Neemt de KLU alleen de bovenste x% aan?

Sipma

New member
Via de rubriek "Docent en oud - leerlingen ver weg" van mijn oude middelbare school site kwam ik terecht op de website van een oud leerling. Hij is nu bezig met de opleiding in Sheppard.
In het gastenboek las ik een bericht van iemand die door alle selecties is gekomen. Hij schrijft dat hij is goedgekeurd maar dat er op een of andere wijze een super up bij personeel is geweest waardoor hij pas over een paar jaar zou kunnen beginnen. Hij zegt ook dat ze alleen de top van de top nog toe laten omdat ze opeens een overschot hebben en dat ze alleen de bovenste x% van de komende jaren aannemen? Is dit zo? want als dit zo is kan ik beter een paar jaar wachten met het solliciteren bij de luchtmacht op een "gunstiger moment". Of maakt het eigenlijk niet uit of ik nu solliciteer of over een paar jaar.

En zouden jullie zo vriendelijk willen zijn om mijn andere bericht in het topic Nieuwe KLU test te willen bekijken heb namelijk nog geen reactie gehad :p:
 
ik heb ook verhalen gehoord van mensen die de selectie wel helemaal succesvol doorlopen hebben maar toch niet aangenomen zijn, ik ben een beetje bang dat ik ook zo'n geval ga worden. maarja, ik doe m'n uiterste best tot het eind!

of wachten slim is weet ik niet, heeft zo z'n nadelen en voordelen lijkt me.
 
Apart... Het is dus niet 100% zeker dat je kan beginnen aan de opleiding als je door alle selecties heen bent? En ik ga dit jaar wel met de selecties beginnen kan toch niet wachten :p:

Hoop voor je dat je wel word toegelaten!
 
tja als je alles met je hakken over de sloot haalt kan ik dat enigszins wel begrijpen.

bedankt en jij ook veel succes :)
 
Vreemd ik hoorde juist dat men met een tekort aan vliegers kampt. Men heeft zelfs onlangs de selectieprocedure versnelt bij mijn weten vanwege dit tekort.
 
Dat is inderdaad vreemd. Ik merk het vanzelf wel tijdens de selecties en ten slotte moet ik eerst maar eens PO1 halen!
 
Vreemd ik hoorde juist dat men met een tekort aan vliegers kampt. Men heeft zelfs onlangs de selectieprocedure versnelt bij mijn weten vanwege dit tekort.

Er is ook een tekort aan vliegers, er is zover ik weet geen tekort aan vliegers in spé. Twee totaal verschillende dingen.
 
Er is ook een tekort aan vliegers, er is zover ik weet geen tekort aan vliegers in spé. Twee totaal verschillende dingen.

Dat begrijp ik maar hij geeft aan dat mensen die wel de hele procedure halen tog worden afgewezen danwel moeten wachten. Zeker het 2e lijkt me in dit geval vreemd.
 
Misschien zijn jullie in de war met de selectie voor marine-vlieger? Hier is inderdaad een extra selectie (in 2010) bovenop de normale selectie die iedereen krijgt.

Kijk ook eens hier.

Ik heb me er niet van laten weerhouden om toch te solliciteren en heb binnenkort PO1.

Gr
 
Die berichten kloppen wel denk ik.
Ik heb een brief gehad waarin stond dat ze de beste kandidaten er uit pikken. Het kan dus zo zijn dat je 'geschikt' bent aan het einde van de selectie maar niet 'meest geschikt'. Het kan gebeuren dat je dan toch niet aangenomen wordt. Een en ander heeft mogelijk iets te maken met wat WvdB zegt m.b.t. een teveel aan aspirantvliegers. De concurrentie is hevig ;)
 
Je zit zeker net op het randje qau leeftijd?

Edit: Ja dus, heb je andere berichten gelezen! :)

That's right :cool:

Randje is een groot woord hoor, ik heb bij de MLD tot en met mijn 28e dus tja. De KLU ging inderdaad niet door vanwege de magic 26.

Kreeg net een sms dat er een brief van het CML thuis ligt... :D
 
That's right :cool:

Randje is een groot woord hoor, ik heb bij de MLD tot en met mijn 28e dus tja. De KLU ging inderdaad niet door vanwege de magic 26.

