUBE]

Persoonlijk vond ik dit het leukste filmpje van deze club:grijns:.
 
Last edited:
ROFLLLLLLL Die video's zijn echt TE HEERLIJK voor woorden! Ik heb in tijden niet zo gelachen om een reclamevideo, zeker dat van DIE MEISJE en die jongen die ineens beseft dat hij piloot wordt en rond gaat rennen vind ik echt IDEAAL.

goeie club! ;)
 
Alsof er nog meer behoefte is aan dit soort combinaties van HBO en f-ATPL.... Die zijn er namelijk nog niet :passed: Het combineren van HBO en f-ATPL vind ik wel zinvol, maar er zijn al genoeg van die opleidingen op dit moment.

gr
 
Haha.. dat filmpje.. jezus.

dat muziekie er ook onder he... zo amerikaans.. en een debiel die piloot speelt..

naja.. eerst moet er maar concreet uit komen hoe deze opleiding is..

vanuit leerlingen en mensen die uiteindelijk afgestudeerd zijn als piloot die ook daadwerkelijk een noemenswaardige baan..
 
naja.. eerst moet er maar concreet uit komen hoe deze opleiding is..

vanuit leerlingen en mensen die uiteindelijk afgestudeerd zijn als piloot die ook daadwerkelijk een noemenswaardige baan..

Ik zou hem inmiddels allang van m'n lijstje geschrapt hebben hoor.
 
Ik schrap heb zeker uit mijn hoofd alleen als kanshebber om mijn geld in handen te krijgen.

Dus almetal nooit op mijn lijst gestaan.

Ik ga niet voor zulke schooltjes..

Kom op.. als je zulke filmpjes ziet kun je het toch niet serieus nemen...

Ik zou het professioneler maken al wil je in ieder geval het idee geven dat je een goede FTO ben..

We zullen zien wie hierin mee gaat..
 
Back
Top