Mmm misschien het glas afdekken dan
http://www.ad.nl/diagnose/3010361/Spray_voor_het_ontdekken_van_huidkanker.html
http://www.ad.nl/diagnose/3010361/Spray_voor_het_ontdekken_van_huidkanker.html
Last edited:
http://www.ad.nl/diagnose/3010361/Spray_voor_het_ontdekken_van_huidkanker.html
Mmm misschien het glas afdekken dan
AD said:Spray voor het ontdekken van huidkanker
ROTTERDAM - Huidkanker kan in een vroeger stadium worden opgespoord door een spray in combinatie met een computerprogramma. De methode is ontwikeld door dermatoloog Martino Neumann van het Rotterdamse Erasmus Medisch Centrum. Hij heeft zijn vinding woensdag presenteerd in het vaktijdschrift Lasers in Surgery and Medicine.
Huidkanker komt steeds vaker voor, vooral omdat mensen te lang in de zon zitten. Mensen met bijvoorbeeld een lichte huid lopen extra risico. Zo ook groepen als boeren, hoveniers, wegwerkers en bouwvakkers omdat ze veel in de buitenlucht verblijven.
De spray kan bij de hoogrisico groepen huidkanker aan het licht brengen voordat een arts het kan zien. Dat is belangrijk omdat de schade beter kan worden beperkt bij snel ingrijpen. Huidkanker is in de meeste gevallen goed te behandelen.
Een groep die opvallend veel risico loopt op huidkanker wordt gevormd door piloten, professioneel dan wel hobbymatig. Het glas van de cockpit laat veel uv-straling door. Piloten die de hele wereld overvliegen hebben zelfs 25 keer zoveel kans op huidkanker dan andere Nederlanders. Neumann noemt huidkanker bij piloten een beroepsziekte.
(ANP)
For male and female pilots, the primary risk of many years of exposure at these levels is the possibility of a small increase, about 1%, in their lifetime risk of cancer.
Large studies involving the health of pilots and aircrew have generally shown no significant association with an increased risk of cancer and, in particular, with the types of cancer that might be expected to arise from radiation exposure. This observation fits with the likely risks of low level exposure, and the scientific basis upon which the exposure standards are underpinned.
NASA first investigated the issue in the 1960s and 1970s when it was studying the feasibility of high-altitude supersonic commercial aviation transport, Mertens said. At the time radiation exposure during flight was deemed a negligible health concern for commercial aircraft at cruising altitudes given what was known about radiation and the number and types of flights common at that time.
Concerns have grown for three primary reasons. Pilots log twice as many flight hours now as then, while flight attendants typically log more hours than pilots. Epidemiological studies have shown this type of exposure to be more damaging than previously thought. And, the number of polar flights is increasing, Mertens said.
NAIRAS, funded in the spring of 2008 by NASA's Applied Sciences Program, is scheduled to be a three-year program. Mertens said he hopes the research will lead to improved methods for measuring radiation, predicting radiation levels and a better system to mitigate exposure for passengers, pilots and flight attendants. The research could also lead to the development of onboard instruments that would give pilots real-time radiation estimates on their control panels, alongside the rest of their instruments.
For every 10-year increase in flight experience, the rate of chromosome translocations increased by 81 percent. The link persisted even when the researchers factored in the pilots' ages.
"Our data suggest that pilots with long-term flying experience may be exposed to biologically significant doses of ionising radiation,"
Yong's team writes.
Long-range studies, the researchers conclude, are now needed to establish whether this translates into higher cancer risks.
Hoe zit dat eigenlijk 's nachts. Blijft de straling in de atmosfeer? Heb het wel ooit moeten leren maar kan het me niet meer herinneren...
Hoe zit dat eigenlijk 's nachts. Blijft de straling in de atmosfeer? Heb het wel ooit moeten leren maar kan het me niet meer herinneren...
Dus per jaar kun je als mens een dosis verwachten van afgerond 3 millisievertTable 1. Average Annual Doses of Ionizing Radiation From Natural Sources Received by a
Member of the Population of the United States (2)
Effective dose, millisieverts, Source (% of total)
________________________________________________________
GALACTIC COSMIC RADIATION * . . . . . . . . 0.27 (9%)
(Uniform whole-body exposure)
RADIOACTIVE MATERIAL IN THE GROUND . . . . 0.28 (9%)
(Uniform whole-body exposure)
INHALED RADON . . . . . . . . . . . . . . 2.0 (68%)
(Primarily to bronchial epithelium)
RADIOACTIVE MATERIAL IN BODY TISSUES . . . 0.40 (14%)
(Tissue doses vary)
Total from natural sources = 2.95 (100%)
________________________________________________________
* Includes 0.01 millisievert from air travel.
route, hoogte (x1000ft), airtime, blocktime, millisievert
Seattle - Portland 21 0.4 0.6 0.00017
New Orleans - San Antonio 39 1.2 1.3 0.00327
New York - Chicago 39 1.8 2.3 0.00892
New York - Tokyo 43 13.0 13.6 0.0754
5 1 in 5000 (0.02%)
20 1 in 1300 (0.08%)
50 1 in 500 (0.2%)
Dus ratten die chenrobyl konden overleven waren gezonder dan ratten die alleen london hoeven te overleven... :wegkwijt:Denk ook aan het ratten onderzoek, waaruit bleek dat ratten in chernobyl gezonder waren dan ratten in de UK, omdat ratten in de UK aan veel meer vervuiling blootstaan.
Je haalt me de woorden uit de mond. Het zal best zo zijn dat roken gevaarlijker is dan vliegen, maar dat wil niet zeggen dat je geen aandacht aan het huidkankergevaar hoeft te geven.Een eventueel risico van straling hoeven we niet weg te poetsen met al dan niet kloppende vergelijkingen met andere gevaren.
Volgens Neumann (de wetenschapper die genoemd wordt in het AD artikel) zijn er wel degelijk meer gevallen van huidkanker onder piloten dan onder de rest van de bevolking.Het artikel noemt huidkanker als een beroepsziekte bij piloten, de vraag is dus: Ontwikkelen piloten daadwerkelijk meer huidkanker dan de overige bevolking.
Ik krijg af en toe een email van m'n bedrijf, waarin staat aan hoeveel straling ik heb bloot gestaan