ADF intercepties oefenen

tuxie

New member
Hallo,

Ik ben net klaar met de VFR fase van de opleiding, en binnenkort moet ik een hele tijd de simulator in om kennis te maken met instrument vliegen (jullie kennen het wel...)

Ik heb natuurlijk de instrument manuals doorgenomen, en op papier schiet je niet veel op met ADF en VOR intercepties oefenen, je zal het toch moeten doen.

Iemand een goed programma wat verschillende situaties geeft en eventueel uitleg erbij geeft hoe je het moet doen / wat je had moeten doen?

http://www.luizmonteiro.com/Learning_ADF_Sim.aspx
Deze heb ik gevonden maar daar kun je volgens mij geen verschillende situaties nabootsen met 60/90/180 graden intercepties.
 
http://www.visi.com/~mim/nav/

Deze heb ik vaak gebruikt in mn opleiding, je kan het vliegtuigje zelf sturen, en als je het realistisch wil maken, dan verberg je het vliegtuigje, zodat je alleen de instrumenten ziet, en kijk je naar afloop of je interceptie naar wens was.
 
De nieuwe flight sim van microsoft heeft een volledig topic met instructie over de VOR en ADF.
Echt een aanrader.

groeten,
 
De nav sim die Alien noemt heb ik ook veel gebruikt voor basis radiaal, QDM en QDR intercepties, holdings en alle wind correcties die daarbij horen. Je kan alle mogelijke instrumenten selecteren en het zo makkelijk en moeilijk maken als je wil (kist verbergen, random position en navigeren maar). Echt ideaal!

Ik neem aan dat je de technieken wel kent, anders hier een samenvatting van de sectoren (copy paste uit andere thread):

Sector 1
Binnen 30 graden : 45 graden intercept

Sector 2
binnen 30 en 60 graden: 90 graden totdat je in sector 1 zit en dan 45 graden intercept

Sector 3 tussen 60 en 90 graden: reciprocal/parralel vliegen voor 2 minuten.. dan bekijken of je in sector 1 of twee zit.. en daar naar handelen

Sector 4 meer dan 90 graden: reciprocal/parralel vliegen tot abeam station.. dan 3 minuten timen.. dan situatie bekijken sector 1 of 2.

Dan jezelf gewoon opdrachten geven met random QDM, QDR, bepaalde radiaal inbound, holden op een radiaal met bepaalde DME en ga zo maar door. Dit een dag doen, daarna in flightsim kijken of het lukt terwijl je aan het sturen bent zodat je een stuk minder bits over hebt. Ook in flightsim kan je tracking aanzetten zodat je later ed route en patronen kan nakijken.
 
Bedankt allen.

Met de technieken ben ik me wel bekend, maar vond het altijd moeilijk om te kijken of ik het eigenlijk wel goed doe. Ze moeten zo'n ding ontwerpen wat uitlegt geeft en zo nodig vertelt hoe je correcties moet uitvoeren, gat in de markt!

Vanmiddag en het weekend hoef ik de lucht niet in, dus weet ik ook wat ik dit weekend ga doen :)
 
Tsja, daar heb je instructeurs voor. Als je het de verkeerde kant op doet, kom je toch niet op de radiaal / QDM / QDR. Als je correcties verkeerd doet voor de wind, raak je de radiaal / QDM / QDR vanzelf kwijt. Als je naderhand de display weer van hide af haalt en je ziet dat de lijn de verkeerde kant op staat, of constant slngert, of niet binnen het holding gebied past weet je dat je wat fout hebt gedaan.

Die nav sim is ideaal om routine op te bouwen, dan te toetsen in de echte sim met instructeur, dan weer routine opbouwen thuis op de nav sim en de geleerde fouten proberen te corrigeren, daarna in de echte sim kijken of het geholpen heeft (en feedback krijgen), etc etc. Scheelt je waardevolle tijd in de sim. De echte truukjes worden je vanzelf wel bijgeleerd door de instructeur. Met een HSI zijn radialen een eitje, voor conventionele CDI's moet je wat meer inzicht en truuks ontwikkelen. Als je de inbound course van de radiaal indraait bovenin en je ziet een from indicatie (of flag naar achteren) dan weet je dat je de reciprocal heading moet draaien. Aan de stand van de CDI (links of rechts) weet je aan welke kant je zit, zodat je weg van de radiaal kan draaien richting die heading (zodat je nooit te dicht op de radiaal zit voor een goede intercept). QDM en QDR truuks zijn persoonlijk, ik leer mezelf aan de naald terug naar de QDM te duwen en terug naar een QDR te trekken door middel van een heading. Holdings zijn weer een ander verhaal, ieder heeft zo zijn eigen truuks, ik zelf was gewend om mijn linkerhand dan wel rechterhand te gebruiken (met holdings links om danwel rechtsom) om snel te zien in welke intercept sector ik zit en die daarna proberen te visualiseren om dat te bevestigen. Er zijn verschillende mogelijkheden voor wind correctie in een holding mogelijk, maar daar kan je je instructeur voor uitwringen.

Paar tip pages en video over holding:
http://www.touch-n-goes.com/articles/insrument/holdentries.html
 
Back
Top