Lamineren / plastificeren

LNRalph

New member
Ik heb gezocht op het forum, maar kon het niet vinden. Dus ik hoop dat ik nu toch geen dubbele vraag stel.

Jullie hebben hier vast veel ervaring mee. Ik zoek een goede manier om m'n kaarten te lamineren. Zelf doen? Laten doen? Hoe, waar?

Alvast bedankt! :p:
 
Haha ja dat zou ook kunnen :) Maar ik zit in Noorwegen, dus als ik hier als Nederlander binnenval met de vraag of ik kaarten kan komen plastificeren dan kijken ze me wel raar aan denk ik :)
Is er misschien een goede manier om het zelf te doen zonder zo'n apparaat?
 
Dan ga je met dat nare enkelzijdig plakplastic werken. Geen aanrader, veel en snel luchtbellen onder het plastic.
 
Dus jullie raden aan om het echt te laten plastificeren. Het zijn nogal grote kaarten, dus dat zal dan wel ergens gedaan moeten worden denk ik?
 
Dat plastic is wel groot genoeg (mits je het in stroken over je kaart legt), het is echter wel een precies werk wil je het mooi, egaal over de kaarten hebben. Of het 't proberen waard is, is aan jou.

Nieuwsgierigheidvraagje: Wat kost je eigenlijk om het te laten lamineren/plastificeren in Noorwegen?
 
Dus jullie raden aan om het echt te laten plastificeren. Het zijn nogal grote kaarten, dus dat zal dan wel ergens gedaan moeten worden denk ik?

Doen ze dat niet in copyshops, waar je ook je drukwerk kan verzorgen ed?

En je zegt dat het nogal grote kaarten zijn, Is dat niet onhandig, sinds gelamineerd spul niet echt opvouwbaar is?
 
Ik weet niet wat het kost, ik weet nog niets eens waar het kan :)

We moeten er navigatie vluchten op geen tekenen, dus het is handig als je het later weer kan uitwissen. Of is daar een betere manier voor?
 
misschien kun je beter die grote plakvellen die ze ook altijd over biebboeken hebben gebruiken;)
want als je het gaat lamineren dan wordt het zo'n plank zegmaar.. en als het een grote kaart is kun je die niet meer opvouwen. dat kan natuurlijk een beetje onhandig zijn:grijns:

je kunt in elke (noorse) bruna wel een rolletje van dat spul kopen, even rustig de tijd er voor nemen en dan komt het er vast wel netjes op:D
 
Ik heb een keer mijn NL VFR kaart laten plastificeren bij een winkel hier in Amsterdam. Kostte me een tientje. Daarna heb ik nog een paar Jeppesen VFR kaarten besteld bij de Pilot shop in EHLE, waar je ze voor twee euro extra heel dun gelamineerd krijgt. Echt een aanrader.

Groetjes PH
 
Enkelzijdig plakplastic en een lineaal werkt prima. Doe het met zijn tweeen en het wordt een keurige job. Geen bubbels. Heb het destijds ook zo gedaan..kaarten goed opvouwbaar en kan alles er zo weer afvegen wat je erop getekend hebt.
 
Oke dan ga ik toch voor het plakplastic, om hier zo'n grote plank te hebben staan is ook niet zo handig :D Bedankt voor alle tips, ik ga morgen opzoek naar plak plastic.
Een potlood en een gummetje wordt toch een kliederboel na een tijdje denk ik.
We gebruiken hier de kaarten die worden uitgegeven door het Noorse leger, maar ik zal ook zeker naar de Jeppesen kaarten kijken.
 
Waarschijnlijk wel, maar dit zijn de kaarten die we uitgereikt hebben gekregen. Ik zal kijken of Jeppesen geplastificeerde kaarten heeft die voldoen.

Edit: Geen Jeppesen VFR kaarten te vinden Noorwegen :huilt:
 
Ik geloof dat je in plaats van een lamineer machine ook een strijkijzer kan gebruiken, zelfde effect.
 
Maar echt lamineren wordt bij nader inzien toch wat te stijf. Het is een kaart van ongeveer 1,80m bij 1m, dat wordt wat groot :)
 
De tip van de biebboeken is wel een goede! Dat is ook erg dun spul, dus kan je de kaarten gezien hun grootte nog wel opvouwen. Dit spul heet geloof ik Boeklon, en wordt veel verkocht. Mocht je tóch belletjes eronder krijgen, dan kan je met een simpele kleine naald een licht prikje geven en zo de lucht eruit 'duwen/drukken'.

Werkte bij mij prima met een aantal posters!
 
Ik heb gezocht op het forum, maar kon het niet vinden. Dus ik hoop dat ik nu toch geen dubbele vraag stel.

Jullie hebben hier vast veel ervaring mee. Ik zoek een goede manier om m'n kaarten te lamineren. Zelf doen? Laten doen? Hoe, waar?

Alvast bedankt! :p:

en waarom wil je dat? de charts zijn toch maar een jaar geldig
 
Back
Top