Kist neer bij AMS?

I'll wait for the official report but this strikes me as highly unlikely - I would suspect the slides were never armed in the first place.

Tsja, de rode ribbon voor het raam geeft toch duidelijk aan dat de deur gearmed is geweest (Boeing procedure bij het armen: eerst de ribbon voor het raam vastmaken, dan pas de girtbar aan de vloer bevestigen om de slide te 'armen'). Dus...misschien dat ze het anders aanpakken in Turkije...misschien dat de crew twee deuren vergeten te armen, ondanks dat de rode ribbon wel voor het raam is geplakt??... of misschien zijn de deuren gedisarmd. We lezen het wel over een jaar.
 
Maybe a coarse copy and paste, still a thought.

From Mmmayday38 at Pprune,

There But For The Grace Of God Go I
--------------------------------------------------------------------------------

Potential double engine flame out?
Potential wing buffeting before impact?
Potential nose high attitude?

The crash scenes of the Turkish B737 could so easily have been the outcome of the BA38 (B777 LHR)….. As the capt from that BA flight; There But For The Grace Of God Go I.

I have my own speculation on this tragic accident; but I am choosing to keep it to myself. I have been a victim of unfair rumour and speculation over the last year; and so for the respect of the crew, their families and colleagues, please be more considerate about the rumours and speculations you are posting. My wife and I have seen many unfair comments on this site about my incident; and would not want any of the Turkish crews’ families to have to read unfair comments regarding their loved ones. During their time of grief and uncertainty, why add to their stress? Whether they want to or not they will end up hearing some of the comments from this site.

If it brings any comfort (to the crews families or other pilots out there), in my incident, at one stage, even though I thought it would be catastrophic, I was not concerned for my life, but only concerned for my passengers and crew. I was consumed with the task in hand and therefore had no fear for my own life. I am sure other professional pilots will react in the same way and for this reason I am sure that the Turkish crew would not have felt fear for their own deaths; as they were endeavouring to save as many lives as possible and would have remained professional to the end.



I hope that all the families of the crew and passengers are looked after with care and respect in the following months and years.

RIP

even later wordt de identiteit van de poster reeds in twijfel getrokken....

Mmmayday38:-

Please don't take offence at this but I find it very hard to believe that you are who you say you are. PPRuNe is of course an anonymous forum where anyone can pretend to be anyone else. I'm not saying that you are not the Captain of the crashed BA 777 at LHR but we have no way of knowing either way and this forum does attract some strange people. You have only just registered on PPRuNe with a user name relating to that incident and it seems very unlikely to me that the true Captain of that crashed aircraft would just pop up on PPRuNe after all this time in this way. I doubt British Airways would allow it in any case. If you are who you say you are then respect to you but I suspect very much that you are not.

anonimiteit en meningsuiting :traantjes
 
Last edited:
hohoho wacht even!

Net in Piloot & Vliegtuig gelezen dat Turkish Airlines een langlopend contract heeft getekend met Nayak A/S op Schiphol voor het onderhoud aan de A320 en 737-800 kisten in Helsinki.
Telegraaf spuugt van alles en nog wat om kranten te verkopen....

GR.
 
9 van de 10 kisten vliegt rond met 'problemen', of heeft de afgelopen week een probleempje gehad. Daar is niks mis mee, zolang men zich aan de betreffende regels hieromtrent houdt. Het bericht van de Telegraaf zegt heel weinig zolang we niet weten wat er uberhaupt is gebeurd.
 
Tsja, de rode ribbon voor het raam geeft toch duidelijk aan dat de deur gearmed is geweest (Boeing procedure bij het armen: eerst de ribbon voor het raam vastmaken, dan pas de girtbar aan de vloer bevestigen om de slide te 'armen'). Dus...misschien dat ze het anders aanpakken in Turkije...misschien dat de crew twee deuren vergeten te armen, ondanks dat de rode ribbon wel voor het raam is geplakt??... of misschien zijn de deuren gedisarmd. We lezen het wel over een jaar.

Respect voor een cabin attendant die na zo'n crash eerst naar buiten kijkt om de positie te bepalen, ziet dat ze plat op het dek liggen om dan vervolgens te concluderen dat ze beter geen slides kunnen deployen. En dan ook nog de girtbar keurig terugleggen in de retainer. En dat alles met 135 man die er erg graag uit willen.

Lijkt me eerder dat iemand achteraf, crew of brandweer, de girtbars hebben teruggeleg om te voorkomen dat de slide alsnog ploft. Vergeten kan natuurlijk ook....

Typerend dat je eigenlijk bij elke crash hetzelfde traject doorloopt, de kist is nu aan de beurt. De volgende stap ongetwijfeld de bemanning.
 
Net was op Netwerk te zien hoe een brandweerman deur 1L opent. Weet niet op welk moment dit gefilmd is maar het zou dus kunnen zijn dat de deuren helemaal niet geopend zijn door cabincrew en pas in een later stadium zijn gedisarmed en geopend door de brandweer.

Foto's van ooggetuigen gemaakt voor er hulpdiensten aanwezig waren zouden hier uitsluitsel over kunnen geven.
 
