wat te doen als je selectie kls na 2 jaar opnieuw mag proberen?

TOREAL

New member
Ik zit nu in VWO6 (doe N&T met Grieks, economie totaal, informatica en Cambridge Engels) en het is al jarenlang mijn droom om piloot te worden. Daarom ben ik dit jaar de selectie gaan doen voor de KLM Flight Academy.

Helaas ben ik bij de COVA afgewezen. Na gebeld te hebben bleek dat ze mij nog te jong en jeugdig vonden. Aangezien ik verder wel aan de eisen voldoe hoef ik nu geen 4 jaar te wachten, maar mag ik al na 2 jaar terug komen. Ik hoef dan alleen de COVA opnieuw te doen en daarna de medische keuring. Mijn vraag is nu of er mensen zijn die tips hebben voor wat ik kan gaan doen in de tussentijd?

Zelf zit ik nu aan AP&M te denken (en ik ga 14 maart naar de opendag), omdat het toch een samenwerking is met de KLM Flight Academy, het wat betreft tijd mooi past, het mij een leuke opleiding lijkt en het eventueel tot een versnelde toetreding tot de KLS kan leiden (ik hoorde dat AP&M'ers zijn uitgezonderd van de lange wachtlijst en ergens in april altijd een klas hebben) als ik in 2010 hopelijk wordt aangenomen.

Een alternatief zou een combinatie van reizen en werken kunnen zijn, maar misschien zie ik hierbij nog een paar andere mooie opties over het hoofd?

Tips en suggesties zijn zeer welkom!


Alvast bedankt,
TOREAL

P.S. Ik weet dat er vergelijkbare threads zijn met daarin vele handige tips, maar aangezien mijn situatie toch weer anders is, ben ik benieuwd of mensen misschien goede tips voor mij hebben die mijn kansen bij de KLS selectie kunnen vergroten.
 
Ik zal hoe dan ook eerst een vliegopleiding moeten volgen. De vraag is echter of ik wel wordt toegelaten tot een onder maatschappijen bekende en populaire opleider. Bij de KLS is dat voorlopig dus nog niet gelukt en betwijfel me of het me dan in het buitenland wel lukt. Van mijn Frans moet ik het in ieder geval niet hebben vrees ik.

Waarschijnlijk moet ik dus toch wachten, maar ik kan die tijd, met behulp van jullie tips en suggesties, hopelijk wel zo goed mogelijk besteden.
 
TOREAL, ik begrijp het niet. Het kan je € 150.000,- schelen; je hebt een gegarandeerde baan. Die heb je bij de KLS niet hoor. Zij nemen bovendien in de komende twee jaar toch niemand aan heb ik begrijpen. Mocht je de komende twee jaar bij de KLS worden aangenomen, kom je in een holding pool.

Dit heb ik overigens op dit forum gelezen, ben zelf geen expert wat betreft de KLS.
 
Probeer anders Lufthansa? Ik weet niet of zij nog mensen aannemen maar goed, als ze dat doen is daar in ieder geval nog een kans op baangarantie.
 
Mijn excuses voor de onduidelijkheid, maar misschien helpt de volgende verklaring:

De link uit je (lees: Koning Lucht) post verwijst naar een mooie kans, maar wat ik uit het forum begrijp is dat ik die selectie (voorlopig) in ieder geval niet meer in Europa kan doen. Aangezien mij het geld ontbreekt om voor een paar een paar dagen af te reizen naar een verre bestemming en mijn ouders dit ook niet gaan betalen, houdt de mogelijkheid al wel aardig op. Ook voldoet mijn huidige leeftijd (17) niet aan de eisen.

Uiteraard zijn er naast de KLM Flight Academy en de school van Etihad nog vele andere luchtvaartscholen, maar wat betreft de Nederlandse vliegscholen wil ik het risico, in het huidig economisch klimaat, liever niet nemen. Een gerenommeerde buitenlandse opleiding kan misschien wel tot een baan leiden, maar i.v.m. taal zou het dan wel een Engelse opleiding moeten worden. Een keuze als EPST heb ik dan ook overwogen.

Na alles overwogen te hebben, heb ik voorlopig besloten om tot 2010 te wachten. De zandbak is me momenteel te duur en ik begeef me toch eigenlijk liever te midden van water. Daarnaast is de luchtvaart hopelijk in 2010 weer wat opgekrikt, wat mijn kansen op een opleiding en baan dan hopelijk vergroot. Het feit dat ik in 2010 niet de hele selectie van de KLM Flight Academy hoef te doen, maar alleen de COVA en de medische keuring geeft mij ook hoop op een goede kans tot toelating.

Dat brengt mij terug op mijn oorspronkelijke vraag: wat raden jullie aan om te gaan doen in de tussenliggende 1,5-2 jaar?
 
TOREAL, ik begrijp het niet. Het kan je € 150.000,- schelen; je hebt een gegarandeerde baan. Die heb je bij de KLS niet hoor. Zij nemen bovendien in de komende twee jaar toch niemand aan heb ik begrijpen. Mocht je de komende twee jaar bij de KLS worden aangenomen, kom je in een holding pool.

Dit heb ik overigens op dit forum gelezen, ben zelf geen expert wat betreft de KLS.

Klopt. KLS gaat met " buffer lijsten" werken, aan de hand van senioriteitsregeling.Een afgestudeerde van Klas 7-5 zal niet eerder aangenomen worden dan iemand uit 7-4 bijvoorbeeld. Of senioriteitsregeling binnen de klassen zelf ook gaat gelden is nog niet duidelijk.

gr.
 
