US Citizen

Jetcap

New member
Heeft er hier iemand wel eens over nagedacht om een US citizen te worden?

Ik zit er nu zelf over na te denken om het te doen, wat zijn mijn kansen om mijn Nederlands paspoort te behouden?

Mijn Fries paspoort zal ik nooit opgeven :grijns:
 
Ik woon er al sinds 1992, denk niet dat dat een probleem is. Heb een Greencard since 1996. Ben getrouwd met een Amerikaanse en heb een baby met haar.
 
Gelukkig maar, een kale baby is ook niet alles.
ROFL....nu heb ik koffie in mijn neus en op mijn keyboard..


Jetcap, volgens mij is het in jou situatie toegestaan.
NL getrouwd met USA mag je van de Nl'se overheid dual citizenship hebben.
 
Geen dual citizenship voor Nederlanders

Geen dual citizenship voor Nederlanders

Jetcap, volgens mij is het in jou situatie toegestaan.
NL getrouwd met USA mag je van de Nl'se overheid dual citizenship hebben.

Nederlanders die de Amerikaanse nationaliteit willen aannemen moeten de Nederlandse nationaliteit opgeven. Het mag van de Amerikaanse overheid wel, maar van de Nederlandse overheid niet (wat ook consequent is met hun conservatieve immigratie beleid):

http://www.ind.nl/nl/inbedrijf/actueel/Dubbele_nationaliteit_mag_dat.asp > Maar hoe zit het als Nederlanders in het buitenland gaan wonen? In principe kunnen zij elke tien jaar zonder problemen hun Nederlandse paspoort verlengen. Maar wanneer zij een andere nationaliteit aannemen, dan verliezen ze automatisch de Nederlandse nationaliteit.
 
Dus mijn vrouw kan wel Dual Citizenship krijgen en ik niet?
Is dat niet een beetje krom?
In de Nederlandse wet staan daarnaast een aantal uitzonderingen genoemd op de hoofdregel dat iemand afstand moet doen. Bijvoorbeeld iemand die gehuwd is met een Nederlander hoeft zijn oude nationaliteit niet op te geven.
 
Yep, heb hetzelfde antwoord gekregen. Mijn zoontje heeft een amerikaans paspoort en toen ik pasgeleden op het consulaat was om mijn NL paspoort te vernieuwen werd me gevraagd of ik geen NL paspoort voor hem wilde aanvragen.
Euhhh: zoonlief met amerikaans paspoort mag wel NL paspoort krijgen, vader denkt aan amerikaans paspoort en moet dan zijn NL paspoort opgeven......... om gek van te worden
 
Aha, ik ga voor mijn vrouw Dual aanvragen. Als dat is toegekend, ga ik van haar scheiden, word ik Amerikaan en trouw ik weer met haar en dan kan ik mijn Nederlands/ Amerikaans Dual citizenship aanvragen :grijns:

Typisch Nederlands, waarom wil ik ook al weer Nederlander blijven?

Presteren niks in voetbal, stelletje watjes in de regering, het recht is zo krom als het maar kan.

Maar die frikandellen :grijns: en de bitterballen, patatje oorlog en de waterfiets.

Zucht....
 
Jetcap,

je kan nl paspoort gewoon behouden omdat je in land van inwoning en verkrijging van nieuw paspoort gehuwd bent met een staatsburger van dat land . Eenvoudige procedure, bel even met je consulaat.
 
Jetcap,

je kan nl paspoort gewoon behouden omdat je in land van inwoning en verkrijging van nieuw paspoort gehuwd bent met een staatsburger van dat land . Eenvoudige procedure, bel even met je consulaat.

Je kan je NL paspoort wel behouden (wat ie ook heeft gedaan de laatste decennia), maar hij kan niet het US paspoort aanvragen (wat een aantal voordelen kan hebben daar) zonder dat NL paspoort kwijt te raken.
 
NOSIG,

met all due respect, dat klopt niet.

Als Nederlands staatsburger staat de Nederlandse staat jou toe, indien je met een amerikaanse getrouwd bent, een amerikaans paspoort (of ieder paspoort van het land waar je wettig(e) echtgeno(o)t(e) ingezetene van is) te verkrijgen en het nederlands paspoort te behouden.

Dit is één van de uitzonderingsregels op de algemene regel dat bij verkrijging van een paspoort anders dan het nederlandse paspoort het nederlandse paspoort ingeleverd dient te worden.

Ik spreek uit ervaring...

Link: http://www.netherlands-embassy.org/article.asp?articleref=AR00001778EN
 
Geldt dat ook als je vrouw tot amerikaanse naturaliseerd? Zij eerst US citizen, dan ik (en NL paspoort behouden)?
 
Het kan wel, maar onder bepaalde voorwaarden. Ik heb het een jaar geleden zelf gedaan en heb dual citizenship. Heb tevens ook mijn NL paspoort verlengt via het consulaat in Miami en geen problemen of vragen gehad. Hier is de website: http://www.cgmiami.org/article.asp?articleref=AR00001778EN
Pm me maar als je meer vragen hebt.


Under the amended Nationality Act of 1 April 2003, anyone who voluntarily acquires the nationality of another country will lose their Dutch nationality, except in the following cases:

if you were born in the country of your other nationality and are living there when you acquire the nationality of that country
if, before you turned 18, you lived in the country of your other nationality for an uninterrupted period of five years
if you are married to a person who possesses the nationality you wish to acquire


NB The above exceptions do not apply in all cases. For example, under the provisions of an agreement for the prevention of dual nationality, they do not apply if you acquire the nationality of Austria, Belgium, Denmark, Luxembourg or Norway. Before applying for another nationality, ask the Dutch embassy or Consulate whether you will lose your Dutch nationality. In the case of acquiring U.S. Citizenship, above-mentioned exceptions do apply.
 
Back
Top