Last edited:
foto_interieur_ramptoestel_schiphol.jpg


bron rtlnieuws.nl

Foto is gemaakt door een hulpverlener.
Moet je voorstellen als je in een van deze stoelen hebt gezeten.
:(
 
************************
PH-BFG
cleared to taxi

Airworker sinds: Jan 2009
Locatie: Den Haag
Berichten: 12
Brevet: Geen
Typeratings: Geen
Uren: Geen
************************

Ik denk dat ik gewoon heel ff afwacht wat de CVR & FDR laten zien. En dan heb ik het niet over de interpretatie van de telegraaf / burlage daarop.

:wegkwijt:
 
Goede morgen.

Ik heb een aantal bijdragen verwijderd.
Reden, geen substantiele relevantie met het onderhavige luchtvaart ongeval.

Verder wil ik nog opmerken dat het wel zo gepast is bij het leveren van bijdragen aan topics zoals deze om enige zelfrestricte in acht te nemen, zeker waar het gaat om pieiteit ten opzichte van de slachtoffers.

Relevante bijdragen blijven welkom, de rest gaat door de Mod Shredder.

White out.
 
Vers van Nu.nl; de F/O bleek inderdaad bezig met linetraining. Alleen wel weer een beetje jammer dat meteen de conclusie wordt getrokken dat hij na het afronden van de training echt alleen maar hoeft in te grijpen als de eerste piloot het toestel niet meer aan de grond kan zetten...

'Copiloot ramptoestel maakte trainingsvlucht'
Uitgegeven: 27 februari 2009 07:15
Laatst gewijzigd: 27 februari 2009 07:15

AMSTERDAM - Een van de piloten van het woensdag neergestorte vliegtuig van Turkish Airlines was bezig met een trainingsvlucht. De 29-jarige Olgay Özgür deed zo zijn eerste ervaringen op met de nieuwste generatie Boeing 737-800.

Dat hebben functionarissen van Turkish Airlines bevestigd, schrijft De Telegraaf vrijdag. De trainingsvlucht van de copiloot verklaart de aanwezigheid van een derde piloot in de cockpit. Normaal wordt een vliegtuig bestuurd door twee piloten.

De aanwezigheid van een derde piloot op een trainingsvlucht is een standaardprocedure, die ook door Nederlandse luchtvaartmaatschappijen wordt gehanteerd.





Ingrijpen

Als de nieuwe piloot heeft bewezen dat hij het toestel zelfstandig aan de grond kan zetten, is zijn opleiding op het bewuste type toestel helemaal afgerond. Dan zou hij kunnen ingrijpen als de eerste piloot daar niet meer toe in staat is.

Deskundigen benadrukken volgens de krant dat van een klassieke lesvlucht geen sprake was. Özgür kon al vliegen, hij rondde zijn opleiding af in 2004, hij was alleen nieuw op het bewuste type toestel.
 
Ik heb meer vertrouwen in de integriteit van Mr. Pieter van Vollenhoven en z'n OVV team dan in Justitie :bwah:
 
Last edited:
Trainingsvluchten.. hoe zit dat eigenlijk

Trainingsvluchten.. hoe zit dat eigenlijk

Het artikel in de telegraaf (zie eerdere posts hieboven) stelt dat de co nog geen ervaring had op dit type toestel. Nu ben ik alleen maar PPL opgeleid, dus ik snap het allemaal weer niet. Het is toch ondenkbaar dat je met een volle kist zou vliegen als je niet je type rating hebt voor dat toestel?

Zou een van de experts hier eens aan het gewone volk kunnen uitleggen hoe dat eigenlijk in elkaar zit, welke trainingen en opleidingen doet een piloot en wat doe je met pax aan boord en wat niet?
 
Een piloot doet een type-rating, die wordt afgesloten met touch and goes. Landingen zonder passagiers.
Daarna wordt het type op het brevet bijgeschreven en kan de lijntraining beginnen. Dan vlieg je normale vluchten, met passagiers, onder supervisie van een instructeur. Meestal vliegt er in het begin van de lijntraining nog een derde piloot mee, een safety-pilot.
 
Het artikel in de telegraaf (zie eerdere posts hieboven) stelt dat de co nog geen ervaring had op dit type toestel. Nu ben ik alleen maar PPL opgeleid, dus ik snap het allemaal weer niet. Het is toch ondenkbaar dat je met een volle kist zou vliegen als je niet je type rating hebt voor dat toestel?

Zou een van de experts hier eens aan het gewone volk kunnen uitleggen hoe dat eigenlijk in elkaar zit, welke trainingen en opleidingen doet een piloot en wat doe je met pax aan boord en wat niet?

De Televaag (Arnold Burlage) moet je met een korreltje zout nemen ;)

Tuurlijk was de F/O volledig B738 rated, alleen had hij nog geen actuele B738 route ervaring met pax.

Om actuele route ervaring op te doen is 'n verse F/O eerst F/O under supervision van een line instructeur, vandaar de derde man (= safety pilot).

Na een X aantal vluchten (lees: sectoren) 'under supervision van de line instructeur' is hij/zij los.
 
Last edited:
Back
Top