Stel je haalt dat over 2 jaar, zit je in totaal nog 4 jaar te wachten vanaf nu. Vanwege de bufferlijst.. hoe lang ze die ook willen maken.
 
@Marty

Dat is een van de redenen waarom ik nu aan AP&M zit te denken, want daarbij schijn je aansluitend op de technische bedrijfskunde de vliegopleiding te kunnen doen. Dat zou betekenen dat ik na mijn examen in ongeveer 4 jaar mijn brevet en bachelor heb. Als ik niet wordt toegelaten gaat het feest natuurlijk niet door.

Daarom de vraag naar tips voor de best mogelijke tijdsbesteding om zo meer kans te maken te worden toegelaten. Als dat iets anders doen dan AP&M betekent, dan zit ik inderdaad nog een lange tijd te wachten voordat ik evt. zou mogen beginnen.
 
Toreal, heb je al eens naar Aviation Studies gekeken in amsterdam, Hogeschool van Amsterdam. Voorheen Vliegtuig Operaties en tot 1989 opleiding tot boordwerktuigkundige.

O.a bieden zij, Aviation Management, Aviation Engineering, Aviation Air Traffic Management en Aviation Flight,wat overeenkomt met AP&M maar dan in samenwerking met Stella aviation academy (liever had ik de samenwerking met KLS gezien maar goed).

Heb na de HAVO zelf ook Vliegtuig Operaties(Aviation studies) gestudeerd. Qua theoretische voorbereiding kan je hier zeker je voordeel mee doen en mocht je na de luchtvaartschool geen baan als vlieger vinden dan kan je sowieso de luchtvaart in.

4 jaar lijkt lang maar achteraf valt dat reuze mee, tijdens mijn COVA gesprek bij de KLS werd Aviation ook als voordeel beschouwd en tijdens de theorie heb ik gemerkt dat het je allemaal wat makkelijker afgaat.

Daarnaast hoef je in deze tijd van economische tegenslagen niet bepaald haast te hebben met het starten of afronden van een vliegopleiding. Al zou je alleen maar je Propedeuse halen en op je gemak bekijken wat de markt precies doet qua werkgelegenheid.

Is het trouwens niet zo dat je AP&M gaat studeren op aanwijzing van de COVA, iets in de richting van " de kandidaat mag beginnen met de KLS mits hij/zij de eerste twee jaar van AP&M goed afrond" ?!Meestal het geval als de COVA je geschikt vind maar nog te jong vind en je om die reden 2 jaar ap&m laat studeren?! wellicht een meelezende AP&M 'er die meeleest die hierop kan reageren??

Mocht je vragen hebben dan houd ik mij aanbevolen.
gr flying
 
Last edited:
Je COVA zou over 2 jaar zijn, dan is het 2011. Voordat je begint heb je het over halverwege 2011, met een hele grote MITS je dan wel door de selectie komt. Als je nu selectie EPST zou doen, zou dat een paar maanden in beslag nemen. Indien je kan beginnen is het ook al eind 2009 op z'n vroegst, wellicht is begin 2010 realistischer. Voordat je daarmee klaar bent is het halverwege 2012. Dat is dus over ruim 3 jaar klaar, of dat een betere tijd is weet niemand natuurlijk. Als je dan pas weer gaat kijken naar selecties voor vliegscholen ben je dus pas rond 2015 klaar, over 5 a 6 jaar vanaf nu.

Een argument om nu niet te beginnen vanwege "de crisis" terwijl je inclusief selectie pas over 3 jaar klaar bent houdt niet echt stand (maar wie weet gaat het dan nog slechter, je kan er geen pijl op trekken).
 
Je kan uit vrije wil AP&M gaan doen, of het kan door de COVA aangeraden als je nog te jong bent of MBO hebt gedaan. Een klasgenootje kreeg de keuze of AP&M, of over 2 jaar terug komen. TOREAL zou dus moeten overleggen met de COVA of dit een optie voor hem is, want het moet voor het einde van het eerste jaar duidelijk zijn of je bij de KLS aangenomen bent.
 
Ik zal binnenkort dan maar gaan bellen met de KLS of dat een optie voor mij is.
Ik mag de selectie pas eind 2010 doen (want ik had de COVA in december 2008), dus dat zou in mijn geval tijdens het tweede jaar van AP&M zijn. Ik heb hier al over gebeld met de Hanzehogeschool en die vertelden mij dat dat geen probleem hoeft te zijn. Het zorgt waarschijnlijk wel voor een iets aangepast programma, maar zolang ik de selectie maar voor het begin van de daadwerkelijke vliegopleiding heb afgerond is het volgens hun in orde.

Er is mij in ieder geval (nog) niet de keuze gegeven tussen AP&M en twee jaar wachten (en dan de COVA opnieuw proberen). Toen ik belde werd mij verteld dat een half jaartje studeren voor mij het verschil kan maken, maar dat iets als werken of reizen hetzelfde effect zou kunnen hebben. Toen ik hun mening vroeg over AP&M zeiden ze wel dat het hun een goede optie leek. Kortom: geen uitgesproken voorkeur en geen beloftes.

@Flying83: Bedankt voor de tip en ik ga denk ik binnenkort een opendag van ze bezoeken.
 
Last edited:
Back
Top