van MBO opleiding naar piloot?

Janus, Welke vliegopleiding heb jij gedaan? Daar ben ik ook benieuwd naar..

Leuk om te zien dat je er toch ben gekomen met zo een omweg.
 
Staat in mijn vorige threat maar deze is echter al failiet IAC was een opleiding in VS met als aanstuur orgaan hier in NL Amersfoort.
Was geen verkeerde opleiding al was het wel een boeven club.
Ze hebben echter behourlijk wat mensen opgeleid die toch bijna allemaal goed terecht zijn gekomen.
Voor de IAC-ers die dit lezen begrijp me niet verkeerd dat ik wil paaien met het IAC ik heb daar zeker geen vrienden gemaakt.
Maar als ik terug kijk heb ik toch een leuke tijd gehad.

Mzzl

Janus
 
Echt leuk om dit te zien dat je toch goed terecht ben gekomen..

Hoe lang vlieg je al?
 
Ben met mijn 15de met zweefvliegen begonnen toen een beetje TMG en in 1995 met de vlieg opleiding begonnen.
Mijn eerste baan in Europa was bij Air Exel Netherland(failiet) en ben daar 1999 begonnen.
Dus ik vlieg al wat jaartjes.
Commercieel nu 10+ jaar en in totaal nu 22 jaar bezig.

Janus
 
Janus,

Zelf in grote lijnen de zelfde weg als jouw bewandeld. NLC (voormalige Anthony Fokker in Hoofddorp voordat het veranderde in het ROC). Wat jaartjes als GWK bij HV en dan via EPST naar mijn huidige baan.

Inderdaad geen problemen gehad met het verkrijgen van een baan. Echter de huidige trend is om bij een Legacy carrier (behalve BA) te vliegen ze toch meestal vragen naar iets meer dan MBO.

Natuurlijk ligt het eraan wat je wil doen in je leven. Maar aangezien niemand een glazen bol heeft en kan zien wat er in de toekomst gebeurd raad ik mensen toch aan om een HBO opleiding te doen. Als eerste heb je dan iets om op terug te vallen en ten tweede je geeft jezelf de best mogelijke kans op een baan.
 
Ik zit enorm te twijfelen.

Momenteel volg ik ook een Mbo4 opleiding en ga hierna zeker weten selectie doen bij de Luchtmacht.
Omdat mijn motivatie niet hoger kan dan hoe het nu is, ga ik er van uit dat het wel aardig gaat lukken, maar ik moet ervan uit blijven gaan dat niks in het leven zeker is, en zeker geen Klu selectie. Alsnog zet ik me 100% in.
Van de 0,1 procent die door de selectie komt cijfers trek ik me echt niks aan, onzin..jij moet het doen, niet die anderen)

Echter, mocht het zo zijn dat het niets wordt bij Defensie, dan ga ik de commerciële luchtvaart in. Natuurlijk ga ik eerst een Hbo opleiding volgen maar mijn gedachte hinkt nog een beetje.

AP&M ziet er goed uit, maar wie weet kom ik niet eens door de Kls selectie ( laten we het nu even negatief bekijken)
Dan heb je nog Aviation studies op de HvA. Vriend van me volgt deze opleiding ook, en het is best pittig. (AP&M is ook geen 1+1 natuurlijk, maar goed)
Hva is in principe 4 jaar, en APM 2, met daarna 2 jaar Kls.


Een punt is ook dat mijn wiskunde niet helemaal 100 is. (working on it)
Heb bij mn maat gezien wat voor wis en nk hij krijgt, is niet niks.
Misschien lijken de sommen gewoon huge omdat je de basis niet snapt, wat logisch is als buitenstaander ( en Mbo'er als je het zo even moet zeggen;))
Alsnog zal ik een technische Hbo opleiding gaan doen. Kan het vliegen niet via A, dan maar via B.
En anders hebben we altijd C nog.

Ik heb informatie gidsen aangevraagd van de scholen, en de open dag ga ik ook bijwonen denk ik.

Maar goed, tips anybody?
 
Zelf in grote lijnen de zelfde weg als jouw bewandeld. NLC (voormalige Anthony Fokker in Hoofddorp voordat het veranderde in het ROC). Wat jaartjes als GWK bij HV en dan via EPST naar mijn huidige baan.

Dit is eigenlijk precies de weg die ik volg, alleen is het verhaal na GWK nog een beetje onduidelijk in mijn geval. Ik zit nog on the fence wat betreft het modulair of ab initio doen. Heb eigenlijk helemaal geen zin in een lening van 150.000 euro, zeker met een mbo-diploma. Maar aan de andere kant is het wel de snelste weg.

Een punt is ook dat mijn wiskunde niet helemaal 100 is. (working on it)
Heb bij mn maat gezien wat voor wis en nk hij krijgt, is niet niks.
Misschien lijken de sommen gewoon huge omdat je de basis niet snapt, wat logisch is als buitenstaander ( en Mbo'er als je het zo even moet zeggen;))

Mbo'ers unite :D dit is een van de redenen waarom ik ook absoluut geen trek heb in hbo. Wiskunde heeft me eigenlijk nooit echt een drol geïnteresseerd, laat staan op ingenieursniveau.

Ik heb enorm veel respect voor wat men wel niet over heeft voor zo'n plaats op een rechterstoel, maar van al die omwegen en de algemene kijk van de luchtvaart op mbo/vmbo (in Nederland dan) wordt ik eerlijk gezegd erg moe. Tenslotte wil ik eigenlijk alleen maar vliegen, en dat kan ik ook met een PPL.
 
Stab Trim,

Het is erg moeilijk om iemand anders advies te geven aangezien iedereen andere omstandigheden heeft.

Modulair is zeker te overwegen. Echter wat je ook kan doen is na je opleiding een paar jaar gaan werken (geeft levenservaring) en zoveel mogelijk geld sparen. Nadat je je volledige GWK papieren gehaald hebt en nog een paar jaar ervaring hebt als GWK kan je dan een ab initio opleiding volgen. Als je een 'beheerst' leven leidt dan kan je aardig wat geld sparen en hoef je geen 150.000 euro te lenen. Zo heb ik en nog een paar van mijn collega's het gedaan. Indien je dan na je ab Initio opleiding geen baan kunt vinden dan ben je niet lang uit 'je vak' geweest en ben je nog steeds interessant voor werkgevers.

Kan erin komen dat je een HBO opleiding niet ziet zitten. Echter hou er rekening mee dat je jezelf toch wel beperkt in het aantal maatschappijen waar je kan werken. Dit hoeft geen probleem te zijn maar zeker iets waar je over na moet denken.
 
Ik snap eigenlijk die achtergrond van maatschappijen niet geheel.. waarom zou je per se alleen mensen met havo (of hoger) achtergrond aannemen. Iedereen is anders en ik denk dat je aan de resultaten van de vliegopleiding toch ook een hoop zou moeten zien.

Als je in de vliegopleiding alles in 1x haalt met hoge scores, waarom zou je dan op wat voor manier dan ook een ''minder geschikte'' piloot zijn op voorhand.. ik ken genoeg jongens die van het VWO afkomen die echt niet veel wijzer / verstandiger /slimmer zijn dan MBO'ers dus de ''MBO'ers hebben een lager denkniveau'' reden vind ik ook een beetje BS
 
De voornaamste reden is denk ik om het aantal aanmeldingen kunstmatig laag te houden, kost hun dan ook minder administratie. Verder is het natuurlijk wel een erg ouderwetse manier van denken ja.

In het buitenland, ik meen vooral Engeland, wordt MBO gewoon geaccepteerd.
 
Back
Top