Kreeg net een sms dat er een brief van het CML thuis ligt... :D

Hey Hans, goed om te horen dat je verder bent gegaan en aan de selectie gaat beginnen ! Succes :) Ik ben ook uit 1982 maar heb gesolliciteerd toen ik 25 was. NET op tijd !
 
Laat ik wat licht in de duisternis brengen ;)

Ik heb eind februari mijn PVS in Portugal afgerond. 2 weken later kreeg ik op het CML een eindgesprek. Al mijn resultaten waren positief afgerond en op het totaalplaatje (alle selectie fases bij elkaar, zelfs de PO1) was ik geschikt en kreeg dan ook een positief aanname advies. Echter werd ik niet aangenomen :( Er zouden op het moment teveel mensen zijn die geschikt zijn en te weinig opleidingsplaatsen. Personeelszaken zou dan ook alleen de meest geschikte mensen selecteren waarbij ik helaas niet bij hoorde.

Ik sta nog wel op de wachtlijst voor april, want de klas was nog niet vol, augustus en november en indien ik dat zelf wil, tot ergens veel verder weg.



Dus:
1. Alle selectie fases positief afronden houd niet in dat je een positief aanname advies krijgt, omdat bijvoorbeeld je totaalplaatje niet goed genoeg is.

2. Positief aanname advies krijgen houd niet in dat je wordt aangenomen ivm aantal opleidingsplaatsen, waardoor ze momenteel de luxe hebben om de beste van de beste te selecteren.

3. Indien je een positief aanname advies hebt maar niet bent aangenomen, wordt je in ieder geval wel aangeboden om op de wachtlijst te blijven zodat je wellicht in een later opleidingsjaar kan beginnen. Dit wederom alleen als je tot de beste van de beste behoord van dat moment.


Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is? Zo niet, reageer dan gerust :)
 
Erg duidelijk! Jammer voor je dat je niet bent aangenomen. Hoe waren je scores tijdens de selecties dan? Hoop voor je dat je uiteindelijk wel word aangenomen.
 
Hoe gek wordt je dan.

Als je het hele traject afrondt.
En dan nog steeds niet wordt aangenomen.:eek!:
 
Ik weet niet exact mijn scores meer maar dit is wat ik wel weet:

PO1:
een 9 was het hoogst haalbare en een 5 het minimum voor positieve afronding.
Selectieve luistertoets: 5
Hand-Voet-Oog-coordinatie:
Voet links: 9
Voet rechts: 9
Handje: 5

Ruimtelijk inzicht: 9

FAM, VMO1, VMO2:
Ze geven hier zover ik weet alleen geschikt of ongeschikt, voornamelijk wegens de vertrouwelijke medische gegevens. Personeelszaken ziet dus verder niks hiervan.
FAM: Geschikt
VMO1: Geschikt
VMO2: Geschikt


GVSS:
Ze maken geven hier voor alle vluchtonderdelen scores en opmerkingen. Vervolgens een eindscore en leercurve score. Hoe je overkomt tijdens het vliegen en of je over een vliegershandje beschikt.

PVS:
Precies hetzelfde als voor de GVSS.
Ze maken geven hier voor alle vluchtonderdelen scores en opmerkingen. Vervolgens een eindscore en leercurve score. Hoe je overkomt tijdens het vliegen en of je over een vliegershandje beschikt.

Voor de GVSS en de PVS weet ik niet meer mijn scores omdat het er wel zeer veel waren en het eindgesprek al aantal weken achter me ligt.

PO2:
Er wordt een heel rapport opgemaakt en vervolgens een aantal scores toegegeeld op bepaalde gebieden. Deze scores gaan van 1 tot 5 waarbij 5 tevens het hoogst haalbare is.
Ik scoorde zover ik weet 3x een 4 en 2x een 3. Goede scores zei de psycholoog.
 
Last edited:
18 jaar, over 2 maanden 19. Maar leeftijd speelde geen rol zover ik heb begrepen. Het kan wel een rol spelen in je PO2 uitslag dacht ik.
 
Back
Top